PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

@Kilroy: Håller med. Betalar gärna men vill att mina pengar ska gå till att driva tjänsten och det jag tittar på. Jag anser de kanaler jag följer tankfulla och välproducerade utifrån resurserna, jag vill inte att trams som t.ex. pewdiepie ska ta en stor del pengar från det.
Har man verkligen gått ut med hur fördelningen sker i detalj? Sådant brukar ju vara lite hemligt.

Det tror jag inte att man har gjort, jag har iaf väldigt svårt att hitta konkret information om det.
Nu har jag inte aktivt letat så mycket heller, men iaf.

Utan det jag säger är inte bekräftat, men har stött på det på ett par ställen.

Om Google tar 30% till att börja med (det är väl lika mycket som Steam tar t.ex?) och sedan delas resterande 70% ut till det jag tittat eller lyssnat på baserat på antalet minuter så tycker jag det vore fantastiskt.
Det är inte svårt att implementera.
Jag skulle tom tycka det var helt okej om Google tog 50% om dom även täcker andra rättighetskostnader med den andelen, t.ex. om man har upphovsrättsskyddad musik i sin video så betalas det av googles del av kakan osv. istället för att blockas.

Men att pengar jag betalar ska gå till kanaler jag inte följer känns som att gå tillbaka till kabel-tvns tid, och det vill jag inte!
Då fortsätter jag med patreon osv och adblock.