Ny spis önskas men vad kan jag välja på, gamla spisen har dåligt fart och har alltid haft det.

Permalänk
Medlem

Ny spis önskas men vad kan jag välja på, gamla spisen har dåligt fart och har alltid haft det.

Hej,

Bor i hyreslägenhet där vi sitter på en Elektroluxspis idag. En på 70cm. Den har gamla plattor och nu vill vi ha en lite modernare spis men framför allt snabbare då allt tar så jäkla lång tid att tillaga på den. Den här har hyresvärden sagt att den inte går på alla faser så då är det lite dålig fart på den.

Så här ser det ut idag.
https://goo.gl/photos/tgtFEf15PQi45Yxk7
https://goo.gl/photos/YJA4y8rPCtL7b1me6
https://goo.gl/photos/kpXs21BYnoXdaqXbA

Vad säger den här kopplingen er som har koll? Går inte spisen på full snurr så att säga då den bara går på två faser?...eller ja...förklara för en som inte kan. Skulle den här med rätt koppling kunna få bättre fart?

Det är vad vi har idag och vi vill ha bättre fart. Vad ska vi sikta på att köpa om vi skulle hitta någon begagnat bättre tex?

Vad jag skulle vilja ha är en normal hällspis, behöver inte vara induktion och den måste ju vara 70cm och den ska ha "normal" fart på plattor, inte som vår spis är idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande spis går på 3faser.
Enligt bilden borde du även ha nolla där för att kunna köra en induktions spis om du vill. (Vit uppe till höger)
Jag skulle välja att inte koppla in något själv om du inte vet "något" om el.

Med 3faser och nolla framdraget som det ser ut, kan du välja "alla" sorts spisar vad jag vet som är 70cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tredent:

Din nuvarande spis går på 3faser.
Enligt bilden borde du även ha nolla där för att kunna köra en induktions spis om du vill. (Vit uppe till höger)
Jag skulle välja att inte koppla in något själv om du inte vet "något" om el.

Med 3 faser och nolla framdraget som det ser ut, kan du välja "alla" sorts spisar vad jag vet som är 70cm.

Nej jag tänkte inte koppla något själv utan jag tänkte mer på att köpa en egen spis på blocket om jag hittar en billig. Men då vill jag veta att den spis jag köper kommer passa och framför allt ha bättre ös än den som vi har idag.

Det känns som att något inte är kopplat som det borde idag då ingen ny spis idag kan vara så här dålig. Allt funkar när det väl blivit fart men det tar en jäkla tid innan det blir fart.

Om spisen går på 3 faser och en nolla så borde det väl inte vara så dålig fart på spisen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bor du i hyresrätt så skall du väl inte själv bekosta ny spis?

Permalänk
Medlem

De spisen du har tycker jag ser ut att bara vara kopplad på två faser och det ser inte ut som den kan köra mer. Det är dock 3 faser draget fram innan spisen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bor du i hyresrätt så skall du väl inte själv bekosta ny spis?

Det vet jag, Varför jag vill kolla upp vad som gäller är ifall jag kan köpa en billig spis själv som är bättre än den vi har istället för att betala för en ny när det inte är något "fel" på den vi har idag. Dom kommer inte byta ut spisen för att jag tycker att den är dålig. Det är minst 5 år kvar innan vi får byta spis kostnadsfritt och jag vill inte ha en ny spis som är lika dålig, då kan jag lika gärna behålla den vi har idag.

Det viktigaste är att få fart på spisen så den inte är så seg, nästa är att få en med häll och har den varmluft så är det inget jag tackar nej till.

Jag tänkte att några fler har samma erfarenhet och kunde berätta vad som gör att det är så dåligt drag i spisplattorna idag.

Som jag fattar på proppskåpet så är det 3 säkringar med 10A per säkring där det är märkt spis. Är inte 3 säkringar = 3 faser = 6,6kW effekt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det vet jag, Varför jag vill kolla upp vad som gäller är ifall jag kan köpa en billig spis själv som är bättre än den vi har istället för att betala för en ny när det inte är något "fel" på den vi har idag. Dom kommer inte byta ut spisen för att jag tycker att den är dålig. Det är minst 5 år kvar innan vi får byta spis kostnadsfritt och jag vill inte ha en ny spis som är lika dålig, då kan jag lika gärna behålla den vi har idag.

Det viktigaste är att få fart på spisen så den inte är så seg, nästa är att få en med häll och har den varmluft så är det inget jag tackar nej till.

Jag tänkte att några fler har samma erfarenhet och kunde berätta vad som gör att det är så dåligt drag i spisplattorna idag.

Som jag fattar på proppskåpet så är det 3 säkringar med 10A per säkring där det är märkt spis. Är inte 3 säkringar = 3 faser = 6,6kW effekt?

Tycker säkringarna ser ut att ha gråa prickar, i så fall är de 16A inte 10. Oavsett så är det inte riktigt så enkelt att översätta till trefas att du bara kan lägga ihop effekterna har jag för mig.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte uttala mig om hur din spis är kopplad, men detta kan kanske hjälpa dig: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för engagemanget alla och tack för att ja får några att bolla tankar med!

Men då är ju 10-tusen-kronors-frågan. Varför är det så dålig fart på spisplattorna? Är det för att den går på två faser? Varför gör den det i sånt fall om spisen nu är specad enligt nedan:
"
400 V 3~

Betyder att elementspänningen i spisen är 400 V och skall matas från tre faser utan nolla, faser som alltså har spänningen 400 V mellan sig. Spisen är D-kopplad internt och kan alltså endast inkopplas trefasigt i ett system med 400 V huvudspänning (230/400 V).
"

och om det nu finns tre faser.

Då finns det ju inga begränsningar i varken spis eller proppskåp som skulle orsaka att den är seg? Har någon kopplat fel så dom kör två faser med en nolla istället för tre faser utan nolla?

Som sagt, 10-tusen-kronors-fråga...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blade80:

Tack för engagemanget alla och tack för att ja får några att bolla tankar med!

Men då är ju 10-tusen-kronors-frågan. Varför är det så dålig fart på spisplattorna? Är det för att den går på två faser? Varför gör den det i sånt fall om spisen nu är specad enligt nedan:
"
400 V 3~

Betyder att elementspänningen i spisen är 400 V och skall matas från tre faser utan nolla, faser som alltså har spänningen 400 V mellan sig. Spisen är D-kopplad internt och kan alltså endast inkopplas trefasigt i ett system med 400 V huvudspänning (230/400 V).
"

och om det nu finns tre faser.

Då finns det ju inga begränsningar i varken spis eller proppskåp som skulle orsaka att den är seg? Har någon kopplat fel så dom kör två faser med en nolla istället för tre faser utan nolla?

Som sagt, 10-tusen-kronors-fråga...

Spisen kanske är kopplad så den drar mindre effekt pga att lägenheten inte ska utlösa huvudsäkringarna, vet du hur lägenheten matas och vad är det för säkringar i lägenheten till spisen ? Det är ju en äldre installation och har du 3x10 A till lägenheten är det ju dumt att ansluta spisen så den ensam kan dra 3X10 A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spisen är en trefasspis, utan nolla. Den skall alltså ha tre faser fram för att ge full effekt och funka optimalt. Något annat kopplingssätt kan jag inte se utifrån klisterlappen.
Steg ett är därför att mäta om det verkligen är så, eller om någon tex har lagt med en nolla fram till spisen istället. Sen får man utifrån mätresultatet se hur man går vidare, antingen saknas det en fas eller så är spisen trasig.
Utifrån bilderna så ser iaf säkringarna vara ok, men du kan ju ta loss och kolla så ingen har löst ut om det inte är gjort.