Permalänk
Medlem

TV-fråga, byter jag ner mig?

Hej.

Jag har idag en Panasonic TX-P55vt30y men då jag har börjat spela väldigt mycket vill jag komma åt 4k upplösningen, samt att saker och ting bränner fast lite för enkelt i denna TV'n.

Min fråga är dock om jag byter ner mig i bildkvalité ifall jag byter till t.ex en LG 55UF675V 55" ?

Kanske är en dum fråga för vissa här men för mig är den befogad då jag inte har så bra koll på tv apparater

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Har du ändrat till spel läge och ändrat inställningarna? Spelar också en del på min panasonic st50 tv (plasma) och flyter hur bra som helst.

Panasonic och sony håller bättre kvalité än andra.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är jättesvårt att få ett bra svar här.

För det första så behöver du ju hitta någon som har erfarenheter av helst båda apparaterna, men i alla fall båda panelerna. Sedan måste personen i fråga vara så pass duktig och erfaren att hen kan se, uppleva och beskriva skillnaderna.

Dessutom måste ju denna person ha exakt samma preferenser som dig gällande paneler eftersom du efterfrågar information om vad som är bäst?

Den finns en tråd på minhembio om just denna tv och där får man rekommandationen att inte använda tv:n tillsammans med en htpc. Det kanske kan vara en ledtråd:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=326157

mvh Mikael

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rickardj:

Hej.

Jag har idag en Panasonic TX-P55vt30y men då jag har börjat spela väldigt mycket vill jag komma åt 4k upplösningen, samt att saker och ting bränner fast lite för enkelt i denna TV'n.

Min fråga är dock om jag byter ner mig i bildkvalité ifall jag byter till t.ex en LG 55UF675V 55" ?

Kanske är en dum fråga för vissa här men för mig är den befogad då jag inte har så bra koll på tv apparater

Tack på förhand!

Har samma modell som dig fast 50" versionen och jag har inga problem med att spela på den. Sätt TVn i Game picture mode så skärper den svarstiderna. Stäng även av all form av "bildförbättring" så dessa bara förstör.
Vad spelar du på? PC eller konsoler? Om konsoler så vinner du ändå inget på att byta till 4k då dessa knappt använder 1080p. XB1 kör ofta 720p och PS4 900p.
Skulle i vilket fall inte byta till TVn du föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Har du ändrat till spel läge och ändrat inställningarna? Spelar också en del på min panasonic st50 tv (plasma) och flyter hur bra som helst.

Panasonic, Sony och Philips håller bättre kvalité än andra.

Philips är dock rena skiten i dagsläget efter kinesiska TPvision har tagit över .

Permalänk
Bildexpert 📺

Panasonic VT30 är den bättre plasmamodellen från den generationen och dess styrka, som endast slås av en OLED i dagsläget, är den djupa svärtan och höga kontrasten. Vi talar om 5000 till 10000:1 i kontrastförhållande eller mer beroende på inställningar och optimering. Modellerna har också överlägsna betraktningsvinklar ifall det behovet finns.

LG UF675V är en mellanklassmodell med IPS-panel och 4K. Den generation 4K-IPS-paneler som används nu är sämre än föregående FHD-paneler och har lågt kontrastförhållande, sällan mer än 700:1 och dras ganska tydligt med IPS Glow-effekter så att svärtan blir gulbrun i vinkel. Vad den har jämfört med VT30 är högre ljusstyrka. Den faktiska mängden ljus den kan producera är mycket högre. LG:s modeller har ofta hög latens/input lag om 50-60 ms eller mer även i spelläge och där vill jag minnas att Panasonic är bättre.

4K-upplösningen i sig självt, är endast intressant ifall du tänkt köra 4K-material, vilket i dagsläget är dator via HDMI. Det är dock en öppen fråga om UF675V klarar av 4K i 60 Hz utan att reducera färginformationen. Jag har inte koll men det verkar inte troligt för den här prisklassen.

Så det är en fråga om vad du prioriterar. Det är i alla fall fundamentalt helt olika apparater. Inget av de egenskaper du förmodligen uppskattar med VT30:n (vare sig du tänker på det eller inte) finns hos UF675V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Philips är dock rena skiten i dagsläget efter kinesiska TPvision har tagit över .

Så sant. Nu när jag kom på det.

Permalänk
Medlem

ok tack... (bättre sent än aldrig)