bara en skärm uppdateras när jag spelar.

Permalänk
Medlem

bara en skärm uppdateras när jag spelar.

Hej.

Kan ju börja med att säga att jag har två skärmar kopplade till min burk. När jag spelar Fallout 4 så används första-skärmen, den andra slutar att uppdatera. (Har bla teamspeak och steam-vänner osv. på den skärmen) Måste Alt-Tab:a för att den ska uppdateras men slutar så fort jag går in i spelet igen.

Kör med 1920x1080, Ultra settings. Någon mer info som kan tänkas behövas, nämn det i tråden.

Någon annan som har detta problemet? Har ni lyckats lösa det?

//brodan

Visa signatur

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast jag kör med 3 skärmar och försöker komma på varför.

Undrar hur du kör skärmarna? Då det verkar ej vara nvidia som är felet då jag har amd.
Menar kör du båda med dvi eller kör du olika input sätt på dom?
Har skärmarna lika höga refresh rate?
Kör du med vsync på i typ nvidias kontrol panel?

Jag kör iaf med 2 skärmar genom dvi som båda är 60hz. Sen min main skärm kör jag med displayport och 120hz.
Jag kör med v-sync av i kontrol panelen.
Ska försöka komma på varför detta händer själv men har ej kollat in det än.

Permalänk
Skrivet av brodan:

Hej.

Kan ju börja med att säga att jag har två skärmar kopplade till min burk. När jag spelar Fallout 4 så används första-skärmen, den andra slutar att uppdatera. (Har bla teamspeak och steam-vänner osv. på den skärmen) Måste Alt-Tab:a för att den ska uppdateras men slutar så fort jag går in i spelet igen.

Kör med 1920x1080, Ultra settings. Någon mer info som kan tänkas behövas, nämn det i tråden.

Någon annan som har detta problemet? Har ni lyckats lösa det?

//brodan

Skrivet av Fatty:

Jag har samma problem fast jag kör med 3 skärmar och försöker komma på varför.

Undrar hur du kör skärmarna? Då det verkar ej vara nvidia som är felet då jag har amd.
Menar kör du båda med dvi eller kör du olika input sätt på dom?
Har skärmarna lika höga refresh rate?
Kör du med vsync på i typ nvidias kontrol panel?

Jag kör iaf med 2 skärmar genom dvi som båda är 60hz. Sen min main skärm kör jag med displayport och 120hz.
Jag kör med v-sync av i kontrol panelen.
Ska försöka komma på varför detta händer själv men har ej kollat in det än.

Vissa spel "låser" andra skärmar när de körs i fullscreen. Kör spelet i borderless eller windowed fullscreen så ska ni se att andra skärmar uppdateras.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Vissa spel "låser" andra skärmar när de körs i fullscreen. Kör spelet i borderless eller windowed fullscreen så ska ni se att andra skärmar uppdateras.

Problemet är att spel laggar i window eller window borderless.
Testa själv skillnaden så ska du få se. Det står att du har lika hög fps men det känns som du får frame drops eller att den skippar viktiga frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan:

Hej.

Kan ju börja med att säga att jag har två skärmar kopplade till min burk. När jag spelar Fallout 4 så används första-skärmen, den andra slutar att uppdatera. (Har bla teamspeak och steam-vänner osv. på den skärmen) Måste Alt-Tab:a för att den ska uppdateras men slutar så fort jag går in i spelet igen.

Kör med 1920x1080, Ultra settings. Någon mer info som kan tänkas behövas, nämn det i tråden.

Någon annan som har detta problemet? Har ni lyckats lösa det?

//brodan

Testa att köra andra skärmen med ditt inbyggda grafikkort..Kör själv så och har inga problem alls i nåt spel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Problemet är att spel laggar i window eller window borderless.
Testa själv skillnaden så ska du få se. Det står att du har lika hög fps men det känns som du får frame drops eller att den skippar viktiga frames.

Beror ju på. I borderless måste ju datorn arbeta "dubbelt" eftersom den måste 'visa' windows i bakgrunden samtidigt som den visar spelet. Jag kör nästan alltid borderless, har enbart haft problem med The Witcher 3, men det är ju fruktansvärt tungdrivet ensamt.

Eftersom jag själv har 3 skärmar så klarar jag inte av fullscreen när andra skärmar låser sig. Att man dessutom kan alt+tabba nästan instant gör det bara bättre.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Beror ju på. I borderless måste ju datorn arbeta "dubbelt" eftersom den måste 'visa' windows i bakgrunden samtidigt som den visar spelet. Jag kör nästan alltid borderless, har enbart haft problem med The Witcher 3, men det är ju fruktansvärt tungdrivet ensamt.

Eftersom jag själv har 3 skärmar så klarar jag inte av fullscreen när andra skärmar låser sig. Att man dessutom kan alt+tabba nästan instant gör det bara bättre.

Det är ej det att jag har dålig fps utan jag kan ha 120 fps men känns som om den hoppar mellan 30 - 60 hela tiden även om den är på 120 hela tiden.

Detta märkte jag mer när jag skaffade min 120 skärm dock. Med 60 så var det inte lila stort problem

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Det är ej det att jag har dålig fps utan jag kan ha 120 fps men känns som om den hoppar mellan 30 - 60 hela tiden även om den är på 120 hela tiden.

Detta märkte jag mer när jag skaffade min 120 skärm dock. Med 60 så var det inte lila stort problem

Kanske är pga din 120hz skärm då. Annars är det nog bara att acceptera att du måste köra full skärm medans dom andra skärmarna tyvärr låser sig. :/

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Kanske är pga din 120hz skärm då. Annars är det nog bara att acceptera att du måste köra full skärm medans dom andra skärmarna tyvärr låser sig. :/

Testade efter med mina gamla 60 hz skärmar och märkte samma sak fast ej lika mycket. Det är inget enskilt fall då alla har det men dom har vant sig vid det eller ej märkt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag har samma problem fast jag kör med 3 skärmar och försöker komma på varför.

Undrar hur du kör skärmarna? Då det verkar ej vara nvidia som är felet då jag har amd.
Menar kör du båda med dvi eller kör du olika input sätt på dom?
Har skärmarna lika höga refresh rate?
Kör du med vsync på i typ nvidias kontrol panel?

Jag kör iaf med 2 skärmar genom dvi som båda är 60hz. Sen min main skärm kör jag med displayport och 120hz.
Jag kör med v-sync av i kontrol panelen.
Ska försöka komma på varför detta händer själv men har ej kollat in det än.

jag kör mina på DVI i 144hz. v-sync i nvidia kontrollpanelen var på, testar nu med avstängd.

EDIT:

Ingen skillnad på problemet med skärmarna oavsett om V-sync är på eller inte. Hade jag den på så fick jag istället problem ingame. Kunde hoppa från 30 till 400 FPS och ända upp till 2000 FPS i menyn. Samt så fick jag buggen då man fastnar efter man använt en terminal.

Ska testa att sänka till 100-120hz på skärmarna och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)