Borde företag tvingas betala dröjsmålsränta och liknande?

Permalänk
Medlem

Borde företag tvingas betala dröjsmålsränta och liknande?

Hej,

Min anledning till denna tråd grundades 2015-10-06 då jag reklamerade ett nätagg hos Webhallen. Då produkten hade utgått ur deras sortiment så fick jag välja mellan en liknande produkt eller pengarna tillbaka, jag valde pengarna då jag hade ett annat nätagg på gång redan. Då jag hade betalat genom Klarna så skulle pengarna gå genom Klarna tillbaka till mig, lämnade butiken i frid och fröjd. Nu sex veckor senare har jag fortfarande inte fått mina pengar, jag har mailat en kopia på det pappret jag fick från Webhallen där alla uppgifter står och fick ett svar från Klarna att dom skulle kontakta Webhallen och lösa det hela, det är nog över två veckor sen.

Hade det varit jag som skulle betalt en räkning så hade jag vid det här laget varit halvvägs till kronofogden.

Varför finns det inget liknande dröjsmålsränta och liknande för företag eller finns det?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Osäker på vad som gäller numera, men var i en liknande sits för ett par år sedan. Enligt den konsumentvägledare jag pratade med då skulle man skicka ett rekomenderat brev(så man fick ett mottagningsbevis) och vänligt men bestämt be dem betala inan ett visst datum. Gjorde de inte det var det helt OK att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Min anledning till denna tråd grundades 2015-10-06 då jag reklamerade ett nätagg hos Webhallen. Då produkten hade utgått ur deras sortiment så fick jag välja mellan en liknande produkt eller pengarna tillbaka, jag valde pengarna då jag hade ett annat nätagg på gång redan. Då jag hade betalat genom Klarna så skulle pengarna gå genom Klarna tillbaka till mig, lämnade butiken i frid och fröjd. Nu sex veckor senare har jag fortfarande inte fått mina pengar, jag har mailat en kopia på det pappret jag fick från Webhallen där alla uppgifter står och fick ett svar från Klarna att dom skulle kontakta Webhallen och lösa det hela, det är nog över två veckor sen.

Hade det varit jag som skulle betalt en räkning så hade jag vid det här laget varit halvvägs till kronofogden.

Varför finns det inget liknande dröjsmålsränta och liknande för företag eller finns det?

Har du inte kontaktat Webhallen?
Det är nog snabbast att gå den vägen och kanske få något plåster på såren.

Företag har 30 dagar på sig att återbetala, 6 veckor är för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har du inte kontaktat Webhallen?
Det är nog snabbast att gå den vägen och kanske få något plåster på såren.

Företag har 30 dagar på sig att återbetala, 6 veckor är för länge.

Hmm nej helt ärligt så har jag inte ens tänkt tanken i och med att pengarna skulle komma från Klarna och dom sagt att dom skulle kontakta Webhallen. Men ska ta och göra det snarast. Tack för tipset

Edit: Har nu mailat webhallen så får väl se vad som händer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Min anledning till denna tråd grundades 2015-10-06 då jag reklamerade ett nätagg hos Webhallen. Då produkten hade utgått ur deras sortiment så fick jag välja mellan en liknande produkt eller pengarna tillbaka, jag valde pengarna då jag hade ett annat nätagg på gång redan. Då jag hade betalat genom Klarna så skulle pengarna gå genom Klarna tillbaka till mig, lämnade butiken i frid och fröjd. Nu sex veckor senare har jag fortfarande inte fått mina pengar, jag har mailat en kopia på det pappret jag fick från Webhallen där alla uppgifter står och fick ett svar från Klarna att dom skulle kontakta Webhallen och lösa det hela, det är nog över två veckor sen.

Hade det varit jag som skulle betalt en räkning så hade jag vid det här laget varit halvvägs till kronofogden.

Varför finns det inget liknande dröjsmålsränta och liknande för företag eller finns det?

Det finns en bestämmelse om ränta vid hävning av köp i konsumentköplagen:
44 § 2 st Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

Med nuvarande räntenivåer blir det ganska precis 2 kr/månad i ränta som du ska ha om nätaggregatet kostade 1000 kr

Men som tidigare påpekats finns ibland möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande och då kan det bli dyrare ändå.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Det finns en bestämmelse om ränta vid hävning av köp i konsumentköplagen:
44 § 2 st Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

Med nuvarande räntenivåer blir det ganska precis 2 kr/månad i ränta som du ska ha om nätaggregatet kostade 1000 kr

Men som tidigare påpekats finns ibland möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande och då kan det bli dyrare ändå.

Shit det blir ju värsta fera cashen ju

Nej det var nog mera en principsak det hela

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB