Fallout 4 med phenom 2 965

Permalänk

Fallout 4 med phenom 2 965

Tänkte bara dela om nån undrar. Jag lästa nånstans att fallout kräver mycket av processorn men jag kör ultra på 1440p på ett gtx 960 och ett phenom 2 965. Den är även oklockad.

Processorn är egentligen under minimumkravet men det rullar bra. Jag har inte mätt fps men jag har inte upplevt något hack än. Har kört ca 8-10 timmar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ilovetrash:

jag kör ultra på 1440p på ett gtx 960

Jag har inte mätt fps men jag har inte upplevt något hack än.

Jag tror inte en sekund på att du får 60 fps i 1440p. Jag håller mig knappt på 60 på high. (Godrays på medium)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag kör high i 1440p med en överklockad 4770k samt R9 290 och upplever ändå vissa drops ibland.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det är ofta väldigt individuellt vad man upplever som "spelbart" eller inte medans andra har en spärr på 60fps och allt under det är oacceptabelt.

Tyckte det vara en bra post av TS att tala om att det går att bra att spela för folk med sämre förutsättningar

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Ska börja med att säga att jag bara spelat i totalt 5timmar är lvl4. Så inte upplevt jätte mycket action samtidigt än så länge. Det mesta var när jag gick in i tillhörande huset till satellit stationen. (Den första Deathclaw man möter känns inte super spännande med tanke på hur "kittad" man är just då)

Gick ner från en blandning av Ultra/High till Medium och 100% FOV med min dator och det känns bra tycker jag då. 1080p skärm , i7 cpu, Nvidia GTX 680, 16gb ram..
Inte uppmätt någon FPS på detta dock. Och sen så upplever alla iofs olika vad som flyter på bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mjo, jag har en 3570k, 16 gb ram, gtx 680 och kör texturer på ultra, allt annat på medium, slidersena kör jag på max, 1080p. Ligger 95% av tiden på 60 fps, finns dock vissa ställen av nån konstig anledning som dippar under 60.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag tror inte en sekund på att du får 60 fps i 1440p. Jag håller mig knappt på 60 på high. (Godrays på medium)

Var får du 60 fps ifrån? Ts nämner inte vilken fps ts har.

Antar du utgår från dig själv och gör misstaget att tro att just ditt upplevda flyt är lika för alla.
Dvs under 60 fps=Inget bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har också hört att Fallout skall kräva lite men flyter sjukt bra på min TI82... Måste vara en konspiration.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har också hört att Fallout skall kräva lite men flyter sjukt bra på min TI82... Måste vara en konspiration.

Jättekonstigt. Jag ligger stabilt på 165 fps i 4k med mitt voodoo2 grafikkort, godrays på max såklart (annars går det ju inte spela). Förstår inte vad alla klagar om.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Jättekonstigt. Jag ligger stabilt på 165 fps i 4k med mitt voodoo2 grafikkort, godrays på max såklart (annars går det ju inte spela). Förstår inte vad alla klagar om.

Bara 165? Du måste ju köra något tungt i bakgrunden då. Jag brukar låta heaven rulla på ena skärmen då jag tycker att det är så vackert med det flygande skeppet. Visserligen så kör jag med dubbla voodoo2 och ubuntu (alla vet ju hur dåligt windows är) med hemmagjorda grafikdrivare just för fallout/heaven combon. Stänger jag ner heaven så blir dock fallout ospelbart då drivarna är gjorda specifikt för att köra bägge samtidigt. Justja, ständigt över 183 fps i 4k.

Permalänk
Medlem

Mysteriet är ju varför han kör sin phenom 965 oklockad.

Permalänk
Medlem

@MrMadMax @Kilrah
Lite OT men fungerar det bra med 680 för er i Fallout? För mig krachar grafikdrivrutinerna hela tiden, ibland efter nå'n timme, ibland efter 10 minuter.

I övrigt flyter det bra tycker jag även på äldre hårdvara. Har testat på frugans burk med en i7 920, 6GB ram och ett GTX580. Där spelar jag på medium i 1080p, tycker det fortfarande är ganska snyggt, har inte kollat FPS men gissar att det i bästa fall ligger vid 60, men ofta neråt 30.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@MrMadMax @Kilrah
Lite OT men fungerar det bra med 680 för er i Fallout? För mig krachar grafikdrivrutinerna hela tiden, ibland efter nå'n timme, ibland efter 10 minuter.

I övrigt flyter det bra tycker jag även på äldre hårdvara. Har testat på frugans burk med en i7 920, 6GB ram och ett GTX580. Där spelar jag på medium i 1080p, tycker det fortfarande är ganska snyggt, har inte kollat FPS men gissar att det i bästa fall ligger vid 60, men ofta neråt 30.

Inga krascher för mig men har faktiskt klockat ner det från 1241 Mhz till 1200 Mhz pga av krascher i andra spel. Tror nämligen att den låg lite på gränsen på att vara ostabilt tidigare. Testa att klocka ner den en 50 Mhz och se om du slipper krascherna. Jag har faktiskt kört mitt kort överklockat till 1300 Mhz tidigare men märkte knappt nån skillnad i Fps mot 1241 Mhz så jag låg inte där så länge (blev mest bara varmare) jag tror inte du kommer förlora särskilt mycket på att dra ner det en bit. Värt att testa iaf.

Symtomen du har att den kraschar efter 10 min till nån timme var ungefär det jag också upplevde i mina andra spel.

Edit: Borde ändra sign ser jag nu...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Bara 165? Du måste ju köra något tungt i bakgrunden då. Jag brukar låta heaven rulla på ena skärmen då jag tycker att det är så vackert med det flygande skeppet. Visserligen så kör jag med dubbla voodoo2 och ubuntu (alla vet ju hur dåligt windows är) med hemmagjorda grafikdrivare just för fallout/heaven combon. Stänger jag ner heaven så blir dock fallout ospelbart då drivarna är gjorda specifikt för att köra bägge samtidigt. Justja, ständigt över 183 fps i 4k.

Men absolut kör jag heaven i bakgrunden, förstör ju hela upplevelsen om man inte har skeppet på 8k-tv:n bakom sig. Sen kör jag furmark och prime95 samtidigt, kanske är där mina 20fps försvinner? Kanske borde överklocka min Cyrix 486 prolle något, eller är det onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Inga krascher för mig men har faktiskt klockat ner det från 1241 Mhz till 1200 Mhz pga av krascher i andra spel. Tror nämligen att den låg lite på gränsen på att vara ostabilt tidigare. Testa att klocka ner den en 50 Mhz och se om du slipper krascherna. Jag har faktiskt kört mitt kort överklockat till 1300 Mhz tidigare men märkte knappt nån skillnad i Fps mot 1241 Mhz så jag låg inte där så länge (blev mest bara varmare) jag tror inte du kommer förlora särskilt mycket på att dra ner det en bit. Värt att testa iaf.

Symtomen du har att den kraschar efter 10 min till nån timme var ungefär det jag också upplevde i mina andra spel.

Edit: Borde ändra sign ser jag nu...

Har faktiskt testat både stock och min vanliga klock kring 1200. Även testat CPU'n i stock, 4.5 och 5.0 men det verkar inte göra någon skillnad. Har ju ganska ordentlig kylning och ser inget konstigt på temperaturerna. Kanske är grafikkortet som sjunger på sista versen, får hoppas på lite bra erbjudanden på Black Friday...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Efta:

Men absolut kör jag heaven i bakgrunden, förstör ju hela upplevelsen om man inte har skeppet på 8k-tv:n bakom sig. Sen kör jag furmark och prime95 samtidigt, kanske är där mina 20fps försvinner? Kanske borde överklocka min Cyrix 486 prolle något, eller är det onödigt?

Jomen så är det säkert. Det känns ju inte orimligt att 8k kan stjäla några fps ifrån Fallout.
Men att överklocka känns ju lite riskabelt, du vill ju inte förkorta livslängden på cpu'n. Vad har du räknat på för avskrivningstid på processorn? Den börjar ju närma sig 25 år nu och personligen tycker jag väl att det är lite slösaktigt att riskera att den inte håller i minst 25 år till. Möjligtvis att du överklockar ytterst ytterst lite. Givetvis utan att höja volten något!

Permalänk
Medlem

Ja fallout är spelbart även på långsammare cpuer.
http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-s...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk

No hacks

Jag kör med 1440 o 960 strix 4gb och mräker inget hack än.