Kommer regeringen utnyttja expropriationsrätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men nästan varenda parti tycker samma sak eller ja nästan, sen att folk röstar som dom gör, gör ju inte saken bättre.

jag skulle säga som så att alla partier vill se fler bostäder men att man inte är överrens om hur detta ska gå till. Från vänsterns håll vill man skjuta till mer pengar emedan man från högerhåll vill minska på hinder för byggande, sammantaget så krävs nog båda delar. Den udda fågeln är Åkesson som vars parti inte aktivt vill komma åt bostadsbristen med ett ökat byggande...

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

jag skulle säga som så att alla partier vill se fler bostäder men att man inte är överrens om hur detta ska gå till. Från vänsterns håll vill man skjuta till mer pengar emedan man från högerhåll vill minska på hinder för byggande, sammantaget så krävs nog båda delar. Den udda fågeln är Åkesson som vars parti inte aktivt vill komma åt bostadsbristen med ett ökat byggande...

Ja att rösta på en regering som vill men inte gör ett skit eller på Åkesson spelar nog ingen roll.
Bättre om Jimmy Åkesson blir statsminister så Löfven som faktiskt har erfarenhet av att jobba som svetsare kan hjälpa till att bygga bostäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja att rösta på en regering som vill men inte gör ett skit eller på Åkesson spelar nog ingen roll.
Bättre om Jimmy Åkesson blir statsminister så Löfven som faktiskt har erfarenhet av att jobba som svetsare kan hjälpa till att bygga bostäder.

Både nuvarande och föregående regering bedrev och bedriver en resultatgivande politik i bostadsfrågan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Modulhus är lösningen och det finns en lång rad tillverkare i Europa. Enklaste varianterna "bodar" kan levereras på 6-12 veckor enligt boverket (rapporten finns redan länkad i tråden) från fabrik. Då handlar det om nordiska leverantörer. Fast det modulhus är lösningen på är anläggningsboende, lägenheter som migrationsverket hyr håller på att växlas bort till anläggningsboenden eftersom det är dyrt och inte alltid passande. Anläggningsboende ska de inte bo kvar i efter de fått uppehållstillstånd.

Att det skulle skapa olägenheter för några andra än asylsökande och att det skulle skapa någon kris i landet är svammel och konspirationsteorier. De som får uppehållstillstånd är inte majoriteten av de som invandrar till Sverige, inte ens när det är extraordinärt läge som nu i år. Det går inte att peka ut de som ansvariga för den ordinarie bostadsmarknadens kris eller för att förvärra den nämnvärt. Sen finns det många som har intresse av att ge och förmedla en helt förvrängd verklighetsbild.

Det som ser ut att hända är att det faktiskt blir modulhus och att de får igenom lagen om kommunplacering, saken är väl också den att kommunplacering bara är tillämpligt i som mest hälften av fallen. Eftersom kommunplacering rör de som fått uppehållstillstånd så rör det inte några hundra tusen utan t.ex. de 10 081 som 1 okt satt på anläggningsboende fast de hade fått uppehållstillstånd. Det och de övriga som fixar bostad på egen hand är inget som totalt bryter ner våra 290 kommuner. Hittills är det 22 961 som fått asyl i år. Det är givetvis fler än så som flyttar till Sverige p.g.a. andra skäl som studier, arbete och anhöriga, samt att det är 15-20 tusen svenska medborgare som flyttar hem varje år också.

Permalänk
Medlem

man kan alltid hoppas, då blir det annat än de som är mest beroende av välfärden (arbetslösa, pensionärer, sjukskrivna) som drabbas när statens och kommunernas utgifter skjuter i taket. dock tror jag landet hinner blir laglöst innan det händer med tanke på regeringens nuvarande handfallenhet. http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/polislacka-asylhanterin... så hmm lär nog ske av sig självt, bara att titta på hur lång tid det tar för polisen att avhysa migranter från privat egendom i malmö.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Som väntat spårar det hela ur med att man börjar räkna hur många invandrare Sverige bör tar in.

För att återgå till trådskaparens frågeställning; jag tror inte att en socialdemokratisk regering som har byggt mycket av sin politik på kampen för arbetarklassen (och medelklassen nu för tiden) kommer att använda sig av en sådan rätt. Inte heller tror jag att en Alliansregering skulle göra något sånt. Det skulle rimma väldigt illa med arbetslinjen att sno folks hårt förvärvade hushåll från dem.

Det finns däremot extremistpartier i vårat land som säkert inte skulle tveka en sekund om de hade makten. Dels har vi de på vänsterkanten som säkert skulle gotta sig stort över möjligheten att sno hus från överklassen och alla andra de anser hava för mycket egendom.

Och så har vi naturligtvis SD. De, enligt min mening, skulle vara lika överlyckliga som de på vänsterkanten (om än av andra anledningar) att få använda sig av en sådan rätt. Etniska svenskar behöver dock inte oroa sig. De, SD, skulle naturligtvis göra ett rasistiskt urval och bara expropriera egendom av Asiater, Sydamerikaner och Afrikaner. Nordeuropéer, Tyskar, Engelsmän o.s.v. skulle vara undantagna.

Det här är omständigheter under vilka jag tror att en expropriationslag kan komma att användas.

Där kom det ! Måste ändo beröma detta svenska forum för att jag måste bläddra ända till sidan två innan SD hatet visa sig. Vanligtvis brukar det vara max två kommentarer innan konspirationsteorierna har spårat ur redan. Tummen upp för att du har insikt i vad Vänstern står för dock.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Vad är det här för dravel, det är visst bostadsbrist.
Jag bor i en liten håla i Blekinge och det är fan ta mig lika lång väntetid på hyresrätter här som i städer och på det så är det sjukt dyra hyror, även på hyresrätter som inte är upprustade.
Jag vet inte hur det är i andra län och kommuner men här rev de en massa fina lägenheter på början av 2000talet som hade kommit till nytta nu.

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Vad är det här för dravel, det är visst bostadsbrist.
Jag bor i en liten håla i Blekinge och det är fan ta mig lika lång väntetid på hyresrätter här som i städer och på det så är det sjukt dyra hyror, även på hyresrätter som inte är upprustade.
Jag vet inte hur det är i andra län och kommuner men här rev de en massa fina lägenheter på början av 2000talet som hade kommit till nytta nu.

Samma i min kommun och runt omkring. Är stor årskull från tidigt 90 tal som är problemet (som dom sket i att rusta upp för), närmaste större stad har 23.000 i kö.

Så alla har vetat om att detta skulle komma, även utan invandringen. Men för dyrt att bygga nytt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@dennisdvdr: jag kan stå för att jag inte gillar SD. De har gång på gång visat sitt rätta ansikte och trots det så växer de i opinionen. Det är skrämmande.

Permalänk
Medlem

Ja absolut och som jag sa så fanns här innan bra lägenheter som endast behövde lite renovering typ byte av kök, tapeter, toalett kanske,.
Är ju betydligt billigare än att bygga upp en ny fastighet från grunden och det tar inte alls lika lång tid men då väljer man att riva det trots att man visste om att det kommer behövas bostäder i framtiden, vissa av husen revs med bara för att det inte va tillräckligt med folk som ville bo där.

Skrivet av Broken-arrow:

Samma i min kommun och runt omkring. Är stor årskull från tidigt 90 tal som är problemet (som dom sket i att rusta upp för), närmaste större stad har 23.000 i kö.

Så alla har vetat om att detta skulle komma, även utan invandringen. Men för dyrt att bygga nytt.

Permalänk
Medlem

Hittills i år har 26883 personer fått uppehållstillstånd, dessa är absolut inte ansvariga för den allmänna situationen på bostadsmarknaden, en stor del av dem sitter t.o.m. kvar på anläggningsboenden. Antalet gällde 1 jan till 1 nov. Lösningen på anläggningsboenden är sällan vanliga lägenheter.

Problemet att hitta lösningar på ankomstboende och anläggningsboende är att kommuner inte längre ger bygglov. Det betyder att fastigheter som kan byggas om inte byggs om och att modulhus som kan byggas upp på kort tid inte byggs för kommunerna tycker det är fel plats, för att de inte tycker de kan erbjuda den service som förväntas och så vidare. De som kommer just nu, innan de registreras och slussas vidare till boende får i bästa fall vad de kallar evakueringsboende som t.ex. kan vara gympasalar eller trängas på de platser som finns vid migrationsverkets egna anläggningar där de ofta hamnar i utrymmen det inte är tänkt att det ska vara några boende i. Nästa år kommer kommunerna få hårdare krav på sig, de har redan i år fått massor med extra pengar (utöver bidragen de får varje gång någon nyanländ flyttar till kommunen) som är menat att hjälpa till med sånt som skola. Lag om kommunplaceringar ser ut att bli verklighet, men ska man klara av ett bra mottagande för de som väntar på beslut så kommer regeringen behöva tvinga kommunerna att göra mer.

@Broken-arrow

Hur många som står i bostadskön är inte nödvändigtvis representativt för hur många som behöver eller ens söker bostad, det beror helt på vad kommunerna (och fastighetsägarna) har för typ av bostadskö. Jag står t.ex. i Stockholms bostadskö, men har tak över huvudet och kommer kanske inte flytta till Stockholm. Även där behöver man inte stå 10-20 år för att få en lägenhet, enligt statistiken är flest lägenheter förmedlade till gruppen som stått 6-8 år eller 8-10 i kö. Sen finns det fastighetsbolag som har kösystem som tillåter att omyndiga ställer sig i kön också.

Nyanlända kan inte konkurrera i kön, de uppfyller inte villkoren att hyra bostad för bostadsbolagen, introduktionsersättningen räknas inte som inkomst o.s.v. så efter kanske 3-5 år i Sverige kanske de kan kvalificera sig för att klara villkoren för att få hyra på ordinarie marknad. Det är större tryck från de som inte kommit som asylinvandrare tillsammans med den naturliga befolkningsökningen.

Väldigt många av de som kommit till Sverige, alltså de som är utlandsfödda är från Europa och våra grannländer. Av de som får uppehållstillstånd eller uppehållsrätter i Sverige är majoriteten inte flyktingar ens under året som varit. Har svårt att tro att Sverige hinner beta av alla asylansökningar nästa år också. Visst har vi en hel del utlandsfödda i Sverige, men det är knappast för asylinvandringen som bostadsmarknaden är ansträngd. De flesta som invandrat har kommit av helt andra skäl. Från EU/EES+Schweiz är det ju bara att flytta utan någon prövning eller gränser. Att de rivit bostäder har inte heller så mycket med befolkningsutvecklingen att göra, det är väl snarare så att det ser fint ut i bokföringen om något annars hade stått tomt något år och att de fått bidrag för att riva. Det är inte som det funnits några prognoser som sagt att befolkningen ska minska.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hittills i år har 26883 personer fått uppehållstillstånd, dessa är absolut inte ansvariga för den allmänna situationen på bostadsmarknaden, en stor del av dem sitter t.o.m. kvar på anläggningsboenden. Antalet gällde 1 jan till 1 nov. Lösningen på anläggningsboenden är sällan vanliga lägenheter.

Problemet att hitta lösningar på ankomstboende och anläggningsboende är att kommuner inte längre ger bygglov. Det betyder att fastigheter som kan byggas om inte byggs om och att modulhus som kan byggas upp på kort tid inte byggs för kommunerna tycker det är fel plats, för att de inte tycker de kan erbjuda den service som förväntas och så vidare. De som kommer just nu, innan de registreras och slussas vidare till boende får i bästa fall vad de kallar evakueringsboende som t.ex. kan vara gympasalar eller trängas på de platser som finns vid migrationsverkets egna anläggningar där de ofta hamnar i utrymmen det inte är tänkt att det ska vara några boende i. Nästa år kommer kommunerna få hårdare krav på sig, de har redan i år fått massor med extra pengar (utöver bidragen de får varje gång någon nyanländ flyttar till kommunen) som är menat att hjälpa till med sånt som skola. Lag om kommunplaceringar ser ut att bli verklighet, men ska man klara av ett bra mottagande för de som väntar på beslut så kommer regeringen behöva tvinga kommunerna att göra mer.

@Broken-arrow

Hur många som står i bostadskön är inte nödvändigtvis representativt för hur många som behöver eller ens söker bostad, det beror helt på vad kommunerna (och fastighetsägarna) har för typ av bostadskö. Jag står t.ex. i Stockholms bostadskö, men har tak över huvudet och kommer kanske inte flytta till Stockholm. Även där behöver man inte stå 10-20 år för att få en lägenhet, enligt statistiken är flest lägenheter förmedlade till gruppen som stått 6-8 år eller 8-10 i kö. Sen finns det fastighetsbolag som har kösystem som tillåter att omyndiga ställer sig i kön också.

Nyanlända kan inte konkurrera i kön, de uppfyller inte villkoren att hyra bostad för bostadsbolagen, introduktionsersättningen räknas inte som inkomst o.s.v. så efter kanske 3-5 år i Sverige kanske de kan kvalificera sig för att klara villkoren för att få hyra på ordinarie marknad. Det är större tryck från de som inte kommit som asylinvandrare tillsammans med den naturliga befolkningsökningen.

Väldigt många av de som kommit till Sverige, alltså de som är utlandsfödda är från Europa och våra grannländer. Av de som får uppehållstillstånd eller uppehållsrätter i Sverige är majoriteten inte flyktingar ens under året som varit. Har svårt att tro att Sverige hinner beta av alla asylansökningar nästa år också. Visst har vi en hel del utlandsfödda i Sverige, men det är knappast för asylinvandringen som bostadsmarknaden är ansträngd. De flesta som invandrat har kommit av helt andra skäl. Från EU/EES+Schweiz är det ju bara att flytta utan någon prövning eller gränser. Att de rivit bostäder har inte heller så mycket med befolkningsutvecklingen att göra, det är väl snarare så att det ser fint ut i bokföringen om något annars hade stått tomt något år och att de fått bidrag för att riva. Det är inte som det funnits några prognoser som sagt att befolkningen ska minska.

Jo men vet att kön är flera år lång. I min kommun är alla bostäder upptagna, bara glömma att hitta bostad fort.

Sen trycker kommunen har in folk från andra länder än att svenskar ska få plats. Lite märkligt , kan ju inte vara så att svenskar inte vill bo i lägenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen trycker kommunen har in folk från andra länder än att svenskar ska få plats. Lite märkligt , kan ju inte vara så att svenskar inte vill bo i lägenhet

Har du uppehållstillstånd, har EU/EES+Schweizisk-medborgarskap eller svenskt medborgarskap så får du såklart bo i Sverige även om du är född i Finland eller någon annan stans. Det finns ingen konspiration där, allmännyttan har ingen gräddfil och kommunerna är i princip bara skyldiga att hjälpa till med kvotflyktingarna (1971 stycken 2014) då platsen ordnas innan de kommer till landet.

Vad har det för betydelse om grannen är från Finland, Bosnien eller Afghanistan? Det är samma villkor för alla och allmännyttan har blivit mycket hårdare på de krav de ställer, dessa krav skärptes ofta långt innan bostadsbolagen fick någon egentlig kö. Ska de även börja med diskriminering så får de definitivt fler möjlighet att stänga ute dig från bostadsmarknaden. Många av de som du ser som icke-Svenskar har säkert svensk nationalitet och visst finns det områden som är oattraktiva för etablerade grupper. Allmännyttan är snarare svårare för svagare grupper att komma in hos än hos privata hyresvärdar. Någon som har rätt till etableringsersättning får definitivt blankt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Sverige befinner sig minst sagt i en ansträngd situation just nu, med en enorm brist på bostäder samtidigt som vi tar emot enorma mängder människor som av en eller annan anledning vill till Sverige. Jag satt o funderade på om man skulle köpa sig en sommarstuga, men samtidigt har löfven flaggat för extraordinära åtgärder, där skulle eventuellt ett utnyttjande av expropriationsrätten kunna räknas?
Kommer isåfall sommarstugorna i Sverige störtdyka i värde då ingen kan vara säker på om man får ha den kvar?

Låt inte den här tråden spåra ur nu, vill inte diskutera något annat än just expropriationsrätten här.

att de skulle ta din sommarstuga låter så långsökt att jag börjar seriöst fundera på om detta är en troll tråd?

Det skulle bli kaos om de ens viskade något om det
nåja fick mig ett gott leende

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du uppehållstillstånd, har EU/EES+Schweizisk-medborgarskap eller svenskt medborgarskap så får du såklart bo i Sverige även om du är född i Finland eller någon annan stans. Det finns ingen konspiration där, allmännyttan har ingen gräddfil och kommunerna är i princip bara skyldiga att hjälpa till med kvotflyktingarna (1971 stycken 2014) då platsen ordnas innan de kommer till landet.

Vad har det för betydelse om grannen är från Finland, Bosnien eller Afghanistan? Det är samma villkor för alla och allmännyttan har blivit mycket hårdare på de krav de ställer, dessa krav skärptes ofta långt innan bostadsbolagen fick någon egentlig kö. Ska de även börja med diskriminering så får de definitivt fler möjlighet att stänga ute dig från bostadsmarknaden. Många av de som du ser som icke-Svenskar har säkert svensk nationalitet och visst finns det områden som är oattraktiva för etablerade grupper. Allmännyttan är snarare svårare för svagare grupper att komma in hos än hos privata hyresvärdar. Någon som har rätt till etableringsersättning får definitivt blankt nej.

Jo, men lite lustigt när det är folk med utlänks härkomst som tar lägenheterna i byn (tror inte det är flyktingarna så klart).

Ett lägenhetsområde i staden vägrade ta in annat än svenskar och när hyresvärden tog Pension så flyttade det bara in utlänningar när någon flytta ur (kommunalt bostadsbolag köpte upp det).

Så frågan är snarare, är det få svenskar i min stad som vill bo i lägenhet eller är det särbehandling?

Inget fel i mångkultur, men när man ser mer utlänningar än svenskar är något fel (alltså annat än vita inom norden i alla fall).

Efter bott med 3 barnfamiljer i samma trapphus, säger jag aldrig igen (speciellt utländska familjer från mörkare områden). Är ingen koll på något och ett jäkla spring och gap (Är som att vara i deras egna länder där ungarna springer runt en).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@gabriel15: För vad man kan få betalt tror jag ingen direkt kommer "vägra"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men lite lustigt när det är folk med utlänks härkomst som tar lägenheterna i byn (tror inte det är flyktingarna så klart).

Ett lägenhetsområde i staden vägrade ta in annat än svenskar och när hyresvärden tog Pension så flyttade det bara in utlänningar när någon flytta ur (kommunalt bostadsbolag köpte upp det).

Så frågan är snarare, är det få svenskar i min stad som vill bo i lägenhet eller är det särbehandling?

Inget fel i mångkultur, men när man ser mer utlänningar än svenskar är något fel (alltså annat än vita inom norden i alla fall).

Efter bott med 3 barnfamiljer i samma trapphus, säger jag aldrig igen (speciellt utländska familjer från mörkare områden). Är ingen koll på något och ett jäkla spring och gap (Är som att vara i deras egna länder där ungarna springer runt en).

Har du inte svarat dig själv? Tidigare hyresvärd diskriminerade enligt dig själv.

Bor i en kommun som tagit emot många, har förvar och så vidare och cirka 15% är födda utomlands plus att vi har migrationsverket som har ankomstboende för asylsökande med extra många just nu, det finns boende för ensamkommande barn och det finns ett par tillfälliga privata anläggningsboenden. Vi har iaf tagit emot asylsökande sedan 70-talet här, och skolan var när jag växte upp ändå inte översvämmad av somalier och folk från de nya länderna i Balkan även om de fanns. De flesta som kom från Finland och Jugoslavien på 60 och 70-talet är integrerade idag och kan bo i villa om de så vill. De äldre som kom då, de sitter däremot på äldreboenden med Finska som språk och ett par kommuner här omkring har infört finska som ett språk som går att använda med kommunerna. Hur som helst ser du inte fler utom-europeiska än Europeiska om du inte har skygglappar och gör rasistiska generaliseringar. Många områden som har rykte att bara ha utlänningar är fina, med fina lägenheter. Svenska barnfamiljer är också gapiga och inga man vill bo bredvid. I din byggd är det säkert färre som är födda utomlands och med utländsk härkomst än här.

Vem är det som drabbas av det ökade trycket i asylsystemet? Här är det ändå bara de asylsökande och nyanlända som hamnar i kläm. Ska du bara se massor personer med utländsk bakgrund får du besöka SFI. Att det kommer in nytt folk är inget problem i vardagen och det går fint att vara ute vilken tid på dygnet som helst, du kommer inte träffa stora grupper av folk du inte känner sent på kvällen oavsett vad de har för hudfärg. Grannarna kan du givetvis ha fördomar om, men det är ju mest det också. Tråden började som ett alarmistiskt inlägg och samhället i stort är inte något som kollapsar av att folk kommer hit i stora mängder på samma gång, bakom den retoriken finns ett antal politiska läger som har intresse av att inbilla sig det och förmedla den bilden däremot. Etnicitet behöver inte tas upp.

Permalänk
Medlem

Då var det fullt enligt Migrationsverket.Hur går det med modulhusbyggandet? Hinner Sverige med att färdigställa ett par tusen bostäder per dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Då var det fullt enligt Migrationsverket.Hur går det med modulhusbyggandet? Hinner Sverige med att färdigställa ett par tusen bostäder per dag?

Tydligen går det snabbare att sätta upp modulhus än att sätta upp tält i vilket fall. Tält kräver bygglov, el, vatten/avlopp, markberedning och logistik/personal. Enklaste modellen bodar kommer färdiga för att kopplas in till el och V/A, de innehåller också ofta kök vilket betyder att mat inte måste tillhandahållas. Jag bor i en kommun där migrationsverkets område är tilltänkt för tältboende, men beredningstiden är ett år. Det är alltså här en lösning som i princip kan tas i bruk 2017. Det som kommunerna inte hjälper till med som är akut för stunden är ankomstboenden som behövs innan folk blir registrerade och innan de kan slussas vidare till anläggningsboende eller eget boende. Det i kombination med att ett fåtal anläggningar kan registrera folk är det som blir ansträngt och de som inte är asylsökande märker egentligen inte av den problematiken.

Vad ska du med ett par tusen bostäder om dagen till? I ankomstboenden är det snarare sovsalar det handlar om och i anläggningsboende kan det vara 4 personer per rum.