Permalänk
Avstängd

Problem med beläggning på slang

Hej, mina slangar ser ut såhär efter tre år

Såhär såg den ut för 3 år sedan när den var ny

Jag har anti algmedel för akvarium i systemet. Är det att det ser ut såhär efter 3 år ändå?

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain: Ja alltså har du inte bytt vatten på 3 år? Är väl rekommenderat att göra det varje år, även ifall man har anti-algmedel.

Permalänk
Avstängd

Nej, det har jag faktiskt inte gjort Brukar dock uppgradera komponterna oftare än så, men denna gång höll det så länge så fanns ingen anledning (3770k och 690 GTX).

edit: Det var även någon fällning på nipplarna och såg att det var samma sak på kopparen till till gamla GPU blocket. Var en ganska hård fällning, gick bort först med stålull

Visa signatur
Permalänk

sidor som ekwb rekommenderar bytet av slang och "vatten" efter 1/2 - 1 år. Så de är då dags för dig att byta tubings och vätska!

VH Hannes

Visa signatur

Main: Lian Li PC-O11 Dynamic / PCMR Edition / Tempered Glass - Mirror | Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC | Corsair Force MP600 SSD M.2 - 500GB 2x | AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz | Gigabyte B550 VISION D | NZXT Kraken Z73 / 360mm | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 | LG 32'' UltraGear 32GP850 QHD Nano IPS 180 Hz | Glorious GMMK 65% Novelkeys BOX Jade Clicky Switch | LOGITECH G502 Hero | Laptop: Razer Blade 15 i7 16GB 512GB GTX 1070 144Hz | Ljud: Campfire Audio Polaris II | Amplifier Cayin | Sony Hörlurar WH-1000XM3 |

Permalänk
Avstängd

Vattnet är utbytt, inte slangarna dock...

Vad tror du om min edit ovan då

--> Det var även någon fällning på nipplarna och såg att det var samma sak på kopparen till till gamla GPU blocket. Var en ganska hård fällning, gick bort först med stålull

edit Dock får jag rätt bra temps tycker jag, 40 grader på GPU och 45 på CPU med 30% fläktar (Tripple rad)

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain: detta har jag för mig går ihop med att du kört vätskan så länge så att det blivit korroderat på kopparen pga att de lossnat små små delar inne i radiatorn och olika sorters metaller, som då krockat. de här är fof inte ren fakta, jag har för mig att detta är fallet. rätta mig ngn om så att det icke är det!

Visa signatur

Main: Lian Li PC-O11 Dynamic / PCMR Edition / Tempered Glass - Mirror | Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC | Corsair Force MP600 SSD M.2 - 500GB 2x | AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz | Gigabyte B550 VISION D | NZXT Kraken Z73 / 360mm | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 | LG 32'' UltraGear 32GP850 QHD Nano IPS 180 Hz | Glorious GMMK 65% Novelkeys BOX Jade Clicky Switch | LOGITECH G502 Hero | Laptop: Razer Blade 15 i7 16GB 512GB GTX 1070 144Hz | Ljud: Campfire Audio Polaris II | Amplifier Cayin | Sony Hörlurar WH-1000XM3 |

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är beläggning på insidan av slangarna? Kan vara slangen som degraderar.
Är det PVC-slang?
PVC-slang gillar inte glykol bland annat...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Kan tillägga att akryl.resovaren ser ut som prillansny. Slangarna är av bra PVC kvalitet, tror det är PVC iaf, de var de som aquatuning.de relomderade som bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Kan tillägga att akryl.resovaren ser ut som prillansny. Slangarna är av bra PVC kvalitet, tror det är PVC iaf, de var de som aquatuning.de relomderade som bäst

Skickades från m.sweclockers.com

alla slangar gulnar bara mer eller mindre långsamt. tror det är pvcplasten som reagerar på kontakten med vatte/ljus/luft skulle tippa att det är samma som med på gammla "vita" tangentbord/gammla spelkonsoller nått ämne i materialet som gulnar med tiden.

iofs har jag bara kört med pvcslang tänkt för luftkylning själv men erfarenhet är att även den oanvända rullen som låg i mitt hobbyrum började gulna efter ett tag och blev även ganska hård.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

slangar bryts ner med tiden, oavsett kvalité. Det är normalt att dom blir missfärgade, speciellt efter 3 år. Byt slangar, skölj ur systemet och fyll på nytt kylmedel. Det är en del av "upplevelsen"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

slangar bryts ner med tiden, oavsett kvalité. Det är normalt att dom blir missfärgade, speciellt efter 3 år. Byt slangar, skölj ur systemet och fyll på nytt kylmedel. Det är en del av "upplevelsen"

Inte helt sant, väljer man silikonslang så håller de länge...mina är snart 14 år gamla och ser fortfarande ut och fungerar som om de var nya!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Inte helt sant, väljer man silikonslang så håller de länge...mina är snart 14 år gamla och ser fortfarande ut och fungerar som om de var nya!

håller med här siliconslang håller sig fräsha längre dock så brukar de däremot ha lite krypläckor genom materialet istället att vattnet kan dunsta genom siliconet.

snackar ju inte litervis om året men man kan få fylla på nån dl per år eller så men kanske är bättre nu var så för sådär 10 år sen när ja orkade fippla med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Slangarna blir så, om du stör dig på dem får du köpa ny annars så går det bra att köra med ful slang också.

Har du färgat vatten i systemet märks det inte att slangen är ful.

Permalänk
Avstängd

Tackar för svar, vad tror ni om denna hårda metalliska fällning då? Man undrsr ju hur det ser ut i radiatorn med sina tunnare kanaler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Såhär ser det ut om man fotar ner genom anslutningarna till det GPU-block som suttit i 3 år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle inte hoppas på för mycket men det kanske skulle hjälpa att låta loopen gå med nogot rengöringsmedel? http://www.coolerkit.se/shop/cleaning-agent-sysclean-2610p.ht... kanske kan funka.

Permalänk
Medlem

Du har inte haft något korrosionshindrande medel i alls eller?

Jag kör kranvatten med en liten skvätt av Biltemas kylarglykol i. Vattnet är tre år gammalt och ser ut som nytt. Slangarna är Biltemas vinylslang om jag inte minns fel, var ju ett tag sen den köptes.

Uppenbarligen funkar det..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Destvatten med en skvätt algmedel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Destvatten med en skvätt algmedel

=korrosion eller ev. galvanisk korrosion om du har olika metaller i systemet...

Varför tippar ni inte lite glykol i vanligt kranvatten? Avjoniserat vatten/destvatten är ju bara detta i några timmar.

Permalänk
Medlem

Olika metaller i slingan ger galvaniska reaktioner. Just block går oftast att göra rent med ketchup. Tacksamt eftersom det inte flyter iväg. Om jag förstått det rätt är det ättiksyran i ketchupen som står för själva rengöringen, och det är väl nästa steg. Fyll allt du inte kan dela och rengöra på annat sätt med vitvinäger, eller något annat med hög naturlig syrahalt.

PVC slangar blir tråkiga av att vara blöta. Så det är bara att byta regelbundet. Silikon är en bra kandidat, men slangarna är inte lika styva, vilket har både för och nackdelar.
B!

Edit

Skrivet av Dunde:

Varför tippar ni inte lite glykol i vanligt kranvatten? Avjoniserat vatten/destvatten är ju bara detta i några timmar.

Avjoniserat vatten har betydligt lägre mineralinnehåll, och då inte bara i form av de metalljoner som skapas i slingan när man fyllt systemet. Man får mindre föroreningar helt enkelt. Jag föredrar själv att byta oftare, och använder Redline WaterWetter som är giftigt nog att förhindra algtillväxt, hämmar korrosion, och ger en giftigt röd färg...
En del slangar har dock inte uppskattat det, utan tagit åt sig färgen. Värst är det när slangen tar åt sig färgen ojämnt, resultatet blir fläckigt...
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Du har inte haft något korrosionshindrande medel i alls eller?

Jag kör kranvatten med en liten skvätt av Biltemas kylarglykol i. Vattnet är tre år gammalt och ser ut som nytt. Slangarna är Biltemas vinylslang om jag inte minns fel, var ju ett tag sen den köptes.

Uppenbarligen funkar det..

Kör med det oxå med två droppar diskmedel blandat i vattnet oxå.
Funkar fin fint för mig med.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd

Köpte lite prylar från aquatuning så får vi se. Det är ju egentligen radiatorn som är det enda som inte går att dela.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vanlig vitvinsvinäger alltså?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vanlig vitvinsvinäger alltså?

Jajamän, vin-äger är det som gäller. Några klunkar (uppskattningsvis) tillsammans med vatten i radiatorn och skaka loss, töm och repetera tills utkomman inte är missfärgad. Detta gäller även nya radiatorer, annars blir slangarna missfärgade fort enligt egen erfarenhet.

Blocken öppnas med fördel och täcks i ketchup en stund, sen lossnar avlagringar och annat oknytt med en lätt skrubbning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med här siliconslang håller sig fräsha längre dock så brukar de däremot ha lite krypläckor genom materialet istället att vattnet kan dunsta genom siliconet.

snackar ju inte litervis om året men man kan få fylla på nån dl per år eller så men kanske är bättre nu var så för sådär 10 år sen när ja orkade fippla med det.

Ja, det är möjligt att vatten diffunderar igenom silikongummi (jag får kolla upp det!). Det skulle förklara de förluster jag har i mitt ena system, behöver fylla på någon gång i månaden...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Jag skiter i om slangarna blir fula om det bara är en utseendefråga dvs, så kör nog vidare på PVC, men ska nog börja byta vatten lite oftare

Har beställt lite regenörigsprylar och även anti korresion. Får se om jag orkar städa ur block och radiotor denna gång, har som bra temps. Kanske blir nästa gång jag plockar ner datorn

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Köpte det där cleankitet som länkades tidigare, fick äntligen ändan ur och använde det. Hälde innehållet i det vatten som var, lät det gå en timme och sedan sköljde jag ur och fyllde på med nytt dest.vatten och en skvätt anti.korr. Vet inte hur mycket skillnad rengöringen gjorde, men med dessa temps kanske man inte ska oroa sig?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Köpte det där cleankitet som länkades tidigare, fick äntligen ändan ur och använde det. Hälde innehållet i det vatten som var, lät det gå en timme och sedan sköljde jag ur och fyllde på med nytt dest.vatten och en skvätt anti.korr. Vet inte hur mycket skillnad rengöringen gjorde, men med dessa temps kanske man inte ska oroa sig?

http://malmgrens.org/bilder/temps.png

tipsar att använda något annat typ core temp och msi afterburner för tempmätningen

speedfan är gammalt och utdaterat sen flera år tillbaks och inte längre pålitligt att det äns visar i närheten av rätt temperaturer på nyare hårdvara.

MSI Afterburner
http://gaming.msi.com/features/afterburner

Core temp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

tror även cpu-z och gpu-z ska kunna visa temp men osäker

cpu-z
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

gpu-z
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Realtemp syncar rakt av mot Speedfan, det duger för att styra fläktarna iaf

Visa signatur