Beställt ifrån USA, företaget kräver mer pengar [Löste sig]

Permalänk

Beställt ifrån USA, företaget kräver mer pengar [Löste sig]

Hejsan

nu är det så att jag beställde lite varor ifrån ARROW.com och när jag beställde stod det att frakten kostade 0 dollar och det står även det på min orderbekräftelse, jag betalade sedan via paypal och de skickade varorna

nu så fick jag en faktura på mailen där det står att de vill ha mera pengar för frakten

vad gäller i detta läge, måste jag betala den nya fakturan?

/LCarlsson

Permalänk
Medlem

Det avtal du gjort står på din orderbekräftelse. Jag skulle inte betala ett öre mer.
Vill de trilskas kan du ju alltid säga att de kan häva köpet...men då får de stå för återfrakten av varan också.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Läs igenom deras villkor noga om just fri frakt, står det inom någon parentes någonstans att fri frakt endast gäller inom USA och det är deras datorsystem som helt enkelt gjort fel så kan du nog bli skyldig att betala, men jag skulle inte tro det.

Om du däremot inte hittar någonting om att frakt till utlandet medför en extra avgift så har du ju en skriftlig överenskommelse mellan dig och företaget att frakten inte ska kosta något, då kan dom ju bara knipa käft.

Permalänk

tack allihopa för snabba svar och det enda jag hittar i deras villkor som kan vara relevant är

Citat:

1. Except as otherwise set forth on the front of a Seller invoice or acknowledgment, terms of payment are net 30 days from invoice date; prices are EXW Seller's facility (INCOTERMS 2010); and prices do not include any taxes, freight, handling, duty or other similar charges, payment of which will be the sole responsibility of customer. Prices are conditioned upon timely payment and any past due balance will accrue interest at the monthly rate of one and one-half percent. Freight charges may be constructed on the basis of standard carrier tariffs and may not reflect actual transportation costs. Seller reserves the right to modify terms prior to shipment, require payment in advance, or delay or cancel any shipment or order by reason of customer's creditworthiness or should customer fail to fulfill any obligation when due.

men som jag förstår det så får de ändra frakt beloppet innan de skickar paketet men nu så fick jag en ny faktura med ett nytt ordernummer 3 dagar efter de hade skickat paketet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JD:

Det avtal du gjort står på din orderbekräftelse. Jag skulle inte betala ett öre mer.
Vill de trilskas kan du ju alltid säga att de kan häva köpet...men då får de stå för återfrakten av varan också.

Det ser ut som att du svarar så som det funkar i Sverige, men det behöver inte nödvändigtvis vara så att det stämmer när man handlar från ett företag i USA. I USA finns det betydligt färre konsumenträttslagar.

Skrivet av LCarlsson:

tack allihopa för snabba svar och det enda jag hittar i deras villkor som kan vara relevant är

men som jag förstår det så får de ändra frakt beloppet innan de skickar paketet men nu så fick jag en ny faktura med ett nytt ordernummer 3 dagar efter de hade skickat paketet

Nu har du ju bara klippt ut en del av deras villkor, men om man läser vad där står så har du rätt, de har inget fog för sitt extra krav om paketet redan gått iväg. Men är detta någon vara som kan gå sönder och du då är beroende av företagets goda vilja för att få det åtgärdat skulle man kunna överväga att betala för att hålla sig på god fot med dem. Nu har du iofs ett ganska dåligt läge om prylen skulle gå sönder rent generellt med tanke på att USA inte har några lagar som styr din rätt till reparation plus att du bor i Sverige med stort fysiskt avstånd till säljaren, så risken är att det ändå skulle bli jäkligt dyrt att få varan reparerad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man brukar ju få välja land vid beställning och så visar de frakten utifrån det. Känns ju väldigt märkligt att behöva lägga en beställning utan att ha någon aning om vad totalpriset blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlsson:

tack allihopa för snabba svar och det enda jag hittar i deras villkor som kan vara relevant är

men som jag förstår det så får de ändra frakt beloppet innan de skickar paketet men nu så fick jag en ny faktura med ett nytt ordernummer 3 dagar efter de hade skickat paketet

vid EXW gäller att säljaren står för leveransen fram till angiven punkt i detta fall deras anläggning

EXW minimerar säljarens risk att endast göra sitt gods tillgängligt på sin ''lokal'' men om de fixar frakt läggs detta på fakturan så känns konstigt att de kommer med en ny faktura med frakt i efterhand...

men skulle lusläst deras användarvillkor så det inte står free shipping ONLY in USA eller liknande för då kan de hävda att något blev fel

vad är värdet på varan och hur mycket ''kräver'' de i frakt ?
vad skulle liknande vara kosta i Sverige ?

fixar säljaren frakt läggs detta på, men frågan är hur reglerna är USA om man kan komma i efterhand

i slutet av texten står det även
Seller reserves the right to modify terms prior to shipment, require payment in advance, or delay or cancel any shipment or order by reason of customer's creditworthiness or should customer fail to fulfill any obligation when due

vilket ger de rätt att häva/ändra innan leverans och inte efter

Edit:
vilket fraktalternativ valde du ?
för kollade och hittade detta

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlsson:

Hejsan

nu är det så att jag beställde lite varor ifrån ARROW.com och när jag beställde stod det att frakten kostade 0 dollar och det står även det på min orderbekräftelse, jag betalade sedan via paypal och de skickade varorna

nu så fick jag en faktura på mailen där det står att de vill ha mera pengar för frakten

vad gäller i detta läge, måste jag betala den nya fakturan?

/LCarlsson

Hur mycket är frakten på, är det något att bråka om?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Som jag förstår så är det detta det faller på för dig "and prices do not include any taxes, freight, handling, duty or other similar charges, payment of which will be the sole responsibility of customer."

"Seller reserves the right to modify terms prior to shipment, require payment in advance, or delay or cancel any shipment or order by reason of customer's creditworthiness or should customer fail to fulfill any obligation when due." detta syftar bara på att säljaren här rätt att skriva om villkoren innan varan skickas, kräva förskottsbetalning (förskott innebär ju att du betalar innan det skickas i detta fall, dvs det dom kräver nu är inget förskott).

Dom har rätten på sin sida som jag förstår det.

Ett tips, det är nästan aldrig värt att handla från USA. Det blir inte alltid billigare, garanti fungerar oftast inte och allt blir bara mycket krångligare

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av erieri02:

vid EXW gäller att säljaren står för leveransen fram till angiven punkt i detta fall deras anläggning

EXW minimerar säljarens risk att endast göra sitt gods tillgängligt på sin ''lokal'' men om de fixar frakt läggs detta på fakturan så känns konstigt att de kommer med en ny faktura med frakt i efterhand...

men skulle lusläst deras användarvillkor så det inte står free shipping ONLY in USA eller liknande för då kan de hävda att något blev fel

vad är värdet på varan och hur mycket ''kräver'' de i frakt ?
vad skulle liknande vara kosta i Sverige ?

fixar säljaren frakt läggs detta på, men frågan är hur reglerna är USA om man kan komma i efterhand

i slutet av texten står det även
Seller reserves the right to modify terms prior to shipment, require payment in advance, or delay or cancel any shipment or order by reason of customer's creditworthiness or should customer fail to fulfill any obligation when due

vilket ger de rätt att häva/ändra innan leverans och inte efter

Edit:
vilket fraktalternativ valde du ?
för kollade och hittade detta

Skrivet av griid_83:

Hur mycket är frakten på, är det något att bråka om?

Skrivet av ehallq:

Som jag förstår så är det detta det faller på för dig "and prices do not include any taxes, freight, handling, duty or other similar charges, payment of which will be the sole responsibility of customer."

"Seller reserves the right to modify terms prior to shipment, require payment in advance, or delay or cancel any shipment or order by reason of customer's creditworthiness or should customer fail to fulfill any obligation when due." detta syftar bara på att säljaren här rätt att skriva om villkoren innan varan skickas, kräva förskottsbetalning (förskott innebär ju att du betalar innan det skickas i detta fall, dvs det dom kräver nu är inget förskott).

Dom har rätten på sin sida som jag förstår det.

Ett tips, det är nästan aldrig värt att handla från USA. Det blir inte alltid billigare, garanti fungerar oftast inte och allt blir bara mycket krångligare

Det var en liten order på ca 500kr men de vill nu ha 55 dollar i frakt
och jag valde DHL international

i detta fall vart det mycket billigare att beställa ifrån USA då samma artiklar kostar mer än dubbelt så mycket hos den billigaste återförsäljaren jag hittade inom europa även med tull+moms + att ingen av dem hade alla artiklar i sitt sortiment så jag hade behövt beställa ifrån flera företag

men jag måste berömma DHL då frakten tog under 48 timmar ifrån USA

EDIT: kollade mailen nu och de hade svarat att det var ett misstag och jag inte behöver betala någon extra fraktavgift det var endast ett fel i deras system men tack till alla som tog sig tid att svara

Permalänk
Inaktiv

kontakta paypal, du kommer garanterat få tillbaka pengarna

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

kontakta paypal, du kommer garanterat få tillbaka pengarna

nu har jag inte betalat den extra frakten de ville ha och de har svarat mig(efter 1 vecka...) att jag inte behöver betala den nya fakturan då det var ett misstag men tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LCarlsson:

i detta fall vart det mycket billigare att beställa ifrån USA då samma artiklar kostar mer än dubbelt så mycket hos den billigaste återförsäljaren jag hittade inom europa även med tull+moms + att ingen av dem hade alla artiklar i sitt sortiment så jag hade behövt beställa ifrån flera företag

EDIT: kollade mailen nu och de hade svarat att det var ett misstag och jag inte behöver betala någon extra fraktavgift det var endast ett fel i deras system men tack till alla som tog sig tid att svara

Precis, det är mycket billigare, men sen som du märkte kan det komma oförutsedda saker, som gör att priset blir detsamma ändå. Men denna gången gick det bra

Tror de flesta här, inklusive mig förutsatte att du hade kontaktat dom och fått svar om att de krävde dessa pengar. Att fakturor kommer och är fel är inte jätteovanligt. Kontakta dom, vänta på svar, om de sedan kräver pengarna då är det dags att göra någonting åt det, men annars är det bara att låta det vara. Man får ingen anmärkning sålänge de inte skickar det vidare till inkasso (eller motsvarande), och då ligger det hos dom att bevisa att du faktiskt är skyldig dom pengar. Men oftast upptäcks felet innan dess, och förhoppningsvis har ju dom redan kommit i kontakt med en kund som undrar varför man fått en faktura och löst det den vägen.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@LCarlsson:

Det var en hög frakt, skönt att det löste sig!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ursäkta om jag var otydlig men jag fick ett svar förra veckan där det stod att fakturan var på mitt köp och skulle betalas inom 7 dagar men då svarade jag och undrade vad jag betalade för egentligen då jag redan betalat en gång och fick då svar idag att den var felaktig

Skrivet av ehallq:

Precis, det är mycket billigare, men sen som du märkte kan det komma oförutsedda saker, som gör att priset blir detsamma ändå. Men denna gången gick det bra

Tror de flesta här, inklusive mig förutsatte att du hade kontaktat dom och fått svar om att de krävde dessa pengar. Att fakturor kommer och är fel är inte jätteovanligt. Kontakta dom, vänta på svar, om de sedan kräver pengarna då är det dags att göra någonting åt det, men annars är det bara att låta det vara. Man får ingen anmärkning sålänge de inte skickar det vidare till inkasso (eller motsvarande), och då ligger det hos dom att bevisa att du faktiskt är skyldig dom pengar. Men oftast upptäcks felet innan dess, och förhoppningsvis har ju dom redan kommit i kontakt med en kund som undrar varför man fått en faktura och löst det den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com