Microsoft slopar obegränsat utrymme med molntjänsten Onedrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Det är RAID 1, 10, 5, 6 etc jag pratar om. Det är inte till för backup, det är för att öka tillgängligheten.
Det enda det skyddar mot är disk failure.

Nej precis. Raid kommer aldrig vara en backup lösning. Men under 7 år har jag klarat mig klanderfritt från att data blivit korrupt, mot att (peppar peppar) endast 1 disk dött. Utöver detta kör jag backup i form av lösa 3.5" diskar med allt innehåll dock. Fungerat ypperligt bra. Tillgängligt 24/7, kräver ingen internetuppkoppling och jag vet att ingen annan har tillgång till min data.

Därför tilltalar inte cloud lösningar mig personligen. Dels pga begränsad mobildata men även dels pga händelser som nu inträffat där Microsoft får för sig att kapa utrymmet, men sen även ur säkerhetssynpunkt från utomstående.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag är iaf nöjd, 1tb moln-disk för 690:-/året inkl office är helt OK.

Har en molnkopia av alla mina bilder + filmer på barnens uppväxt, som komplement till vanlig HDD backup.

One drive personal är snabb o funkar smidigt.

// Lazze

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

De där problemet har gått så långt att vissa av kunderna jag arbetar för har valt en helt annan lösning eller egen filserver.

Egen filserver låter nästan som det klokaste man kan investera i, då har du även själv totalkontroll över allt istället för att ett girigt företag ska kunna husera som dem vill.

Permalänk

OneDrive är ingen backup lösning. Det finns andra tjänster som är betydligt bättre på detta.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Mmm för jävligt när folk använder tjänsten man betalat för till fullo... Snarare MS som är idioter som kallar sin tjänst för "obegränsad" när den tydligen inte är det och sen använder det som en rökridå för att gimpa hela tjänsten.

Du låter som en som tar åtta tallrikar när du käkar buffe. Jag förstår att du inte ser orimligheten

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

1tb räcker ju RIKTIGT gott och väl. Seriöst, att folk ens vågar backa upp hela datorer i onedrive *läskigt*. Köp 2st 2tb och kör bara lokal backup på dem med USB dockning och lagra hårddiskarna sen. att snubben ladda upp ett helt filmbibliotek.. nee asså de e o utnyttja tjänsten genom o våldta den.

som sagt, man behöver inte mer än 1tb för powerpoint filer, dokument o annat dylikt. Aldelles för många snorungar som laddar upp för mycket onödigt på nätet. om 5 år kan ju MS utöka till 2-3tb om så behövs.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Man ska inte backa upp alla sina familjebilder och videos.. riktigt lätt att de kan bli hackade/filerna går förlorade eller UTNYTTJADE på internet, roligt o sa bröllopsbilder som tankats upp på andra ställen.. riktigt dumt säger jag bara.

vad som läggs upp på internet kommer ALLTID finnas kvar där.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

Om man ska tro artikeln blir det så.

Ser ut som om vi får behålla våra 15 GB. Bra till photon från sin Windows-mobil. När jag läste artikeln var det nästan så jag fick planer i huvudet på att byta till Android och synka till Owncloud direkt.

Skrivet av pt96hni:

https://blog.onedrive.com/onedrive_changes/ så står det:

Free OneDrive storage will decrease from 15 GB to 5 GB for all users, current and new.
The 15 GB camera roll storage bonus will also be discontinued.
These changes will start rolling out in early 2016.

/Håkan

Jaha, då ser jag ingen anledning att stanna kvar på Windows Phone när min nuvarande mobil ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Du låter som en som tar åtta tallrikar när du käkar buffe. Jag förstår att du inte ser orimligheten

Vad som är orimligt är att erbjuda obegränsat med serverutrymme till miljontals kunder, vilket MS uppenbarligen fått erfara. Sen använder dom det faktum att ett par assholes faktiskt använder tjänsten till sin gräns för att med ett svepslag försämra alla erbjudna utrymmes-tiers. Som sagt har jag inget emot att MS begränsar 365-abonnemang till 1TB OneDrive-utrymme. Det är mer än rimligt. Men MS var idioter från början som påstod sig erbjuda obegränsat utrymme och sen när dom vill sätta en siffra på sitt obegränsade utrymme använder dom det som en rökridå för att samtidigt gimpa tjänsten som helhet.

Permalänk
Hedersmedlem

@pt96hni

Nu hänger jag inte med, men är uppgifterna bekräftade om att det sänks till 5GB? Det är ju t o m en större nyhet än det som är nyhetens huvudtema då det innebär att väsentligt skjuter sin egen konkurrensförmåga på mobiltelefonmarknaden i foten. Jag får inte ihop hur de ska bemöta Googles 15GB med 5GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@pt96hni

Nu hänger jag inte med, men är uppgifterna bekräftade om att det sänks till 5GB? Det är ju t o m en större nyhet än det som är nyhetens huvudtema då det innebär att väsentligt skjuter sin egen konkurrensförmåga på mobiltelefonmarknaden i foten. Jag får inte ihop hur de ska bemöta Googles 15GB med 5GB.

Det är vad som står i deras blogg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@KimTjik:

Det är så det står i deras blogg som för övrigt sweclockers artikel länkar till.

/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Nej precis. Raid kommer aldrig vara en backup lösning. Men under 7 år har jag klarat mig klanderfritt från att data blivit korrupt, mot att (peppar peppar) endast 1 disk dött. Utöver detta kör jag backup i form av lösa 3.5" diskar med allt innehåll dock. Fungerat ypperligt bra. Tillgängligt 24/7, kräver ingen internetuppkoppling och jag vet att ingen annan har tillgång till min data.

Därför tilltalar inte cloud lösningar mig personligen. Dels pga begränsad mobildata men även dels pga händelser som nu inträffat där Microsoft får för sig att kapa utrymmet, men sen även ur säkerhetssynpunkt från utomstående.

Jag kör pa samma lösning. Har sju harddiskar med olika backups beroende pa filtyper och speglar det genom att ladda upp alla filer dubbelt pa backup diskar. Sa jag har alltid samma innehall 2 ganger. Kör inte ens raid för det. Har aldrig förlorat filer sen jag kör pa det systemet.
Använder enkla docking stations för lösa 3.5" diskar med USB anslutning för detta. Dock har jag en automatiserat backup sync till en NAS för företagets hemsida och allt som rör företaget. Men allt är internt via nätverk, utan internet uppkoppling.

Sen vet jag inte hur puckad man maste vara för att ladda upp 75TB filmer till en molntjänst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

@pt96hni

Oj, nu blir det skämskudden när jag inte ens klarade av att läsa artikeln! Hur som är det ytterst märkligt.

Permalänk
Medlem

Fattar fortsatt inte varför min generation är så jävla pissrädda för övervakning och tror att folk är intresserade av deras familjebilder osv. FRA får gärna läsa varenda mail jag skickar, vem som helst får se mina familjebilder om de nu bryr sig, i dont give a fuck.

Vad skulle förstå att man vore mer orolig är dessa 2
1) Kreditkortsinformation och liknande
2) Torrents och liknande

___________

Med det sagt så är det sjukt tråkigt att onedrive blir begränsat, det funkar skitbra ju men samtidigt hade jag ändå planer på en rasppi-owncloud med backup som jag sedan slänger över på en extern en gång var 6månader. Så det ordnar sig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shabik:

Fattar fortsatt inte varför min generation är så jävla pissrädda för övervakning och tror att folk är intresserade av deras familjebilder osv. FRA får gärna läsa varenda mail jag skickar, vem som helst får se mina familjebilder om de nu bryr sig, i dont give a fuck.

Vad skulle förstå att man vore mer orolig är dessa 2
1) Kreditkortsinformation och liknande
2) Torrents och liknande

___________

Med det sagt så är det sjukt tråkigt att onedrive blir begränsat, det funkar skitbra ju men samtidigt hade jag ändå planer på en rasppi-owncloud med backup som jag sedan slänger över på en extern en gång var 6månader. Så det ordnar sig.

Handlar inte för mig om övervakningen eller om man döljer något. Utan vad som händer när fel person får tag i all info, tänk mer som filmen the net (inte så att jag tror det är så illa får man hoppas, men snarare grundtänket jag menar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dåligt av Microsoft att inte stå vid sitt ord. Taskig marknadsföring när företag använder ordet "obegränsat" i sin marknadsföring, men i verkligheten avser något helt annat.

Påminner mig om Telenor som runt 2005 hade abonnemang med "obegränsad" mobilsurf som jag använde, men som senare gjorde en kovändning á la "microsoft" här.

Bättre om företagen kan tänka igenom sina produkter och långsiktiga villkor innan de börjar att marknadsföra de hej vilt till allt och alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var fruktansvärt dåligt och extremt dålig marknadsföring att ta bort kamerabonusen samt ge sig på 100-250gb kontona. Sen kan jag tycka att 1tb räcker gott och väl, om det funkar bra. Vilket jag tycker OneDrive gör, för mig i Windows-Ekosystemet. Däremot så föll nog alla mina tankar på en Windows-phone nu, då jag inte vågar lita på MS och deras marknads beslut.

I OneDrive så har man selektiv synk, istället för ghosting, samt att du kan mounta Onedrive som en webdav disk, så då har du full ghostning så att säga

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

OneDrive for Business är en helt annan produkt. Det enda som är likt är namnet. Den är baserad på Sharepoint
Kommer även ut en helt ny "for business-mjukvara" som förhoppningsvis inte är helt värdelös.
Dom tar även bort begränsningen med max 20.000 filer som finns idag.

Japp, my bad. Har testat den nya mjukvaran som på någon vänster använder OneDrive (ej business) till ett par kunder som har haft synkproblem av och till med Onedrive for business programmet, lirar på bra, lite nya funktioner också.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Avstängd

22 dagar sedan denna nyhet kom. Fler än jag som övergav Windows Phone och numera kör Android istället?

Rena självmodet, i mitt tycke, att sänka gratis-gränsen till 5 GB för de som fortfarande håller fast vid Windows Phone och inte tänkt prenumerera på Office.

Och, tyvärr för Microsoft, upptäckte jag att Android numera med version 5X har gått ikapp och ifrån Windows Phone i flyt och stabilitet (gäller mobiler som är nära vanilla, alltså inte Samsung; HTC eller Sony).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Citat:

In addition, for our biggest fans who have been loyal advocates for OneDrive, we are adding a new offer that lets you keep your existing 15 GB of free storage when the changes happen next year. If you also have the 15 GB camera roll bonus, you’ll be able to keep that as well. From now until the end of January, you can sign up to keep your storage at the link below.

https://onedrive.uservoice.com/forums/262982-onedrive/suggest...