Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

Snabb fråga efter byte av cpu kylare.

Är det rimligt att processorn jobbar konstant mellan 20% och ända upp till dryga 80% när jag spelar csgo, up och ner, fram och tillbaka?
Kollade processor användningen samtidigt som jag spelade på en separat skärm. Ska det va så på en hyfsad 4 år gammal i5 processor?
Jag har dålig förståelse för hur en processor arbetar annat än det givna.

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av svanstrom:

Är det rimligt att processorn jobbar konstant mellan 20% och ända upp till dryga 80% när jag spelar csgo, up och ner, fram och tillbaka?
Kollade processor användningen samtidigt som jag spelade på en separat skärm. Ska det va så på en hyfsad 4 år gammal i5 processor?
Jag har dålig förståelse för hur en processor arbetar annat än det givna.

Ja det verkar vara normalt då en cpu som är bättre inte behöver jobba fullt hela tiden.

Upplever du problem under spelet? Om inte så har du svaret:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta/Håbo
Registrerad
Mar 2009

Du har ju fortfarande processer i bakgrunden, så ja det behöver inte vara något konstigt. Men som sagt beror ju mycket på vad som ligger i bakgrunden, antivirus, spotify, google chrome med java/html5 osv osv.

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

@criscros: Tack för svaren båda två.
Det är så att jag har grejat lite i datorn det senaste. Och efter åt laggade det bara när jag lirade just csgo. Och jag kunde inte förstå varför.
Men jag testade med en annan skärm med hdmi anslutning och då laggade det inte. Så jag köpte en displayport kabel och bytte ut DVI kabeln till min 27" skärm och nu verkar allt funka som det ska.

Jag ville bara va säker på att processorn inte spökar för det ända problemet som kvarstår efter cpu kylar bytet är att Fläkten alltid går på max fart om jag inte ställer ner den med msi control center. (tycker den för onödigt mycket väsen ändå på 1400 rpm, det är dock en 140 fläkt med vatten kylning).
Tänkte att det kanske var så att processorn jobbade mer än den ska viket gör att moderkortet ber om max hastighet. Eller helt enkel att moderkortet spökar och inte funkar som det ska.

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Gjort rätt då?

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av svanstrom:

@criscros: Tack för svaren båda två.
Det är så att jag har grejat lite i datorn det senaste. Och efter åt laggade det bara när jag lirade just csgo. Och jag kunde inte förstå varför.
Men jag testade med en annan skärm med hdmi anslutning och då laggade det inte. Så jag köpte en displayport kabel och bytte ut DVI kabeln till min 27" skärm och nu verkar allt funka som det ska.

Jag ville bara va säker på att processorn inte spökar för det ända problemet som kvarstår efter cpu kylar bytet är att Fläkten alltid går på max fart om jag inte ställer ner den med msi control center. (tycker den för onödigt mycket väsen ändå på 1400 rpm, det är dock en 140 fläkt med vatten kylning).
Tänkte att det kanske var så att processorn jobbade mer än den ska viket gör att moderkortet ber om max hastighet. Eller helt enkel att moderkortet spökar och inte funkar som det ska.

Kopplade du in fläkten till CPU_FAN och inte SYS_FAN?

Fractal Design Define R5 ASUS Z97-P i7 4790k @ 4.7GHz Msi GTX1080 Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

@Pamudas: Jag kopplade in pumpen på cpu fan och fläkten på system fan 1, det kanske är fel?
Pumpen går ju för fullt hela tiden. Och det ska den väl mer eller mindre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

Jag tror att manualen ville att jag skulle koppla det så. Antar att jag får ta en titt i den igen.

Så nu löste sig allt när jag skiftade 4 pin kablarna.
Tack för er tålamod med min okunskap!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta/Håbo
Registrerad
Mar 2009

Är jag blind, men har du kollat tempen efter bytet? Så att inte nya kylaren sitter taskigt och den är varm som satan.

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.