AMD Radeon R9 380X från partnertillverkare hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 380X från partnertillverkare hittar ut på webben

Inför lanseringen av Radeon R9 380X med fullskaliga grafikkretsen Tonga XT hittar tre modeller från partnertillverkarna Asus, Gigabyte och XFX ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia kommer med en 960 TI. För stort gap mellan 960 och 970.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hoppas Nvidia kommer med en 960 TI. För stort gap mellan 960 och 970.

Ja det hade varit mumma. Gärna då ett med full bandbredd på samtliga minnesgigabyte. Inte för att 970 är ett dåligt kort eller så men efter att hela internet i princip agerat domare jury och bödel mot det hela så vore det inte så smart med en sådan grej till. Det viktiga för de flesta är ju inte hur verkligheten ser ut utan vad internet tycker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då var det bara priset på dessa kort kvar att avslöjas.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Enligt gpuboss skulle 380x ligga runt 2500:- , vilket helt klart skulle va värt det.. Frågan är om de e lönt o uppgradera från 7970 ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det hade varit mumma. Gärna då ett med full bandbredd på samtliga minnesgigabyte. Inte för att 970 är ett dåligt kort eller så men efter att hela internet i princip agerat domare jury och bödel mot det hela så vore det inte så smart med en sådan grej till. Det viktiga för de flesta är ju inte hur verkligheten ser ut utan vad internet tycker.

Det är tveksamt om 970 "behöver" 4gb, då ser jag det ännu mera tveksamt att ett 960ti kommer behöva det.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hoppas Nvidia kommer med en 960 TI. För stort gap mellan 960 och 970.

Läste något om att det var ev pågång, där de skulle ta någon udda laptop GPU som grund, nedskalad och allt.
Tekniskt sett så är 970 trasigt kort, så de säljer egentligen de för högt i pris, men med tanke på deras prestanda så visst, de kan lätt få mer vinst på det sättet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Emilakerred:
Kretsen som inte fanns... AMD får jobba på det där med motsägelser och pressmaterial.

Frågan är ju. Kommer även Tonga XT har samma problem med stutter och ryck som Tonga Pro med endast 2GB minne eller kommer den fungera vettigt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det presterar och till vilket pris. Detta känns lite som en sweetspot för alla de som lirar i 1080p och som inte vill lägga allt för mycket pengar. Helt klart ett intressant segment även om man kanske föredrar något mer kraftfullt under huven.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Enligt gpuboss skulle 380x ligga runt 2500:- , vilket helt klart skulle va värt det.. Frågan är om de e lönt o uppgradera från 7970 ?

Det är nog mycket tveksamt. Prestandaökningen får vara ordentlig då, köpte mitt ghz för 1990kr för typ två år sen.

Om jag hade uppgraderat idag hade det nog varit till ett beg 290x/780ti eller liknande för under 2000lappen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är tveksamt om 970 "behöver" 4gb, då ser jag det ännu mera tveksamt att ett 960ti kommer behöva det.

Bortet bör vara tillräckligt med kräm i för att skyffla dagens spel i 4K, något som blir vanligare och vanligare, och ju fler pixlar som ska skyfflas åt gången desto mer minne går det väl åt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Längtar till testerna. Hoppas på ett prisvärt och svalt kort, samt bra OC möjligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är nog mycket tveksamt. Prestandaökningen får vara ordentlig då, köpte mitt ghz för 1990kr för typ två år sen.

Om jag hade uppgraderat idag hade det nog varit till ett beg 290x/780ti eller liknande för under 2000lappen.

Köpte mitt Powercolor för 900:- för snart ett år sen, Frågan e ju om de blir nån prestandaökning öht med 380x..
skulle kunna köpa beg, Men då ska de va 390 för runt 2k isf.. Vill dock helst ha nytt från butik..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bortet bör vara tillräckligt med kräm i för att skyffla dagens spel i 4K, något som blir vanligare och vanligare, och ju fler pixlar som ska skyfflas åt gången desto mer minne går det väl åt?

Ska du spela moderna snygga spel i 4k med höga inställningar behövs nästan crossfire eller SLI. Jag klarar i alla fall inte att hålla 60 FPS i lite tyngre titlar med mitt R9 fury utan att sänka inställningarna samma gällde GTX 970, så tror inte ett eventuellt GTX 960 TI är någon vidare. Men visst kör du på medium/low fungerar det säkert med 960 ti men då kör jag hellre på en fullHD skärm och högsta inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Enligt gpuboss skulle 380x ligga runt 2500:- , vilket helt klart skulle va värt det.. Frågan är om de e lönt o uppgradera från 7970 ?

Ditt 7970 har 384 bit minnesbuss. Detta har bara 256. Det är nog fortfarande lite bättre pga effektivare teknik men skulle inte byta för skillnaden är nog inte så stor. Samma antal shaders.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tror nog det presterar runt 7970/280x men effektivare. I högre upplösning tror jag dock om Tahiti presterar lite bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

r9 380 presterar som ett r9 280x. förstår inte riktigt vad alla får att denna som kommer vara ett steg upp kommer prestera sämre, jag väntar mig lite sämre än 970 men ändå bättre än 380

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonatanR:

r9 380 presterar som ett r9 280x. förstår inte riktigt vad alla får att denna som kommer vara ett steg upp kommer prestera sämre, jag väntar mig lite sämre än 970 men ändå bättre än 380

Tittar man på prestandaindex i SweC 380 test så presterar Sapphire R9 380 71% av ett referens 970 i 1920x1080.

Om vi antar att det är 100% prestandaskalning med antalet stream-processorer (vilket aldrig är fallet i praktiken) i 380x så kommer 380x prestera 76-77% av referens 970.

Frågan är om 2500 inte är lite dyrt då för 380x då 970 med eftermarknadskylare i princip alltid går att få från 3300 kr.

380x SweC P-idx / SEK: 0,030
970 SweC P-idx / SEK: ~0,030 (beror lite på modell och hur mycket fabriksöverklockningen ger, detta är räknat med perf för referens samt 3300 kr).

Det normala är att inte bara absolut pris ökar när man kliver uppåt i produktfloran, det normala är även att perf/pris minskar (vilket är allt annan än unik för GPUer, gäller de flesta produktsegment).

Skrivet av Ozzed:

Ja det hade varit mumma. Gärna då ett med full bandbredd på samtliga minnesgigabyte. Inte för att 970 är ett dåligt kort eller så men efter att hela internet i princip agerat domare jury och bödel mot det hela så vore det inte så smart med en sådan grej till. Det viktiga för de flesta är ju inte hur verkligheten ser ut utan vad internet tycker.

Du får gärna utveckla detta då 970 är en av de bäst säljande modellerna någonsin, kretsen är den överlägset vanligaste dGPUn i Steams statistik just nu. Det ha varit hätska debatter bland nördar på teknikwebbplatser lik denna, men i slutändan tittar de flesta på pris, prestanda och funktioner och då är 970 en väldigt bra produkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonatanR:

r9 380 presterar som ett r9 280x. förstår inte riktigt vad alla får att denna som kommer vara ett steg upp kommer prestera sämre, jag väntar mig lite sämre än 970 men ändå bättre än 380

Nja ett 380 är lite slöare än 280X:

380-kortet i recensionen är dessutom fabriksöverklockat. 380X kommer nog vara på precis samma eller strax över 280x prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du får gärna utveckla detta då 970 är en av de bäst säljande modellerna någonsin, kretsen är den överlägset vanligaste dGPUn i Steams statistik just nu. Det ha varit hätska debatter bland nördar på teknikwebbplatser lik denna, men i slutändan tittar de flesta på pris, prestanda och funktioner och då är 970 en väldigt bra produkt.

Det kan ha flera orsaker. Dels han många köpa kortet innan 3.5GB gate blev en grej av, och sedan så har ju stormen lags sig, så att det är ett populärt kort idag betyder inte att det inte fått utstå kritik i ett tidigare skede. Det var ju till och med många som ville lämna tillbaka kortet trotts att de borde kunnat se själva att det presterar bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ditt 7970 har 384 bit minnesbuss. Detta har bara 256. Det är nog fortfarande lite bättre pga effektivare teknik men skulle inte byta för skillnaden är nog inte så stor. Samma antal shaders.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, De va de ja kollade på..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Emilakerred:
Kretsen som inte fanns... AMD får jobba på det där med motsägelser och pressmaterial.

Frågan är ju. Kommer även Tonga XT har samma problem med stutter och ryck som Tonga Pro med endast 2GB minne eller kommer den fungera vettigt?

380X kommer ju med 4 GB minne, och när SweC testade 380 med 4 GB minne var alla problem i stort sett borta. Tror att det kommer bli samma bra utfall med XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan ha flera orsaker. Dels han många köpa kortet innan 3.5GB gate blev en grej av, och sedan så har ju stormen lags sig, så att det är ett populärt kort idag betyder inte att det inte fått utstå kritik i ett tidigare skede. Det var ju till och med många som ville lämna tillbaka kortet trotts att de borde kunnat se själva att det presterar bra.

Jag tror att grejen är att del flesta skiter i 3,5 Gb grejen när de väl kommer till köpknappen och spelandet. De flesta hänger inte på sweclockers och vet om hypen och många av dem som hänger på sweclokers skiter i om nvidia fuskade lite med minnet så länge de kan spela utan problem. Så länge det inte blir några praktiska fel av teoretiska brister så skiter många i det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Maxar det crysis?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kan ha flera orsaker. Dels han många köpa kortet innan 3.5GB gate blev en grej av, och sedan så har ju stormen lags sig, så att det är ett populärt kort idag betyder inte att det inte fått utstå kritik i ett tidigare skede. Det var ju till och med många som ville lämna tillbaka kortet trotts att de borde kunnat se själva att det presterar bra.

Jag gjorde faktiskt det, men jag fick stuttering med mitt med, köpte mitt på release dagen (i sverige) och jag var aldrig riktigt nöjd, bytte över till 290x och det blev bättre, sen om det var värt problemen det vet jag inte men jag gjorde det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag gjorde faktiskt det, men jag fick stuttering med mitt med, köpte mitt på release dagen (i sverige) och jag var aldrig riktigt nöjd, bytte över till 290x och det blev bättre, sen om det var värt problemen det vet jag inte men jag gjorde det!

Ja det var väl smart med tanke på att många återförsäljare lät folk byta in utan vidare, men gissningsvis hade det med pissiga drivers att göra för det är väl AMD som haft mest problem med stuttering historiskt?

Jag hade fruktansvärd stuttering på mitt 670, men jag löste det med BIOS-uppdatering både på kortet och moderkortet, samt att jag slog på HPET, Men det är knepigt för det verkar ju som om typ hälften får mer stuttering med HPET på medans den andra hälften får mindre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det var väl smart med tanke på att många återförsäljare lät folk byta in utan vidare, men gissningsvis hade det med pissiga drivers att göra för det är väl AMD som haft mest problem med stuttering historiskt?

Jag hade fruktansvärd stuttering på mitt 670, men jag löste det med BIOS-uppdatering både på kortet och moderkortet, samt att jag slog på HPET, Men det är knepigt för det verkar ju som om typ hälften får mer stuttering med HPET på medans den andra hälften får mindre.

Vad jag vet så har AMD inte så mycket problem med grafikdrivrutinerna, inte i nuläget i alla fall..
Tror faktiskt att det var något med de 3.5 gb, det kunde ge stuttering i vissa spel, t.ex Shadow of Mordor, om kortet klarar Ultra så ska det ju inte vara stuttering..

Jag kan väl säga att AMD dock inte var det perfekta valet då mitt ASUS gav upp (köpte ett Fynd ex på komplett) men det kortet klockade knappt och sedan la det av, så fick ett 390X av komplett efter lite bråk..

Då jag köpte en 4790K i samband med detta med så ville jag inte uppdatera min bios men gjorde det ändå och det hände inget..

Men som sagt jag gjorde det och faktiskt fungerade mitt 290x bättre än 970 (hade även EVGAs acx 1.0 kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nja ett 380 är lite slöare än 280X:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10706?key=0f0d27a1de4db6fc5abd44f0509fca7f

380-kortet i recensionen är dessutom fabriksöverklockat. 380X kommer nog vara på precis samma eller strax över 280x prestanda.

de flesta tester är dock när kortet är helt nytt, om jag minns rätt har det kommit några drivrutiner som optimerar kortet men kan ha fel

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Dykt upp på Inet nu. Hoppas priset inte är "final". http://www.inet.se/produkt/5411496/sapphire-radeon-r9-380x-4g...

För till 3 790 kr blir det svårt att konkurrera med 970 när man kan få det billigare.

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Köpte mitt Powercolor för 900:- för snart ett år sen, Frågan e ju om de blir nån prestandaökning öht med 380x..
skulle kunna köpa beg, Men då ska de va 390 för runt 2k isf.. Vill dock helst ha nytt från butik..

Ja nytt är att föredra. Men då är det fury (utan x) eller 980ti jag skulle kunna tänka mig, men det är jag för fattig för just nu:P

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/