Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

Permalänk

Hur gör man detta med Enkortsdatorer?

hej
Jag är precis ny på Enkortsdatorer och vill dra igång ett projekt och önskar tips från er hur jag ska börja.
I min husbil vill jag ha en liten dator med 3G/4G så att jag till att börja med kan styra lite värmefläktar beroende på
temperaturen på Gasolflaskorna. (under vintern blir de kalla inte bra). Värmefläktarna ska starta när temp är under 10 grader typ.

Jag önskar en plattform/Enkortsdatorer som är expanderbar då det finns en massa kul saker som en Enkortsdatorer kan göra i en husbil.

Tips på vart jag ska börja tas tacksamt emot.
Tänkte kanske börja med ett startpaket som dessa:
https://www.m.nu/startpaket-c-97_111.html

Jag är Android utvecklare sen 5 år och kan även desktop java, c++ och oop och diverse hack. Har dock aldrig använt en lödkolv på kretskortsnivå

EDIT:
Nu efter några dagars skissande vill jag också ha lite webbkameror som jag kan kolla in från en smartphone, typ:
- webbkameror
- gastemp
- vattentemp
- styra belysning
- larm vid inbrott
- vatten läckage larm
- gas läckage larm
- mm

Permalänk

Kolla https://www.m.nu/ finns lite saker du kan hitta där! Tänk på att ett 3G/4G så får du ingen fast ip eller någon bra hantering av portar (vad jag vet) osv, dvs det kan bli lite svårt vpn:a eller hur du nu vill ansluta till den när du inte är där! lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Bra det har du rätt i 3G/4G ger inte fast ip. Jag tänker nu att man får göra en dedikerad android app som kommunicerar med husbilen. appen funkar som monitor extern kontrollpanel alltså. Husbilen måste tala om vart den är på något sätt då 3G/4G ip adresser är enkelriktade ja. Detta kan en molntjänst klara av som Google app engine och sen lite Google Cloud Messaging så kan bilen nå mobilen också.
Blir spännande får spåna på detta

ja den https://www.m.nu/ verkar perfekt för detta tack

Permalänk

https://ifttt.com/ kanske är en sida som skulle kunna hjälpa dig, vet inte riktigt hur du tänkt dig men det luskar du la ut till slut

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

https://ifttt.com/ kanske är en sida som skulle kunna hjälpa dig, vet inte riktigt hur du tänkt dig men det luskar du la ut till slut

Tack för tipset, den var ny för mig kul ide.
Mitt stora problem är vilken hårdvara jag ska använda för att få detta att fungera. Vilken minidator med tillhörande interface tillbehör är lämpligt?
I stora drag mjukvara Backend blir GAE och GCM(c2dm) och frontend är Android och win

Permalänk
Medlem

@LIBSweden: En Pi 2 eller Arduino löser det åt dig. du behöver en GPRS 'sköld' eller något för COM, en tempsensor (5kr +) och kanske ett enkelt servo för att aktivera den knappen du redan har till fläktarna(antar att du har en knapp redan) så slipper du in å löda i konsoler mm.

Möjligt att jag missförstår frågan men jag ser ingen poäng med att ha den på nätet.

if kallt:
rör servo
pass

Om du nu måste krångla till det (den roliga biten :> ) så finns det hur mycket kul som helst man kan göra. Tar ju lite tid dock.

Permalänk

Är det bara så att du vill hålla en konstant temperatur är det ju bara att använda en tur arduion som Sky90 här ovan sa, men du vill kunna höja värmen lite innan du skall dit typ om jag fattar rätt?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Ta ur gasolflaskorna på vintern?

Editerar lite här: Vill inte låta dryg MEN, att värma upp för att värma några gasolflaskor känns väldigt icke energieffektivt.
Om man vill göra detta hade jag köpt ett 3g-usb kort, en raspberry, en termostat och sen kopplat raspberry via ett relä till värmefläkt. Sen kopplat detta mot nätet med DNS och webserver på det.

Permalänk

tack sky90 perfekt info börjar förstå hur det fungerar. Den Arduino har inget GUI som standard så det får bli raspberry. Ser att detta Rasberry Startpaket

är en bra början och det ingår en temperatursensor. Vill dock ha en trådlös temperatursensor då det är svårt att dra kablar i en husbil. Finns en uppsjö saker att mäta i husbil

Permalänk
Skrivet av Gurkläsk:

Ta ur gasolflaskorna på vintern?

Jag bor i husbilen då det inte finns lediga lgh. Har jobb och allt så det är mycket ekonomiskt försvarbart med husbil. vet inte ens om jag vill ha lgh igen

Javet det kanske verkar konstigt men komposit gasolflaskan kan sluta fungera vid minusgrader.
Sen har jag ett gasoldrivet 2kw elverk så strömming finns så länge gas finns

Permalänk
Medlem

Bor du så lång bort från civilisationen att du inte ens har tillgång till elnätet? Det blir väl ganska dyrt att värma upp bilen med gasol hela vintern. Vad kostar en gasolkWh?

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Bor du så lång bort från civilisationen att du inte ens har tillgång till elnätet? Det blir väl ganska dyrt att värma upp bilen med gasol hela vintern. Vad kostar en gasolkWh?

Vet inte hur man räknar ut gasolkWh.
Jag bor mitt i stan har ej elnät. vill inte köpa elstolpe på camping pga av vandalisering och inbrott i husbilen. Bästa är att stå i stan på vanliga gator får man vara i fred och slipper betala campingen också. Mina två p11 flaskor räcker 10 dagar vid 12 grader utomhustemp. Kostar 500kr att fylla dessa två 22kg gasol alltså. Allt går på gasol - Kylskåp, truma luftburen värme och 2kw elverk som laddar 200amp batteribank

Nu efter några dagars skissande vill jag också ha lite webbkameror som jag kan kolla in från en smartphone, typ:
- webbkameror
- gastemp
- vattentemp
- styra belysning
- larm vid inbrott
- vatten läckage larm
- gas läckage larm
- mm

Permalänk
Medlem

12 grader? Vad ska det då inte kosta när det blir lite kallare; vid 0 grader räcker det väl max halva den tiden, dvs 5 dagar vilket innebär 6 påfyllningar á 500pix per månad, inalles 3000spänn. Snackar vi sedan svensk vinter så låter det ju som att det blir lika dyrt som att bo i lägenhet... Men det fanns ju inga längenheter...
Finns inga parkeringar med eluttag i stan där du bor? Många behöver ju el till sina motorvärmare...

Men om du nu ändå vill framhärda med gas så är du väl inte den förste med detta problem (att hålla gasflaskorna varma). Husbilar används ju ibland faktiskt ute i obygderna utan tillgång till el, även på vintern. Har du kollat med biltillverkaren? Friluftssajter?

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

12 grader? Vad ska det då inte kosta när det blir lite kallare; vid 0 grader räcker det väl max halva den tiden, dvs 5 dagar vilket innebär 6 påfyllningar á 500pix per månad, inalles 3000spänn. Snackar vi sedan svensk vinter så låter det ju som att det blir lika dyrt som att bo i lägenhet... Men det fanns ju inga längenheter...
Finns inga parkeringar med eluttag i stan där du bor? Många behöver ju el till sina motorvärmare...

Men om du nu ändå vill framhärda med gas så är du väl inte den förste med detta problem (att hålla gasflaskorna varma). Husbilar används ju ibland faktiskt ute i obygderna utan tillgång till el, även på vintern. Har du kollat med biltillverkaren? Friluftssajter?

Ja det blir dyrt med gas om det blir kallare. Nu bor jag i Malmö så hoppas det blir en mild vinter.
Har inte undersökt angående eluttag i stan men det finns säkert. Det finns värmeslingor och annat för att hålla flaskorna varma men jag vill bygga en egen lösning det är roligare.

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Hur funkar dessa värmeslingar? Något att bygga vidare på?

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Låter intressant. Hur funkar dessa värmeslingar? Något att bygga vidare på?

Pga av säkerhet så ska man inte införa något elektriskt in i gasoltub-rummet.
Har läst att någon dragit varm vattenledings element in i rummet där flaskor står.
Som jag gör nu är att jag har borrat några 8mm hål in i gasolrummet och satt en 12v 100mm dator fläkt på utsidan som pumpar in den varma luften jag har i bilen. Detta ville jag att en Raspberry skulle kunna styra över.

Permalänk

Har hemma så jag kan styra relä via både fysisk knapp samt ett web-gui hemma, dock måste du ju vara vpn:ad eller liknande till dit nätverk och vet inte hur vpn och 4G går ihop?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

mysensors.org

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Har hemma så jag kan styra relä via både fysisk knapp samt ett web-gui hemma, dock måste du ju vara vpn:ad eller liknande till dit nätverk och vet inte hur vpn och 4G går ihop?

Jag ska använda Google cloude messagin(GCM) så har man tvåvägs kommunikation mellan mobil och husbil. Bilen måste ha Internet och ett inloggat google konto bara. Ska bli spännande och testa lite relästyrning sen.

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

mysensors.org

Wow tack!

Permalänk
Medlem

Finns en artikel i senaste Dator Magazin (nr 12) om just detta att mäta värden och kommunicera ut dem på Internet. Borde kunna intressera...