Eizo Foris FS2735 med 144 Hz IPS och AMD Freesync får pris och lanseringsfönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

G-Sync, inte freesync.
VA panel, inte IPS.

AHVA, vilket är en IPS i allt väsentligt. Kolla runt innan du med en one liner avfärdar folk och sprider okunskap.

Hur som helst så är priset befängt. En bättre garanti? Köp 2 MG279q för samma pris så har man en reserv ifall den första inte duger. Det är garanti det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det är en IPS med annat namn på panelen då mestaldels de tillverkade av LG heter IPS. AHVA och PLS är i princip samma sak.
Dock verkar acer och asus varianter ha dålig kvalitetskontroll som fan, läst om många som fått skicka tillbaks flera stycken för att få en bra. (kraftig glow, bleed, döda pixlar etc).

Om eizo till detta pris faktiskt levererar god kvalitetskontroll kanske det kan vara värt det.. jag är dock skeptisk.

Du har helt rätt och jag fel. Var helt säker på att det var en VA panel.

Däremot klarar bara MG279Q freesync mellan 35 och 90hz eller har den blivit uppdaterad?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är härligt med påkostade bildskärmar.. Det är ju näst intill det enda man faktiskt kollar på när man använder datorn, så att lägga någon extra krona ser jag inget problem med..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Det stämmer att det bara är 35-90 Hz. Det är ju ett problem med denna generation A-syncskärmar. Kanske nästa års släpp blir mer kompletta.

Det gick dock att få tag i en MG279Q för 4990 ett tag för några veckor sedan. Ett kap för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får man tro Nvidias information som går ut till testare så är det G-sync-modulen som tar hand om alla dessa problem eftersom det är individuellt för varje paneltyp. Själva G-Syncandet som produktegenskap innebär att varje skärms G-sync-modul skräddarsys efter hur den just den panelen fungerar. Och långt ifrån alla paneler anses vara lämpliga. Det handlar sådana saker som Overdrive i fråga om att applicera rätt mängd millivolt vid rätt tidpunkt. Skärmarna beter sig helt annorlunda i 50 Hz jämfört med 100 Hz till exempel och detta måste finjusteras direkt på plats i hur panelen styrs.

G-syncskärmarna jag testat har heller inte samma synliga problem med eftersläp och skuggor vid lägre frekvenser. Men det går att se skillnader även där. Asus PG279Q som exempel gav ju minst eftersläp vid 120 Hz och gradvis mer vid 144 Hz och än mer släp vid 165 Hz.

Att lösa det via grafikkortet torde vara möjligt. Fast då måste grafikkorten i vilket fall veta *exakt* hur varje panel beter sig genom hela skalan från 30-144 Hz. Grafikkortet kan inte påverka exakt millivolt och mikrosekund-timing för LCD-kristallerna utan kortet skickar endast RGB-värden. Sedan kan det kommunicera metadata som beskriver panelens beteende. Men återigen, det förutsätter att scalern kan applicera denna metadata med tillräcklig precision och styra upp panelens beteende. Just där verkar det fortfarande vara en brist på kretsar och teknik.

Med den där förklaringen så känns det som att FreeSync-skärmar aldrig kommer att bli fullt lika bra som G-Sync just p.g.a. att de inte kommer kunna veta exakt hur alla skärmar beter sig vid varje frekvens etc. De kanske måste börja kontrollera / certifiera alla FreeSync-skärmar och/eller scalers?

Hur ser du på det problemet?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FredrikMH:

@Laxpudding Tack för bra svar. Jag antar att detta då är mer av ett problem när FPS varierar mycket som om det t.ex. hoppar mellan 70 och 144Hz. Intressant nog ställer ju detta ännu högre krav på CPU också då du aldrig vill att den ska bli en flaskhals.

Problemet med befintliga A-sync modeller har/är troligtvis att optimeringen för hur man reglerar spänning och tidsjusterar styrningen av panel är begränsat till att vara optimal vid, säg 100+ Hertz. När spelen och skärmen sedan synkar kring låga 30-60 fps/Hz appliceras fel nivåer och det blir väldigt tydliga släp och skuggor. Dessa ligger där hela tiden när spelen är nere på de fps-nivåerna. Det är också på de nivåerna där adaptiv synkronisering gör som mest nytta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av enbom:

Med den där förklaringen så känns det som att FreeSync-skärmar aldrig kommer att bli fullt lika bra som G-Sync just p.g.a. att de inte kommer kunna veta exakt hur alla skärmar beter sig vid varje frekvens etc. De kanske måste börja kontrollera / certifiera alla FreeSync-skärmar och/eller scalers?

Hur ser du på det problemet?

Att det är upp till skärmtillverkarna att lösa problemet och trimma in styrningen av panelen för varje produkt. Vilket förutsätter att det finns hårdvara som svarar mot kraven. Vilket det inte verkas finnas idag eller närmaste framtiden utan det blir kompromisser som två olika intervall.

Permalänk
Medlem

För mycket pengar för mig men man får ju anta att ezio panelerna är bättre rent bild & framförallt kvalitetsmässigt mot asus, acer skärmarna som lämnat en hel del att önska. Speciellt kvalitén som verkar vara enormt skiftande mellan exemplaren. Det kan motivera det högre priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För mycket pengar för mig men man får ju anta att ezio panelerna är bättre rent bild & framförallt kvalitetsmässigt mot asus, acer skärmarna som lämnat en hel del att önska. Speciellt kvalitén som verkar vara enormt skiftande mellan exemplaren. Det kan motivera det högre priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske gäller deras dyraste arbetsinriktade skärmar, de billigare och spelinriktade har enorm variation mellan exemplar i jämförelse med andra märken och är inte alls lika bra som BenQ, Asus och Acer för spel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FredrikMH:

Nu förutsätter du att den som köper vet att man måste köra DP för att få ut 1440p och 144Hz.

Ja, jag tycker att det är ett grundläggande krav att åtminstone kunna tänka sig att köra DP om man ska köpa en skärm i denna prisklassen.

Citat:

Att lägga till några extra utgångar gör att skärmen dels är bakåtkompatibel (även om man inte kan utnyttja finesserna fullt ut) och samtidigt kanske oinsatta tänker att den då passar deras dator/grafikkort. Hade den bara haft DisplayPort hade kanske oinsatta personer valt något annat istället.

Jag vet inte, men jag ser det som en potential anledning. Jag hade en bekant som körde länge på sin 120Hz och sa att han inte märkte någon skillnad. Men han körde med en gammal DVI-kabel och hade inte ställt in 120Hz utan förutsatte att allt bara fungerade och att man varken var tvungen att ha rätt kabel eller göra några inställningar.

Om man är så oinsatt eller har en så gammal och sketen dator att den inte ens har DP kan man gott köpa en billig skitskärm eller en OK medelklasskärm; man behöver då inte den absolut lyxigaste gamingskärmen på marknaden.

Citat:

Edit: Sen kan flera videoingångar faktiskt vara nice. jag har t.ex. hoppat till HDMI när jag lekte lite med min Raspberry Pi

Har inte klagat på att det finns flera ingångar; det är jättebra. Men fyra stycken, varav två är HDMI och en är DVI, ser jag inte poängen med. Hellre då två DP och två HDMI till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Asus MG279Q är en skärm med extremt lika specifikationer för under 7000.

Precis! En riktigt bra skärm dessutom. Eizo modellen är saftigt överprisad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag vet inte, men jag ser det som en potential anledning. Jag hade en bekant som körde länge på sin 120Hz och sa att han inte märkte någon skillnad. Men han körde med en gammal DVI-kabel och hade inte ställt in 120Hz utan förutsatte att allt bara fungerade och att man varken var tvungen att ha rätt kabel eller göra några inställningar.

Alltså, det är SUPERTYDLIGT i manualerna till 120Hz/144Hz-skärmarna. Jag är inne på min tredje skärm som har 120 eller högre Hz och de har alla skickat med en Dual-DVI. Både BenQ och ASUS.

Så det är ju ett litet "självskapt" problem anser jag.

För övrigt är det bara bra om DVI fasas ut så fort som möjligt nu, så det blir lättare för konsumenten att köpa skärmar och inga frågetecken finns kvar.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Äntligen 144 Hz, IPS och FreeSync!

Men vore trevligt med bredare span, 35-144 Hz.

Permalänk
Medlem

Nog kan jag ge 12 enorma för Eizos skärmar, bara speccsen passar in på mig och mina ändamål.

Erbjuder de nu samma garanti på den här som med sina andra skärmar på fem år, så gör bara det enormt mycket. Tolv tusen utslaget på fem år, blir inga enorma pengar.
De tror i vart fall på sina produkter som de spottar ut.

Acer har två, många Samsung har också två, Asus/BenQ m fl har tre.

Foten på just den här modellen var väl lite svår att ta in. Kanske ser bättre ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det är upp till skärmtillverkarna att lösa problemet och trimma in styrningen av panelen för varje produkt. Vilket förutsätter att det finns hårdvara som svarar mot kraven. Vilket det inte verkas finnas idag eller närmaste framtiden utan det blir kompromisser som två olika intervall.

Borde inte detta gå att lösa genom handskakning mellan grafikkort och skärm?
Dvs man för in det i standarden.
Det enda problemet som är kvar i så fall är att få Nvidia, AMD och Intel att enas om grafikkortssidan och alla scaler-tillverkare skall enas om sin sida.
Det löser de direkt....:)

Permalänk
Medlem

12k Och jag som kände att min Acer skärm för 8k var dyrt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Vem var det som sa att G-Sync skärmar är dyrare än billiga Freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

lägga någont extra krona dussin tusenlappar ser jag inget problem med..

så där .. mycket närmre avrundning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

Nog kan jag ge 12 enorma för Eizos skärmar, bara speccsen passar in på mig och mina ändamål.

Erbjuder de nu samma garanti på den här som med sina andra skärmar på fem år, så gör bara det enormt mycket. Tolv tusen utslaget på fem år, blir inga enorma pengar.
De tror i vart fall på sina produkter som de spottar ut.

Acer har två, många Samsung har också två, Asus/BenQ m fl har tre.

Foten på just den här modellen var väl lite svår att ta in. Kanske ser bättre ut i verkligheten.

Jag håller med. Skärmen borde hålla länge och håller skärmen den kvalitetsnivå man förväntar sig från Eizos mer påkostade serier så är det inte så mycket pengar ändå. Min TV köptes i början av 2008, kostade också 13000kr (Sony Bravia 40D3550), och den får jag nog säga hållit bra under sina snart åtta år. Visst har det hänt lite sedan denna köptes men kan inte direkt säga att några nyheter direkt motiverar till ett byte. S-PVA-panelen var väl värd kostnaden.

Mina datorskärmar brukar ligga runt 4000kr-nivån. Min gamla Eyefinity-setup är uppe i 5,5 år (3x HP ZR24w) och även dessa har hållit bra med. De som faktiskt är sugna på en dyrare skärm gör nog inget dåligt köp och under tiden lär kostnaden för alla grafikkortsbyten som krävs för att mata skärmen med passande upplösning och bildfrekvens gå förbi skärmens kostnad ganska snabbt. Speciellt om man har som ambition att köra 2560x1440 med maxade inställningar och 100+ FPS.

Men ja, den där foten alltså...

Skrivet av RaBlack:

Vem var det som sa att G-Sync skärmar är dyrare än billiga Freesync?

Nu handlar det inte om kostnaden på Sync-lösningen utan att Eizo tar betalt för deras bättre produkter och då de dessutom är ensamma med specifikationerna kan de ta vad de vill inledningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

så där .. mycket närmre avrundning.

Mjae... Nog lägger du mer än 600 spänn på en skärm?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vem var det som sa att G-Sync skärmar är dyrare än billiga Freesync?

Hade den haft g-sync istället hade den förmodligen kostat 15k

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Tyckte artikeln beskriver det som att det finns gott om 144hz g sync 1440p skärmar, jag letade efter alla dessa hög hz ips skärmar och de jag hittar kan man räkna på en hand... vad missar jag?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kanske gäller deras dyraste arbetsinriktade skärmar, de billigare och spelinriktade har enorm variation mellan exemplar i jämförelse med andra märken och är inte alls lika bra som BenQ, Asus och Acer för spel.

Den spelskärm de har på marknaden är flera år gammal så det är inte så svårt att se att den inte presterar som de nyare andra aktörer har på marknaden idag. Den förra de hade var ju dock inte en TN panel. Något de var ensamma med och troligen också var till det bättre mot de som fanns vid lanseringen.
Mycket möjligt att de också har stora problem med kvaliteten. Det var för mig ett eventuellt scenario som isådantfall skulle kunnat försvara prislappen, inget definitivt påstående

Permalänk
Medlem

Var riktigt sugen på denna när första informationen dök upp men nu känns MG279Q ändå mer intressant trots sin begränsning på 90 Hz Freesync :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Avstängd

Börjar lika en tävlan om "Vem som kan prissätta skärmen högst" bland tillverkarna. Letar efter en ersättare till min Dell U2415HM men vill inte gå ned till de kassa betraktningsvinklarna och urvattnade färger som TN paneler erbjuder samtidigt som jag inte vill betala en dators värde på en skärm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

vilket skämt. känner mig nöjd med mitt köp av mg279q för 4990kr nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vilket skämt. känner mig nöjd med mitt köp av mg279q för 4990kr nu.

Får man fråga vart du fick tag på den för 4990? Antar att det var ett tillfälligt lägre pris på någon affär?

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mendoz:

Får man fråga vart du fick tag på den för 4990? Antar att det var ett tillfälligt lägre pris på någon affär?

Här, fram tills 30 november: http://cdon.se/hemelektronik/asus_mg279q/

Jag sitter och fingrar på köp-knappen själv, grymt sugen.
Den stora nackdelen är väl varierande kvalitet samt 90Hz FreeSync då.

Permalänk
Avstängd

acer xg270hu 144hz 2560p.
helnöjd tills 4k 120+hz finns på marknaden.

12 tusen för en skärm är lite drygt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Får man fråga vart du fick tag på den för 4990? Antar att det var ett tillfälligt lägre pris på någon affär?

precis, det var det. cdon hade rea på den och nu har de det igen.