Permalänk
Medlem

Fråga om vinterdäck

Har en helt ny bil och undrar lite vad man ska köpa för vinterdäck till den.

Priserna varierar trots allt mellan 500 och 3000kr styck. Har redan beställt ett par dubbfria Nokian WR A3 som kostade runt 1400kr styck vilket inte är gratis men hade högt kundbetyg. Hur gör ni?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Nokian hakka är en utav de bästa vinterdäck du kan få tag på. Sedan beror det mest på vart i landet du bor. Är det mycket snö som lägger sig så är det friktionsdäck man ska köra på. Kommer det snö och smälter och blir is, om och om igen så är det dubbdäck man ska köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har en helt ny bil och undrar lite vad man ska köpa för vinterdäck till den.

Priserna varierar trots allt mellan 500 och 3000kr styck. Har redan beställt ett par dubbfria Nokian WR A3 som kostade runt 1400kr styck vilket inte är gratis men hade högt kundbetyg. Hur gör ni?

Jag har alltid köpt Nokian.
Bra däck som håller länge om du kör normalt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

1.Läser däcktester, Nokian hakka är i top varje år, dock har dom dubb,
Goodyear ultragrip ice 2 har vunnit flera tester som bästa dubbfria däck,
2. kollade var dom var billigast på internet beställde hem
3. tog med nya däck och fälg å gick till närmaste tjomme med däckverkstad å bad han kränga, kostade mig 100 kr däcket med montering och balansering.

Kostade mig 700 kr per hjul med däck montering frakt och ballansering

Edit:
875 kr per hjul allt som allt (Kollade kvittot på mailen 763 kr för ett däck)

Permalänk
Medlem

Körde av vägen i 90 med billiga vinterdäck en gång för många år sedan. Sedan dess har gången varit -
Dags att byta?
Läs tester och omdömen.
Välj bästa däcket.
Skit i priset.
Stanna kvar på vägen.

Snåla inte på däcken. Några extra tusingar för bra däck är en väl placerad försäkring.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Jag hade, när jag hade bil, ett par dunlop icebug (dubbfria) som bet sjukt bra på blankis men var värdelösa i pudersnö och slask.
Kolla tester osv., allt har ju med budget att göra,
just med däck brukar bättre va dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nokian hakka är en utav de bästa vinterdäck du kan få tag på. Sedan beror det mest på vart i landet du bor. Är det mycket snö som lägger sig så är det friktionsdäck man ska köra på. Kommer det snö och smälter och blir is, om och om igen så är det dubbdäck man ska köra på.

Jag bor i Gbg och här är det mest slask plus att jag enbart kör på motorväg runt centrum.

Skrivet av griid_83:

Jag har alltid köpt Nokian.
Bra däck som håller länge om du kör normalt.

Jag kör väldigt normalt. Så det är bättre att köra på dem istället för att köpa billigare budgetdäck?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag bor i Gbg och här är det mest slask plus att jag enbart kör på motorväg runt centrum.

Jag kör väldigt normalt. Så det är bättre att köra på dem istället för att köpa billigare budgetdäck?

Då skulle jag rekomendera dubbfria, finns två kategorier, nordiska och europeiska.
Europeiska är bättre på regn å blöta vägbanor
Nordiska bättre på snö

Permalänk
Medlem

-- Dubbdäck är fortfarande det säkraste och effektivaste valet. Dubbdäck klarar bäst av de skiftande väglagen och särskilt på hala underlag ger dubbdäck den kortaste bromssträckan och de bästa köregenskaperna --

Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Dubbfria vinterdäcken passar bättre på snöiga vägar.

Is eller hårt packad snö
Om du kör med dubbfria vinterdäck på is eller hårt packad snö, till exempel i korsningar, skall du vara extra försiktig för på sådant underlag har dubbfria vinterdäck sämre grepp än dubbdäck.

Tyst däck
Om det är viktigt för dig att däcket är tyst skall du välja ett dubbfria vinterdäck som är tyst på snöfria vägar.

Hösthalka
På hösten kan du byta till dubbfria vinterdäck tidigare än till dubbdäck. Byter du till dubbfria vinterdäck tidigt behöver du inte vara rädd för de kraftiga växlingarna i väglaget på hösten. Dbbfria vinterdäcken ger större körsäkerhet också på våren då temperaturerna växlar överraskande snabbt.

Dubbfria vinterdäck året om?
De grova vägytorna på våren sliter på alla slags däck. Dubbfria vinterdäcket är konstruerat och avsett främst för vinterbruk. Ett dubbfria vinterdäck som slitits ojämnt på grova vägar på våren uppfyller inte de krav på köregenskaper som ställs på bra sommardäck. Därför rekommenderar vi att dubbfria vinterdäck inte används året om. Sommardäck är det lönsammaste och säkraste alternativet på sommaren.

Skrivet av Mocka:

Jag bor i Gbg och här är det mest slask plus att jag enbart kör på motorväg runt centrum.

Jag kör väldigt normalt. Så det är bättre att köra på dem istället för att köpa billigare budgetdäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

1.Läser däcktester, Nokian hakka är i top varje år, dock har dom dubb ...

Nokian Hakka R2 är dubbfria och riktigt bra. Lika bra betyg som Ice 2 i senaste testet i Aftonbladet.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag bor i Gbg och här är det mest slask plus att jag enbart kör på motorväg runt centrum.

Jag kör väldigt normalt. Så det är bättre att köra på dem istället för att köpa billigare budgetdäck?

Jag skulle inte köpa något budgetdäck direkt. Visst Nokian är lite dyrare, men det är kvalité och de är garanterat säkrare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

1.Läser däcktester, Nokian hakka är i top varje år, dock har dom dubb,
Goodyear ultragrip ice 2 har vunnit flera tester som bästa dubbfria däck,
2. kollade var dom var billigast på internet beställde hem
3. tog med nya däck och fälg å gick till närmaste tjomme med däckverkstad å bad han kränga, kostade mig 100 kr däcket med montering och balansering.

Kostade mig 700 kr per hjul med däck montering frakt och ballansering

Edit:
875 kr per hjul allt som allt (Kollade kvittot på mailen 763 kr för ett däck)

Kikade på Nokian Hakka som passar min fälg och de kostar 2100kr styck så det är lite för dyrt. Jävligt bra pris om du fick dem för 875 inkl montering.

Skrivet av LucaBoo:

Körde av vägen i 90 med billiga vinterdäck en gång för många år sedan. Sedan dess har gången varit -
Dags att byta?
Läs tester och omdömen.
Välj bästa däcket.
Skit i priset.
Stanna kvar på vägen.

Snåla inte på däcken. Några extra tusingar för bra däck är en väl placerad försäkring.

Det är faktiskt ett bra argument.

Skrivet av Fextreme_fa:

Jag hade, när jag hade bil, ett par dunlop icebug (dubbfria) som bet sjukt bra på blankis men var värdelösa i pudersnö och slask.
Kolla tester osv., allt har ju med budget att göra,
just med däck brukar bättre va dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just det, hade jag bott i norrland hade det inte vart en tvekan om att ta nordiska dubbdäck men här i Gbg är det oftast slask och regn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Då skulle jag rekomendera dubbfria, finns två kategorier, nordiska och europeiska.
Europeiska är bättre på regn å blöta vägbanor
Nordiska bättre på snö

Verkar som att mina Nokian WR A3 är Europeiska.
Svårt val eftersom man inte vet hur vintervädret blir på västkusten.

Skrivet av macroy:

-- Dubbdäck är fortfarande det säkraste och effektivaste valet. Dubbdäck klarar bäst av de skiftande väglagen och särskilt på hala underlag ger dubbdäck den kortaste bromssträckan och de bästa köregenskaperna --

Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Dubbfria vinterdäcken passar bättre på snöiga vägar.

Is eller hårt packad snö
Om du kör med dubbfria vinterdäck på is eller hårt packad snö, till exempel i korsningar, skall du vara extra försiktig för på sådant underlag har dubbfria vinterdäck sämre grepp än dubbdäck.

Tyst däck
Om det är viktigt för dig att däcket är tyst skall du välja ett dubbfria vinterdäck som är tyst på snöfria vägar.

Hösthalka
På hösten kan du byta till dubbfria vinterdäck tidigare än till dubbdäck. Byter du till dubbfria vinterdäck tidigt behöver du inte vara rädd för de kraftiga växlingarna i väglaget på hösten. Dbbfria vinterdäcken ger större körsäkerhet också på våren då temperaturerna växlar överraskande snabbt.

Dubbfria vinterdäck året om?
De grova vägytorna på våren sliter på alla slags däck. Dubbfria vinterdäcket är konstruerat och avsett främst för vinterbruk. Ett dubbfria vinterdäck som slitits ojämnt på grova vägar på våren uppfyller inte de krav på köregenskaper som ställs på bra sommardäck. Därför rekommenderar vi att dubbfria vinterdäck inte används året om. Sommardäck är det lönsammaste och säkraste alternativet på sommaren.

Bra information, tack!

Skrivet av griid_83:

Jag skulle inte köpa något budgetdäck direkt. Visst Nokian är lite dyrare, men det är kvalité och de är garanterat säkrare.

Ok, jag behåller helt enkelt mina Nokian. Skönt att jag valde rätt från början.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

på hård is är det inte så stor skillnad mellan friktion och dubb däck, dubb däck är bäst när det är mjukare is, eller när isen börjar smälta.

Permalänk
Medlem

Michelin Alpin. Aldrig varit nöjdare med vinterdäck.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Nokian Hakka R2 är dubbfria och riktigt bra. Lika bra betyg som Ice 2 i senaste testet i Aftonbladet.

Dom är sämre på vått underlag vilket är vad TS verkar spendera mest tid på med sin bil.
Då är det väll säkrare att ha ett däck som presterar bra en majoritet av tiden denne är på vägen ?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har en helt ny bil och undrar lite vad man ska köpa för vinterdäck till den.

Priserna varierar trots allt mellan 500 och 3000kr styck. Har redan beställt ett par dubbfria Nokian WR A3 som kostade runt 1400kr styck vilket inte är gratis men hade högt kundbetyg. Hur gör ni?

Vi kör väldigt lite så jag gick in läste på lite runt egenskaper för olika däck, läste lite tester och jämförde mig fram. Valet föll på lite billigare dubbfria däck men som fortfarande fick bra i test. Dubbfritt blev det för att vi vill kunna köra vart vi vill dvs även i Stockholm, delar av Göteborg och Oslo. Delar av Göteborg har ju numera dubbförbud. Valet dubbfritt blir också bra för vår del för att vi inte använder bilen så mycket så om det är alldeles på tok för tråkigt väder eller väglag ute kan vi alltid välja att inte köra.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Läs något test och välj det däck som passar bäst för dina förhållanden. Sen anpassar du din körstil efter däckets karaktär. Jag har t ex däck som är bäst på is och snö men som halkar runt ganska mycket i slask, så därför kör jag helt enkelt långsammare i slask. I slutändan är det däcket som ger minst överraskningar som håller dig kvar på vägen längst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Michelin Alpin. Aldrig varit nöjdare med vinterdäck.

Kikade på dem men de passade tyvärr inte min fälg. Såg ut att vara bra däck annars, rätt dyra också

Skrivet av gaminggirl:

Vi kör väldigt lite så jag gick in läste på lite runt egenskaper för olika däck, läste lite tester och jämförde mig fram. Valet föll på lite billigare dubbfria däck men som fortfarande fick bra i test. Dubbfritt blev det för att vi vill kunna köra vart vi vill dvs även i Stockholm, delar av Göteborg och Oslo. Delar av Göteborg har ju numera dubbförbud. Valet dubbfritt blir också bra för vår del för att vi inte använder bilen så mycket så om det är alldeles på tok för tråkigt väder eller väglag ute kan vi alltid välja att inte köra.

Saken är att jag kör dagligen till/från jobbet inkl småresor hit och dit så behöver något ordentligt vilket det också blev.

Skrivet av ghoti:

Läs något test och välj det däck som passar bäst för dina förhållanden. Sen anpassar du din körstil efter däckets karaktär. Jag har t ex däck som är bäst på is och snö men som halkar runt ganska mycket i slask, så därför kör jag helt enkelt långsammare i slask. I slutändan är det däcket som ger minst överraskningar som håller dig kvar på vägen längst.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en bra poäng. Hittade denna tabell som beskriver lite hur man skall köra beroende på väglag.

http://cdn.bythjul.com//graphic/friction/comparison_2.jpg

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kikade på Nokian Hakka som passar min fälg och de kostar 2100kr styck så det är lite för dyrt. Jävligt bra pris om du fick dem för 875 inkl montering.

Har två pendlarbilar mindre kombis, har köpt mindre fälgar så det blir billigare med däck.
har man 15" fälgar kan man komma undan väldigt billigt med däck, samt som en bonus är det bättre körkomfort när man har mer gummi på sulorna

Permalänk
Medlem

Den här tråden får mig att känna mig lite däckad...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Den här tråden får mig att känna mig lite däckad...

Du får gå in till chefen och ta mer hjul-ledigt i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Du får gå in till chefen och ta mer hjul-ledigt i december

Hjärtat BULTAR. Dubb-la slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Har två pendlarbilar mindre kombis, har köpt mindre fälgar så det blir billigare med däck.
har man 15" fälgar kan man komma undan väldigt billigt med däck, samt som en bonus är det bättre körkomfort när man har mer gummi på sulorna

Jag såg att det var en avsevärd skillnad på 15 och 18 tum som jag har.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag såg att det var en avsevärd skillnad på 15 och 18 tum som jag har.

Beror på bilen och bromsarnas storlek vilken lägsta storlek på fälgar man kan ha. Tillverkaren vet om man är osäker.

Ju mindre fälg, desto smalare däck och högre profil.

När det gäller snö och slask så är tumregeln; ju smalare däck, desto bättre grepp. Breda lågprofilsdäck på 18"-fälgar är inte att rekommendera, både på grund av grepp men även pris. Varför lägga en förmögenhet på hjul man använder när det är skitväder och mörkt vid tre på dagen?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Jag kör runt 2000 mil per halvår så jag kör på ett par billigare däck men som är tillverkad av en välrenommerad firma dvs Michelin. Deras budgetmärke heter tigar och fungerar alldeles utmärkt för mig som bor i Kalmar och åker gbg och retur minst en gång i veckan.

Permalänk

Jag brukar tänka att "bra däck är den billigaste livförsäkring man kan skaffa" oavsett om det gäller sommar eller vinter.

Jag väljer alltid välkänt märke och läser flertalet olika tester. Priset är mindre viktigt.

Efter att ha provat "top däck" både dubbade och odubbade och alltid upplevt dubbade som extremt mycket bättre så kommer jag aldrig köra på något annat.

Detta är min åsikt!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Jag hade alltid dubbade däck på vintern när jag hade bil. Fick köra föräldrarnas bil, likadan som den jag hade fast med odubbade, och den började svaja fram och tillbaka för ingenting när det var riktigt halt.

https://www.youtube.com/watch?v=8Sjqxxds3sg
Kolla in den här videon.
Den är från 1995, men fysiken ändras inte på 20 år. Man får bättre grepp med dubbar än med mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluefish:

Den är från 1995, men fysiken ändras inte på 20 år. Man får bättre grepp med dubbar än med mönster.

Det lär ha hänt en hel del med däckutvecklingen.

Därmed inte sagt att odubbat kan matcha greppet dubb har på isigt väglag. Det räcker att gå med broddar eller cykla med dubbdäck för att det ska bli pinsamt uppenbart. Men både dubbat och odubbat blir bättre.

Angående däckstorlek så är skillnaden i pris mellan storlekarna helt absurd. Jag kör också 15"-are och det är fantastiskt både vad gäller komfort och priset på nya däck. Sommardäck från Michelin gick att hitta under tusenlappen i 205/65-15 senast jag kollade. Ett billigt sätt att göra bilen säkrare.

Det satt breda kinadäck på min bil när jag köpte den, billigaste sorten. Nu förstår jag precis hur stor skillnaden är. Då hade jag ändå regummerat på förra bilen som jag tyckte var OK.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kör alltid dubbat.

Går aldrig efter priset - se det som en billig försäkring att ha däck som gör det dom skall till underlaget man kör på.

Så kolla tester.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |