Microsoft Sverige-lanserar Surface Pro 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonaqua:

Behöver du mer för det verkligen?

Kanske inte, men jag är obekväm med att det inte går att uppgradera i efterhand då allt sitter fastlött på moderkortet. Det finns ingen möjlighet att i efterhand uppgradera till 8 GB ram

Å andra sidan sitter jag idag på en MacBook Air (mid 2011) som har 4 GB och den hänger med riktigt bra.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Att skriva på de "smartcover" tangentborden var värdelös ur ergonomisk synvinkel.

Enligt nyheten har ju denna "normala" tangenter, det kanske fungerar då?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sitter och installerar massa program på min (i5, 8GB) just nu så har inte riktigt hunnit pilla så mycket än, men hittils älskar jag den. Vilken jäkla häftig maskin!
Har ett mekaniskt tangentbord till min stationära som jag är väldigt bekväm med, men tycker inte alls att tangentbordet är "värdelöst" eller ens speciellt obekvämt att skriva med. Kanske för att jag har som inställning att den här lilla mackapären faktiskt skall vara liten, lätt och smidig att ha med sig överallt och inte helt ersätta en fet stationär?
Tänk också på att Type Cover 4 har fått sig en rejäl uppgradering gentemot föregångaren.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte lansera surface book?? det är ju den intressanta produkten i serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jobb!

Finns en hel del tillfällen o olika jobbsituationer där 8gb inte räcker.
En så enkel sak som att öppna en större databasfil räcker ju exempelvis för att äta upp några gig. Lite webläsare, officeprogram och utvecklarverktyg på det så är man med lätthet över 8GB.

Det där var väl bland det dummaste jag hört. Som att 8Gb inte skulle räcka till en Surface?

Jag använder min bärbara på jobbet dockad som stationär. Kör många tunga program över 3st skärmar. Den har 8Gb minne och jag har aldrig varit med om att minnet är för litet.

Dessutom, varför 256 och 512Gb SSD? Totalt onödigt. 128Gb räcker och blir över.

Anledningen till ovanstående resonemang är att jag gärna vill ha en i7'a, men vill inte betala 18-24kkr.

En konstig grej är att i7 kan kliva ned på 2,2Ghz, medan i5 inte kommer lägre än 2,4Ghz. Varför?

Permalänk
Medlem

Får tyvärr returnera min för ett nytt exemplar.
PGA.
För mycket backlight bleeding. Lätt coilwhine och en roughspot på glaset (coatingen som inte var helt hundra)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Det där var väl bland det dummaste jag hört. Som att 8Gb inte skulle räcka till en Surface?

Jag använder min bärbara på jobbet dockad som stationär. Kör många tunga program över 3st skärmar. Den har 8Gb minne och jag har aldrig varit med om att minnet är för litet.

Dessutom, varför 256 och 512Gb SSD? Totalt onödigt. 128Gb räcker och blir över.

Anledningen till ovanstående resonemang är att jag gärna vill ha en i7'a, men vill inte betala 18-24kkr.

En konstig grej är att i7 kan kliva ned på 2,2Ghz, medan i5 inte kommer lägre än 2,4Ghz. Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Näe. Det var inte det dummaste. Du känner bara inte till arbetssättet för alla andra ;). Lugn med slutsatserna.
Vet inte hur ofta du jobbar med andras databaser som man behöver felsöka, men på mitt jobb är det inte ovanligt. Jag snittar på att använda 4-5 gig minnesanvändning innan jag börjar pilla med storfilerna.
Jag har 8gig idag, och det går bra men man får hålla koll på minnesanvändningen lite. För en del av mina kollegor är det inte tillräckligt (men de skulle inte heller nöja sig med processorn i surface så de räknas kanske inte).

Låter mer som du är irriterad över att man inte kan få 8gig RAM, 128gig ssd och i7 och det förstår jag. Hade säkerligen varit användbart för fler.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det var inte det dummaste. Du känner bara inte till arbetssättet för alla andra ;). Lugn med slutsatserna.
Vet inte hur ofta du jobbar med andras databaser som man behöver felsöka, men på mitt jobb är det inte ovanligt. Jag snittar på att använda 4-5 gig minnesanvändning innan jag börjar pilla med storfilerna.
Jag har 8gig idag, och det går bra men man får hålla koll på minnesanvändningen lite. För en del av mina kollegor är det inte tillräckligt (men de skulle inte heller nöja sig med processorn i surface så de räknas kanske inte).

Låter mer som du är irriterad över att man inte kan få 8gig RAM, 128gig ssd och i7 och det förstår jag. Hade säkerligen varit användbart för fler.

Jag överdrev, det var inte det dummaste, bara det NÄST dummaste
Skämt åsido. Jag förstår dig. För min del handlar det om CAD/CAM. Har ett gäng sessioner öppna och bitvis ganska tunga modeller. Men databaser kan nog vara tyngre.

Hursomhelst känns det inte som att Surface är förstavalet som arbetsstation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oh Osiris

Permalänk
Medlem

Jävligt sugen, men pga ockerpriserna finns det inte ens på kartan. Nästan 16k med tangenbordet och frakt för att få en modell som inte suger ... är ett jävla skämt.
Inte konstigt att datormarknaden sjunker som en sten, gissar att vi i Sverige blir röv.... som vanligt.
Var väll bra att de dumpade 64gb varianten iallafall som i princip var en värdelös dörstopp för 7-8k, inkompetenta idioter.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara för att UPS misslyckades att leverera till mig/min granne, så skulle jag haft den nu. men det blir att hämta på deras service center kl 19 istället..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Inte imponerad. För det priset får man en likvärdig eller bättre laptop (jmf t.ex Acer Aspire S7 med touch screen). Under sådana förutsättningar måste formatet vara tillräckligt skäl att ändå välja MSP4, och även om modullösningar generellt sett har många fördelar så överväger nackdelarna i det här fallet. Det ska dock bli intressant att se hur formatet utvecklas.

Intressant med promotion-videon är att man inte får se en enda riktig modell, utan bara 3D-modeller av enheten. Det är ingen slump. Intressant också att de valt en sådan maskulin approach på marknadsföringen, med "tuff" musik, effekter i form av bitar som faller på plats mm, och fokus på att trigga funktionsfokuserade konsumenter. Apple marknadsför exempelvis sina plattor och laptops till en bredare publik, inte minst studenter och white collars. Känner MS att deras produkt inte kan konkurrera om det segmentet?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Har själv en 64Gb SP3 och har inte haft några bekymmer alls med lagringsutrymme. Använder visserligen endast maskinen till lätt skolarbete, och word-filer tar inte jättemycket plats. Dessutom sparar jag allt på OneDrive i vilket fall som helst. Tyckte det var kanon att få ner priset på det sättet, speciellt med studentrabatt. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade, men tror det var 7500kr inklusive TypeCover.

Hade faktiskt gärna sett att Microsoft lanserade en 64Gb version med i3-processor och 8Gb RAM för ett pris kring 8000 kr istället för de konfigurationer de har just nu. Det känns ganska konstigt att behöva gå upp till i5 och 256Gb SSD för att komma åt 8Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

@ramlösa: Har själv en 64Gb SP3 och har inte haft några bekymmer alls med lagringsutrymme. Använder visserligen endast maskinen till lätt skolarbete, och word-filer tar inte jättemycket plats. Dessutom sparar jag allt på OneDrive i vilket fall som helst. Tyckte det var kanon att få ner priset på det sättet, speciellt med studentrabatt. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade, men tror det var 7500kr inklusive TypeCover.

Hade faktiskt gärna sett att Microsoft lanserade en 64Gb version med i3-processor och 8Gb RAM för ett pris kring 8000 kr istället för de konfigurationer de har just nu. Det känns ganska konstigt att behöva gå upp till i5 och 256Gb SSD för att komma åt 8Gb RAM.

En dator för 7.5k med 23gb ledigt minne är ett skämt hur man än vrider på det och det finns inget som rättfärdigar en så förbannat dålig dator. Och så jävla dyrt är inte minne.
För den normala idioten är det i princip den sämsta datorn på jorden, folk är inte vana att behöva rensa datorn en gång om dagen och majoriteten vet inte ens hur man gör.
Undrar hur många som lämnade tillbaks skräpet efter en Vecka, när den blev seg som sirap och inget fungerade för minnet är slut.

Vad ska du ha 8gb ram till när du inte ens kan installera program som kräver 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En dator för 7.5k med 23gb ledigt minne är ett skämt hur man än vrider på det och det finns inget som rättfärdigar en så förbannat dålig dator. Och så jävla dyrt är inte minne.
För den normala idioten är det i princip den sämsta datorn på jorden, folk är inte vana att behöva rensa datorn en gång om dagen och majoriteten vet inte ens hur man gör.
Undrar hur många som lämnade tillbaks skräpet efter en Vecka, när den blev seg som sirap och inget fungerade för minnet är slut.

Vad ska du ha 8gb ram till när du inte ens kan installera program som kräver 8gb.

Som sagt, 64Gb duger utmärkt för mig. Har möjlighet att utöka med 128Gb till genom minneskort om jag känner för det, men har aldrig haft behov.

Visst, priset är saftigt, men tycker helt klart allt i övrigt har gjort mitt köp värt pengarna. Aldrig varit så nöjd med en laptop eller vad man nu vill kalla det innan. Datorn väger seriöst inte ett smack och batteritiden duger för en hel dags arbete.

Det där med att behöva rensa datorn dagligen är väl upp till var och en. Sitter man och tankar saker konstant så kanske man skall leta efter en dator med mer lagringsutrymme, men har man koll på vad man behöver är 64Gb-modell utmärkt.

Angående vad jag ska ha 8Gb till när jag inte ens kan installera program som kräver 8Gb RAM förstår jag inte riktigt vad du menar. Ligger nästan alltid och nosar på 4Gb som det är med några tunga PDF-filer öppna, word, excell och FireFox med ett antal flikar. Hade gärna haft 8Gb för att slippa stänga ner vissa saker då och då.

Permalänk
Medlem

sitter med min surface pro 4 nu, men den saknar den utlovade funktionen att kunna logga in med sitt ansikte.. samt cortana, men det visste vi redan att det inte finns i sverige..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic:

Windows Hello (logga in med ansiktet) fungerar efter man installerat 1511 uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Håller med till 100%. En tablett med sån här prestanda och som är avsedd för företag kommer till sin fulla nytta först när det går att koppla tangentbord och dylikt till den och anvä'nda som laptop.

Att bara ha en tablett för 13.000 ger i princip inget.
På ett tidigare arbete hade säljarna Surface för att kunna jobba med demo och skriva offerter på samma arbetsredskap... Det slutade med att de hade vanliga laptops och ipads för demo då de var beroende av produktivitetsprogrammen. Att skriva på de "smartcover" tangentborden var värdelös ur ergonomisk synvinkel.

Surfacebooken löser detta men då MS ser sverige som en bakvattenmarknad kommer den inte hit.

Det finns dockningsstationer.

Extremfallet är nedan.

Surface/Laptop/Desktop spelar ingen roll så länge man har prestandan som behövs samt riktiga skärmar, tangentbord och mus.

I detta fall blir då Surface Pro riktigt grym då den har prestandan för vanligt dator användare och när du plockar ur den ur dockan så är den extremt smidig.

Permalänk

Beställt till mig på jobbet! Äntlisch..

Permalänk
Medlem

Avbeställde min tills vidare.
Windows 10 behöver gå ur alpha/beta-stadiet före jag köper en. På tok för mycket problem på sistone och november-uppdateringen har inte gjort saken bättre.