Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Melding Plague

Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Under en pressträff berättar statsminister Stefan Löfven om tre förslag från regeringen, som vill ge större möjligheter till hemlig dataavläsning och att Sverige ska verka för utvidgad kontroll av biometri i europeiska pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hanterar situationen helt fel.

Permalänk

som ett brev på posten.....

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Lol, terroristerna övergav skype och andra elektroniska sätt att kommunicera för länge sedan.

Det där med fingeravtryck var dock bra.

Permalänk
Medlem

Fingeravtryck i passen har väl funnits länge? Jag har starkt för mig att jag har det i mitt pass

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Undra om nån heter mohammed Hassan och snackar med sin polare via skype och skojar till det med att säga vahed ahed BOOM! Undra hur de skulle ta det.

Permalänk

Vad spelar detta för roll när man inte ens har behövt ett pass/ID för att ta sig in i landet? Kameraövervarkning och datalagring på folk vi inte ens vet vilka dom är? Bra jobbat!

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Fingeravtryck i passen har väl funnits länge? Jag har starkt för mig att jag har det i mitt pass

Stämmer, funnits i andra länder också.

Permalänk
Medlem

Kul att man inte låter terroristerna vinna i alla fall...

Permalänk
Medlem

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Lite ordning och reda får det vara, under kalla kriget när folk fortfarande hade riktigt krig i minnet så var man inte lika bortskämd. Att Säpo då skulle ha rätten att öppna post, avlyssna telefoner eller avlyssna misstänkta hem var det inte mycket bråk om.
Om det kommer någon totalitär regim till makten som skulle utnyttja trafikavlyssningsrättigheter till att kontrollera medborgare så gör de det med eller utan sådana här paragrafer.

Permalänk
Medlem

Gillar ändå biometri pass. Förstår inte varför vi inte har det medan USA har haft det i mer än 10 år nu...

Permalänk
Medlem

Varför ska man hålla på med sådant här? Det hjälper ju inte och kostar massa pengar.

Någon som vill köpa mitt anti-terrorist elixir för 1miljon kronor flaskan?

Varför kan de inte lägga pengar på saker som faktiskt fungerar istället för att göra massa dålig skit som inte fungerar???

@Aleshi: Vadå "om"? Idag avlyssnar man företag, diplomater, politiskt folkvalda ledare, ambassader, presidenter, etc... Bra kontroll är den du inte märker av. Om du väntar på att män i svarta rockar ska stå utanför din dörr så tror jag du får vänta väldigt länge för så tror jag aldrig det kommer bli - det är inte så man gör.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fingeravtryck i passen har väl funnits länge? Jag har starkt för mig att jag har det i mitt pass

Har absolut funnits ett bra tag vid det här laget. Tror min frus senaste pass till och med har info för scaning av näthinnan.
Det visar ju bara hur insatta regeringen är :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Har absolut funnits ett bra tag vid det här laget. Tror min frus senaste pass till och med har info för scaning av näthinnan.
Det visar ju bara hur insatta regeringen är :\

Tror de är betydligt mer insatta än du och jag

Permalänk
Medlem

Kameror på publika platser har jag inga problem med inte heller biometri i passet.
Men Trojaner eller annat strunt kan de låta bli med.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Avstängd

Vad ska dom med biometri i passen till?
Helt onödigt.
Flyktingarna och andra bränner ju sina pass och får komma in utan pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fingeravtryck i passen har väl funnits länge? Jag har starkt för mig att jag har det i mitt pass

Handlar väl inte om att det ska finnas på passen utan att man faktiskt ska kontrollera detta vid de yttre gränserna.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Trojanerna som nämns kommer med all sannolikhet att finnas inbakad i den hårdvara vi köper inom en inte allt för avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem

"hemlig dataavläsning" med trojan eller hårdvara för att ta reda på vad han/hon har i datorn å hur den används.
Tillåt mig att skratta, tror dom att dom ska hitta sprängskisser på bomber?
Å den informationen finns öppet att hitta om man söker så vad är det dom vill se i ens mjukvara?
Att använda som keylogger... jamen gå in å stjäl plånbok, väska, dator m.m. för det är likställt med det.
Avlyssning i krypterad data ... rofel finns redan sen om dom behöver lagstöd så är det inte sagt nåt om avlyssning i denna sändning av våran skitminister.
All data som du hittar som rör dåtid är ganska oväsentlig, det är nutid´s data som endast spelar roll om det är terrorbekämpning som detta riktar in sig på.

Kameraövervakning finns redan lagstöd om detta för skyddsobjekt så vad menar han?
Där ändamålet helgar medlen?

Pass: Biometri(fingeravtryck) är långt ifrån säker. Så att lägga stöd i det är tämligen ointressant.
Varför inte köra landsnycklar+ID+algorithm krypterat på chip där "skyddsblock" avstäms med ny data för varje passkontroll. Därav så kan man verifiera att pass är kontrollerat samt verifiera ägare.

Sluta lek i eran sandlåda å gör nåt konkret regeringen!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att det skulle ta sådan tid för regeringen, att få till lite stake.

Kameraövervakning likt den som finns i England (vi är väl många som sett det på typ Discovery)
Tycker jag att vi skall ta till oss.

Kameraövervakningen där, förhindrar många brott som annars blivit olösta.
"Kameraövervakningsteamet" har kontakt med polis och ambulans/brandkår och kan dirigera till plats.

Jag tycker det känns tryggare att släppa ut min dotter, där det finns en hjälpande hand iallafall.

http://www.securityuser.com/se/tema.asp?id=1694

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kolla dom som finns här men inte vilka som kommer, ja det är ju som att börja ösa ur båten utan att laga hålet i skrovet först.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Trojanerna som nämns kommer med all sannolikhet att finnas inbakad i den hårdvara vi köper inom en inte allt för avlägsen framtid.

Dom försöker slåss mot pirater, vi har ju sett hur det har gått för DRM.

Denna "Trojanen" kommer bli hackad/bli borttagen i princip, om dom nu inte bestämmer att det är ett brått eller man måste vara konstant uppkopplad till regeringen.

I min opinion så är personerna som sköter detta totalidioter inom IT.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Dom försöker slåss mot pirater, vi har ju sett hur det har gått för DRM.

Denna "Trojanen" kommer bli hackad/bli borttagen i princip, om dom nu inte bestämmer att det är ett brått eller man måste vara konstant uppkopplad till regeringen.

I min opinion så är personerna som sköter detta totalidioter inom IT.

Skillnaden är att nu är det inte hackers de skall slåss emot utan terrorister som kanske inte har datorvana som största intresse.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning skulle jag välkomna. Dock tycker jag att all form av övervakning av internettrafik är helt onödigt. Nog kan mydigheterna säkert komma åt nyttig information från misstänkta människor men det kommer alltid att finnas de som ligger steget före. De flyttar ju bara sin verksamhet till en annnan tjänst som är säkrare. Sedan nu när IS har så pass mycket kapital så lär de säkert kunna ta fram sina egna tjänster i framtiden/nu.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på 1984 (UK)"

Kunde inte hålla mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Sorgligt att det skulle ta sådan tid för regeringen, att få till lite stake.

Kameraövervakning likt den som finns i England (vi är väl många som sett det på typ Discovery)
Tycker jag att vi skall ta till oss.

Kameraövervakningen där, förhindrar många brott som annars blivit olösta.
"Kameraövervakningsteamet" har kontakt med polis och ambulans/brandkår och kan dirigera till plats.

Jag tycker det känns tryggare att släppa ut min dotter, där det finns en hjälpande hand iallafall.

http://www.securityuser.com/se/tema.asp?id=1694

Det är klart det förhindrar brott. Ju mer intrång på folks integritet man gör, desto svårare är det ju att göra brott. Med total övervakning skulle såklart inga brott kunna gå olösta.

Det finns gott om övervakningsexperter, som är för kameraövervakning generellt sett, som kritiserar England för vad de gör ur etisk synpunkt så jag ser hellre en mer nyanserad titt på hur det kan fungera än att bara köpa deras metod rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skillnaden är att nu är det inte hackers de skall slåss emot utan terrorister som kanske inte har datorvana som största intresse.

I början kan det vara svårare, men så fort hackarna har utvecklat ett program som sköter denna Trojanen så är detta lika lätt som att installera Chrome.

Om dom nu inte sätter den i själva BIOSet, men då måste alla tillverkare göra speciella firmwares för just Sverige.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Lite ordning och reda får det vara, under kalla kriget när folk fortfarande hade riktigt krig i minnet så var man inte lika bortskämd. Att Säpo då skulle ha rätten att öppna post, avlyssna telefoner eller avlyssna misstänkta hem var det inte mycket bråk om.
Om det kommer någon totalitär regim till makten som skulle utnyttja trafikavlyssningsrättigheter till att kontrollera medborgare så gör de det med eller utan sådana här paragrafer.

Skillnaden blir att de då får data från den dagen de tar makten, inte från den dagen övervakningen tillåts.

Sen har jag inte förstått om regeringen vill ha en övervakning på alla eller bara på misstänkta brottslingar. Lika tydligt som vanligt från Löfvens sida.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Lite ordning och reda får det vara, under kalla kriget när folk fortfarande hade riktigt krig i minnet så var man inte lika bortskämd. Att Säpo då skulle ha rätten att öppna post, avlyssna telefoner eller avlyssna misstänkta hem var det inte mycket bråk om.
Om det kommer någon totalitär regim till makten som skulle utnyttja trafikavlyssningsrättigheter till att kontrollera medborgare så gör de det med eller utan sådana här paragrafer.

Har dock mer att göra med att man inte vill att landet ska gå mot en polisstat. Bara för att det kanske införs massövervakning av goda skäl idag betyder inte att dom används för det imorgon

Permalänk

Biometri i pass har vi haft ett tag nu, ja, men det som är nytt är att det skall kontrolleras vid gränsen. Alltså när man passerar en yttre gräns i Schengenområdet så är tanken att det ska kontrollera ens fingeravtryck eller så mot det som står i passet, något som inte gjorts tidigare.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."