Permalänk

Bygga egen CNC plasma/ Fräs?

Hej!

Godkväll!

Har ju en längre tid gått i tankarna att köpa en CNC Fräs, Men kom på att man skulle kunna minska kostnaderna rejält om man bygger en egen?

Så det jag vill är att den ska kunna

Skära ut delar,Gravera saker.

Då jag har noll koll angående CNC maskiner så har jag ingen aning hur jag bygger ihop en?, Om det finns någon som har någon bra guide eller liknande?

Vet också att man kan köpa delar att bygga ihop den med, men inte vart:/

Just nu är jag bara nyfiken på om man tjänar på det?

Och hur mycket tror ni att det skulle kosta att bygga detta?

Med vänlig hälsning,
Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur pass seriösa sidorna är men det är ju bara kolla på google

http://cncmachinekits.com/

http://buildyourcnc.com/

Permalänk
Medlem

Hehe ja det är inte svårt att styra en cnc om du har en utbildning som jag men jag tror nog att du ska lugna ner dig lite eftersom det är rätt rejäla maskiner vi snackar om ifall du ska hänge dig åt skärande bearbetning. Glöm inte att det är många saker runt omkring som behövs.
Om du vill fräsa hemma köp isåfall en begagnad manuell fräs som är inställd rätt. Kanske att en gravyrfräs är hanterbar men det är som sagt mycket runtomkring. Det skadar ju inte om du har gott om utrymme, en trefas i väggen och lite kunskaper kring skärdata osv

Men prova om du har råd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del instruktioner på nätet om hur man bygger en CNC, googla "DIY CNC" så har du ett stort urval.
Det var ju en kille här på swec som lade upp ett CNC projekt där han använt MDF att bygga den av + motorer, styrningar och kulskruvar etc och jag tror han hade kommit upp i ca 5000:- i materialkostnad.
Sen fick man nog lägga till lite innan projektet var helt klart + att du behöver en dator som styr det hela.
Här var han
http://www.sweclockers.com/galleri/10669-diy-cnc-fras-i-mdf
Nu kanske inte du klarar dig med väggar av MDF men du får kanske ett hum om vad det kostar.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hej!

Godkväll!

......

Och hur mycket tror ni att det skulle kosta att bygga detta?

Med vänlig hälsning,
Julius

Skrivet av palleralla:

Vet inte hur pass seriösa sidorna är men det är ju bara kolla på google

http://cncmachinekits.com/

http://buildyourcnc.com/

Skrivet av Woods:

Hehe ja det är inte svårt att styra en cnc om du har en utbildning som jag men jag tror nog att du ska lugna ner dig lite eftersom det är rätt rejäla maskiner vi snackar om ifall du ska hänge dig åt skärande bearbetning. Glöm inte att det är många saker runt omkring som behövs.
Om du vill fräsa hemma köp isåfall en begagnad manuell fräs som är inställd rätt. Kanske att en gravyrfräs är hanterbar men det är som sagt mycket runtomkring. Det skadar ju inte om du har gott om utrymme, en trefas i väggen och lite kunskaper kring skärdata osv

Men prova om du har råd

Skickades från m.sweclockers.com

han är nog inte ute efter att bygga någon fet trefas maskin

buildyourcnc.com tänkte jag med tipsa om! Har för mig de byggsatserna är rätt prisvärda och så kan du nog ha både spindel(fräsning) och laser(skära trä, kanske plast också) till samma maskin Dock skulle jag nog inte ge mig på stål i dessa..

Här kan du nog köpa det mesta som behövs för att bygga en helt egen fräs med.. Det spanar jag med på som nästa projekt!
http://www.jbcnc.se/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

han är nog inte ute efter att bygga någon fet trefas maskin

buildyourcnc.com tänkte jag med tipsa om! Har för mig de byggsatserna är rätt prisvärda och så kan du nog ha både spindel(fräsning) och laser(skära trä, kanske plast också) till samma maskin Dock skulle jag nog inte ge mig på stål i dessa..

Här kan du nog köpa det mesta som behövs för att bygga en helt egen fräs med.. Det spanar jag med på som nästa projekt!
http://www.jbcnc.se/

Haha ja det har du nog rätt i

Men jag kom å tänka på att blästring kan vara nått om man ska gravera. Bara maskera så mönsret är allt som framträder sen blästra på! Resultaten blir nog rätt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Fördel med bygga eget är att det kan bli (nästan) hur billigt som helst eller hur dyrt som helst.
Man får chansen att få en skräddarsydd maskin för syftet, vilket ofta kan bli billigare än köra något som ska klara lite allt möjligt. Men det som ofta klarar det svårare klarar även allt lättare till en viss gräns.

Har själv byggt 3 olika maskiner, ena var perfekt för alu, men för liten i slutändan. Ena var större, funkade för alu, men blev ändå för liten och jag fastnade för trä och plast mest. Min sista är för stor =P Men klarar trä och plast utan att skämmas, och alu också med kylning, men offerskivan är av MDF så man får vara lite genomtänksam när man kör saker och försöka ha en extra offerbit som kan suga åt sig all vätska.

:Edit:
Glömde min slutsats
Med kunskap och lagom plånbok är egenbyggd bästa valet, speciellt om man vill skräddarsy maskinen, men vill man ha något som är hyffsat lätt att fixa så är köpa en maskin och retrofitta smidigt, men man får vara beredd på att kompromissa lite kanske.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Fördel med bygga eget är att det kan bli (nästan) hur billigt som helst eller hur dyrt som helst.
Man får chansen att få en skräddarsydd maskin för syftet, vilket ofta kan bli billigare än köra något som ska klara lite allt möjligt. Men det som ofta klarar det svårare klarar även allt lättare till en viss gräns.

Har själv byggt 3 olika maskiner, ena var perfekt för alu, men för liten i slutändan. Ena var större, funkade för alu, men blev ändå för liten och jag fastnade för trä och plast mest. Min sista är för stor =P Men klarar trä och plast utan att skämmas, och alu också med kylning, men offerskivan är av MDF så man får vara lite genomtänksam när man kör saker och försöka ha en extra offerbit som kan suga åt sig all vätska.

:Edit:
Glömde min slutsats
Med kunskap och lagom plånbok är egenbyggd bästa valet, speciellt om man vill skräddarsy maskinen, men vill man ha något som är hyffsat lätt att fixa så är köpa en maskin och retrofitta smidigt, men man får vara beredd på att kompromissa lite kanske.

Oj såg inte att du hade svarat, men tror du man kan klara sig på cirka 10K?

hur gjorde du?

finns det några guider? och hur mycket kostade de?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag byggde om min första manuella lite på måfå, inget direkt som säger hur man gör.
10000kkr kan man säkert klara sig på, men beror på ens krav med och vad maskinen ska klara.

Guider finns det väl inte direkt, men ritningar finns det gott om på olika designer, min senaste byggdes enligt www.mechmate.com

Summorna är väl lite olika, 150x150mm arbetsyta men som säkert är perfekt för hårdare material gick loss på ca 6-7000kr bara i grunddelarna, fräsmotorn, stativ och kordinatbord. Sen tillkommer några tusen på elektronik, men detta kunde jag återanvända till mitt nästa bygge som gick loss på runt 10000kr vill jag minnas. Dock vet inte inte om den hade klarat metall, byggd av aluprofiler och lite roliga delar från nätet.

Senaste besten är mest lämpad för tunnare gods i form av trä, plast etc etc, men klarar alu med massa kylning, som dock kräver en del uppsikt så man inte stänker ner allt. Den har väl hamnat någonstans runt 100kkr-gränsen skulle jag tro. Detta inkl mjukvaror etc.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

DIY CNC fräs för modell till karossdetaljer

Hej, bygger sedan många år (15 år) en replica på en Viper (http://www.garaget.org/GTSr600/). Karossen till denna bil gjorde jag utifrån en hemmagjort skala 1:1 plugg av en Viper. Pluggen/modellen hade jag tillverkat i tvärsnitt utsågade i spånskiva, likt Bailey Blade's XTR (http://www.youtube.com/watch?v=dsli6x7w7O8). Karossen jag slutlig fick till har inte direkt perfekt symmetri. Sitter därför nu och funderar på hur jag skall kunna få till detta. DÅ kom jag in på DIY CNC fräsar. Skulle vilja skapa en likt http://www.sportvagnskonsult.com/tjanster.html har för att fräsa modeller i typ rosa frigolit. Vad tror ni om detta? Behövs ju inte mycket kraft för frigoliten men däremot ganska långa rörelsevägar.
//Thomas

Visa signatur

Thomas Hällqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomHall:

Hej, bygger sedan många år (15 år) en replica på en Viper (http://www.garaget.org/GTSr600/). Karossen till denna bil gjorde jag utifrån en hemmagjort skala 1:1 plugg av en Viper. Pluggen/modellen hade jag tillverkat i tvärsnitt utsågade i spånskiva, likt Bailey Blade's XTR (http://www.youtube.com/watch?v=dsli6x7w7O8). Karossen jag slutlig fick till har inte direkt perfekt symmetri. Sitter därför nu och funderar på hur jag skall kunna få till detta. DÅ kom jag in på DIY CNC fräsar. Skulle vilja skapa en likt http://www.sportvagnskonsult.com/tjanster.html har för att fräsa modeller i typ rosa frigolit. Vad tror ni om detta? Behövs ju inte mycket kraft för frigoliten men däremot ganska långa rörelsevägar.
//Thomas

Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé
Dock ska du nog tänka igenom det hela lite. Ska du bara fräsa fram en kaross? Isåfall är det säkert billigare att gå till någon som kan göra det åt dig.
Kan du lösa mjukvarubiten själv? D.v.s har du tillgång till CAD/CAM? Vilket styrprogram ska du köra i din maskin?Hur mycket kostar det?
Då du har tänkt köra så stor detalj krävs självklart en enorm precision(om du nu vill ha ett bra resultat) på linjärstyrningar vilket är dyrt.
I och med din stora arbetsyta ger minimala vinkelfel märkbara utslag längs med axeln.
Allt handlar ju egentligen om vilken precision du är ute efter, precision kostar pengar!

Men om jag ska vara positiv lite då, det är ju ett väldigt intressant ev. projekt som kommer ge dig många sömnlösa nätter då du kommer grubbla på diverse lösningar. Finns väl inget roligare än att ha något att bygga på
Det som kommer få ner din prislapp rejält är att du vill fräsa i frigolit vilket underlättar mycket i konstruktionen då den ej kommer utsättas för samma påfrestningar som fräsning i metall.
Så köra på ett koncept enligt din länk är väl inga fel då du kan skruva ihop allt och få tillräcklig precision för ditt ändamål.
Allt som krävs är ju egentligen "bara" aluminiumprofiler, linjärstyrningar, kulskruvar(alt rem-drift), stegmotorer, spindel, dator samt en massa elektronik.

Har du tid, pengar och lite innanför pannbenet så kör på!

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Hej!

Godkväll!

Har ju en längre tid gått i tankarna att köpa en CNC Fräs, Men kom på att man skulle kunna minska kostnaderna rejält om man bygger en egen?

Så det jag vill är att den ska kunna

Skära ut delar,Gravera saker.

Då jag har noll koll angående CNC maskiner så har jag ingen aning hur jag bygger ihop en?, Om det finns någon som har någon bra guide eller liknande?

Vet också att man kan köpa delar att bygga ihop den med, men inte vart:/

Just nu är jag bara nyfiken på om man tjänar på det?

Och hur mycket tror ni att det skulle kosta att bygga detta?

Med vänlig hälsning,
Julius

Jag kan rekommendera en vinkelslip:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip--17174/

Den kan bearbeta metall, du kan kapa, skära och göra olika former i de flesta metaller och även andra material. Dessutom är den billig! När du använt en sådan till dina projekt ett tag och känner att den inte räcker till, då kan du börja fundera på en cnc-fräs.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Ju större fräs desto billigare kommer man undan med delar. Så störe blir inte alltid dyrare att bygga.
På min mechmate som är 2x3m kör man V-kullager som körs på slipade L-profiler att passa i V-lagren.

Billiga bra linjärlager

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu nästan klar med min multiaxlade storskaliga CNC fräs

Syftet med detta CNC-bygge var att kunna tillverka delar till mina byggprojekt på ett bättre sätt än för hand som jag gjort tidigare. Mitt stora dilemma med att tillverka karosspluggen till mitt (Bilbygge) var problemen med att uppnå rätt tolerans och form. Dessutom tog det en hiskligt massa tid i anspråk. Tror jag spenderade de första tre åren av bygget (-98 till -00) med att bygga 3D-modellen och fixa formar och gjuta kaross. Har funderat mycket fram och tillbaka hur jag skall kunna lösa tillverkning av karossplugg på ett mer effektivt sätt. Finns ju några bra och framgångsrika handkraft-baserade arbeten Så visst går det. Men jag ville nu, för kommande karossuppdateringar, göra det på ett mer automatiserat och kontrollerat sätt. Efter mycket surfande runt på nätet så beslutade jag mig under hösten 2013 för att prova bygga en 3D-fräs. Detta var ett helt nytt och outforskat område för mig. Vilket gjorde det än mer spännande. Detta projekt är vad som har tagit all min fritid sedan bilen blev reggad.

Den första fräsprototypen stod klar till sommaren 2014. Denna tillverkade jag från en gammal byggställning. För drivning av fräsen använde jag mig, efter rekommendation, av servomotorer istället för stegmotorer. Arbetsområdet i denna fräs blev ca 2200x1200x600 mm. Jag siktade dock lite väl högt. Byggställningen samt remdrivningen av X-axeln klarade inte av uppgiften. Fräsen blev på tok för känslig för vibrationer, samt så blev matningen i X-led inte distinkt nog. Men jag lyckades i alla fall fräsa fram en provmodell

Det jag lärde mig från detta bygge var att jag inte kan nå ett bra slutresultat med en allt för enkel och klen fräs. Ska jag lyckas måste jag satsa betydligt mer. Jag måste få till en rejäl och stabil stomme. Kan inte ha allt för stort arbetsområde av stabilitetsskäl, men även pga otillräcklig matningshastighet. Måste ha precisa och robusta linjära styrningar. En rejäl och lämpligt utformad frässpindel. Fler än tre axlar. Inbyggd övervakning som stänger ner maskinen om något mekaniskt fel inträffar.. mm mm

Jag blev och är helt såld på denna teknik. Tycker det är grymt häftigt med att kunna ta fram fysiska modeller från en virtuell modell. Så jag bestämde mig under hösten 2014 för att ta fram en uppdaterad version av fräsen enligt ovan riktlinjer. För att jag skulle kunna motivera detta omfattande projekt, och investering, är ett mål att kunna använda denna maskin i en framtida sidoverksamhet för alla möjliga typer av uppdrag, från konstobjekt till båtar, mm. Dessutom skall maskinen vara utbyggbar för att kunna hantera andra tekniker såsom adderande metoder likt en 3D-skrivare osv. För att få det riktigt bra kunde jag inte utföra allt arbete och planerande själv utan fick blanda in mer erfaret folk inom området.

Ett stort problem med att ha en strikt 3-axlig maskin är att det blir mycket svårt att komma åt och fräsa på vissa ställen då fräsverktygen har en begränsad längd, samt så blir maskinen inte särskilt flexibel. Därför blev jag tvungen att föra in fler axlar. Från en början ville jag ha en "äkta" 5-axlig maskin, där fräshuvudet kan vrida sig runt två axlar. En nackdel med detta, förutom problemet med dyra CAM-program och komplexiteten, är att det tar effektiv arbetsyta i anspråk. Så mitt val blev att få till en maskin likt Frogmill med roterande arbetsstycke (A-axel) samt dessutom bygga in en B-axel, så att frässpindeln i alla fall kan vrida sig kring Y-axeln.

Då jag sysslat en del med programmering så bestämde jag mig för att själv ta fram ett mellansteg mellan det enklare och överkomliga CAM-programmet och fräsmaskinen. Detta hack konverterar fräsprogrammet så att det passar maskinens konfiguration av axlar. Om jag exempelvis skall fräsa med vridet spindelhuvud så vrider jag istället materialet i CAM-programmet. Därefter utförs en geometrisk transformation av koden via skriptet. Den fräsning jag kommer utföra är initialt indexerad, dvs jag roterar inget under pågående fräsning. Utan roterar mellan de olika fräsingreppen.

Fräsen är inte helt klar ännu men är tillräckligt redo för att kunna börja provköra lite. Det jag håller på med nu är att få till vridning av spindeln. Planen är att kunna vrida kring Y-axeln med stegmotor. En utmaning var att ställa in alla axlar. Löste det hela till sist med ett maskinvattenpass. Svårast var A-axlen. Justeringen av spindelns axlar ser jag som enklare då jag kan nolla efter varje vridning. Har
även införskaffat en rejäl spånsåg, vilket behövs. Återkommer med bilder och video när den går att köra fullt ut.... Planen framöver är bl a att ta fram pluggar till mitt tänkta fortsatta bilbygge av en AMG GT Vision

Visa signatur

Thomas Hällqvist

Permalänk
Medlem

En tanke om man har gott om plats och en slant att spendera är att köpa en begagnad robot.

T ex en portalrobot med 3 axlar, en låg Z och X-Y med lite kortare slag, så sätter man en enklare högvarvig motor med chuck och använder som frässpindel. Ett gammalt as med servomotorer borde gå att få för 20 tkr om någon industri slänger ut. Då har man ju styr o allt som behövs för att "köra".

Eller en beg abb för 25-50tkr så får du en 6axlig maskin, sätt arbetsstycket på ett snurrbart bord så kan du göra riktigt avancerade grejor. Rapid har stöd för ganska avancerade förflyttningar mot arbetsobjekt osv.

Eller så köper man bara en gammal fräs och gör retro-fit med annan styrning

ETT tips för stomme till egenbyggd fräs är att industriella fräsar har en stomme i en typ av betong, det är tungt och stabilt samt ändrar inte mått bara för att någon öppnar ett fönster så det kommer in lite kall luft i rummet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kom faktiskt i kontakt med en kille som just har köpt en gammal ABB robot som han fräser diverse prylar med till båtar etc. Det är ett stort as på ca 2 ton, 2.5 m hög ca. Verkar vara en riktigt bra lösning. Han har dock problem med, förutom att den är ganska komplex att ställa in pga alla leder, lite känslig för hög matning då hävarmen blir så stor. Gissar dock att den klarar av det mesta..

Visa signatur

Thomas Hällqvist

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur de riktigt gamla robotarna är att programmera men de lite modernare har ju väldigt fina möjligheter med förflyttningar efter kurvor etc då de är byggda för svetsning, men ska man jobba med dem genom att vrida axel för axel så blir det ganska kämpigt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eller så köper man bara en gammal fräs och gör retro-fit med annan styrning

Det finns gott av CNC-fräsar på Alibaba som duger utmärkt för icke professionellt bruk.