Permalänk
Medlem

Mutterdragare-/bits

Hej Hej!
Jag är lite bygg noob, som skulle vilja veta saker.

Jag undra hur jag drog åt benen på min säng, och de muttrar. skiffnyckel fick jag ingen kraft med (pga. trångt), så jag tänkte på om det fanns mutter bits till skruvdragare.
men sen var den enkla lösningen hylsnyckel såklart. Så problemet löst, men undrar fortfarande lite

Om man kan köpa bits till att dra muttrar med skruvdragare, eller är det en mutterdragare man ska ha.
såg också det fanns kombinerad skruv och mutterdragare, men ej intresserad av att lägga ut tusen kronor.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Ja. Finns i de flesta bitssatser. Är fyrkantig i ena änden och passar i hylsor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns en adapter som är formad 6-kantig likt en bits i ena änden och är fyrkantig likt hylsorna för muttrar i andra änden. Går säkert att köpa löst men finns i de flesta lite större satserna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du skall absolut inte ha mutterdragare till det jobbet XD du skulle dra sönder sängen på nolltid.
Det finns slagskruvdragare men det känns väldigt overkill för ditt ändamål så skaffa du bara bits till ½" adapter i stället med passande hylsa och kör med skruvdragaren på lämpligt moment.
Löst moment och efterdra så gott du kommer åt för hand.

Du vill ha något sådant här
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och...
Samt lämplig hylsa.

Lycka till

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl främst vridmomenten som skiljer, muttrar brukar dras betydligt hårdare än skruvar så en skruvdragare är normalt bara lämplig till små muttrar, skruvdragare brukar gå att kombinera med borr men en mutterdragare brukar inte gå att göra något annat än dra muttrar med.

Det finns väl inte heller bits att dra muttrar med (Möjligen väldigt klena saker i så fall) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kommer långt med handkraft bara man har rätt grejor.
Väldigt lätt att dra sönder saker med elektriska maskiner.

Jag har ett sånt här och det har inte svikit mig hittils:
http://www.clasohlson.com/se/Hylsnyckelsats-Bahco-S138/40-913...

Dock så klarar den ju icke kravet på "inte flera tusen" i kostnad :/
Men det värsta jag vet är att arbeta med dåliga verktyg så jag har ägnat de senaste 10 åren till att stegvis köpa på mig.