Permalänk
Medlem

Skärm för "professionellt" bruk

Hejdär!

Jo det är såhär att jag gör följande:

- Sitter vid datorn 8h/dag minst.
- Programmerar, under lång tid.
- Gör visst grafiskt arbete
- Webbdesign

Budget: "obegränsad" men låt oss vara rimliga.

Ser gärna på storlekar kring 27" och upplösning på minst 2560x1440, vad rekommenderar ni där ute? Och vad är era egna upplevelser av respektive skärm?

Permalänk
Medlem

Både dessa är bra nu är det bara din budget som bestämmer, den verkar vara obegränsad men vad som är rimligt för dig är lite svårt att bestämma själv.
Lägger två olika förslag,
http://www.inet.se/produkt/2341045/samsung-29-s29e790c-curved...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Permalänk
Medlem

Vad tycks om 21:9? mycket utrymme att jobba med. specially utan att behöva gör mycket alt tab.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Både dessa är bra nu är det bara din budget som bestämmer, den verkar vara obegränsad men vad som är rimligt för dig är lite svårt att bestämma själv.
Lägger två olika förslag,
http://www.inet.se/produkt/2341045/samsung-29-s29e790c-curved...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Ska kika närmare på dessa, hur är de dock bildmässigt?
Allt mellan 0-10 000 är motiverbart.

Sitter idag med 3st skärmar. Bytar jag till 21:9 så lär den inte få plats vid sidan av de två andra.
Notera att jag ofta sitter mer i höjd än sidled, varav 21:9 är onödigt. (Programkod läser man på höjden, likaså webbsidor).
Har testat 21:9 skärm nångång med och gillade det inte riktigt. Eller finns det något smart knep som gör att fönster automatiskt organiserar sig på ett lämpligt vis?

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: jag hade föredragit 3840x1440 istället för 3440x1440 (21:9). Med dessa 400 pixlar till får t.ex. tre webbsidor plats sida vid sida.
Man kan väl inte få allt. 21:9 skärmar är just en storlek jag kollar på för nästa uppgradering. (har haft 2560x1440 sedan 2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Bernd_P1: jag hade föredragit 3840x1440 istället för 3440x1440 (21:9). Med dessa 400 pixlar till får t.ex. tre webbsidor plats sida vid sida.
Man kan väl inte få allt. 21:9 skärmar är just en storlek jag kollar på för nästa uppgradering. (har haft 2560x1440 sedan 2011)

finns väl ändå ingen skärm med 3840x1440? vilken konstig upplösning. normala är 4k eller 21:9 1440p

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Har testat 21:9 skärm nångång med och gillade det inte riktigt. Eller finns det något smart knep som gör att fönster automatiskt organiserar sig på ett lämpligt vis?

Ställ den på högkant! ^_^

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

finns väl ändå ingen skärm med 3840x1440? vilken konstig upplösning. normala är 4k eller 21:9 1440p

Det stämmer. Det finns inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

i den prisklassen hade jag inte köpt en skärm som inte har gsync/freesync (beroende på vad du har för grafikkort)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Jag tror jag har en väldigt snarlik skärm, 2736 är mitt nummer. Antgligen så är den någon / några stega nyare revision av den.

Jag är HUR nöjd som helst med skärmen och det är ett väldigt lyft bildmässigt från "vanliga" skärmar. Om du inte lirara så mycket är den säkert perfekt för dig, men, om du lirar mycket specielt FPS spel eller liknande med mycket snabba rotationer osv känner man släpningarna då skärmen inte riktigt hinner med.
Om detta är ditt fall hade jag kollat på om de är bättre responstider i den nya revisionen eller letat efter en annan.

Permalänk
Medlem

@Dz2: Denna skärmen har jag hört mycket gott om, kanske något för dig: http://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h#...

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Nu skriver du skärm för professionellt bruk i trådrubriken, men ser efter jag läst vad du verkligen är ute efter, att min rekommendation var/är overkill.

Hursomhelst..

Men är du ute efter en bra grafikerskärm på 27" med professionella finesser för en "rimlig" peng så kan jag definitivt rekommendera Eizos CX271.

Den är extremt behaglig att jobba framför, riktigt bra svärta och minimalt med IPS-Glow tack vare ett polariseringsfilter. 16 bitars hårdvarukalibreringsbar LUT (ca 278 Biljoner färgnyanser) och 10 bitars samtidig färgvisning (med rätt kringutrustning).

Dock behöver du köpa till en kalibrator, förvisso kommer skärmen fabrikskalibrerad, men det är föga användbart eftersom skärmar driftar hela tiden. Dock har den en inbyggd "korrektions-sensor" som kan hjälpa till att hålla en kalibrering uppdaterad en längre tid, men för seriöst arbete så rekommenderar jag att man har den avstängd och kalibrerar med en riktig kalibrator med jämna mellanrum istället.

Den har även teknik för att hålla ljusstyrkan/kromaticitet jämn över hela skärmen, eller "digital uniformity equalizer" som Eizo kallar det för. En annan trevlig grej är att den har speciellt teknik så att den är redo att användas snabbare efter påslag än traditionella skärmar som åtminstone behöver ~30 minuter på sig innan ljusstyrka/kromaticitet etc har börjat stabilisera sig. Eizon gör samma sak på ungefär 7 minuter. Men av egen erfarenhet så väntar jag ändå upp till en timme innan kritisk granskning efter påslag av skärmen.

Anyway, förstår att det är helt overkill, men nu skrev jag en massa text, så då får du den rekommendationen i alla fall

cx271 på Dustin

Eizo cx271 Data-blablabla

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

i den prisklassen hade jag inte köpt en skärm som inte har gsync/freesync (beroende på vad du har för grafikkort)

Varför inte? är inte gsync/freesync för gaming mest?

Skrivet av imo:

Jag tror jag har en väldigt snarlik skärm, 2736 är mitt nummer. Antgligen så är den någon / några stega nyare revision av den.

Jag är HUR nöjd som helst med skärmen och det är ett väldigt lyft bildmässigt från "vanliga" skärmar. Om du inte lirara så mycket är den säkert perfekt för dig, men, om du lirar mycket specielt FPS spel eller liknande med mycket snabba rotationer osv känner man släpningarna då skärmen inte riktigt hinner med.
Om detta är ditt fall hade jag kollat på om de är bättre responstider i den nya revisionen eller letat efter en annan.

Enligt en data-sheet har din 6ms Gray-To-Gray medans denna har 5ms. Men är ju massa andra faktorer som spelar roll med. Någon som har tips hur man kan utvärdera detta? Det händer att jag spelar ibland, någon gång i månaden. Så är inte jättestor fokus. Men klart jobbigt om där är släpningar.

Skrivet av xeRoos:

@Dz2: Denna skärmen har jag hört mycket gott om, kanske något för dig: http://www.inet.se/produkt/2208527/dell-27-ultrasharp-u2715h#...

Har en liknande (24") Dell gör absolut bra skärmar. Men i denna prisklassen så känns en eizo för en tusenlapp mer , mer intressant. Har inte kollat någon detaljerad review ännu, men har en känsla av att Eizon är en del vassare.

Skrivet av sgtprobe:

Nu skriver du skärm för professionellt bruk i trådrubriken, men ser efter jag läst vad du verkligen är ute efter, att min rekommendation var/är overkill.
....

Ja, det är finfina skärmar. Men kanske lite i övre gränsen av vad jag är ute efter. Jag gör inte mycket fotobehandling, mer enklare grafik så en hårdvarukalibrerad skärm (10k+) känns kanske overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Varför inte? är inte gsync/freesync för gaming mest?

jo, men i den prisklassen tycker jag de är ett krav. annars finns de skärmar för hälften av det priset som gör vad dom ska:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2924031
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3323384
tex

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Ja, det är finfina skärmar. Men kanske lite i övre gränsen av vad jag är ute efter. Jag gör inte mycket fotobehandling, mer enklare grafik så en hårdvarukalibrerad skärm (10k+) känns kanske overkill.

Nej, jag förstod det sen, aningen overkill

Själv håller jag uteslutande på med grafik för olika kunders räkning, mestadels till reklambyråer och tryckerier, så det är ganska noga med färgerna och framförallt nyanser. Så kände att jag kunde kosta på mig lite när man ändå jobbar med det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nej, jag förstod det sen, aningen overkill

Själv håller jag uteslutande på med grafik för olika kunders räkning, mestadels till reklambyråer och tryckerier, så det är ganska noga med färgerna och framförallt nyanser. Så kände att jag kunde kosta på mig lite när man ändå jobbar med det.

sRGB eller Adobe RGB?
Om sRGB 100% så skall jag köpa en BenQ BL3201PT 32" om några veckor. 4K

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande mycket nöjd med Eizo 2736 efter 1,5 år. Gör allt med den, inklusive spelande (men bara runt 20%). Japan-tillverkad kvalitet med 5 års garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

sRGB eller Adobe RGB?
Om sRGB 100% så skall jag köpa en BenQ BL3201PT 32" om några veckor. 4K

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, eftersom det inte har så mycket med skärmens förmåga att visa färgerna exakt utan bara färgrymd. Eller om du quotade fel inlägg kanske?

Men annars beror det mycket på vad för projekt man jobbar med. För det mesta är det sRGB, men även AdobeRGB ibland även andra såsom REC709 mm, allt beroende på projekt.

Men eftersom det är en Eizo ColorEdge så täcker den in det mesta man kan tänka sig. Bara att kalibrera skärmen till den färgrymden man ska jobba i.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, eftersom det inte har så mycket med skärmens förmåga att visa färgerna exakt utan bara färgrymd. Eller om du quotade fel inlägg kanske?

Men annars beror det mycket på vad för projekt man jobbar med. För det mesta är det sRGB, men även AdobeRGB ibland även andra såsom REC709 mm, allt beroende på projekt.

Men eftersom det är en Eizo ColorEdge så täcker den in det mesta man kan tänka sig. Bara att kalibrera skärmen till den färgrymden man ska jobba i.

Okej, där lärde du mig något nytt. Så jag kan köpa vilken skärm jag vill som bara klarar exempelvis 50% av Adobe RGB eller sRGB's färgrymd och kalibrera till 100%?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, där lärde du mig något nytt. Så jag kan köpa vilken skärm jag vill som bara klarar exempelvis 50% av Adobe RGB eller sRGB's färgrymd och kalibrera till 100%?

Nej, det funkar inte så heller. Vad din skärm tekniskt klarar för färgrymd är mer eller mindre satt i hårdvaran. Men låt oss säga att om en skärm klarar visa mer än hela AdobeRGB så kan man oftast räkna med att den med lätthet klarar av sRGB också, eftersom AdobeRGB är större än sRGB. Men det är egentligen inte helt sant heller, men vi kan säga det för att ha en "tummen mellan pekfingret" argument.

Om du tar min skärm, en Eizo ColorEdge, så har den en väldigt stor färgrymd som rymmer många standarder, eller större delarna av dem. Jag kan med en kalibrator inte bara få mina färger kalibrerade väldigt exakt, utan jag kan kalibrera in i en specifik färgrymd också.

Så, färgrymden på en specifik skärm har dock inte något med dess förmåga att visa färger exakt, bara att den täcker in ett visst område av färger.

Detta är ett ganska stort, och för oinsatta, ganska så komplicerat ämne. Men ganska lätt att lära sig så man får en uppfattning och finns massor med information att läsa om på nätet.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jo, men i den prisklassen tycker jag de är ett krav. annars finns de skärmar för hälften av det priset som gör vad dom ska:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2924031
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3323384
tex

Varför är det ett krav? Finns skärmar, som tidigare nämnt i tråden ex Color Edge och den lär aldrig ha någon av de teknikerna för den är inte lämpad för det. De skärmarna du länkar för hälften av priset är inga skärmar för mer seriöst grafiskt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Varför är det ett krav? Finns skärmar, som tidigare nämnt i tråden ex Color Edge och den lär aldrig ha någon av de teknikerna för den är inte lämpad för det. De skärmarna du länkar för hälften av priset är inga skärmar för mer seriöst grafiskt arbete.

nej, men du sa heller inte att du gjorde seriöst grafiskt arbete, du sa "- Gör visst grafiskt arbete"
för mig betyder det att färg återgivning till 100% av adobe rgb och minst 95% coloraccuracy inte spelar så stor roll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, men du sa heller inte att du gjorde seriöst grafiskt arbete, du sa "- Gör visst grafiskt arbete"
för mig betyder det att färg återgivning till 100% av adobe rgb och minst 95% coloraccuracy inte spelar så stor roll

Det du nämner är skärmar för 10 000, som Color Edge m.fl som vi diskuterade i tråden
Men finns en rätt spännande mellanklass kring 5000 där Eizos mellanklassare ligger och Dells toppskärmar.

De skärmarna du länkar är blott "gaming" skärmar/ej kritiska.

För att förtydliga; Behöver ej Color Edge skärmar som heltidsgrafiker använder dagligen. Men inte heller en 'billig' skärm som är gjord för 'multimedia och hemmabruk'. Utan något däremellan. Som diskuteras i tråden.

Eftersom jag gamear betydligt mindre än jag jobbar ser jag det inte som nödvändigt att tumma på bildkvalitet för att få gsync/freesync.
Jag hoppas du förstår mitt resonemang