OnePlus mobiler - vad är grejen?

Permalänk
Medlem

OnePlus mobiler - vad är grejen?

Det börjar bli dags att köpa en ny mobil, och fram till någon vecka sedan har jag inte följt mobilmarknaden särskilt noga alls.

Kan någon sammanfatta vad grejen är med alla dessa OnePlus mobiler?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mixxo:

Det börjar bli dags att köpa en ny mobil, och fram till någon vecka sedan har jag inte följt mobilmarknaden särskilt noga alls.

Kan någon sammanfatta vad grejen är med alla dessa OnePlus mobiler?

Du får mer hårdvara för pengen

Permalänk

Har flera gånger funderat på oneplus men aldrig köpt då om man får problem har jag förstått att garantin är lika med noll då det inte finns några servicepunkter någonstans i världen. Dock är det ju just därför som de är billiga såå.. Om någon vet bättre får de gärna korrigera mig.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Har flera gånger funderat på oneplus men aldrig köpt då om man får problem har jag förstått att garantin är lika med noll då det inte finns några servicepunkter någonstans i världen. Dock är det ju just därför som de är billiga såå.. Om någon vet bättre får de gärna korrigera mig.

Jag skickade tillbaka min o fick en ny. Bra bemötande tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Har flera gånger funderat på oneplus men aldrig köpt då om man får problem har jag förstått att garantin är lika med noll då det inte finns några servicepunkter någonstans i världen. Dock är det ju just därför som de är billiga såå.. Om någon vet bättre får de gärna korrigera mig.

Garanti har man precis som vilken annan telefon som helst. Absolut, det tar lite längre tid att få support än om du kan lämna in telefonen direkt i butik.

Har hört att deras support ska vara ganska dålig, men det kan jag säga om varje mobilreparatör jag haft att göra med i sverige också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hur får man smidigt tag på invites? Jag har sett att folk säljer dessa men hur fick de själva tag på såna?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WoG:

Garanti har man precis som vilken annan telefon som helst.

Halt, avbryt, eld upphör.

Garanti är något en tillverkare bistår med out of the goodness of their heart. Ingen lag kräver någon garanti.
Det du däremot alltid har (när du köper något av en återförsäljare i Sverige) är reklamationsrätt. Denna är icke bortförhandlingsbar och om en eventuell garanti ger sämre villkor än reklamationsrätten, så gäller reklamationsrättens villkor automagiskt. Men, som sagt, bara om du köper något av en ÅF i Sverige. eBay? U be fooked.

Nu vet jag inte vad OnePlus har för garantivillkor (om några), men det är skillnad på olika koncept. Och av vem du köper det. Har OnePlus en återförsäljare i Sverige så kommer reklamationsrätten att gälla de telefoner som köps därifrån. Inte annars.

...och när jag läser på deras hemsida är deras ståndpunkt för garanti inte helt klar, känns det som. Man kan reklamera telefoner inom två veckor efter ankomst för en utbytestelefon om något är trasigt, men utöver det hittar jag dåligt med info.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Hur får man smidigt tag på invites? Jag har sett att folk säljer dessa men hur fick de själva tag på såna?

dom släpps titt som tätt, specciellt innan helger. dom skänks ofta bort så köp ingen invite

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Halt, avbryt, eld upphör.

Garanti är något en tillverkare bistår med out of the goodness of their heart. Ingen lag kräver någon garanti.
Det du däremot alltid har (när du köper något av en återförsäljare i Sverige) är reklamationsrätt. Denna är icke bortförhandlingsbar och om en eventuell garanti ger sämre villkor än reklamationsrätten, så gäller reklamationsrättens villkor automagiskt. Men, som sagt, bara om du köper något av en ÅF i Sverige. eBay? U be fooked.

Nu vet jag inte vad OnePlus har för garantivillkor (om några), men det är skillnad på olika koncept. Och av vem du köper det. Har OnePlus en återförsäljare i Sverige så kommer reklamationsrätten att gälla de telefoner som köps därifrån. Inte annars.

...och när jag läser på deras hemsida är deras ståndpunkt för garanti inte helt klar, känns det som. Man kan reklamera telefoner inom två veckor efter ankomst för en utbytestelefon om något är trasigt, men utöver det hittar jag dåligt med info.

Hur noga kollade du egentligen?

Oneplus har ett års garanti precis som Iphone.
https://oneplus.net/support/topic/warranty-and-repairs
"We want you to enjoy your drone; so we included a 1-year warranty which will cover all manufacturer defects. Unfortunately, we will not be able to cover accidental or user damage. So, fly safe!"

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Hur får man smidigt tag på invites? Jag har sett att folk säljer dessa men hur fick de själva tag på såna?

Man anmäler sig på oneplus.net och väntar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WoG:

Hur noga kollade du egentligen?

Oneplus har ett års garanti precis som Iphone.
https://oneplus.net/support/topic/warranty-and-repairs
"We want you to enjoy your drone; so we included a 1-year warranty which will cover all manufacturer defects. Unfortunately, we will not be able to cover accidental or user damage. So, fly safe!"

Hur noga kollade du?
Det där gäller deras DR-1. En minidrone som började som ett aprilskämt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur noga kollade du?
Det där gäller deras DR-1. En minidrone som började som ett aprilskämt.
http://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/styles/large/public/article_images/2015/04/oneplus-pad-drone.png

Pfft kom igen. Det gäller alla deras produkter. De står bara DR-1 för att de inte ändrat meningen pga lathet eller liknande.

https://oneplus.net/privacy-and-legal
OnePlus phones purchased on oneplus.net come with a limited warranty of one (1) year starting from the date of delivery.

Till skillnad från samsung så har du faktiskt 1 års garanti på batteriet. Iofs ganska bra då det inte går att byta, men still.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WoG:

Pfft kom igen. Det gäller alla deras produkter. De står bara DR-1 för att de inte ändrat meningen pga lathet eller liknande.

https://oneplus.net/privacy-and-legal
OnePlus phones purchased on oneplus.net come with a limited warranty of one (1) year starting from the date of delivery.

Till skillnad från samsung så har du faktiskt 1 års garanti på batteriet. Iofs ganska bra då det inte går att byta, men still.

Fair enough, säger dom ett års garanti så är det väl så. Men som sagt, med tanke på att den inte köps av en svensk ÅF kan man inte förvänta sig reklamationsrätt och/eller hjälp av konsumentombudsmannen om något strular efter det året.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fair enough, säger dom ett års garanti så är det väl så. Men som sagt, med tanke på att den inte köps av en svensk ÅF kan man inte förvänta sig reklamationsrätt och/eller hjälp av konsumentombudsmannen om något strular efter det året.

De har du säkert rätt i. Å andra sidan har du råd att köpa två telefoner från oneplus till samma pris som du köper en annan modell.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WoG:

De har du säkert rätt i. Å andra sidan har du råd att köpa två telefoner från oneplus till samma pris som du köper en annan modell.

Det hindrar inte folk från att bli whiny little bitches på internet när deras prylar går sönder, oavsett hur billiga de var...
Dessutom, om du måste köpa en ny när du redan har en, behöver du en ny invite då?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det hindrar inte folk från att bli whiny little bitches på internet när deras prylar går sönder, oavsett hur billiga de var...
Dessutom, om du måste köpa en ny när du redan har en, behöver du en ny invite då?

Typish. Om jag skulle köpa en till idag så behöver jag invite, vilket iofs är jättelätt att få men..

Efter nyår skulle de skrota invites å köra vanliga beställningar

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional