Galaxy A5 betraktningsvinklar - färgskiftning (blåton-gulton) runt mittläget?

Permalänk
Medlem

Galaxy A5 betraktningsvinklar - färgskiftning (blåton-gulton) runt mittläget?

Störande betraktningsvinklar på min nya A5, trots AMOLED.
Så fort jag vinklar den lite vänster/höger/upp/ned så går den från aningen gulaktig varm ton, till blå kall klarvit.
Ingen abnorm skiftning, men klart störande för mig som inte är van vid detta beteende.
Så fort man haft den i lite vinkel och återgår till att se den rakt framifrån så upplevs det som att skärmen blir lite smutsgul och disig liksom.

Sedan händer ironiskt nog ingenting hur mycket mer man än vinklar, utan den har den kalla klarvita tonen hela vägen, men just runt det normala mittläget där man normalt vinklar mobilen vid vanligt användande så ser jag ständigt dessa skiftningar.

Vanesak, eller något man absolut inte ska tolerera med AMOLED som ju ska va bäst på just betraktningsvinklar?
Och A5 ska ju ha typ bästa generationen AMOLED (pre-S6 i alla fall), blivit hyllad för färger, vitbalans, betraktningsvinklar, ska vara ännu bättre än S5 enligt recensenter.

Nån som är lite petig av sig och kan uppfatta sånt här med vitbalans/färgton, som känner för att kolla på sin S5/A5/Alpha/Note4 etc?
Någon liten störande skiftning, eller helt perfekt runt mittläget?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

En av killarna på Elgiganten som egentligen var datorsupport såg direkt o tydligt, innan jag ens förklarat klart, att skärmen "växlar mellan varmt o kallt" bara man vinklar den lite.
Säljarna, o supporten, hade lite svårare o tyckte jag skulle direkt till Samsung i Kista.
så är på väg dit nu för att reda ut detta, förhoppningsvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd

Händer samma sak för mig (a3) när jag har det mörkt och när sensorerna kommet åt lakanet eller annan sorts material. Lakanet har färgen blått och då blir skärmen också blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Händer samma sak för mig (a3) när jag har det mörkt och när sensorerna kommet åt lakanet eller annan sorts material. Lakanet har färgen blått och då blir skärmen också blå.

Inte samma sak, det jag beskriver händer överallt, inget med blå/gul omgivning att göra.

Expert-teknikerna hos Samsung i Kista sa i alla fall att detta är så det ofta är med AMOLED (tydligen inte alla dock då jag såg exemplariskt perfekta S6 i butik).
Det är hursomhelst inget som klassas som fel.
Däremot är alla AMOLED-enheter olika, det finns inte två identiska, utan alla varierar lite i vinklar/vitbalans/ljusstyrka o.s.v.

De var i alla fall schyssta och lät mig byta till en refurbished eller vad det kallas.
En ny fräsch direkt från Samsung, men som fått delar utbytta eller annan service.
Den hade aningen mindre utav denna effekt, och dessutom hade den inga störande horisontella fält på mörka grå bakgrunder (som min förra, se annan tråd).
Det senare "ordnades" dock efter Lollipopuppdatering när jag kom hem, så de smått störande horisontella fälten verkar ha med mjukvara att göra.
Dock syns de betydligt mindre på denna nya än den gamla, så känns som jag displaymässigt gjorde ett bra byte.

Den nya jag fick har dock en lite trög hemknapp, en sån där som liksom låser sig ibland, och som knappt funkar "på sidorna"
Får leva med den så länge, blir den värre får jag lämna på service

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASBR:

Inte samma sak, det jag beskriver händer överallt, inget med blå/gul omgivning att göra.

Expert-teknikerna hos Samsung i Kista sa i alla fall att detta är så det ofta är med AMOLED (tydligen inte alla dock då jag såg exemplariskt perfekta S6 i butik).
Det är hursomhelst inget som klassas som fel.
Däremot är alla AMOLED-enheter olika, det finns inte två identiska, utan alla varierar lite i vinklar/vitbalans/ljusstyrka o.s.v.

De var i alla fall schyssta och lät mig byta till en refurbished eller vad det kallas.
En ny fräsch direkt från Samsung, men som fått delar utbytta eller annan service.
Den hade aningen mindre utav denna effekt, och dessutom hade den inga störande horisontella fält på mörka grå bakgrunder (som min förra, se annan tråd).
Det senare "ordnades" dock efter Lollipopuppdatering när jag kom hem, så de smått störande horisontella fälten verkar ha med mjukvara att göra.
Dock syns de betydligt mindre på denna nya än den gamla, så känns som jag displaymässigt gjorde ett bra byte.

Den nya jag fick har dock en lite trög hemknapp, en sån där som liksom låser sig ibland, och som knappt funkar "på sidorna"
Får leva med den så länge, blir den värre får jag lämna på service

Kanske inte men min förra s3:a höll inte på sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Kanske inte men min förra s3:a höll inte på sådär.

Det du beskriver låter ju som den där funktionen där skärmen automatiskt ska anpassa färgtonen efter omgivningen.
Typ om man sitter under röda lampor så ska skärmen anpassa sig och försöka motverka det udda ljuset.
Nåt sånt.
Det går ju att stänga av om man vill under displayinställningar.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)