Problem med upplösning på sekundär skärm

Permalänk
Medlem

Problem med upplösning på sekundär skärm

Hej på er denna Fredag-kväll!

Hoppas allt är väl med er.

Tänkte kolla om någon vet vad som skulle kunna vara problemet med min andra skärm.

Har två st skärmar med vanlig full hd upplösning. Dem primära skärmen fungerar bra. Men den sekundära har jag problem med. Texten blir suddig och kör jag fullscreen med något, t.ex. Chrome, på den sekundära så försvinner en lite av Chrome ut i kanterna och inte syns. Ändå är upplösning inställd samma på bägge, alltså full hd. Skärmarna är av olika tum, 22, resp 24. Men det skall ju inte spela någon roll. Kör HDMI -> HDMI på primära och HDMI-DVI på sekundära. Några tips?

Kör Win10 på burken.

Ha de gött!

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt att du har råkat ändra skalningen på den ena skärmen?

Permalänk
Medlem

@w86w:

Hej!

Jag har satt den skärmen på autojustering så den skall anpassa sig. Om det är det du menar?

Permalänk
Medlem

Om du har Nvidia går du in i Nvidias kontrollpanel så finns där en flik som heter "ställ in skrivbordets storlek och position". Där borde du kunna ändra det. Inte på skärmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A.H.Z:

@w86w:

Hej!

Jag har satt den skärmen på autojustering så den skall anpassa sig. Om det är det du menar?

Ansluter du med vga annars har du väl inte det valet ? kolla overscaninställningarna i så fall, de finns i både skärm och grafikdrivern och du kunde även prova att byta till dvi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w86w:

Om du har Nvidia går du in i Nvidias kontrollpanel så finns där en flik som heter "ställ in skrivbordets storlek och position". Där borde du kunna ändra det. Inte på skärmen.

Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du med vga annars har du väl inte det valet ? kolla overscaninställningarna i så fall, de finns i både skärm och grafikdrivern och du kunde även prova att byta till dvi.

Hej!

Tack för era svar. Det gick att ändra inställningarna via Nvidia kontrollpanel under "ställ in skrivbordets storlek och position".

Ett problem kvarstår dock. Text osv, blir väldigt suddigt på den skärmen. Är även det något som går att ställa in?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A.H.Z:

Hej!

Tack för era svar. Det gick att ändra inställningarna via Nvidia kontrollpanel under "ställ in skrivbordets storlek och position".

Ett problem kvarstår dock. Text osv, blir väldigt suddigt på den skärmen. Är även det något som går att ställa in?

Tack!

Byt till dvianslutning så får du bättre bild på alla sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla uppdateringsfrekvensen under fliken "Ändra upplösning".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av A.H.Z:

Texten blir suddig och kör jag fullscreen med något, t.ex. Chrome, på den sekundära så försvinner en lite av Chrome ut i kanterna och inte syns. Ändå är upplösning inställd samma på bägge, alltså full hd.

Det är beskrivningen av overscan, skärmen zoomar och beskär. Det är en inställning i skärmen som behöver åtgärdas. Med lite tur heter det "overscan", men annars är det bara att leta i menyerna.