Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll som styr allt?

Tjena!

Finns det en kontroll så man kan styra alla apparater vid tvn samtidigt? Morsans födelsedag snart och de har 3 olika kontroller för att starta deras "setup". En till deras TV, en till Telias digitalbox och en till surroundsystemet. Kanske ska tillägga att allt är av olika tillverkare. Kanske gör det hela svårare?

Hade varit perfekt med en kontroll till allt. Har googlat men förgäves.. Kanske inte finns? Har sökt på Universal all-in-one, three in one osv men fått upp en del skumma grejer på det så jag ber om hjälp här istället!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Inaktiv

Dom flesta universal funkar även till dvd/ljudsystem osv. Dom är ju lite olika och ovisst vad som funkar och inte. Men en prislapp som denna kanske kör det värt ett försök?

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjar...

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver "via tvn" det kan gå att styra via hdmikabeln om alla apparaterna stödjer det men en vanlig universalfjärr är annars ett alternativ, men den styr direkt och inte via tvn.
http://www.logitech.com/en-us/harmony-remotes

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver "via tvn" det kan gå att styra via hdmikabeln om alla apparaterna stödjer det men en vanlig universalfjärr är annars ett alternativ, men den styr direkt och inte via tvn.
http://www.logitech.com/en-us/harmony-remotes

Jag kör på en enkel modell av Harmony fron Logitech. Tror att det är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2669061
Ganska enkel att ställa in, men du får nog göra det åt mamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver "via tvn" det kan gå att styra via hdmikabeln om alla apparaterna stödjer det men en vanlig universalfjärr är annars ett alternativ, men den styr direkt och inte via tvn.
http://www.logitech.com/en-us/harmony-remotes

Det är skillnad på "via" tvn och "vid" tvn

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Tjena!

Finns det en kontroll så man kan styra alla apparater vid tvn samtidigt? Morsans födelsedag snart och de har 3 olika kontroller för att starta deras "setup". En till deras TV, en till Telias digitalbox och en till surroundsystemet. Kanske ska tillägga att allt är av olika tillverkare. Kanske gör det hela svårare?

Hade varit perfekt med en kontroll till allt. Har googlat men förgäves.. Kanske inte finns? Har sökt på Universal all-in-one, three in one osv men fått upp en del skumma grejer på det så jag ber om hjälp här istället!

Skulle säga att det bästa antagligen är någon form av programerbar universal fjärrkontroll, dock är jag dåligt insatt i ämnet så någon form av tips kan jag tyvärr inte ge dig

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Det är skillnad på "via" tvn och "vid" tvn

Ok läste fel, det blir bara lite enklare om det är vid och inte kräver via tvn (och Hdmi CEC)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fastnade för tråden och läste på lite. Mest bang for the buck är nog Harmony 650, blev själv sugen på en sån. Fått bra kritik på prisjakt och verkar lätt att programmera, lätt att kolla så alla enheter är kompatibla på deras hemsida.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Här kan man även kolla om sina apparater är kompatibla med Harmony fjärren.
harmony compatibility

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av cusah:

Tjena!

Finns det en kontroll så man kan styra alla apparater vid tvn samtidigt? Morsans födelsedag snart och de har 3 olika kontroller för att starta deras "setup". En till deras TV, en till Telias digitalbox och en till surroundsystemet. Kanske ska tillägga att allt är av olika tillverkare. Kanske gör det hela svårare?

Hade varit perfekt med en kontroll till allt. Har googlat men förgäves.. Kanske inte finns? Har sökt på Universal all-in-one, three in one osv men fått upp en del skumma grejer på det så jag ber om hjälp här istället!

Om den finns längre vet jag inte, men vi har en Logitech Harmony 700 som kan styra vad vi vill. Via datorn ställer vi in vilka produkter vi har och vad vi vill att kontrollen ska göra när vi trycker på olika knappar. Så om vi trycker på TV startar den hemmabioanläggningen i rätt läge för att köra ljud från TV och startar TV:n. Trycker jag vår special TV-spel startar den vårt Wii, ändrar TV:n till rätt kanal osv. Låter det som något liknande det du tänkt dig?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

En kontroll som kan muta barnen på morgonen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

En kontroll som kan muta barnen på morgonen....

Finns redan, heter ipad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Beroende på budget:
Logitech Harmony 350 (ca 600kr), klarar 4 enheter
Logitech Harmony Ultimate One (ca 1800kr), klarar 15 enheter, pekskärm

Använder själv en Harmony 350 för att styra en Philips-TV, Sony-Bluray, HTPC (Intel NUC) med Windows Media Center och en LG-soundbar. Har tidigare haft även Harmony Ultimate One (gick sönder och det kändes inte värt att köpa en ny för bara 4 enheter) och Logitech Harmony 200 (bytte till 350 då 200 bara stöder 3 enheter). Alla dessa har fungerat hur smidigt som helst.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Beroende på budget:
Logitech Harmony 350 (ca 600kr), klarar 4 enheter
Logitech Harmony Ultimate One (ca 1800kr), klarar 15 enheter, pekskärm

Använder själv en Harmony 350 för att styra en Philips-TV, Sony-Bluray, HTPC (Intel NUC) med Windows Media Center och en LG-soundbar. Har tidigare haft även Harmony Ultimate One (gick sönder och det kändes inte värt att köpa en ny för bara 4 enheter) och Logitech Harmony 200 (bytte till 350 då 200 bara stöder 3 enheter). Alla dessa har fungerat hur smidigt som helst.

Nja, kolla prisjakt. Man får en Harmony 650 för 649:-.
En Harmony 350 verkar vara utgående, kostar 518:-.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10