Permalänk
Medlem

Tvätta sitt tangentbord.

Tjena,

tänkte nu kanske checka här innan något oförväntat händer.

har alltså tänkt ta och tvätta mitt tangentbord, ett Logitech G110, och jag hade tänkt sätta lite vatten samt någon slags tvål i en skål och sedan doppa en elektronisk tandborste och tvätta på detta sätt.

nu har jag endast en enda fråga, kan detta förstöra tangentbordet på något sätt?

/Eq

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Vatten och elektroni går sällan hand i hand jag har tagit bort tagenterna och torkar av dom med en våtservet och sedan blåst ur tagentbordet med lite "Dust Off" tryckluft på burk det har fungerar bra för mig

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Jag tvättar mitt tangentbord ungefär en gång om året. Brukar skruva iär det, ta ut elektroniken och köra all plast i diskmaskinen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag brukar stoppa hela i diskmaskinen. Låta stå och torka några dygn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JamesBanana:

Jag tvättar mitt tangentbord ungefär en gång om året. Brukar skruva iär det, ta ut elektroniken och köra all plast i diskmaskinen.

Skrivet av lassep1l1s:

Jag brukar stoppa hela i diskmaskinen. Låta stå och torka några dygn.

Haha TS lyssna ej på de här två! Såvida du inte har en sket keyboard från Classe.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon114264:

Haha TS lyssna ej på de här två! Såvida du inte har en sket keyboard från Classe.

Skruva bort all plast är faktiskt vettigt men inte man ska säga till en nybörjare.

Rekommenderar att du tar bort alla tangenter diskar dom eller gör rent på valfritt sätt sedan bada dom i sprit, sedan torkar du av under tangenterna och försöker få bort så gott det går med tops osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

Skruva bort all plast är faktiskt vettigt men inte man ska säga till en nybörjare.

Rekommenderar att du tar bort alla tangenter diskar dom eller gör rent på valfritt sätt sedan bada dom i sprit, sedan torkar du av under tangenterna och försöker få bort så gott det går med tops osv.

Rekommenderat om man kör ett keyboard i 1500-kronors klassen?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon114264:

Rekommenderat om man kör ett keyboard i 1500-kronors klassen?

Vatten och diskmedel sliter inte ut tangenterna direkt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag kör dammsugaren med borsten fram och tillbaka så blir man kvitt det mellan tangenterna.

Sen blire en fuktig mikrofibertrasa på ovansidan så är det som nytt igen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Hohum, många ideer och tankar, skall se vad föräldrarna har i skåpen etc..

Alltid svårt att veta vem man skall lyssna på, alla kan ju vara det rätta sättet..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Hohum, många ideer och tankar, skall se vad föräldrarna har i skåpen etc..

Alltid svårt att veta vem man skall lyssna på, alla kan ju vara det rätta sättet..

vafan :DD
är det inte jävligt smutsigt, är det bara att torka med disktrasa, med lite diskmedel och varmvatten.

är det smutsigt som fan, kan man plocka isär det.
häl upp lite varmvatten i badkar/handfat, lite diskmedel i, låt plastdetaljerna stå i vatten nån timme, sedan duscha av med varmvatten, skaka av och torka ac med toapapper/vettexduk så mycket vatten som du kan, sedan låt plasten torka över natten...

kör inte i diskmaskin.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

själv tvättar jag inte. Om man inte sitter med fettiga fingrar så slipper man tvätta då det inte blir smutsigt. Men brukar byta tangent bord efter ca 6 mån

Permalänk
Medlem

Kan du ta bort tangenterna? Gör det i så fall, lägg det i en hink med vatten och diskmedel, rör om, låt torka. Själva tangentbordet kan du rengöra med tryckluft.

Om det inte går ta bort tangenterna är det bara köra dammsugare med borstmunstycke på hela skiten, sen en trasa och torka rent bara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av falukorvstjockisen:

själv tvättar jag inte. Om man inte sitter med fettiga fingrar så slipper man tvätta då det inte blir smutsigt. Men brukar byta tangent bord efter ca 6 mån

Varför byter du tangentbord var 6:e månad??

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför byter du tangentbord var 6:e månad??

Aggressionsproblem? Bara en gissning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kan du ta bort tangenterna? Gör det i så fall, lägg det i en hink med vatten och diskmedel, rör om, låt torka. Själva tangentbordet kan du rengöra med tryckluft.

Om det inte går ta bort tangenterna är det bara köra dammsugare med borstmunstycke på hela skiten, sen en trasa och torka rent bara.

This. Bästa och enklaste metoden enligt mig.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

vafan :DD
är det inte jävligt smutsigt, är det bara att torka med disktrasa, med lite diskmedel och varmvatten.

är det smutsigt som fan, kan man plocka isär det.
häl upp lite varmvatten i badkar/handfat, lite diskmedel i, låt plastdetaljerna stå i vatten nån timme, sedan duscha av med varmvatten, skaka av och torka ac med toapapper/vettexduk så mycket vatten som du kan, sedan låt plasten torka över natten...

kör inte i diskmaskin.

Vad är så "vafan :DD"?

mm nå alltså man ser en hel del damm dit under/på sidorna av knapparna.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ta bort tangenterna, lägg dom i en såndär man lägger tex pasta i för att rensa bort vatten, och skölj noga. Kör sedan med försiktigt fuktiga tops eller trasa på själva tangentbordet och låt torka länge innan användning. Sprit fungerar bra om det är något som är extra svårt att få bort.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Ta bort tangenterna, lägg dom i en såndär man lägger tex pasta i för att rensa bort vatten, och skölj noga. Kör sedan med försiktigt fuktiga tops eller trasa på själva tangentbordet och låt torka länge innan användning. Sprit fungerar bra om det är något som är extra svårt att få bort.

Ett durkslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av falukorvstjockisen:

själv tvättar jag inte. Om man inte sitter med fettiga fingrar så slipper man tvätta då det inte blir smutsigt. Men brukar byta tangent bord efter ca 6 mån

På ett tangentbord så finns det fler bakterier än på din toasits, tänk på det nästa gång du sitter vid din dator och äter nått

Sen väntar du också med att tvätta dina kallingar tills du kan se skiten i dom? eller byter du dom också var 6:e månad så det är lugnt

Själv blev jag trött på alla spillda öl i mina tangentbord så jag köpte ett vattentätt (Logitech k310) som man kan skölja under en kran, det har sparat mycket pengar för mig

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Använder själv fönsterputsmedel, har hittills inte fått några flagnande eller andra skador på musen eller tangentbordens plast.

Lätt fuktat hushållspapper eller tygtrasa.
Använder fönsterputsmedel därför att rengör datorskärmarna med det och tar samtidigt tangentbordet och musen

Red: Använder vanligt fönsterputsmedel från ICA, Konsum och de andra livsmedelskedjorna... samma sak med hushållspappret.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Plocka av tangenterna, stoppa dom i en tvättpåse (ex. sånt nät man stoppar BH i när man tvättar) och sen in i diskmaskinen. Resten av tangentbordet kan du rengöra med örontopps och vatten med lite diskmedel i. Lägg ut allt på en duk och låt torka i en dag eller två.

Har gjort så här flera gånger och det har fungerat utomordentligt. Tangenterna har varken smält eller skadats på något vis, som många verkar tro, samtidigt som allt fett och grövre smuts försvinner utan problem.

Permalänk
Medlem

@Alligatorn: Tack, det är precis vad det heter!

Permalänk
Medlem

Okej nå antagligen gjorde jag saker och ting mer komplicerade än vad som hade behövts, gjorde en fullständig disassembly och sitter nu med hela alfabetet + numpad delen,

är det värt vid det här skädet att bara fippa den in i diskmaskinen och sedan ta med exempelvis hårtorken och sedan sätta ihop

eller

ta ut varje enskild tangent och sätta dem i en skål/hink/balja och hälla på vatten och medel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Okej nå antagligen gjorde jag saker och ting mer komplicerade än vad som hade behövts, gjorde en fullständig disassembly och sitter nu med hela alfabetet + numpad delen,

är det värt vid det här skädet att bara fippa den in i diskmaskinen och sedan ta med exempelvis hårtorken och sedan sätta ihop

eller

ta ut varje enskild tangent och sätta dem i en skål/hink/balja och hälla på vatten och medel?

Som du ser tycker folk olika, så det är helt upp till dig. Jag hade dock sagt diskmaskinen av hygieniska skäl.

Permalänk

jag kanske tvättar händerna ofta( till skillnad ifrån dig), jag använder datorn som om jag skulle äta mat.
Kallas hygien. Att tvätta tangenter är överdrivet, om man inte är som dig sitter och dricker/och tappar på datorn.
Att torka tangenterna med lite handsrit kan jag göra men det är inte att tvätta
@kaya:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Som du ser tycker folk olika, så det är helt upp till dig. Jag hade dock sagt diskmaskinen av hygieniska skäl.

Aha nå skall se, tack för svaret.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Equilibrium:

Aha nå skall se, tack för svaret.

Värt att notera är att vissa tangenter inte klarar av värmen från en diskmaskin, och kröker sig.
Jag har alltid tagit tangenterna i en skål med vatten/diskmedel, lagt en kökshandduk bredvid, skrubbat varje tangent för sig med händerna i vattnet och sedan torka med handduken.

Det låter som det är väldigt omständigt, men det går snabbare än man tror och blir bra.

Permalänk
Medlem

Om du ska ta bort alla tangenter så ta ett foto först så du vet var alla ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Värt att notera är att vissa tangenter inte klarar av värmen från en diskmaskin, och kröker sig.
Jag har alltid tagit tangenterna i en skål med vatten/diskmedel, lagt en kökshandduk bredvid, skrubbat varje tangent för sig med händerna i vattnet och sedan torka med handduken.

Det låter som det är väldigt omständigt, men det går snabbare än man tror och blir bra.

Ja nå den ligger just nu i ett Fairy-vatten bad.

PS Fairy är diskmedlet Yes som finns i Sverige, logiskt inte sant?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.