Permalänk
Medlem

Överhettning, Moderkort / grafikkort :S

God afton!

Har haft ett problem nu i några veckor och jag sökt & sökt & sökt men inte hittat något vettigt, därför vänder jag mig nu till er och hoppas få svar på vad som kan vad felet på datorn..

för Ca 1½ år sedan så fick jag blackscreen när jag spelade och tabbade ut till Windows därav följde ett meddelande ( Display Driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version ***.** stopped responding and has successfully recovered. )

Installerade flera olika GeForce drivisar men fick inte det att funka så beslöt mig för att köpa ett nytt.
Köpte nytt grafikkort ( 2047MB NVIDIA GeForce GTX 760 (MSI) ).

Allt har funkat med det " nya " grafikkortet fram till för några veckor sedan, Då började jag få Blackscreen och tabbade ur och följdes av samma meddelande som innan ( Display Driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version ***.** stopped responding and has successfully recovered. ) Eftersom jag trodde att det hade men drivrutinerna att göra så provade jag olika drivisar och får inte riktigt rätt på det. Den senaste drivrutinen för just GeForce GTX 760 är 359.00.

Installerade drivrutinen idag och börja spela lite, helt plötsligt dör datorn helt och hållet utan meddelande. vid uppstart så drar jag igång Speccy & HWMoniter för att titta tempen i datorn vid spel. Bilderna nedanför talar ju för sig själv.

Tror att drivrutinen 359.00 Funkar för har som sagt inte fått upp något meddelande angående det, just nu dör bara datorn när jag spelar troligtvis för överhettning. Ingen aning om varför...

Har rengjort datorn invändigt , bytt Kylarpasta till prosessorfläkten & har även formaterat om datorn 2x... men det vill inte riktigt funka.

Någon som vet om man kan få ner tempen i datorn eller lösa det förutom att köpa helt ny dator! ?

Bild 1 i Speccy:
http://www.ladda-upp.se/bilder/exmsppjwxzilnp/

Bild 2 i HWMoniter:
http://www.ladda-upp.se/bilder/geqvwfdqhsjbv/

Bild 3 i Windows:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ykqbwwpxqipndm/

Datorn.
Operativsystem
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
Sandy Bridge 32nm Teknologi
RAM
12,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moderkort
MSI P67A-G45 (MS-7673) (SOCKET 0)
Grafik
VX238 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 760 (MSI)
Minne
931GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)
Optiska Enheter
TSSTcorp CDDVDW SH-222AB ATA Device
Ljud
Realtek High Definition Audio
Nätdel
Corsair CX 500 W Modular

Ursäkta för stavfel & punkter ^^

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare på din CPU, på Speccy är CPU 89c vilket är lite för varmt, moderkort 93c skulle tro att det är VRM modulen, också lite för varmt, Men dessa lite äldre MSI moderkort är lite ökända att ha tveksam strömförsörjning till CPU med varm VRM som följd.

Grafikkortet 74c är helt OK temp under spelande, inte för varmt.

Har du uppdaterat Windows 10 med den stora uppdateringen som kom nu i november, ganska många som har detta bekymmer med drivrutin har slutat svara efter denna uppdatering..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hejsan, har en original kylare ( intel DC12V ) som sitter på :).

yep, uppdaterade när den kom, kanske ska prova att formatera om till Windows 8.1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eexor:

Hejsan, har en original kylare ( intel DC12V ) som sitter på :).

yep, uppdaterade när den kom, kanske ska prova att formatera om till Windows 8.1 ?

En bättre CPU kylare kommer fixa CPU, om du väljer en som trycker ner luften, dvs liggande fläkt så bör även VRM temp sjunka bra, Noctua har några bra där..

Räcker nog att bara backa tillbaka Windows 10 tills innan den stora uppdateringen, och kolla om drivrutinsproblemet upphör..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En bättre CPU kylare kommer fixa CPU, om du väljer en som trycker ner luften, dvs liggande fläkt så bör även VRM temp sjunka bra, Noctua har några bra där..

Räcker nog att bara backa tillbaka Windows 10 tills innan den stora uppdateringen, och kolla om drivrutinsproblemet upphör..

Kan du plocka fram en bra ny fläkt för ett rimligt pris och som passar min prosessor?

Skickades från m.sweclockers.com