Windows 10 "studentrabatt" - Mecenat.se

Permalänk

Windows 10 "studentrabatt" - Mecenat.se

Hej, här kommer lite konsumentinfo för studenter:

Windows 10 Pro finns att köpa till studentpris från Microsoft på mecenat.se. Enda problemet är att studentpriset (2339 kr) är dyrare än vad det kostar till fullt pris i andra affärer (2290 kr). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Jag har skrivit och kommenterat detta i mecenat:s forum där de brukar svara på kundernas frågor, men i stället för att svara/kommentera så har de bara tagit bort mina inlägg. Detta har nu skett 4 gånger i rad.

Jag tycker det är fult att marknadsföra produkter till studenter för "studentpris" och "studentrabatt", när det i själva verket hade varit billigare att köpa till ordinariepris på annat håll. Extra fult blir det eftersom de väljer att ta bort mina inlägg i stället för att bemöta kritiken.

Så, eftersom de själva lägger locket på så känner jag ett behov av att sprida infon på annat håll...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Skrivet av Hissmusikern:

Hej, här kommer lite konsumentinfo för studenter:

Windows 10 Pro finns att köpa till studentpris från Microsoft på mecenat.se. Enda problemet är att studentpriset (2339 kr) är dyrare än vad det kostar till fullt pris i andra affärer (2290 kr). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Jag har skrivit och kommenterat detta i mecenat:s forum där de brukar svara på kundernas frågor, men i stället för att svara/kommentera så har de bara tagit bort mina inlägg. Detta har nu skett 4 gånger i rad.

Jag tycker det är fult att marknadsföra produkter till studenter för "studentpris" och "studentrabatt", när det i själva verket hade varit billigare att köpa till ordinariepris på annat håll. Extra fult blir det eftersom de väljer att ta bort mina inlägg i stället för att bemöta kritiken.

Så, eftersom de själva lägger locket på så känner jag ett behov av att sprida infon på annat håll...

Ordinarie pris i Microsoft store är 2599 så på vilket sätt ljuger de? Om du köper det från Microsoft via Mecenat.se får du 250 kr rabatt på ditt köp. Att sedan andra har det till bättre pris gör väl inte att rabatten inte finns?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ett tips för studenter är att kolla om ni inte kan få det genom er högskola, det gäller för tex Chalmers där båda Office och windows 10 finns för hämtning.

Permalänk

@gaminggirl:

Jag har inte sagt att de ljuger, jag säger att det är fult att marknadsföra Windows 10 Pro till studenter som ett studenterbjudande när varan är billigare till ordinariepris i vanliga affärer.

Mecenat marknadsför sig med att förmedla studentrabatter med syfte att underlätta för studenter, som ofta har en ganska tuff ekonomisk situation.

Om mecenat vore uppriktiga i sitt syfte att underlätta för studenter borde de rimligtvis inte lägga upp ett erbjudande på Windows 10 Pro m.m. som är dyrare än ordinariepris i vanliga affärer.

Genom att lägga upp detta erbjudande så 'lurar' de många att handla från Microsoft till ett dyrare pris - när dessa personer inte skulle handlat av Microsoft annars.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hissmusikern:

@gaminggirl:

Jag har inte sagt att de ljuger, jag säger att det är fult att marknadsföra Windows 10 Pro till studenter som ett studenterbjudande när varan är billigare till ordinariepris i vanliga affärer.

Mecenat marknadsför sig med att förmedla studentrabatter med syfte att underlätta för studenter, som ofta har en ganska tuff ekonomisk situation.

Om mecenat vore uppriktiga i sitt syfte att underlätta för studenter borde de rimligtvis inte lägga upp ett erbjudande på Windows 10 Pro m.m. som är dyrare än ordinariepris i vanliga affärer.

Genom att lägga upp detta erbjudande så 'lurar' de många att handla från Microsoft till ett dyrare pris - när dessa personer inte skulle handlat av Microsoft annars.

Absolut, rätt i sak. Men sen måste man va källkritisk. Du idiotförklarar ju alla studenter över en kant, du hittade ju till prisjakt, det tror jag nog att dom flesta gör.

Permalänk
Skrivet av Hissmusikern:

@gaminggirl:

Jag har inte sagt att de ljuger, jag säger att det är fult att marknadsföra Windows 10 Pro till studenter som ett studenterbjudande när varan är billigare till ordinariepris i vanliga affärer.

Mecenat marknadsför sig med att förmedla studentrabatter med syfte att underlätta för studenter, som ofta har en ganska tuff ekonomisk situation.

Om mecenat vore uppriktiga i sitt syfte att underlätta för studenter borde de rimligtvis inte lägga upp ett erbjudande på Windows 10 Pro m.m. som är dyrare än ordinariepris i vanliga affärer.

Genom att lägga upp detta erbjudande så 'lurar' de många att handla från Microsoft till ett dyrare pris - när dessa personer inte skulle handlat av Microsoft annars.

Ska de kunna följa dina krav måste de ju konstant sitta och lägga till och ta bort rabatter beroende på hur priser förändras, de kommer inte få många företag som vill ha rabatter hos dem om det kommer med tillägget att er rabatt kanske försvinner om en annan butik har ett bättre pris. Det Mecenat marknadsför sig med i mina ögon är att de ger studenterna en tjänst i form av att göra det möjligt att hitta studentrabatter (som andra rabatter kan de vara bra eller dåliga) och mot företagen genom att ge dem en chans att kunna se vem som är en student så att deras studentrabatter inte utnyttjas av vem som helst. Om ICA skickar mig info om att jag får rabatt på morötter är det inte fult gjort av dem bara för att de är billigare till ordinarie pris på Willys. Lurad blir man först när man utgår från att bara för att det står rabatt på något så är det garanterat billigast, oavsett om det heter studentrabatt eller något annat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hissmusikern:

Hej, här kommer lite konsumentinfo för studenter:

Windows 10 Pro finns att köpa till studentpris från Microsoft på mecenat.se. Enda problemet är att studentpriset (2339 kr) är dyrare än vad det kostar till fullt pris i andra affärer (2290 kr). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230651

Jag har skrivit och kommenterat detta i mecenat:s forum där de brukar svara på kundernas frågor, men i stället för att svara/kommentera så har de bara tagit bort mina inlägg. Detta har nu skett 4 gånger i rad.

Jag tycker det är fult att marknadsföra produkter till studenter för "studentpris" och "studentrabatt", när det i själva verket hade varit billigare att köpa till ordinariepris på annat håll. Extra fult blir det eftersom de väljer att ta bort mina inlägg i stället för att bemöta kritiken.

Så, eftersom de själva lägger locket på så känner jag ett behov av att sprida infon på annat håll...

Tycker man får skylla sig själv ifall man inte klarar av att ta reda på vart det billigaste alternativet finns. Så det där ser jag som ett ickeproblem. Kanske också lite för att det är så pass vanligt idag att man inte bryr sig längre.

Permalänk
Medlem

@Hissmusikern:

Alltså sorry men WOW vilket överpris..
Du kan köpa en windows 7 nyckel på ebay och uppdatera till w10 helt lagligt och du kommer landa runt 250 - 450kr..

Stackars studenter som lägger 2k+ för detta, vilket skämt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Hissmusikern:

Alltså sorry men WOW vilket överpris..
Du kan köpa en windows 7 nyckel på ebay och uppdatera till w10 helt lagligt och du kommer landa runt 250 - 450kr..

Stackars studenter som lägger 2k+ för detta, vilket skämt

Du kan uppgradera till Windows 10 från pirataktiverat Windows så vad har det med saken att göra. 250-450 kr är väldigt överpris för något som folk skaffat gratis eller ytterst billigt via mellanhand genom att tömma Dreamspark och MSDN-konton på nycklar. Svenska Dreamsparkpremium-konton innehöll ca 8 nycklar för Windows förut, borde väl ökat till 10 med Windows 10.

Studentlicenserna för Windows 8.1 Pro kostade 550 kr. Högskolestudenter osv har också Dreamspark eller kan skaffa via Pellesoft, men du måste ha en giltig licens i grunden för att få använda Windows-licenserna på Dreamspark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Hissmusikern:

Alltså sorry men WOW vilket överpris..
Du kan köpa en windows 7 nyckel på ebay och uppdatera till w10 helt lagligt och du kommer landa runt 250 - 450kr..

Stackars studenter som lägger 2k+ för detta, vilket skämt

Eller från g2play.net för 100 kr.

http://www.g2play.net/category/13816/windows-7-professional-o...

Permalänk
Medlem

Jag själv använder Dreamspark och har fått ut alla mina licenser därifrån gratis. Så, ni studenter som läser på universitet kan kolla om er skola har tillgång till Dreamspark!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, rätt i sak. Men sen måste man va källkritisk. Du idiotförklarar ju alla studenter över en kant, du hittade ju till prisjakt, det tror jag nog att dom flesta gör.

Trevligt att höra att du håller med om sakfrågan, det var den jag ville fokusera på. Sen kan alla gå på en nit en dålig dag, även om man inte är en jubelidiot..

Skrivet av gaminggirl:

Ska de kunna följa dina krav måste de ju konstant sitta och lägga till och ta bort rabatter beroende på hur priser förändras, de kommer inte få många företag som vill ha rabatter hos dem om det kommer med tillägget att er rabatt kanske försvinner om en annan butik har ett bättre pris. Det Mecenat marknadsför sig med i mina ögon är att de ger studenterna en tjänst i form av att göra det möjligt att hitta studentrabatter (som andra rabatter kan de vara bra eller dåliga) och mot företagen genom att ge dem en chans att kunna se vem som är en student så att deras studentrabatter inte utnyttjas av vem som helst. Om ICA skickar mig info om att jag får rabatt på morötter är det inte fult gjort av dem bara för att de är billigare till ordinarie pris på Willys. Lurad blir man först när man utgår från att bara för att det står rabatt på något så är det garanterat billigast, oavsett om det heter studentrabatt eller något annat.

Det som gör mig irriterad är att Mecenat tar bort alla foruminlägg (inte bara mina) som nämner att vissa av deras studenterbjudanden är dyrare än ordinariepriset på marknaden. Om de hade svarat på dessa inlägg, eller åtminstone låtit dem stå kvar, hade jag aldrig startat den här tråden. Då hade de åtminstone visat att de inte försöker mörka informationen.
Nu blir det istället tydligt att deras verksamhet inte handlar om att ”underlätta för studerande”, som de så fint framhäver i verksamhetsbeskrivningen, utan snarare att försöka dra nytta av studenter som råkar missa att prisjämföra.

Jag håller med om att det är upp till var och en att kolla upp om en rabatt är bra eller dålig, men jag tycker däremot att det är en stor skillnad på vanliga rabatter och studentrabatter. Ett företag som riktar sig till studenter eller pensionärer, etc. borde också kunna stå rakryggade när folk kommenterar deras sämsta erbjudanden, och inte dammsuga sina forum efter inlägg som skulle kunna upplysa andra om det.

Om man t.ex. råkar köpa en Surface Pro 3 till studentpris från Mecenat får man betala över 1000kr mer än om man köper den till ordinariepris i annan butik. Microsofts studentpris på denna produkt är till och med 120kr dyrare än Microsofts eget normalpris(!) Säga vad man vill om individens ansvar att prisjämföra, jag tycker ändå att det finns en poäng att lyfta sådana här frågor.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk

Jag har också länge varit irriterad på Mecenat. Mest för att jag är ute efter en Macbook Pro, och att de lovar 10% studentrabatt på Apple. Macbook Pro (SDD) med 10% studentrabatt på Apple.com kostar 13.045 kr, medan priset på de stora kedjorna ligger på 12.490 utan studentrabatt.