Playstation 4 kan emulera Playstation 2

Permalänk
Medlem

Köper först och främst en ny konsol för att spela nya spel. Bakåtkompatibilitet är allt trevligt, men möjlighet att kunna spela nya spel väger alltid mest.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Man kan hoppas att de verkligen lyckats men tycker faktiskt man skulle hört mer om det ifall så var fallet.

Nu ser jag faktiskt inte hur grafikdelen i xbone skulle kunna ge någon större påtaglig avlastning på den typen av beräkningar? Känns som en extremt komplicerad process att dela upp och få att samverka mellan GPU/CPU för inte så stor vinst? (nu har jag själv inte mycket praktisk erfarenhet i detta)

Själv får jag huvudvärk kvickt efter några timmar med Big Endian/Little Endian,

Men som sagt, jag överbevisas gärna, så MS kläm ut mer teknisk information angående detta. Måste ju vara mängder med fler folk än jag som skulle vara mycket intresserade av mer information inom ämnet?

Ja, jag vet inte själv heller, var bara en tanke jag fick baserad på det jag tidigare läst om PS4/Xbox One; att de fokuserat det mesta av kislet till en stark GPU-del och CPU:n som ett mer nödvändigt ont. Har själv letat en del online efter mer info om hur dom uppnåt detta men inte hittat något som går in mer i teknisk detalj. I vilket fall tycker jag 360-spelen som körs i bakåtkompatibiliteten borde ha bättre prestanda än de hade på 360 om de var omkompilerade (har jämfört en del själv mellan min 360 och XBO), men de kan ju ha satt in limiters och dyl. för att rättsfärdiga skillnaden eventuella HD-remakes kan ha, så att dom har anledning att sälja den istället för att folk spelar genom bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ja, jag vet inte själv heller, var bara en tanke jag fick baserad på det jag tidigare läst om PS4/Xbox One; att de fokuserat det mesta av kislet till en stark GPU-del och CPU:n som ett mer nödvändigt ont. Har själv letat en del online efter mer info om hur dom uppnåt detta men inte hittat något som går in mer i teknisk detalj. I vilket fall tycker jag 360-spelen som körs i bakåtkompatibiliteten borde ha bättre prestanda än de hade på 360 om de var omkompilerade (har jämfört en del själv mellan min 360 och XBO), men de kan ju ha satt in limiters och dyl. för att rättsfärdiga skillnaden eventuella HD-remakes kan ha, så att dom har anledning att sälja den istället för att folk spelar genom bakåtkompatibilitet.

Går gräva mycket djupt och diskutera extremt mycket om översättning mellan arkitekturer men det är ett så stort ämne och blir väldigt mycket skrivande så lite väl i överkant att gå in för djupt i ämnet i en tråd som den här. Men visst är det ett roligt ämne att prata om.
Kan säga att ämnen som binäröversättning och arkitektuella skillnader blir lätt ett hetlevrat och stort diskuterat ämne på ett par andra mer inriktade forums jag är aktiv på.

Innan vi vet mycket mer om de tekniska bitarna är det svårt att spekulera hur det hela löses, men att kompilera om binärer för Jaguaren betyder inte att begränsningar i mjukvaran som emuleras lyfts eller att omfattande optimering över det nödvändigaste sker?

Man kan hoppas MS lyfter lite och berättar lite mer om det tekniska bitarna, spekulationer kommer man bara så långt med. Förhoppningsvis kommer det säkert mer information i framtiden

Hur som är detta ett enormt projekt från MS sida hur det än löses och är inget jag hade velat ha på min tallrik men självfallet skulle man vilja ha insyn i det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Är det inte vanliga personer som är medlemmar här?

Skickades från m.sweclockers.com

Är Sweclockers forum hela världen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är Sweclockers forum hela världen?

Någon som påstått det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Någon som påstått det?

Skickades från m.sweclockers.com

Var väl just det du gjorde.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Vad jag har förstått av Microsofts officiella uttalande är det emulation och inte omkompilering det rör sig om. Dessutom låter okompilering omständigt då det skulle kräva tillgång till källkoden vilket Microsoft inte har, utan bara spelutvecklaren.

Från denna artikel.

Citat:

"It is essentially the exact same code," Rayner replied. "The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it."

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Nja, första PS3-modellen i Japan och USA hade både Emotion Engine (CPU) och Graphics Synthesizer (GPU) i sig. Första EU-modellen hade endast GS och emulerade EE. Sedan togs både EE och GS bort i dom kommande modellerna.

De togs bort för de behövdes inte eftersom de redan emuleras perfekt utan dem.
Hur annars kan de köra PS2 Classics? Jo för PS2 Classics = Köpa om samma spel igen = $$$ till Sony

Eller så lurar du bara PS3'an att vanliga Ps2 iso filer är Classics och hoppsan, nu kan den köra PS2 spel precis som innan.
http://www.ps3hax.net/showthread.php?t=53694

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Tack för länken, misstänkte nämligen hela tiden att det rör sig om detta.

Citat:

"It is essentially the exact same code," Rayner replied. "The Xbox team converts the 360 game and 360 flash PPC executables into native x64 executables, packages those up with the 360 game assets, 360 flash and emulator as a regular Xbox One game, and publishes it."

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

De togs bort för de behövdes inte eftersom de redan emuleras perfekt utan dem.
Hur annars kan de köra PS2 Classics? Jo för PS2 Classics = Köpa om samma spel igen = $$$ till Sony

Eller så lurar du bara PS3'an att vanliga Ps2 iso filer är Classics och hoppsan, nu kan den köra PS2 spel precis som innan.
http://www.ps3hax.net/showthread.php?t=53694

Dom emuleras inte perfekt, man behöver inte läsa speciellt mycket i tråden du länkade till för att se att vissa spel inte fungerar (som Yakuza 2), och många andra är för långsamma eller har grafiska fel.

Medan dom som säljs som PS2 Classics är spel dom vet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Skrivet av som99:

Tack för länken, misstänkte nämligen hela tiden att det rör sig om detta.

Intressant. Missa inte längre ner det det står: [UPDATE 16/11/15 8:51am: Reader L_A_G writes with another compelling theory: that the source code isn't being recompiled, but instead a binary translator is used instead.]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Dom emuleras inte perfekt, man behöver inte läsa speciellt mycket i tråden du länkade till för att se att vissa spel inte fungerar (som Yakuza 2), och många andra är för långsamma eller har grafiska fel.

Medan dom som säljs som PS2 Classics är spel dom vet fungerar.

Saken är att PS2 spelen går och köra på PS3or, och alltid kunnat. Det tog bort stödet för att känna mera $$$.

Citat:

Medan dom som säljs som PS2 Classics är spel dom vet fungerar.

Klart de inte lägger upp spel som, inte går att spela, varför klandrar du de som gör emuatorerna för att Yakuza 2 inte funkar då Sony själva inte kan få det att funka?

Vare sig det funkar sådär eller ej, så är saken att de tog bort en funktion bara för att suga en på mer pengar, inte för att det plötsligt inte funkar.
Samma sak hände med Linux boot till PS3 för de blev rädda folk skulle använda det för att hacka PS3'an.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Saken är att PS2 spelen går och köra på PS3or, och alltid kunnat.

Eh, nej, det är ett flertal spel som inte fungerar, och många som är för långsamma, har grafiska fel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Saken är att PS2 spelen går och köra på PS3or, och alltid kunnat. Det tog bort stödet för att känna mera $$$.

Anledningen till att dom tog bort stödet (vilket dom gjorde i de senare generationerna av Fat-maskinerna, inga maskiner efter de har varit bakåtkompatibla) var för att sänka tillverkningskostnaden på PS3 då de innehöll både CPU:n och GPU:n från PS2 på moderkortet från början (enbart Japanska och Amerikanska launchmaskiner hade detta), om du inte tror mig kan du kolla på den här bilden: http://s.ecrater.com/stores/192109/4ddeed4523a7a_192109b.jpg uppe till höger ser du ett chip som det står EE + GS på, d.v.s. Emotion Engine och Graphics Synthesizer (CPU:n & GPU:n i PS2). Sedan tog dom bort CPU:n och ersatte den med mjukvaruemulator (men GPU:n från PS2 satt fortfarande kvar) och detta var maskinen vi fick på launch här i Europa. Sedan ville dom få ner kostnaderna ytterligare och tog bort GPU:n också, dom har sedan dess experimenterat med mjukvara för att emulera även den men det har bara gått sådär och först efter flera år har dom lyckats få det att fungera hyfsat med vissa spel, nämligen spelen du kan köpa som PS2 classics på PSN. Visst, dom hade kunnat tillåta dig att spela dom från skiva men dom kanske tar betalt för att finansiera utvecklingen dom lagt på emulatorn.
Jag kan dessutom intyga att med en PS3 med CFW så låser du upp möjligheten att (försöka) köra alla PS2-spel på alla PS3:or (helt via emulator, eller hårdvara om du har en tidig PS2) och det fungerar absolut inte på alla spel med en nyare PS3 som kör helt via emulator/mjukvara.

Här kan du också se folk som intygar att Yakuza 2 fungerar på första generationens PS3:or ( http://www.gamefaqs.com/boards/935326-yakuza-2/49155963 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var väl just det du gjorde.

Nej? Du får gärna visa vart jag skrev det. För jag kan då inte hitta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Den heter fortfarande PlayStation, om inte äldre spel funkar på en PlayStation så döp om den till något annat.
Att kunna spela gamla speltitlar man köpt för massa pengar på en ny konsol med bättre grafik m.m. är alltid bra, PUNKT.

PC spel som inte funkar så fort CPU'n byts ut eller GPU'n skulle nog få ALLA att hålla med.

Permalänk
Medlem

Blah..

Självklar förstår jag att det kan vara trevligt att kunna spela gamla spel på sin nya konsol. Men det är absolut inte därför man köper en ny konsol så jag anser att det mer eller mindre är en gimmick, kul att ha men inte alls nödvändigt, och en funktion som majoriteten knappt skulle använda. Och sitta och gnälla över att bakåtkompatibilitet inte finns känns bara larvig. Inte klagade man på att SNES inte kunde köra NES spel?

Sen så är det inte så jävla konstigt att det inte fungerar hur lätt som helst mellan säg ps3 och ps4 då det är två helt olika arkitekturer. Inte "bara" precis.

Sen är det kul att man remastrar vissa stora titlar och portar om dom till PS4. Jag spelade aldrig Last of Us på PS3an så vart sjukt glad att få lira igenom det på PS4an. Men inte var jag ledsen för att jag inte kunde det innan.

Ny konsol är för nya spel, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Den heter fortfarande PlayStation, om inte äldre spel funkar på en PlayStation så döp om den till något annat.
Att kunna spela gamla speltitlar man köpt för massa pengar på en ny konsol med bättre grafik m.m. är alltid bra, PUNKT.

PC spel som inte funkar så fort CPU'n byts ut eller GPU'n skulle nog få ALLA att hålla med.

Det är klart att det inte vore dåligt med bakåtkompatibilitet men inte därför man köper en ny konsol.

Sen är det rätt stor skillnad på att byta X86-64 CPU till en ny kraftfullare X86-64 CPU mot att byta en CELL-CPU till en X86-64 som i ps3 --> ps4ans fall. Ju bättre optimerat ett spel är till CELL ju svårare är det att porta/emulera spelat till/på X86.

Permalänk
Inaktiv

Bakåtkompatibilitet är för mig viktigt, även om man bara har den senaste konsollen vid TV'n så blir det snabbt mycket när man har alla tre. Ska man dessutom ha två eller tre generation bakåt så blir det mycket att hålla reda på.

Samtidigt tycker jag inte att bakåtkompatibiliteten bör kompromissa den nya konsollen alltför mycket. Wii U är ett bra exempel på båda punkterna här, just bra bakåtkompatibilitet mot Wii (och med Wii-lägets Gamecube via "homebrew") samt det stora Virtual Console-stödet som konsollen faktiskt har. För någon som mig som började spela spel 1990 är det riktigt trevligt att kunna gå igenom flera generationer spel på samma spelkonsoll. Det är just Gamecube som fattas i dagsläget samt att spelutbudet gärna kunde få breddats något. Utbudet för Wii-lägets Virtual Console har inte uppnåtts ännu. Visst, vi fick Earthbound tillslut men inte Chrono Trigger, Final Fantasy VI och Secret of Mana.
Samtidigt hade jag önskat att Nintendo hade tagit till vassare hårdvara redan med Wii U eller kanske till och med skjutit upp lanseringen, designat om Wii U och släppt den nya 1-2 år senare. Men fortfarande mycket nöjd med allt vi hitills fått med just Wii U samtidigt.

Microsofts Xbox 360-stöd för Xbox One var en av de saker som gjorde att jag bara måste köpa en Xbox One efter årets E3-mässa. Har använt läget en del, främst då med Rare Replay, och det fungerar överlag riktigt bra och samtidigt väldigt välkommet. Med tanke på att Sony inte har gjort någonting, bortsett från just det nyhetsartikeln nämner och istället mest satsat på Sonys dyra Playstation Now-strömtjänst gör att Microsoft har en klart bättre position. Speciellt när det är gratis när man redan äger ett kompatibelt spel.
Vore för övrigt trevligt om Microsoft valde att berätta mer om hur just 360 bakåtkomatibilitetsläget faktiskt rent tekniskt fungerar på Xbox One. Magi är sällan en bra förklaring.

Förhoppningsvis är PS2-emuleringen ett tecken på att Sony börjar satsa på området. Själv bryr jag mig inte speciellt mycket om just PS2 utan hoppas mer på PS1-stöd (gärna regionsfritt då jag ändå bara har NTSC-U och NTSC-J kvar från min "samling". PS3-stöd hade också varit fint, Sony kan göra mer än de hitills gjort men frågan är om inte de tekniska begränsningarna och kostnaden för omkompilering kostar för mycket. Sony verkar samtidigt bekväm med att släppa HD remasters så de vill nog gärna fortsätta tjäna pengar så också. Sony har, om jag inte missat någon titel, bara släppt två exklusiva nya titlar till PS4 i år, Bloodbourne och Until Dawn. Katastrof snudd på.
Jag har tyvärr en känsla av att vi skulle få köpa om spelen även om bakåtkompatibilitet officiellt kommer till konsollen, är lite av Sonys grej tyvärr.

I slutändan kanske det som Digital Foundry upptäcker inte är något alltför speciellt. Samlingsutgåvor av spel brukar ha någon form av emulering av medföljande spel. Men förhoppningsvis så är detta början på något nytt, något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Lästa du vad jag skrev överhuvudtaget?
Kompileras binärerna om för x86(med extensions) som Microsoft gör så behövs inte emulering av cell-processorn, då behövs virtualisering av mjukvaran från PS3 och lite hårdvaruemulering från andra delar av hårdvaran(knappt).

Så arg... jag gillar det

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Playstation 3 kan ju köra PS2 och PS1 spel, men det går väl att jubla över att några nu även fungerar på PS4.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som att vi kommer få köpa om allt om uppgifterna nu stämmer: http://www.eurogamer.net/articles/2015-12-04-report-ps4s-ps2-...

Dålig lösning i mitt tycke, speciellt om man jämför med hur Microsoft gör med Xbox 360 i Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tack för länken, misstänkte nämligen hela tiden att det rör sig om detta.

Microsoft sa redan från början att det inte rörde sig om emulering. Enda källan jag sett som påstår att det skulle röra sig om emulering var Sony som skrev något om att de inte trodde att emulering av förra generationen var möjlig, vilket som du vet antagligen inte är möjligt. Men tycker att Sony är en rätt kass källa för nyheter rörande Xbox. Speciellt när Microsoft sagt hur det är från start.