Permalänk
Medlem

Tangentbord började ryka, är dött

Tjenna!

För ett tag sen så hade jag ett Corsair K60-tangentbord som slutade fungera på så sätt att det "glappade" eller något i usb-portarna på datorn. Jag öppna upp det för att se om det fanns något, men okunnig som jag är om just kretsar mm så fanns det inte så mycket att göra. Däremot var jag dum nog att switcha på 2 kablar som var identiska, och när jag sedan kopplade in tangentbordet igen så började det ryka och jag drog ur det fort som satan. Kopplade tillbaka sladdarna rätt igen men då var det ju såklart för sent.

Så nu till en given fråga: är det en säkring som har gått eller är det något värre? Och finns det något jag kan göra för att fixa det? Om det går att laga så hade jag tänkt ge det till min brorsa som behöver ett nytt tangentbord, och vore nice att slippa köpa ett helt nytt för x antal hundra (kanske över 1k)

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha som regel att saker som ryker och sen dör är FUBAR, varför öppnar man ens något och börjar "switcha kablar" när man inte har nån aning om vad man gör, och nej säkringar ryker inte så det är nåt helt annat som förmodligen brändes sönder. Men nu när du verkar vara orädd för att skruva så är det väl bara att öppna och kolla var det brunnit och lägga upp bilder så kanske nån kunnig kan se om det är nåt man kan byta, men förvänta dig det inte...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Saker tenderar att inte fungera när den magiska röken kommit ut. Tricket är att behålla röken i tangentbordet, i det här fallet.

Gör som sagts ovan, knäpp en bild. Jag tror dock att det är ett kört fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bara att lämna in tangentbordet till butiken du köpte de av, de slänger den i elektronikskroten. Inget som går att göra om du inte själv kan felsöka efter eventuella trasiga komponenter. Troligen är det även skadade kretsbanor och potentiellt switchar.

Vill du spara något så är det key caps och eventuellt om någon är sugen på att bygga eget tangentbord så går det ju att skänka switcharna här på marknaden.

Att få igång tangentbordet skulle jag nog säga är obefintligt för dig om du inte har erfarenhet av avancerad felsökning och fömåga att identifiera och byta felande komponenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Jag brukar ha som regel att saker som ryker och sen dör är FUBAR, varför öppnar man ens något och börjar "switcha kablar" när man inte har nån aning om vad man gör, och nej säkringar ryker inte så det är nåt helt annat som förmodligen brändes sönder. Men nu när du verkar vara orädd för att skruva så är det väl bara att öppna och kolla var det brunnit och lägga upp bilder så kanske nån kunnig kan se om det är nåt man kan byta, men förvänta dig det inte...

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Saker tenderar att inte fungera när den magiska röken kommit ut. Tricket är att behålla röken i tangentbordet, i det här fallet.

Gör som sagts ovan, knäpp en bild. Jag tror dock att det är ett kört fall.

Skrivet av DavidtheDoom:

Bara att lämna in tangentbordet till butiken du köpte de av, de slänger den i elektronikskroten. Inget som går att göra om du inte själv kan felsöka efter eventuella trasiga komponenter. Troligen är det även skadade kretsbanor och potentiellt switchar.

Vill du spara något så är det key caps och eventuellt om någon är sugen på att bygga eget tangentbord så går det ju att skänka switcharna här på marknaden.

Att få igång tangentbordet skulle jag nog säga är obefintligt för dig om du inte har erfarenhet av avancerad felsökning och fömåga att identifiera och byta felande komponenter.

Very well, det var värt ett försök iaf, att söka en eventuell lösning alltså Misstänkte nästan att det var kört men alltid värt att fråga ^^ Ska knäppa en bild och lägga upp så ni kan få ta er en titt

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Alright har tagit fram lite bilder och jag tror jag vet exakt vart problemet är: vid ena kontakten som jag kopplade fel.

Första tre bilderna är ett motstånd(?) tror jag som rykt bort. Oavsett vad det är för något så är det bränt ser man rätt tydligt.

Sen såg jag en annan punkt som möjligen (troligen) är bränd, och jag kan tänka mig att det är tangentbordets styrkrets/cpu eller vad det nu är för något, så här ser det ut på ena hörnet:

Dock ska det sägas att de tre sista bilderna här är jag osäker på om det bränt eller ej, för nu när jag kollade igen så fanns inte "märket" kvar, så det verkar nästan ha varit något smuts av något slag...

Jag kunde inte se eller hitta något annat som såg bränt eller lagom suspekt ut, utan det var dessa två saker. Inga kretsbanor iaf
Så vad tror ni om det? Är bägge rökta eller är det bara ena grejen vid kontakten? Om det är det så är den väl inte helt omöjlig att byta? Om det däremot är "styrkretsen" så är det ju rätt kört.

Tack på förhand för svar igen

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Det ser onekligen ut som att det är de komponenterna som du pekar ut som röken har kommit från. Den första är möjlig att byta, lite pilligt att löda ytmonterat men fullt möjligt. Kolla bara upp vad det är för komponent, du borde kunna hitta ett data sheet till det specifika tangentbordet. Däremot IC-kretsen kan bli svårare att byta, eftersom det är rätt svårt att löda ytmonterade sådana. Det finns bra knep att hitta på youtube, jag tror att EEV-blog har några bra. Sen ska du såklart kunna hitta en identisk krets också.

Om du är lite kunnig med lödkolven, så gör ett försök. Du har inte direkt något att förlora.

Permalänk
Medlem

Det är bränt en spole och en processor om man går enligt det som står på silkscreen och det som står på komponenterna. Spolen hade inte varit några problem att byta och är troligtvis inte så viktig. Om processorn har gått (vilket det ser ut som), så är det nog inte så stort hopp tyvärr. Den är inte bara att byta ut mot rätt komponent, utan den måste även programmeras med deras mjukvara.

Även andra komponenter kan ju ha strukit med, även fast det inte syns.

Om du ska kasta det i soporna så tar jag gärna hand om switcharna

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det ser onekligen ut som att det är de komponenterna som du pekar ut som röken har kommit från. Den första är möjlig att byta, lite pilligt att löda ytmonterat men fullt möjligt. Kolla bara upp vad det är för komponent, du borde kunna hitta ett data sheet till det specifika tangentbordet. Däremot IC-kretsen kan bli svårare att byta, eftersom det är rätt svårt att löda ytmonterade sådana. Det finns bra knep att hitta på youtube, jag tror att EEV-blog har några bra. Sen ska du såklart kunna hitta en identisk krets också.

Om du är lite kunnig med lödkolven, så gör ett försök. Du har inte direkt något att förlora.

Skrivet av Applet:

Det är bränt en spole och en processor om man går enligt det som står på silkscreen och det som står på komponenterna. Spolen hade inte varit några problem att byta och är troligtvis inte så viktig. Om processorn har gått (vilket det ser ut som), så är det nog inte så stort hopp tyvärr. Den är inte bara att byta ut mot rätt komponent, utan den måste även programmeras med deras mjukvara.

Även andra komponenter kan ju ha strukit med, även fast det inte syns.

Om du ska kasta det i soporna så tar jag gärna hand om switcharna

Tack för svaren gubbar Jag tror bara det är spolen som gått, det är i alla fall vad jag VILL tro! haha För jag såg senare att det lilla "skräpet" på hörnet på processorn inte var kvar, och så här ser det ut idag:

Så förhoppningsvis (troligen?) var det bara något skräp som låg på ytan, men att byta spolen kanske man ska försöka ge sig på att byta. Som ni säger, jag har ju inget att förlora, och man märker ju rätt snabbt ifall det är något annat än bara spolen som gått

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att Q1 är relaterat till backlight? I sådana fall så skulle det kunna vara så väl att spolen inte behövs för processorn och själva knapptryckningarna?

Har du en multimeter? Jag hade börjat mäta och se att processorn får ström som den ska.

Om spolen kopplar ihop matningen så hade jag nog testat kortsluta den med en sladd och se om tangentbordet kommer igång (på egen risk ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag skulle gissa att Q1 är relaterat till backlight? I sådana fall så skulle det kunna vara så väl att spolen inte behövs för processorn och själva knapptryckningarna?

Har du en multimeter? Jag hade börjat mäta och se att processorn får ström som den ska.

Om spolen kopplar ihop matningen så hade jag nog testat kortsluta den med en sladd och se om tangentbordet kommer igång (på egen risk ).

Så du menar vadå... Att man kanske kan löda bort spolen helt och köra på? Och vad är det man tappar då i så fall, den lär ju säkerligen finnas där av en anledning...
Hur mäter jag processorn?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det här blir nog ett lite rörigt och hastigt inlägg och det finns säkert bättre sätt att göra det på. Någon gärna flika in. Men jag hade börjat ungefär såhär:

1: Mät över L4 (resistansmätning), den ska ha låg resistans, den kommer nog ha väldigt hög resistans (typ oändlig), då den lär vara trasig.

2: Koppla i USB och mät om du har någon spänning mellan VCC och GND vid processorn, jag ritade in i bilden nedan ett exempel på var du kan mäta (i gult) där jag tror du har VCC och GND (avkopplingskondensatorer).

3: Kolla om det ligger 5V på sidan av L4 närmast kontakten (mät mellan VCC i rosa och GND i gult).

En ren gissning från mig är att, eftersom att det inte funkar alls nu(?), så kopplar L4 ihop VCC till processor och backlight genom L4 med VCC/VBUS från USB-kontakten. Då skulle allt kunna börja fungera igen om du byter ut den (eller kortsluter den). Dvs L4 kopplar vidare spänningen från USB till resten av kortet. Har du någon lödutrustning hemma? Om jag inte hade någon vettig utrustning hade jag nog lött en liten sladd till vardera sida om L4 och på så vis kortsluta den. Jag skulle tro att den är där som ett filter (nog en ferrit) och att du klarar dig fint utan den EDIT: (med utan så menar jag att den är kortsluten).

Med lite tur:
1 visar att L4 är trasig
2 visar att processorn inte har någon spänning
3 visar att du får 5V på ena sidan av L4 som sedan inte kopplas vidare

Vilka två kablar var det du switchade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det här blir nog ett lite rörigt och hastigt inlägg och det finns säkert bättre sätt att göra det på. Någon gärna flika in. Men jag hade börjat ungefär såhär:

1: Mät över L4 (resistansmätning), den ska ha låg resistans, den kommer nog ha väldigt hög resistans (typ oändlig), då den lär vara trasig.

2: Koppla i USB och mät om du har någon spänning mellan VCC och GND vid processorn, jag ritade in i bilden nedan ett exempel på var du kan mäta (i gult) där jag tror du har VCC och GND (avkopplingskondensatorer).
http://i.imgur.com/XiI6Gq2.jpg
3: Kolla om det ligger 5V på sidan av L4 närmast kontakten (mät mellan VCC i rosa och GND i gult).

En ren gissning från mig är att, eftersom att det inte funkar alls nu(?), så kopplar L4 ihop VCC till processor och backlight genom L4 med VCC/VBUS från USB-kontakten. Då skulle allt kunna börja fungera igen om du byter ut den (eller kortsluter den). Dvs L4 kopplar vidare spänningen från USB till resten av kortet. Har du någon lödutrustning hemma? Om jag inte hade någon vettig utrustning hade jag nog lött en liten sladd till vardera sida om L4 och på så vis kortsluta den. Jag skulle tro att den är där som ett filter (nog en ferrit) och att du klarar dig fint utan den EDIT: (med utan så menar jag att den är kortsluten).

Med lite tur:
1 visar att L4 är trasig
2 visar att processorn inte har någon spänning
3 visar att du får 5V på ena sidan av L4 som sedan inte kopplas vidare

Vilka två kablar var det du switchade?

Tjena!

Nu har jag testat att mäta lite, och det gav rätt intressanta siffror...
1. Mätning över L4 (resistansmätningen) gav inget utslag alls, den var helt död.
2. Mätning av spänningen vid vcc och gnd (gula) gav ett värde på runt -7,37 (pendlade mellan -7,36 - -7,38).
3. Mätning mellan vcc (rosa) och gnd gav ett resultat på samma som ovan (ca -7,37).

Kablarna jag switchade var ström-kablarna för usb-passthrough och självaste tangentbordet.

Så med andra ord verkar det ju som att det är L4 som är körd, men om man kortsluter/byter ut den så bör väl tangentbordet fungera igen, för annars hade väl varit helt dött på mätning nummer 2 och 3?
*håller tummarna*

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Testa att kortsluta induktor/spole L4. Bör fungera. Verkar bara vara filter-funktion.

Ser inte ut som IC-kretsen är paj. Hörnen har inget intressant i sig. Bara plast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Testa att kortsluta induktor/spole L4. Bör fungera. Verkar bara vara filter-funktion.

Ser inte ut som IC-kretsen är paj. Hörnen har inget intressant i sig. Bara plast.

1. Du menar att jag ska kortsluta de punkterna @Applet har nämnt innan?
2. Vad är egentligen filter-funktionen till för?
3. På första bilden såg det mest ut som att Ic-kretsen (antar att du menar "cpun") hade smält plasten pga kortslutning eller liknande.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det som du kunde se på processorn förut var troligtvis bara fluss-rester. Spolen/ferriten L4 är (troligtvis) till för att plocka bort högfrekventa störningar, det du vill ha är en likspänning (5V) med lågt rippel. Har du en någorlunda vettig källa för VUSB så bör du klara dig fint utan ferriten (om det nu är en ferrit det är).

Om spolen/ferriten är trasig så bör "mätning 2" inte gett något utslag alls (om det är kopplat som jag tror) och "mätning 3" gett 5V.

Om du kopplar i USB och mäter spänningen mellan den rosa ringen ("VCC?") och GND, får du verkligen 7.37V då? Har du multimetern inställd på att mäta spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det som du kunde se på processorn förut var troligtvis bara fluss-rester. Spolen/ferriten L4 är (troligtvis) till för att plocka bort högfrekventa störningar, det du vill ha är en likspänning (5V) med lågt rippel. Har du en någorlunda vettig källa för VUSB så bör du klara dig fint utan ferriten (om det nu är en ferrit det är).

Om spolen/ferriten är trasig så bör "mätning 2" inte gett något utslag alls (om det är kopplat som jag tror) och "mätning 3" gett 5V.

Om du kopplar i USB och mäter spänningen mellan den rosa ringen ("VCC?") och GND, får du verkligen 7.37V då? Har du multimetern inställd på att mäta spänning?

Oj hehe sorry, hade mätt spänningen med multimetern ställt på resistans-mätning xD mätte på nytt med multimetern ställt på spänning och både mätning 2 och 3 gav 5,3v-utslag nu

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hm, underligt att du får 5V även borta vid processorn, men det är kanske rimligt... lite svårt att veta Jag hade iaf testat kortsluta L4 och se om det kommer igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Hm, underligt att du får 5V även borta vid processorn, men det är kanske rimligt... lite svårt att veta Jag hade iaf testat kortsluta L4 och se om det kommer igång.

Dvs löda en kabel mellan VCC vid L4 och GND vid processorn? Eller ja, testprova först med en lös kabel mellan de två punkterna?

Men vad gör filtret (L4) egentligen? Vad har den för funktion? Eller vad brukar den ha för funktion?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Men vad gör filtret (L4) egentligen? Vad har den för funktion? Eller vad brukar den ha för funktion?

V

Skrivet av Applet:

Spolen/ferriten L4 är (troligtvis) till för att plocka bort högfrekventa störningar, det du vill ha är en likspänning (5V) med lågt rippel. Har du en någorlunda vettig källa för VUSB så bör du klara dig fint utan ferriten (om det nu är en ferrit det är).

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Oopsi missade det, men det bör alltså fungera normalt? Det blir inga störningar typ att tangentbordet fungerar långsammare eller så pga störningar?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Dvs löda en kabel mellan VCC vid L4 och GND vid processorn? Eller ja, testprova först med en lös kabel mellan de två punkterna?

Men vad gör filtret (L4) egentligen? Vad har den för funktion? Eller vad brukar den ha för funktion?

Nej, det jag tänkte är att du kan löda en kabel som går från ena sidan av spolen till den andra. Alternativt gör en lod-brygga. Jag är inte säker på att det är en ferrit och att den är där för att minska störningar, men jag tycker att det ser ut som det. Tangentbordet bör funka fint även utan den. Du ska inte löda den till GND, då får du kortslutning mellan GND och VCC och det är inte bra.

Dock trodde jag att processorn skulle drivas genom ferriten, men så verkar ju inte fallet vara enligt mätningarna (den hade ju 5V), det visar väl sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Nej, det jag tänkte är att du kan löda en kabel som går från ena sidan av spolen till den andra. Alternativt gör en lod-brygga. Jag är inte säker på att det är en ferrit och att den är där för att minska störningar, men jag tycker att det ser ut som det. Tangentbordet bör funka fint även utan den. Du ska inte löda den till GND, då får du kortslutning mellan GND och VCC och det är inte bra.

Dock trodde jag att processorn skulle drivas genom ferriten, men så verkar ju inte fallet vara enligt mätningarna (den hade ju 5V), det visar väl sig...

Så för att bekräfta så det inte blir fel, jag ska alltså koppla en kabel på L4, mellan de två polerna där "ferriten"/spolen sitter just nu, och inget annat än det?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Så för att bekräfta så det inte blir fel, jag ska alltså koppla en kabel på L4, mellan de två polerna där "ferriten"/spolen sitter just nu, och inget annat än det?

Japp, precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Japp, precis

Okey suveränt, ska testa direkt med en lös kabel Återkommer strax med resultat!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Japp, precis

Uppdatering: Har precis test-kopplat (med lös kabel utan lödning) mellan punkterna på L4 utan något resultat. Kanske krävs att jag löder om ena sidan av L4 som såg lite bränd ut, eller att jag har större kontakt-yta mellan sladden och lödpunkterna?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Saken är att om det gått tillräckligt mycket ström genom spolen för att bränna den så är det risk att det är andra saker pajat längs vägen strömmen gått. Jag hade lött dit sladden och börjat felsöka vidare.

Eftersom du redan har spänning till processorn (uppmätt tidigare) så tycker jag att tangentbordet borde dyka upp (typ i enhetshanteraren) om den biten är hel.

De sladdarna du korsade var alltså till en USB-port på tangentbordet för att ansluta andra enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Hm, okej. Saken är att om det gått tillräckligt mycket ström genom spolen för att bränna den så är det risk att det är andra saker pajat längs vägen strömmen gått. Jag hade lött dit sladden och börjat felsöka vidare.

Eftersom du redan har spänning till processorn (uppmätt tidigare) så tycker jag att tangentbordet borde dyka upp (typ i enhetshanteraren) om den biten är hel.

De sladdarna du korsade var alltså till en USB-port på tangentbordet för att ansluta andra enheter?

Kan stämma för jag såg nyss något jag inte sett tidigare, och det var detta:

Den inringade pricken är en brännskada på krets-spåret, och kanske är det det som gör att saker och ting inte fungerar? Att den inte kan föra över ström för att spåret är paj.

Ja sladdarna var precis de du skrev, alltså den ena som går till tangentbordet och den andra som är en usb-passthrough som kan användas som uttag för andra enheter.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det ser ut som att ledaren är trasig. Däremot så tycker jag att det ser ut som att processorn matas via spolen, se bild:

Även fast du har rätt potential så kan det hända att det funkar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag tycker inte det ser ut som att ledaren är trasig. Däremot så tycker jag att det ser ut som att processorn matas via spolen, se bild:
http://i.imgur.com/35z15Rb.jpg
Även fast du har rätt potential så kan det hända att det funkar dåligt.

Så det är alltså bäst att kortsluta spolen med en sladd mellan punkterna och utgå ifrån det som du skrev i förra inlägget? Och sen hålla tummarna förstås

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+