Underårig har beställt med postförskott - vad händer nu?

Permalänk
Medlem

Underårig har beställt med postförskott - vad händer nu?

Tjena SweC.

Jag kan börja med att säga att det är tillåtet att skratta medans ni läser detta inlägg.

Det ligger det till så här att jag har lovat att hjälpa en polare som har lyckats beställa en vara från Teknikmagasinets vuxen-avdelning med postförskott.
Jag kan börja med att berätta vad som hände.

Han kollade på produkten i fråga och ville se om det behövdes bankuppgifter för att skicka ordern, men det behövdes det inte - och nu har han lyckats beställa. Nu är han orolig för att det skall krävas intyg från målsman för att få hämta ut paketet.
Eftersom att han är 15 bast och lever med sina föräldrar är ju detta en sjukt jobbig sak att berätta för dem.

Han har begärt avbeställning via mail, men som jag har förstått det går det inte att begära avbeställning på postförskotts-varor.
Självklart kan han begära avbeställning på den grund att han är underårig - men då kontaktas väl föräldrar ändå? Det vill han ju undvika.

Ordern gjordes 221115 17:10, alltså idag, söndag kl. 17:10. Kommer paketet vara ivägskickat innan han hinner kontakta Teknikmagasinet via telefon? Målet är ju som sagt att avbeställa - men om det misslyckas och paketet kommer fram, kommer han kunna hämta ut det genom att visa målsmans legg, eller måste målsman vara på plats?

All info är ju skriven på honom, och han är ju omyndig, så hur skall detta fungera? Google ger mig ingen hjälp.

Är det bara att så sitt kast som gäller - eller går det att finna en utväg?

Tack.

Edit: Problemet här är ju att teknikmagasinet kräver målsmans intyg för att kunna hämta ut dessa saker från Teknikmagasinets butik. Detta framgick inte först,förlåt för att jag formulerar så kasst.

Permalänk
Medlem

Jag minns då att jag kunde gå som 13 åring och hämta ut paket jag beställt med postförskott, utan leg eller så. Vet inte om det har ändrats på sistone.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara ett problem? Står det uttryckligen någonstans att han skulle behöva vara 18?

Jag beställde rutinmässigt saker på postförskott från det att jag var 13 eller nåt. Det var ju enda sättet att beställa grejer på utan att ha ett riktigt VISA.

Bara han har ett leg av något slag så att han kan visa att det är hans paket.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag kunde för ett par år sedan, typ 5 tror jag, plocka ut paket utan problem (postförskott) utan några problem när jag var under 18, så du bör också kunna hämta ut ditt paket.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag minns då att jag kunde gå som 13 åring och hämta ut paket jag beställt med postförskott, utan leg eller så. Vet inte om det har ändrats på sistone.

Alltså, saken är den att det behövs ju intyg från målsman för att man skall kunna hämta ut dessa saker från deras butik iaf. Men de kanske slopar det när det gäller postförskott? Tack för hjälpen btw.

Skrivet av Rattnalle:

Varför skulle det vara ett problem? Står det uttryckligen någonstans att han skulle behöva vara 18?

Jag beställde rutinmässigt saker på postförskott från det att jag var 13 eller nåt. Det var ju enda sättet att beställa grejer på utan att ha ett riktigt VISA.

Bara han har ett leg av något slag så att han kan visa att det är hans paket.

Leg har han, men som sagt behöver man ju intyg från målsman för att hämta ut sådana saker från Teknikmagasinets butik.
Tror du att de slopar den regeln i och med att det är postförskott? Tack för hjälpen.

@Ain0k Tack för hjälpen - jag missade att nämna att det krävs intyg från målsman för att hämta ut dessa paket från Teknikmagasinet. Det är ju där det tjorvar sig - om de kräver det även på postpaket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Alltså, saken är den att det behövs ju intyg från målsman för att man skall kunna hämta ut dessa saker från deras butik iaf. Men de kanske slopar det när det gäller postförskott? Tack för hjälpen btw.

Leg har han, men som sagt behöver man ju intyg från målsman för att hämta ut sådana saker från Teknikmagasinets butik.
Tror du att de slopar den regeln i och med att det är postförskott? Tack för hjälpen.

konstigt, han betalar på plats ändå. Leg ska man visa när man har beställt via faktura eller har kört direktbetalning. Ska väl inte vara svårare att dra och betala för att få ut paketet. Jag behövde inte visa något leg när jag var 15 (7år sedan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

konstigt, han betalar på plats ändå. Leg ska man visa när man har beställt via faktura eller har kört direktbetalning. Ska väl inte vara svårare att dra och betala för att få ut paketet. Jag behövde inte visa något leg när jag var 15 (7år sedan).

Så du tror att det bara är att tuta och köra?
Jag menar, de har ju trots allt denna policy, skulle de verkligen strunta i den hel plötsligt? Tack för hjälpen iaf. polaren har redan läst dessa inlägg och känner sig lite lättad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

@Ain0k Tack för hjälpen - jag missade att nämna att det krävs intyg från målsman för att hämta ut dessa paket från Teknikmagasinet. Det är ju där det tjorvar sig - om de kräver det även på postpaket.

Då får du helt enkelt bita i det sura äpplet och be mamma lille hämta ut din plast..... sak..

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Så du tror att det bara är att tuta och köra?
Jag menar, de har ju trots allt denna policy, skulle de verkligen strunta i den hel plötsligt? Tack för hjälpen iaf. polaren har redan läst dessa inlägg och känner sig lite lättad.

Alltså i regel är det så att de kommer att fråga kolliid nr och sedan kanske namn. Därefter ber de betalning av vara innan den lämnas ut. har skickat och hämtat paket nån gång i månaden i snart 8 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Då får du helt enkelt bita i det sura äpplet och be mamma lille hämta ut din plast..... sak..

nej, det är fortfarande i personens namn. I värsta fall blir paketet tillbaka sänt och blir skickad på en ny order av han mamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Då får du helt enkelt bita i det sura äpplet och be mamma lille hämta ut din plast..... sak..

Haha, det är som tur är inte jag som behöver bita i det äpplet, men det är väl lite som jag trodde trots allt. Ska hälsa polaren.

@Alle22 Tack, då vet jag. Det är ju inte jordens undergång, men det blir ju bra pinsamt för honom i värsta fall. Vi hoppas att han får nöje i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Haha, det är som tur är inte jag som behöver bita i det äpplet, men det är väl lite som jag trodde trots allt. Ska hälsa polaren.

Hälsa polarN ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på postombud under några år fram till 2012, så så länge dom inte ändrat reglerna sedan dess bör det inte vara något problem. Det enda som händer när man hämtar ut ett postförskott är att du visar upp legitimationen, personen bakom disken kollar att namnet stämmer överens med det på paketet och sedan betalar du summan som finns i deras system. När det är klart får du paketet. Jag jobbade med det i 3-4 år och jag råkade aldrig ut för att någon var tvungen att ha med sig föräldrar för att hämta ut något. Enda gången det blev problem var när ett paket var adresserat till en ungdom som inte hade egen legitimation.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Haha, det är som tur är inte jag som behöver bita i det äpplet, men det är väl lite som jag trodde trots allt. Ska hälsa polaren.

@Alle22 Tack, då vet jag. Det är ju inte jordens undergång, men det blir ju bra pinsamt för honom i värsta fall. Vi hoppas att han får nöje i slutändan!

Be han ta med sin leg eller pass, för säkerhetens skull. Säg till han att alltid diskutera med sina föräldrar innan köp, iaf innan man har fyllt 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Jag jobbade på postombud under några år fram till 2012, så så länge dom inte ändrat reglerna sedan dess bör det inte vara något problem. Det enda som händer när man hämtar ut ett postförskott är att du visar upp legitimationen, personen bakom disken kollar att namnet stämmer överens med det på paketet och sedan betalar du summan som finns i deras system. När det är klart får du paketet. Jag jobbade med det i 3-4 år och jag råkade aldrig ut för att någon var tvungen att ha med sig föräldrar för att hämta ut något. Enda gången det blev problem var när ett paket var adresserat till en ungdom som inte hade egen legitimation.

Då ser det ljust ut för honom trots allt, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Varför skulle det vara ett problem? Står det uttryckligen någonstans att han skulle behöva vara 18?

Jag beställde rutinmässigt saker på postförskott från det att jag var 13 eller nåt. Det var ju enda sättet att beställa grejer på utan att ha ett riktigt VISA.

Bara han har ett leg av något slag så att han kan visa att det är hans paket.

För att handla i vår nätbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.

http://www.teknikmagasinet.se/kundtjanst/kopvillkor

Permalänk
Medlem

Polare aka. SWIM då eller? ;p
Jobbade i en butik med postombud för 2 år sedan, och var aldrig med om att ålder eller godkännande från målsman krävdes. Helt enkelt inte postens ansvar att ta hand om den biten.
Så länge det är beställt i hans namn, han har giltigt leg/pass och han kan betala summan själv så kommer päronen aldrig få veta ett dugg. Förutsatt att han får kollinummer via SMS dvs, har han slarvat med det kommer det hem en AVI i lådan och efter allt drama om nätdroger kan det hända att dom blir lite nyfikna.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Är beställningen gjord över postförskott så är det, som jag förstår det, Posten som sätter villkoren - inte butiken. Rimligtvis är Posten bara intresserade av att se någon form av giltig ID-handling och få betalt så är de nöjda. Det handlar ju om varor som vilka andra.

Detta ska ju inte vara några problem att hämta ut alls.

Skrivet av SUMITOMO:

För att handla i vår nätbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.

http://www.teknikmagasinet.se/kundtjanst/kopvillkor

Köpvillkor är all ära, men frågan är snarare hur detta översätts i verkligheten. Som jag förstår situationen, ute i verkligheten, har köparen godkänt köpvillkoren i samband med slutförd beställning. Skulle butiken explicit vilja ha en handling från målsman så hade man specificerat att det är ett intyg eller skrivet godkännande man vill ha. Vilket bara är jobbigt och i vägen för alla inblandade. Här räcker det att mena på att man har målsmans tillstånd, vilket butiken rimligtvis inte heller kan kräva köparen uppvisa - utan det är snarare en uppmaning till köparen än ett krav från butikens sida.

I detta fallet är det ju ingenting som inte får saluföras till yngre. Så det är ju inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Beställdes det i hans namn så angavs väl hans personnummer under beställningen, då kan man ju anse att TM gjort sin "koll" och allt borde vara OK.

Permalänk

Jag har beställt en jävla massa grejer i postförskott och är endast 14, aldrig varit något problem förutom när t.ex man ska snabbhandla på inet så hittar den inte mitt personnummers adress.

Permalänk
Medlem

Du som TS kan väl fylla i målsmanpapper och skriva på ditt nummer, om teknikmagasinet vill ringa så svarar du som farsan?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Du som TS kan väl fylla i målsmanpapper och skriva på ditt nummer, om teknikmagasinet vill ringa så svarar du som farsan?

Att gå från at bryta mot Teknikmagasinets villkor till att begå urkundsförfalskning verkar inte alltför genomtänkt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Din *host* "polare" borde väl kunna försöka ringa till Teknikmagasinets kundtjänst direkt när dom öppnar imorgon och be om att få avbeställa din "polares" *host* analvibrator?

Det är inte direkt som att dom kommer hinna packa några varor innan kundtjänst öppnar och det är större chans att lyckas avbeställa direkt på morgon än att vänta på att någon ska hinna till ditt mail i högen av alla mail som skickats under helgen.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp!
Till de som undrar så skrivar jag åt min polare pga. att han lyckats bli avstängd från SweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Tjena SweC.

Jag kan börja med att säga att det är tillåtet att skratta medans ni läser detta inlägg.

Det ligger det till så här att jag har lovat att hjälpa en polare som har lyckats beställa en vara från Teknikmagasinets vuxen-avdelning med postförskott.
Jag kan börja med att berätta vad som hände.

Han kollade på produkten i fråga och ville se om det behövdes bankuppgifter för att skicka ordern, men det behövdes det inte - och nu har han lyckats beställa. Nu är han orolig för att det skall krävas intyg från målsman för att få hämta ut paketet.
Eftersom att han är 15 bast och lever med sina föräldrar är ju detta en sjukt jobbig sak att berätta för dem.

Han har begärt avbeställning via mail, men som jag har förstått det går det inte att begära avbeställning på postförskotts-varor.
Självklart kan han begära avbeställning på den grund att han är underårig - men då kontaktas väl föräldrar ändå? Det vill han ju undvika.

Ordern gjordes 221115 17:10, alltså idag, söndag kl. 17:10. Kommer paketet vara ivägskickat innan han hinner kontakta Teknikmagasinet via telefon? Målet är ju som sagt att avbeställa - men om det misslyckas och paketet kommer fram, kommer han kunna hämta ut det genom att visa målsmans legg, eller måste målsman vara på plats?

All info är ju skriven på honom, och han är ju omyndig, så hur skall detta fungera? Google ger mig ingen hjälp.

Är det bara att så sitt kast som gäller - eller går det att finna en utväg?

Tack.

Edit: Problemet här är ju att teknikmagasinet kräver målsmans intyg för att kunna hämta ut dessa saker från Teknikmagasinets butik. Detta framgick inte först,förlåt för att jag formulerar så kasst.

Finns ingen lag som säger att man måste vara 18 för att handla på postförskott. Det finns heller ingen lag som säger att man måste vara 18 för att köpa buttplugs med nämnda betalningssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Finns ingen lag som säger att man måste vara 18 för att handla på postförskott. Det finns heller ingen lag som säger att man måste vara 18 för att köpa buttplugs med nämnda betalningssätt.

Nej med det finns en lag som säger att du inte får ingå avtal som omyndig.
Med undantag om samtycke från förmyndare eller om man är 16år och tjänat
pengarna själv genom arbete.

Permalänk
Medlem

Du har säkert fått svar men jag orkade inte läsa igenom alla svar!

Jag jobbar på Hemköp och är postnord certifierad och din vän kan
gå och hämta ut det där så länge han har giltig legitimation och pengar för postförskottet.

Mvh

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Odern blev tydligen avbeställd via mailet han skickade. Tack och bock för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara några problem att hämta ut din "polares" fleshlight.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR