Permalänk
Medlem

Budget WoW build

Hej!

Är ny här på forumet så hej till alla som inte känner till mig. Håller just nu på att göra en super budget gaming dator som jag kan lira WoW, Blade and soul, overwatch etc på.

Har aldrig byggt en dator innan och aldrig heller ägt en stationär dator utan har varit låst till en gammal laptop som jag fick under gymnasietiden. Men nu tänkte jag det får vara nog med gaming på en laptop som flämtar efter hjälp efter en kvart av WoW på minsta inställning.

Så jag har plockat ihop en dator som jag skulle kunna ha råd med men jag vet ej om det är nått att satsa på så hade varit tacksam för kritik.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2967231

Förutom denna lista hade jag tänkt köpa ett geforce gtx 660 begagnat och har tänkt använda min laptops rätt nya 2.5 tums disk för lagring.

Tacksam för köpråd och kritik

Permalänk
Medlem

Skulle reka minst en i3'a om du kan sträcka dig till det.
Även om WoW fungerar på 2 kärnor så kommer en i3'as 2 extra trådar att göra rätt stor skillnad när det verkligen gäller.
660 funkar fint till WoW, kanske inte med högsta inställningarna (inget grafikkort klarar det...) men det kommer att se bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle reka minst en i3'a om du kan sträcka dig till det.
Även om WoW fungerar på 2 kärnor så kommer en i3'as 2 extra trådar att göra rätt stor skillnad när det verkligen gäller.
660 funkar fint till WoW, kanske inte med högsta inställningarna (inget grafikkort klarar det...) men det kommer att se bra ut

Vet tyvärr inte om jag kan sträcka mig så långt, men kommer det vara en stor skillnad på en pentium och en i3? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan tänka dig det, men med en begagnad dator kan du få ut riktig bra prestanda jämfört med detta och får allt byggd. Finns alltid en risk med begagnad som inte alla är bekväm med men ger grym prestanda.

Skulle verkligen rekommendera en SSD, ingen dator i 2015 borde vara utan en Borde kunna få ett till ett hyggligt pris nu när Black Friday närmar sig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3053908

Annars skulle en sån kunna förbättra datorn rejält.

Du skulle kunna spara en del genom att gå på en generisk TN 21.5" 1080p skärm för 999kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Vet inte om du kan tänka dig det, men med en begagnad dator kan du få ut riktig bra prestanda jämfört med detta och får allt byggd. Finns alltid en risk med begagnad som inte alla är bekväm med men ger grym prestanda.

Skulle verkligen rekommendera en SSD, ingen dator i 2015 borde vara utan en Borde kunna få ett till ett hyggligt pris nu när Black Friday närmar sig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3053908

Annars skulle en sån kunna förbättra datorn rejält.

Du skulle kunna spara en del genom att gå på en generisk TN 21.5" 1080p skärm för 999kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047880

Har kollat på ssd:er men är det nått jag ska tänkta på eller vad som helst är bättre än inget? Har sett de skärmarna men de har antingen bara VGA eller dvi. Spelar det nån roll att de inte har hdmi? Jag menar med bildkvaliten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Vet tyvärr inte om jag kan sträcka mig så långt, men kommer det vara en stor skillnad på en pentium och en i3? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska så stor skillnad tyvärr.
Kolla in:
http://www.tomshardware.com/reviews/pentium-g3258-overclockin...
Där en överklockad (4.5GHz) pentium G3258 inte når en standard i3'a i just WoW.
Men vill du inte spendera mer så är det ju så, och en pentium kommer såklart att fungera relativt bra =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Har kollat på ssd:er men är det nått jag ska tänkta på eller vad som helst är bättre än inget? Har sett de skärmarna men de har antingen bara VGA eller dvi. Spelar det nån roll att de inte har hdmi? Jag menar med bildkvaliten

Skickades från m.sweclockers.com

Det mesta är bättre än inget, men det finns några mindre bra. (Kingston bör du t ex akta dig för) Den här är ett bra val för priset. (799 kr just nu)

DVI duger fint. Du går inte miste om någon kvalitet jämfört med HDMI. (så vitt jag vet)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Har kollat på ssd:er men är det nått jag ska tänkta på eller vad som helst är bättre än inget? Har sett de skärmarna men de har antingen bara VGA eller dvi. Spelar det nån roll att de inte har hdmi? Jag menar med bildkvaliten

Skickades från m.sweclockers.com

Att lägga OS-filer och kanske något spel på SSD kan få datorn att flyta på mycket bättre. Den jag länkade har ett grymt prispå bara 500kr om du verkligen ligger på en strikt budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203863

Där finns en VA-skärm, 24" och med HDMI-anslutning för bara 200kr mer. Du skulle klara dig med vanlig DVI men alltid kul att kunna koppla datorn till en tv-skärm i rummet då inga har DVI-anslutningar.

Edit: Du skulle kunna spara en hundring genom att gå på en H81 moderkort, tror inte du förlorar mycket i detta fallet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2210375

Permalänk
Medlem

Får nog ta och välja mellan en i3 processor och en SSD. Vad är bäst enligt er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm...själv hade jag gått med en i3:a och skaffat en SSD så snabbt som möjligt. Om du väljer SSD nu så kan du inte uppgradera till en i3:a på ett enkelt sätt senare. SSD är inget måste och kan skjutas upp till senare när kapitalen finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Hmm...själv hade jag gått med en i3:a och skaffat en SSD så snabbt som möjligt. Om du väljer SSD nu så kan du inte uppgradera till en i3:a på ett enkelt sätt senare. SSD är inget måste och kan skjutas upp till senare när kapitalen finns

Vilken i3:a skulle du rekommendera? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Vilken i3:a skulle du rekommendera? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084076

Permalänk
Avstängd

borde inte en a8 7600 klarar biffen ganska bra och är ett billigt alternativ med skaplig gpu ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Får nog ta och välja mellan en i3 processor och en SSD. Vad är bäst enligt er?

Skickades från m.sweclockers.com

Skippa SSD det ger dig 0 prestanda. En dator med en superbra SSD och en kass processor är oanvändbar för några som helst krävande applikationer som WoW/andra mer krävande spel och klarar knappt av att surfa. En dator med en bra processor och en gammal mekanisk hårddisk klarar allt. Det borde räcka som lackmustest för om det är viktigare med processor eller en snabb hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

borde inte en a8 7600 klarar biffen ganska bra och är ett billigt alternativ med skaplig gpu ??

Inte direkt förtjust i AMD's single core performance.

Permalänk
Medlem

Tror jag fått den hjälp jag behöver nu så jag ska jaga ett gtx 660 nu och sälja av lite spelprylar som bara ligger och skräpar här hemma. Tack så mycket för hjälpen! // En fattig student

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odairu:

Tror jag fått den hjälp jag behöver nu så jag ska jaga ett gtx 660 nu och sälja av lite spelprylar som bara ligger och skräpar här hemma. Tack så mycket för hjälpen! // En fattig student

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket tänker du spendera på 660?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Hur mycket tänker du spendera på 660?

Har sett dem gå för 700-1000kr så där nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zapa:

Inte direkt förtjust i AMD's single core performance.

Dom har lite lägre singelcore prestanda lite mer multicore prestanda men ska inte göra någon större skillnad men en trevlig fördel med dom är att dom borde klara wow ganska bra utan extra grafikkort
men spelar inte wow så vet inte om det är problem areas o.s.v men här ser det ganska bra ut ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Odairu:

Har sett dem gå för 700-1000kr så där nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Med lita tålamod kan du nog lätt hitta en begagnad 760 för istortsett samma pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom har lite lägre singelcore prestanda lite mer multicore prestanda men ska inte göra någon större skillnad men en trevlig fördel med dom är att dom borde klara wow ganska bra utan extra grafikkort
men spelar inte wow så vet inte om det är problem areas o.s.v men här ser det ganska bra ut ändå

http://media.bestofmicro.com/5/U/418818/original/wow.png

Har en 6800K som jag kombinerar med 2400 minnen.
Och jag skulle inte vilja spela WoW på den någon längre stund =).
Det fungerar såklart, men man måste ratta ner ganska så rejält på inställningar för att det skall fungera.
Men har man en extremt tight budget så fungerar dom såklart !

Permalänk

Var i Sverige finns du?

Vill du ha något riktigt billigt så har jag 6850 ligger här hemma och även ett 570 som funkat bra till just wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Var i Sverige finns du?

Vill du ha något riktigt billigt så har jag 6850 ligger här hemma och även ett 570 som funkat bra till just wow.

Bor i Kronobergs län rätt nära Växjö. Har dock inte några pengar just nu men kommer ha det rätt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Begagnat är ju helt klart att rekommendera.. köpte min m-itx burk i signaturen för 5000kr för typ, 1½ år sedan och har inga problem öht att maxa wow med flyt och mer därtill i fps.

Äldre grejer (1155 och dylikt) samt äldre vursting-grafikkort fixar det spelet utan problem och kostar sällan mycket slantar på sweclockers marknad

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Ja men får leta vidare när jag fått alla pengar jag behöver, tack för hjälpen allihopa! Jag kanske postar något i galleriet när jag bygger ihop henne