EU planerar stärkta kontroller av Bitcoin och anonyma betalsätt

Permalänk
Inaktiv

Kontroll, kontroll, kontroll... Allt de jävla politikerna gör är att ta emot mutor och allt det jävla folket gör är att ta den där bak av media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är skitlätt att stoppa dessa kryptovalutor för de är inte värda ett skit egentligen.

Man gör det via exchanges och kan folk inte få riktiga pengar utan stora avgifter så är de inte värda något till skillnad mot vad nördarna påstår.

Bitcoin är alltså knuten till riktiga pengar och utan att kunna göra om btc till usd så dör valutan.

Vad är "riktiga pengar"?

Nog för att jag håller med om att exchanges är en av bitcoins weak points så får du komma ihåg att exchanges finns i väldigt många olika länder - lycka till att få igenom en global ban.

Skrivet av Adam West:

Vilka butiker i Sverige finns det som tar emot denna valuta? Vet att Webhallen gör det, men finns det några fler?
Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket den omsätter här i Sverige åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja jag brukar köpa smoothies på Blueberry Lifestyle rätt ofta.
Men generellt så är bitcoin rätt dött i Sverige. Vi är för kära i svenska kronan eller något.
EDIT: Det finns svenska bitcoincommunityn dock. Ganska etablerat i Stockholm. Och även en del bitcoinföretag (Safello, StrawPay, ChromaWay).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

No comment

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Vad är "riktiga pengar"?

Nog för att jag håller med om att exchanges är en av bitcoins weak points så får du komma ihåg att exchanges finns i väldigt många olika länder - lycka till att få igenom en global ban.

Bitcoin och liknande är så betydelselöst att bankerna inte bryr sig, skulle det växa så tror jag knappast bankerna har något problem att banna bitcoin och de skulle lyckas.

Riktiga pengar är fiat eftersom man måste ha dem i alla länder för att betala böter/skatt etc i.

Permalänk
Medlem

Såklart de använder terrorism som svepskäl igen för övervakning.
Samma personer (USA) som vill ha denna övervakning är ju de som finansierar terroristerna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Allt detta är bara löjligt. Det är ca 40 stater som stödjer ISIS.
Turkiet och andra länder köper olja från ISIS. USA släpper ner flygblad där de varnar att de snart kommer börja bomba så att deras ISIS-krigare kan gå och gömma sig och vara i säkerhet när bomberna trillar ner. Sedan så visar amerikansk media rysk combatfoto där man ser ISIS enheter bombas sönder och säger att det är USA som gör det (Kolla PBS youtubekanal om ni inte tror mig).

ISIS kan inte vara så här starka utan hjälp från yttre nationalstater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

USA finansierar ISIS mer än vad bitcoins marketcap är för att få bort Assad men ändå är det bitcoin är felet.. haha jo ok

Förövrigt är bitcoins inte ens anonymt - om något är det nog det absolut sämsta man kan använda för att tvätta pengar eftersom allting loggas online av flera tusen personer.

http://www.nasdaq.com/article/the-european-crackdown-on-bitco...

Ironin i det här är oslagbar.

Nja, det är en sanning med modifikation, det är fortfarande väldigt svårt att spåra en specifik transaktion till en specifik person, särskilt när escrow och blenders är inblandade. NSA har säkert hittat en lösning dock.

Är det foliehattsvarning att jag misstänker en koppling mellan detta och TTIP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamidutten:

"och anonyma betalsätt, med målet att försvåra finansiering av terrorism"

Så, kontant betalning då med andra ord? Tråkigt att vi precis tryckte upp en massa fina nya sedlar

Fast det gjorde vi ju med syftet att ha mindre sedlar.
Vi kallar in alla gamla, eldar upp dem och ger ut mycket färre nya eftersom alla använder kort och cash mer används för svarta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Var får dom alla dessa ideer från? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. Jag tror inte att terroristerna använder elektronisk valuta direkt. Handlar nog mer om kontanter. Ska vi inte sätta in GPSer i alla sedlar också när vi ändå är igång?

Vore det inte smartare att göra något som faktiskt kan göra skillnad? Grundlig kontroll vid gränserna, hårdare kontroll av vapenförsäljning till exempel?

Kommer dom "reversa" alla dessa sjuka lagar sen när ISIS är utplånat eller ska vi leva i ett samhälle utan demokrati och personlig integritet?

Dom kommer inte att reversera nåra sådana lagar när/om ISIS blir utplånat, utan bara köra med andra ursäkter för att skränka våran redan låga integritet ännu mera, för att få mer totalitär kontroll över medborgarna.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin och liknande är så betydelselöst att bankerna inte bryr sig, skulle det växa så tror jag knappast bankerna har något problem att banna bitcoin och de skulle lyckas.

Skall de banna matematik? Tja, visst kan de väl banna bitcoin, men det landet som gör det förlorar all sin trovärdighet. Och var drar man gränsen om vad som är en digital valuta? Wow-guld är också en typ av digital valuta.

Banker och staten kommer att föra en opposition mot bitcoin. Förhoppningsvis slutar det inte illa. Förhoppningsvis står folket upp - skrämselpropaganda som "Terrorism!!!" har väl fungerat hittills dock.

Skrivet av gabriel15:

Riktiga pengar är fiat eftersom man måste ha dem i alla länder för att betala böter/skatt etc i.

När jag köper smoothie i Stockholm för bitcoin så köper jag inte med "riktiga pengar" alltså? Är det falska pengar? Bitcoin bygger ju faktiskt på att man utvinner valutan med genomfört (och bevisbart) arbete jämfört med traditionella fiatvalutor som bygger på skuld. Jag skulle vilja argumentera för att Bitcoin är mer riktiga pengar än fiatvalutor.

Fiatvaluta är ofta "legal tender" i ett land - det definierar dock inte vad som anses vara riktiga pengar och inte, det förblir din personliga åsikt.

Skrivet av Efta:

Nja, det är en sanning med modifikation, det är fortfarande väldigt svårt att spåra en specifik transaktion till en specifik person, särskilt när escrow och blenders är inblandade. NSA har säkert hittat en lösning dock.

Jag tror faktiskt inte att NSA själva har någon bra lösning, men det finns olika "Blockchain-analysers".
Det blir dock game-over för dessa när något som heter "Payment Codes" implementeras. Det går då att göra "ospårbara" transaktioner. Transaktioner som bara försvinner in i ett moln. Det finns redan idag med något som heter "stealth transactions", men Payment codes är en standardiserad vidareutveckling på detta som löser skalbarhet mm.
Så småningom kommer det att förhoppningsvis användas tillsammans med något som heter "Confidential transactions", det låter dig dölja summan av en transaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fast det gjorde vi ju med syftet att ha mindre sedlar.

Konstigt, jag tycker att sedlarna är ungefär lika stora som de var förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Konstigt, jag tycker att sedlarna är ungefär lika stora som de var förut...

Det är de ju knappast... Både mindre och färre.
Får köpa nytt ögonmått eller testa en annan synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin och liknande är så betydelselöst att bankerna inte bryr sig, skulle det växa så tror jag knappast bankerna har något problem att banna bitcoin och de skulle lyckas.

Så med "inte bryr sig" menar du "bygger proof-of-concepts baserat på teknologin"? Bankerna bryr sig. Oavsett om det blir BTC eller blockkedjan, båda har potentialen att revolutionera bankväsendet och få stora mastodonter att gå under.

Permalänk

Tycker det är lika självklart att bitcoins ska kunna granskas precis som andra tillgångar man har på tex vanliga banker. Bara trött på alla pajaser som i sitt privatliv maniskt gör allt för att leka penningtvätt och andra "svarta marknaden" lekar. Dom som gnäller som mest är väl mest bidrags- och skattefuskare. Samma sorts skräpmänniskor som köper stöldgods, och ja, det går att tillskriva både det ena och det andra till den sortens moraliska identitet som stöttar penningtvätt (ni går säkert på dom mest förkastliga horhusen också när ni reser utomlands). Att samhällets funktioner som ni nyttjar finansieras med skattepengar (till största del) men inte är beredda att lägga en spänn själva visar bara vilket skrot och korn ni är.
Väldigt välkommet om bitcoin faktiskt kan tyglas.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

så 1% der penge tvättar, ska inte gå ut over alt och alla.

@lastninja: så 1% der penge tvättar, ska inte gå ut over alt och alla.
EU kan drag av helvede till lika vel kan finanstillsynnet.
Bitcoins är ett sätt att handle på uten en decentraliset organ. så att tale om, som det ska vära.

Permalänk
Medlem

@Lars2222: Och vaa gang myndigheder bråkor med bitcoin, så bli de mer värda. så stor ökonomi att banker bli truet, vilen är bra.
varför ska vi ha vor penge i banker.