Power Armor till kompanjoner

Permalänk
Medlem

Power Armor till kompanjoner

Okej, så jag börjar då en hel del raider, T45/51 power armor delar över, samt en sabla massa power armor frames. Har även tonvis (läs 1500+) med stål och tänkte... varför inte ge dessa budget version till companioner, settler mm för försvar. Känns synd med alla dessa PA annars.

Läste följande:
https://steamcommunity.com/app/377160/discussions/0/496881136...
https://steamcommunity.com/app/377160/discussions/0/496881136...

Så jag har försökt få dem till att använda dem.

Jag har ordnat lite 1/100 eller 0/100 fusion cores (NPC använder dem inte tydligen, men vill ha dem i), så de är beklädda och "redo", men ändå används de inte.
Samtidigt läser jag om många som får sina stulna, vilket inte ens det har jag lyckats med

Något som vet mer exakt hur man gör det? Går det? (Att assign en PA till en kompanjon då)

Permalänk
Medlem

Som det står i den första länken, du säger bara åt de att använda PA. Klicka på en companion för att ge en order, du måste stå en bit bort för att inte inleda en konversation, sedan klickar du på en PA.

För att få dem ur PAn måste du prata med dem och gå in i Talk-menyn, sedan exit PA.

Fungerar ypperligt om du t.ex. stöter på en PA medan du redan är i en och vill ta med den hem till basen.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Som det står i den första länken, du säger bara åt de att använda PA. Klicka på en companion för att ge en order, du måste stå en bit bort för att inte inleda en konversation, sedan klickar du på en PA.

För att få dem ur PAn måste du prata med dem och gå in i Talk-menyn, sedan exit PA.

Fungerar ypperligt om du t.ex. stöter på en PA medan du redan är i en och vill ta med den hem till basen.

Ahh, okej.

Denna biten missade ja, då de alltid inledde konversation
Ska testa ikväll.

Enligt vad jag har förstått så drar de inget på fusion coren, stämmer det?
Men deras armor blir skadad i strider, så man får laga den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, okej.

Denna biten missade ja, då de alltid inledde konversation
Ska testa ikväll.

Enligt vad jag har förstått så drar de inget på fusion coren, stämmer det?
Men deras armor blir skadad i strider, så man får laga den?

Behövs ingen fusion core, men deras armor kan gå sönder ja, så den får du laga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Behövs ingen fusion core, men deras armor kan gå sönder ja, så den får du laga själv.

Förutom en viss companion, hans PA kan inte gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, okej.

Denna biten missade ja, då de alltid inledde konversation
Ska testa ikväll.

Enligt vad jag har förstått så drar de inget på fusion coren, stämmer det?
Men deras armor blir skadad i strider, så man får laga den?

Companioner behöver ingen fusion core för att kunna använda ett Power Armor. Dock så kommer deras rustning ta skada.
Enklaste sättet att reparera utan att behöva ha dom hoppa ut ur rustningen hela tiden. Är att bara öppna upp en trade ruta med dom och plocka ut delarna du ska reparera.
Sen hoppa in i en Power Armor station med din egen rustning och reparera delarna där.

De som kan sno dina rustningar är t.ex Settlers. Som kommer försöka hoppa in i närmaste rustning de ser med en fusion core i.
Även fiender kan göra detta. Så lämna aldrig en rustning med en fusion core i, ifall du inte vill ha den stulen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Companioner behöver ingen fusion core för att kunna använda ett Power Armor. Dock så kommer deras rustning ta skada.
Enklaste sättet att reparera utan att behöva ha dom hoppa ut ur rustningen hela tiden. Är att bara öppna upp en trade ruta med dom och plocka ut delarna du ska reparera.
Sen hoppa in i en Power Armor station med din egen rustning och reparera delarna där.

De som kan sno dina rustningar är t.ex Settlers. Som kommer försöka hoppa in i närmaste rustning de ser med en fusion core i.
Även fiender kan göra detta. Så lämna aldrig en rustning med en fusion core i, ifall du inte vill ha den stulen

Korrekt summering! Jag har även gett vissa av mina supply lines PA - speciellt de som går genom farliga områden. Så får se vad som händer med dessa personer i längden! Har löjligt många, speciellt T-60, så om det fungerar fint förser jag nog hela min supply line med PA. Ser rätt grymt ut!

Och angående stölder/"lån" så var hela Sanctuary uppe vid mitt nybyggda PA-garage, sedan stack jag snabbt till en annan farm och när jag kom tillbaka så kom det fiender och plötsligt såg jag runt 15 PA:s springa runt i min bas... Lärde mig då snabbt att plocka ur Fusion Cores varje gång jag ställer ifrån mig en. Hittade även Trashcan Carla ute i de vilda med en av mina X-01. Vart lite mindre nöjd då...

EDIT: Gick in för att kolla hur det såg ut med mina supply lines... Något måste ha blivit fel eller buggat ur totalt, för de supply lines jag fixade med PA är inte igång. Hm.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Förutom en viss companion, hans PA kan inte gå sönder.

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Behövs ingen fusion core, men deras armor kan gå sönder ja, så den får du laga själv.

Så man behöver inte ens har någon i ens när de hoppar i... ok.
Då får jag väl sälja dem... ironiskt nog så har en fusion core med 0/100 eller 1/100 samma värde som en med 100/100.

Skrivet av Rasmus117:

Förutom en viss companion, hans PA kan inte gå sönder.

Tror jag vet vem du menar

Skrivet av ParasiteX:

Companioner behöver ingen fusion core för att kunna använda ett Power Armor. Dock så kommer deras rustning ta skada.
Enklaste sättet att reparera utan att behöva ha dom hoppa ut ur rustningen hela tiden. Är att bara öppna upp en trade ruta med dom och plocka ut delarna du ska reparera.
Sen hoppa in i en Power Armor station med din egen rustning och reparera delarna där.

De som kan sno dina rustningar är t.ex Settlers. Som kommer försöka hoppa in i närmaste rustning de ser med en fusion core i.
Även fiender kan göra detta. Så lämna aldrig en rustning med en fusion core i, ifall du inte vill ha den stulen

Tanken var just att Settlers skulle få en i vart camp. Har tex 2 st som ofta får besök av Super Mutants, och jag har en del sets av skit armor, typ raider och T-45. De kan lika gärna använda dem till att försvara, då jag inte lär använda dem, då jag har bättre. Men självklart ska då Settlers använda dessa extra armors.. fan inte låta tjuvarna ta dem

Btw till er alla kan jag ge ett tips... Har du gott om resurser (typ aluminium, lim och så) och vill ha caps? Gör mods till PA, ta bort mods, sälj. Notera att modsen är värda satans mycket mer än komponenterna och även mer än PA delen med uppgraderingen monterade... udda men ja. Man tycker ju att de borde vara mer värda uppgraderade, än delarna själva.

T-51e är det lägsta jag använder, och detta är pga det är den jag springer runt med och utforskar. Den är billig att laga (endast stål i allt utom Torso), och har mer HP och def än T-60b som är BoS standard, så det blir en del "extra"
(Något måste man göra med de 80+ Fusion Cores man har i lager)

Tackar för svar alla, jag ska testat det när jag är hemma om nån timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Behövs ingen fusion core, men deras armor kan gå sönder ja, så den får du laga själv.

NPC's kan inte ta över en Power Armor utan en fusion core inuti, därför är det viktigt att ta ur denna när du lämnar PA. Annars kan det hända att en NPC som inte du har någon kontroll över tar din PA. Detta hände mig när jag av misstag glömde att ta ur FC, så var tvungen att ladda en tidigare save.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

NPC's kan inte ta över en Power Armor utan en fusion core inuti, därför är det viktigt att ta ur denna när du lämnar PA. Annars kan det hända att en NPC som inte du har någon kontroll över tar din PA. Detta hände mig när jag av misstag glömde att ta ur FC, så var tvungen att ladda en tidigare save.

Ja, det stämmer. Använder aldrig PA så inte brytt mig om att NPC's snott nån av mina

Permalänk
Medlem

Jag har iaf kört med PA sedan lvl 9-10 tror jag, och älskar det. Har nu X-01 fullt uppgraderad med targeting helmet mm. Dyr att reparera, men satan vad kraftfull den är

Min kompanjon har jag låtit förbruka upp alla raider och T-45 PA delar som jag har haft sedan tidigare, och när de går sönder så väger de inget, men kan säljas för samma peng, så jag behåller 1 set för samlings skull och säljer resten. Just nu har hon T-51 i allt utom Torso, med rosa modden (är ju tjej trots allt) och lite uppgraderingar, mest för att den ska hålla bättre.
Visst, hon får den skadad ofta, men det kräver bara lite stål för att laga, så inget farligt. Så jag tackar för tipsen ovan, de har hjälp mig att ha mer kul.

Anser att PA är en stor del av spelet, och om man kör utan den så är det endast för utmaningen eller för att man är så low tech att man inte kan... dvs som Raiders eller annat slödder

Har konstigt nog inte ens lyckats få någon att stjäla en power armor (har testat med flera olika lämnade med Fusion core på 1/100), men å andra sidan så är det inget .. problem

Jag har fortfarande en del att utforska, och senast igår så gick jag genom hela glowing sea och hittade, förhoppningsvis, allt som fanns att hitta. Har en del område söder om boston kvar, sen är allt utforskat och jag kan fortsätta på min main Q

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Btw till er alla kan jag ge ett tips... Har du gott om resurser (typ aluminium, lim och så) och vill ha caps? Gör mods till PA, ta bort mods, sälj. Notera att modsen är värda satans mycket mer än komponenterna och även mer än PA delen med uppgraderingen monterade... udda men ja. Man tycker ju att de borde vara mer värda uppgraderade, än delarna själva.

Och till er som inte har lika gott om resurser, spara ihop så att ni kan bygga 2-3 stycken av de största Water Purifiers, gå ut på äventyr och gör något annat ett tag, gå tillbaka och sälj alla de mängder Purified Water ni nu har liggandes i er Workshop, och kämpa med att hitta tillräckligt med rika affärer som ska kunna köpa allt ert vatten i samma tempo som det produceras

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har ett par PAs med T-60F gear ståendes i mitt största settlement. De har fusion cores i sig och finns där för att ge mina settlers möjligheten att hoppa in i dem vid de tillfällen som basen blir anfallen. De skyddas självklart av Heavy Laser Turrets, för att undvika att obehöriga (läs raiders) hoppar in i dem! Fungerar ypperligt för min del!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Anser att PA är en stor del av spelet, och om man kör utan den så är det endast för utmaningen eller för att man är så low tech att man inte kan... dvs som Raiders eller annat slödder

Eller för att det är svårt att smyga med PA. Själv använder jag bara PA i extremfall eller som lastbil.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Det håller jag väl inte med om, men sen har jag 2/2 blitz, 3 poäng i ninja och 4 poäng i sneak... och en förbannat hård super sledge som gör dubbel i skada till fiende med full hälsa. 10x stealthbonus, 1.5x från rooted, 2x från vapnet och sen ytterligare 2x från 4/4 big leauges. landar på drygt 3000 dmg one hit. det var lite kul att nita Swan med ett slag

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Eller för att det är svårt att smyga med PA. Själv använder jag bara PA i extremfall eller som lastbil.

Några nivåer med smyg perken så går det
Dessutom finns det Stealth system att uppgradera PA med om du inte visste det.

Men visst, om man vill göra allt Cov-OPs, utan att döda något så...
Personligen har jag inga problem.. snarare mer problem att de tror jag smyger när jag stormar in (då de tappar bort mig)

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Eller för att det är svårt att smyga med PA. Själv använder jag bara PA i extremfall eller som lastbil.

Jag smög med PA från level 20 till 45 i princip...så tycker det funkar rätt bra haha

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |