Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nåja. Beställde ett Helios 44m-4 58mm f/2 + adapter.. 300 spänn totalt, så ingen jättesumma. Adapter med glas behövs väl mest om man ska fokusera oändligt? Om man fokuserar nära borde det väl räcka med en utan glas?

Ja så är det, men jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar.

Jag fick nyligen hem en adapter m42-Pentax K och jag märkte att den var c:a 0,5 mm tjockare än min gamla adapter. Resultatet var att jag max kunde fokusera på kanske 4 meter.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja så är det, men jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar.

Jag fick nyligen hem en adapter m42-Pentax K och jag märkte att den var c:a 0,5 mm tjockare än min gamla adapter. Resultatet var att jag max kunde fokusera på kanske 4 meter.

4 meter är fullt tillräckligt. Närgränsen borde bli bättre iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

det blir som en kort mellanring sa det ar mojligt att det blir kortare an sa iom att adapterringen och det langa avstandet mellan bajonetten och sensorn pa nikon gor att det kan gora sa det mest fungerar att fota mindre grejer som blommor med. Jag anvader mitt helios 44 ratt ofta med en mellanring for blomfoto och det blir utmarkt och gor att bilderna star ut lite fran den andra miljarden blombilder som finns pa internet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Svar ja, adapter med glas behövs bara om du vill fokusera till oändligt - och i min erfarenhet är alla dessa adaptrar mer eller mindre skräp. Jag har köpt två stycken och båda orsakade grav bildförsämring och/eller vinjettering och/eller distortion. Om jag använder M42-gluggar på min Nikon kör jag med bara en ren bajonettadapter och accepterar förlusten av oändligt.

Skrivet av Marie96:

Nåja. Beställde ett Helios 44m-4 58mm f/2 + adapter.. 300 spänn totalt, så ingen jättesumma. Adapter med glas behövs väl mest om man ska fokusera oändligt? Om man fokuserar nära borde det väl räcka med en utan glas?

Här är en bild jag tagit med en Helios 44-2 med en M42-adapter utan lins för korrigering. Man kan tydligt se den virvlande bokehn.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Svar ja, adapter med glas behövs bara om du vill fokusera till oändligt - och i min erfarenhet är alla dessa adaptrar mer eller mindre skräp. Jag har köpt två stycken och båda orsakade grav bildförsämring och/eller vinjettering och/eller distortion. Om jag använder M42-gluggar på min Nikon kör jag med bara en ren bajonettadapter och accepterar förlusten av oändligt.

Nu ser jag att jag faktiskt köpte en med glas, trodde inte det eftersom den var så billig. Om jag vill ha en utan glas, vad heter en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nu ser jag att jag faktiskt köpte en med glas, trodde inte det eftersom den var så billig. Om jag vill ha en utan glas, vad heter en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, M42 to Nikon? De heter olika. Men om de har ett optiskt element så står det alltid "with optic" eller nåt. Här på tradera finns en som bara är ren metall. Dock lite dyr men du har ett exempel på hur de ser ut: http://www.tradera.com/item/342574/209785177/objektiv-adapter...

Det finns gott om riktigt intressanta gluggar med M42-gänga och det är extra roligt eftersom de flesta av dessa idag kan fås för struntsummor om man kikar sig omkring.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Fotodiox gor bra adapters, du kan hitta dom pa Brittiska ebay eller amazon. Jag koper inte noname kinaadapters langre eftersom toleranserna har visat sig vara riktigt daliga (mindre problem med Nikon forstas).

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Nu ser jag att jag faktiskt köpte en med glas, trodde inte det eftersom den var så billig. Om jag vill ha en utan glas, vad heter en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

mellanring??

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av isecore:

Svar ja, adapter med glas behövs bara om du vill fokusera till oändligt - och i min erfarenhet är alla dessa adaptrar mer eller mindre skräp. Jag har köpt två stycken och båda orsakade grav bildförsämring och/eller vinjettering och/eller distortion. Om jag använder M42-gluggar på min Nikon kör jag med bara en ren bajonettadapter och accepterar förlusten av oändligt.

Här är en bild jag tagit med en Helios 44-2 med en M42-adapter utan lins för korrigering. Man kan tydligt se den virvlande bokehn.

http://grokphotography.se/bullshit/DSC_7140.jpg

fast det där är fan inte snyggt alltså. Ett par ev falloff i kanterna och sen uppe på det den skumma jävla bokehn som ser ut som nån dragit den ut arslet, jag hade nog undvikit den här "effekten" så långt jag kunde, jag ser det här som en optisk styggelse från 1800-talet, men tja det har ju sin charm iom att effekten kommer av hådvara och inte mjukvara, men fan så det ser ut alltså. Ja det är ju min personliga åsikt då.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

mellanring??

Nja... Borde vara något adapteraktigt namn.

Skrivet av Trivial1ty:

fast det där är fan inte snyggt alltså. Ett par ev falloff i kanterna och sen uppe på det den skumma jävla bokehn som ser ut som nån dragit den ut arslet, jag hade nog undvikit den här "effekten" så långt jag kunde, jag ser det här som en optisk styggelse från 1800-talet, men tja det har ju sin charm iom att effekten kommer av hådvara och inte mjukvara, men fan så det ser ut alltså. Ja det är ju min personliga åsikt då.

Hehe, tur att smaken är olika!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

fast det där är fan inte snyggt alltså. Ett par ev falloff i kanterna och sen uppe på det den skumma jävla bokehn som ser ut som nån dragit den ut arslet, jag hade nog undvikit den här "effekten" så långt jag kunde, jag ser det här som en optisk styggelse från 1800-talet, men tja det har ju sin charm iom att effekten kommer av hådvara och inte mjukvara, men fan så det ser ut alltså. Ja det är ju min personliga åsikt då.

Det är din personliga åsikt och du får ha den, men jag skiter faktiskt fullständigt i den. Jag gillar effekten och för MINA bilder spelar ingenting annat nån roll.

<rant>Jag ruttnar rejält på "fotografer" som pratar foto som om det bara fanns ett sätt att se på något så subjektivt som och som aldrig försitter en chans att föreläsa för andra hur man borde se estetiskt på någonting. Hela det där "jaaa, det där är ju en intressant effekt men är man SERIÖÖÖÖÖS så borde man tycka så här och göra så här bla bla bla" ger jag ingenting för.</rant>

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

fast det där är fan inte snyggt alltså. Ett par ev falloff i kanterna och sen uppe på det den skumma jävla bokehn som ser ut som nån dragit den ut arslet, jag hade nog undvikit den här "effekten" så långt jag kunde, jag ser det här som en optisk styggelse från 1800-talet, men tja det har ju sin charm iom att effekten kommer av hådvara och inte mjukvara, men fan så det ser ut alltså. Ja det är ju min personliga åsikt då.

Jag tror att han lagt till en del vinjettering i efterhand (vad jag minns uppförde inte min sig såhär med min före detta 5D MKII, och den gör det definitivt inte med cropkamera). Fullt öppen har den lite dålig kontrast men nedbländat är det bra jäkla skarpt.

Håller med isecore. Det är inte så lyckat att döma ut ett "verktyg" som producerar en viss typ av bilder bara för att det inte är korrekt enligt ens subjektiva sätt att se på det. För många är det en konstform och då finns utrymme för kreativa tolkningar. Sen får man såklart ha en åsikt vad man tycker är snyggt och inte

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av isecore:

Det är din personliga åsikt och du får ha den, men jag skiter faktiskt fullständigt i den. Jag gillar effekten och för MINA bilder spelar ingenting annat nån roll.

<rant>Jag ruttnar rejält på "fotografer" som pratar foto som om det bara fanns ett sätt att se på något så subjektivt som och som aldrig försitter en chans att föreläsa för andra hur man borde se estetiskt på någonting. Hela det där "jaaa, det där är ju en intressant effekt men är man SERIÖÖÖÖÖS så borde man tycka så här och göra så här bla bla bla" ger jag ingenting för.</rant>

Hehe jag ville inte klanka ner på dig, jag bara kollade på bilden och ogillade effekten typ. Det kunde lika gärna varit någon annans bild som någon annan tagit.
Jag får interycket att det är mycket hit or miss med bilderna man får ut med såna där "special"gluggar.

Själv försöker jag ta mina bilder så det ser ut på skärmen/displayen så som jag ser situationen med ögonen typ, ja så gått det går iaf. Det är jag ganska säker på att ingen utom jag tycker om eller är intressant...

btw jag är inte fotograf, jag bara ännu en idiot med en kamera.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Jag köpte ett Helios 44-2 58 mm F/2.0 MC, den är helt underbar, skarp, lätt och rolig att använda!

Helios 58 f/2.0 by attila96, on Flickr

Och ett Helios 40-2 85 mm f/1.5, som har en fantastisk bokeh, men inte lika lättanvänt.

25082014-_DSC1034-Redigera-3 by attila96, on Flickr

Ett äkta Petzval får vänta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd och grymma bilder! Porträttet och den med lövverkets alla oskärpecirklar gillar jag skarpt.
Så förtjust i mitt ex också, då det verkligen ger speciell karaktär. Måste börja använda det mer

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tack! ja, det är riktigt roligt, och förvånansvärt skarpt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sent omsider köpte jag faktiskt ett Petzvalobjektiv, och det måste man väl erkänna, att det är verkligen denna som är the real shit.
@Nisse-Tuta, fortfarande sugen på att prova den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Sent omsider köpte jag faktiskt ett Petzvalobjektiv, och det måste man väl erkänna, att det är verkligen denna som är the real shit.
@Nisse-Tuta, fortfarande sugen på att prova den?

Ja verkligen, är det med Nikon Fattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja verkligen, är det med Nikon Fattning?

Japp.

Visa signatur
Permalänk

altså denna linsen verkar så jävla kul att fota med.

synd att den är lite dyr för en annan som bara sysslar med foto lite då och då och helst inte lägga för mycket pengar på det.

men visst blir ja milionär så kommer det lätt bli en sån här i första hand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Äntligen min tur!

Har velat ha en sån här så länge att den förtjänade att unboxas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Äntligen min tur!

http://forumbilder.no/images/2015/11/04/petz3.md.jpg

Har velat ha en sån här så länge att den förtjänade att unboxas.

https://www.youtube.com/watch?v=-OHnOtDjAsw

Så snygg den är! Snart kan vi bilda en Petzvalklubb i Västerås.
Förutom oskärpan så gillar jag flaren i motljus. Som här.

29082015-_DSC8333-Redigera-2 by Magdalena Widegren, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Så snygg den är! Snart kan vi bilda en Petzvalklubb i Västerås.
Förutom oskärpan så gillar jag flaren i motljus. Som här.
https://farm6.staticflickr.com/5739/22620200360_96c3680627_c.jpg29082015-_DSC8333-Redigera-2 by Magdalena Widegren, on Flickr

Mcket snyggt! Ser fram emot att få testa den ute i riktiga världen. Är lite ont om tid nästkommande två veckor, men sen så.
Vi kanske kan få Kulturstöd

Permalänk
Medlem

Ganska boss

Permalänk
Medlem

VAD är det där??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ha!

Har du indikationer på ungefär vad den där gluggen klarar att resolva? Fixar den runt 12MP?

Ska man slå till på en sån kanske.. Förefaller jävligt rolig att filma med.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Gav mig på den med filen idag. Efter lite slit så sitter den nu som en smäck även på R1an