Permalänk
Medlem

problem med min skärm

Hej nu skulle jag behöva lite råd om vad som kan vara felet med min skärm, en Fujitsu Siemens 22 tum, ca 7 år gammal.
Felen är följande, när jag startar datorn så tar det flera min innan inloggningsskärmen dyker upp, det knäpper från skärmen samt att den flera gånger om dagen stänger av sig själv, ja då blir jag tvungen att starta om datorn och så börjar det igen, med den långa väntan innan inloggningskärmen dyker upp.
Så frågan blir då, vad kan vara problemet? Håller den skärmen på att ge upp?

Kan tillägga att jag har kollat anslutningarna att dom sitter i ordentligt har även dragit ut dom och satt tillbaka, det har inte hjälpt.
Skärmen är ansluten via dvi till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabi12:

Hej nu skulle jag behöva lite råd om vad som kan vara felet med min skärm, en Fujitsu Siemens 22 tum, ca 7 år gammal.
Felen är följande, när jag startar datorn så tar det flera min innan inloggningsskärmen dyker upp, det knäpper från skärmen samt att den flera gånger om dagen stänger av sig själv, ja då blir jag tvungen att starta om datorn och så börjar det igen, med den långa väntan innan inloggningskärmen dyker upp.
Så frågan blir då, vad kan vara problemet? Håller den skärmen på att ge upp?

Kan tillägga att jag har kollat anslutningarna att dom sitter i ordentligt har även dragit ut dom och satt tillbaka, det har inte hjälpt.
Skärmen är ansluten via dvi till datorn.

Det hjälper alltså inte att stänga av skärmen och sätta igång den igen vid en avstängning? Måste du verkligen starta om datorn för att det ska fungera igen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det låter som om skärmen håller på att ge upp. Gissar att det är skärmkontrollern som har fått fuffens för sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej det hjälper inte och dessutom så stänger den av sig själv som jag skriver.
Ok då är det kanske lika bra att införskaffa en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför bildskärmen inte startar när du försöker starta den, men går igång när datorn startas.
Tycker skärmen borde vara oberoende om datorn är igång eller ej, du har ingen annan skärm att prova med? För att utesluta problem med grafikkortet alltså.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr inte, och vad gäller grafikkortet så har jag ett asrock z77 extreme 4 moderkort där jag kör med det som är på moderkortet. Dessutom när väl skärmen är igång så fungerar den ju, utan det är just dom problemen som jag tagit upp som är störande. Jag hade inte dom problemen för 1 år sedan, då fungerade den som den skulle.

Permalänk
Medlem

När skärmen "stängs av", är det som om strömmen skulle brytas eller blir det bara en svart bild fast skärmen fortfarande är "igång"?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det är exakt så som när jag stänger av den manuellt, lampan som visar ifall den är på är släkt, först när jag startar om datorn så lyser den till och sen så blinkar den under hela tiden fram tills den behagar visa inloggningsskärmen. Och som sagt det tar flera min.

Permalänk
Medlem

Då är det nog högst troligt skärmen som det är fel på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabi12:

Det är exakt så som när jag stänger av den manuellt, lampan som visar ifall den är på är släkt, först när jag startar om datorn så lyser den till och sen så blinkar den under hela tiden fram tills den behagar visa inloggningsskärmen. Och som sagt det tar flera min.

Låter som något håller på att ge upp, antingen skärmen eller skärmens strömförsörjning. Hjälper det att dra ur och sätta i kontakten i väggen när den dör under drift? Sju år är mycket för en liten extern nätdel (om det är där strömmen kommer från alltså). Sju år är överlag mycket för en skärm så en ny kommer nog innebära ett steg uppåt kvalitetsmässigt för dig oavsett

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Har faktiskt även prövat det och någon enstaka gång har det hjälpt för just den stunden, men oftast inte.
Så jag börjar tro att jag nog får ta och införskaffa en ny skärm helt enkelt.