Import av PS vita från Japan

Permalänk

Import av PS vita från Japan

Tjena har funderat ett tag nu på att skaffa en PS vita. Men grejen är det att jag vill ha en vit sådan och dem kan man inte få tag på här hemma i Sverige. Så funderar på att beställa en från Japan. Kollade upp vad priset skulle bli på en sådan och med frakt och allt vart det 1 683,55 kr inkl moms och frakt. Men hur blir det med tull avgifter och annat? Är sånt dyrt? Har aldrig beställt något från utlandet så jag har ingen aning.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd

Tull kostnaden beräknar dom på värdet i produkten i sig, Sen tillkommer det alltid administrations avgift.. Jag köpte en produkt för 1000 lappen, fick prösja 80 kr i "skatt Ala tullavgift" och 200 kr i administrationsavgift,,, Oh vackra sverige.

Men den kan lika gärna slinka igenom utan att du behöver betala ett jota.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Läste den sidan och det stod att det var 25% moms på spelkonsoler betyder det att jag måste betala 25% av priset för själva konsolen?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Du måste betala konsolen i sig, frakt och 25% extra i moms på priset för frakten + konsolen och sedan en administrationsavgift.

Räkneexempel:
Konsol 900kr
Frakt 100kr
Totalt 1000kr dvs.
Moms: 1000+25%moms = 1250
Administrationsavgift: 100-200kr ungefär.
Slutpris: 1250+200kr=1450kr

Så glöm inte att momsen baseras på både varan och frakten och inte bara frakten. Så köper du expressfart som kostar mer så blir momsen högre.

Permalänk
Medlem

Fråga om dom kan skriva på paketen att det är en gåva. Och kolla så den inte är regionslåst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Fråga om dom kan skriva på paketen att det är en gåva. Och kolla så den inte är regionslåst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ps vita är inte regions låst. Annars skulle jag inte gå i banorna på att beställa en från Japan. Gjorde en beräkning med Avgiftsguiden på Tullverkets hemsida och slut summan landade på 4010kr :/ Kan det verkligen vara så dyrt? Om det är så, så är det ju verkligen inte värt typ 2000kr extra bara för att jag vill ha en vit variant.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

@warmerspy:
Troligen får du betala 25% på både spelkonsolen + frakten. Så jag skulle räkna med minst 25% dyrare totalkostnad.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Inte värt att importera, som du kanske märkt själv nu.
Vill du ha den gamla versionen (icke-slim) så skulle jag köra på begagnat. Brukar komma upp då och då på Tradera bland annat.
Slim kostar strax under 1900kr så skulle jag köpt en idag så hade det blivit en sån.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2813494

Varför vill du importera från Japan? Japanska spel kan man som sagt spela ändå.
Japanska PS Store går också att fixa, men tyvärr så kan man bara ha 1 konto på PSVitan som jag förstått det, så vill du byta mellan Japanska och Svenska store så blir det lite jobbigt.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Inte värt att importera, som du kanske märkt själv nu.
Vill du ha den gamla versionen (icke-slim) så skulle jag köra på begagnat. Brukar komma upp då och då på Tradera bland annat.
Slim kostar strax under 1900kr så skulle jag köpt en idag så hade det blivit en sån.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2813494

Varför vill du importera från Japan? Japanska spel kan man som sagt spela ändå.
Japanska PS Store går också att fixa, men tyvärr så kan man bara ha 1 konto på PSVitan som jag förstått det, så vill du byta mellan Japanska och Svenska store så blir det lite jobbigt.

Som jag skrev i mitt första inlägg så vill jag ha en vit variant. Jo det får nog bli en sådan ändå. Var inne på att beställa en sån från webhallen tills jag såg att det fanns en vit variant. Synd bara att det ska vara så dyrt med tull osv. Blir ju nästan mer värt att resa dit och köpa den direkt där borta haha

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Passa på och köp 64GB minneskort, de hittar du också bara i jp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Synd bara att det ska vara så dyrt med tull osv. Blir ju nästan mer värt att resa dit och köpa den direkt där borta haha

Håller med till 100%
Åker hellre dit än betalar tull

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Håller med till 100%
Åker hellre dit än betalar tull

Oh vänta räknade fel med avgiftsguiden. Trodde att man skulle ange frakten i yen men läste att man skulle ange frakten i svenska kronor då gick priset ner till 1991,66.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Oh vänta räknade fel med avgiftsguiden. Trodde att man skulle ange frakten i yen men läste att man skulle ange frakten i svenska kronor då gick priset ner till 1991,66.

Det blev ju lite trevligare iallafall. Själv hade jag ändå tagit det från en svensk butik, men du gör självklart som du vill. Kolla vad minneskort kostar också på en gång, ett sånt vill du nog ha.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det blev ju lite trevligare iallafall. Själv hade jag ändå tagit det från en svensk butik, men du gör självklart som du vill. Kolla vad minneskort kostar också på en gång, ett sånt vill du nog ha.

Jo garantiärenden kommer ju inte direkt vara så enkla att lösa antar jag hehe. Men man får ju hoppas att inget händer med maskinen. Ska titta vidare och läsa på lite mer så får vi se sen om det blir ett köp från Japan eller inte.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Jo garantiärenden kommer ju inte direkt vara så enkla att lösa antar jag hehe. Men man får ju hoppas att inget händer med maskinen. Ska titta vidare och läsa på lite mer så får vi se sen om det blir ett köp från Japan eller inte.

Återkom gärna med hur du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Ps vita är inte regions låst.

Tänk på X och O är omsvängda på japanska system, dvs Confirm är O och Cancel är X. Vissa spel använder firmware-region för detta också så knapparna blir omslängda även där. Det går att ändra vad knapparna gör under inställningar men om det är som på PS4an så ändras inte knappikonerna i OS:et eller i spel baserat på dessa inställningar.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Tänk på X och O är omsvängda på japanska system, dvs Confirm är O och Cancel är X. Vissa spel använder firmware-region för detta också så knapparna blir omslängda även där. Det går att ändra vad knapparna gör under inställningar men om det är som på PS4an så ändras inte knappikonerna i OS:et eller i spel baserat på dessa inställningar.

Oh tack för det tipset. Är väl en vane sak bara annars. Vill även minnas att det var så på den gamla goda ps1 tiden.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Återkom gärna med hur du gör

Ja då jag återkommer.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Oh tack för det tipset. Är väl en vane sak bara annars. Vill även minnas att det var så på den gamla goda ps1 tiden.

Har varit så på alla PS-system då Sony av nån jävla anledning slängde om knapparna när dom släppte PS1:an i väst som du säger. Spelar man Nintendo-konsoler vet man att dom inte bemödat sig med att slänga om knapparna på samma sätt vilket blir ganska mindfuck när man hoppar mellan Sony och Nintendo konsoler :/ Tack Zåni! Var själv väldigt lockad av vit/blå eller vit/gul Vita 2000 men avstod bl. a pga knapparna. Sen kan jag inte ge upp OLED:en på min 1000 Posta gärna bilder om du beställer och konsolen kommit fram. Alltid trevligt med techpr0n.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Återkom gärna med hur du gör

Skrivet av pålis:

Har varit så på alla PS-system då Sony av nån jävla anledning slängde om knapparna när dom släppte PS1:an i väst som du säger. Spelar man Nintendo-konsoler vet man att dom inte bemödat sig med att slänga om knapparna på samma sätt vilket blir ganska mindfuck när man hoppar mellan Sony och Nintendo konsoler :/ Tack Zåni! Var själv väldigt lockad av vit/blå eller vit/gul Vita 2000 men avstod bl. a pga knapparna. Sen kan jag inte ge upp OLED:en på min 1000 Posta gärna bilder om du beställer och konsolen kommit fram. Alltid trevligt med techpr0n.

Blev tyvärr ingen import då jag fick en ps vita i födelsedags present. Men men färgen är inte hela världen ändå. Men gud det där 8GB minneskortet som följde med var ju precis så det räckte för alla 5 spel man fick med. Får nog beställa ett 64 GB eller åtminstone köpa mig ett 32 GB minnes kort. Gick ut på Playstation store för att kolla på Final fantasy X/X-2 HD gud vad mycket det tog. Hela 6,7 GB. Visserligen är det ju två spel. Men ändå om jag köper de spelen så blir det ju endast de som får plats på minneskortet i princip. Såg dock att Gamestop här i stan hade det inne men det lär ju vara dubbelt så dyrt om man jämför med vad det kostar online.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

Blev tyvärr ingen import då jag fick en ps vita i födelsedags present. Men men färgen är inte hela världen ändå. Men gud det där 8GB minneskortet som följde med var ju precis så det räckte för alla 5 spel man fick med. Får nog beställa ett 64 GB eller åtminstone köpa mig ett 32 GB minnes kort. Gick ut på Playstation store för att kolla på Final fantasy X/X-2 HD gud vad mycket det tog. Hela 6,7 GB. Visserligen är det ju två spel. Men ändå om jag köper de spelen så blir det ju endast de som får plats på minneskortet i princip. Såg dock att Gamestop här i stan hade det inne men det lär ju vara dubbelt så dyrt om man jämför med vad det kostar online.

Ska du ha minneskort så kolla ex på eBay, främst då inom EU så slipper du tänka på tull, moms osv:
Ex:
http://www.ebay.co.uk/itm/Sony-PCH-Z641J-64GB-Memory-Card-for...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Blev tyvärr ingen import då jag fick en ps vita i födelsedags present. Men men färgen är inte hela världen ändå. Men gud det där 8GB minneskortet som följde med var ju precis så det räckte för alla 5 spel man fick med. Får nog beställa ett 64 GB eller åtminstone köpa mig ett 32 GB minnes kort. Gick ut på Playstation store för att kolla på Final fantasy X/X-2 HD gud vad mycket det tog. Hela 6,7 GB. Visserligen är det ju två spel. Men ändå om jag köper de spelen så blir det ju endast de som får plats på minneskortet i princip. Såg dock att Gamestop här i stan hade det inne men det lär ju vara dubbelt så dyrt om man jämför med vad det kostar online.

Grattis En 1000 eller 2000 modell? Priserna på minneskorten är smärtsamma :/ Så jävla svårt att motivera ett 64GB kort när man kan få 3-4 spel för samma summa. Eller köpa en PSTV. Äckligt höga marginaler Sony plockar. Som PowerNet säger kolla eBay eller Amazon. Laddar du ner Content Manager till datorn också så är det lite lättare att flytta runt spel för när man behöver dom.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Grattis En 1000 eller 2000 modell? Priserna på minneskorten är smärtsamma :/ Så jävla svårt att motivera ett 64GB kort när man kan få 3-4 spel för samma summa. Eller köpa en PSTV. Äckligt höga marginaler Sony plockar. Som PowerNet säger kolla eBay eller Amazon. Laddar du ner Content Manager till datorn också så är det lite lättare att flytta runt spel för när man behöver dom.

En 2000 modell. Tack för tipset om content manager. Visste inte att det fanns så det kan ju hjälpa en hel del om man kan lagra spelen på sin PC.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|