Fraud köp - blir jag skyldig?

Permalänk
Medlem

Fraud köp - blir jag skyldig?

Tjenare! Jag har köpt ett PS4 online, via en säljare, ingen buisness utan en personlig säljare. För att preventa fraud så fick jag massvis med bevis på att det var skickat osv. Jag betalade honom och PS4at är nu skickat. Jag får sedan reda på att denna snubben är känd för att köpa saker på stulna kreditkort, vilket innebär att jag kanske får PS4at men vet inte riktigt om jag blir skyldig på brott från att hämta ut det? Uppenbarligen har han köpt PS4at direkt hem till mig, vilket jag inte trodde (trodde det var ett begagnat ps4), så IPn som köpte det är inte min IP. Vet liksom inte hur jag ska göra när det kommer, hämta det och hoppas på det bästa (att han inte använda ett sådant kort) eller skita i det. Problemet är ju att jag inte kan få tillbaka pengarna jag betalade det med.

Permalänk
Inaktiv

Var ifrån köpte du konsolen? Typ Tradera eller Blocket?

Permalänk
Medlem

@anon183825: Inget av dem, ingen sådan hemsida, genom en snubbe jag känner, som kind of känner denna snubben. Alltså killen är ingen hacker, tvek att han ens sitter på en VPN, han har la hittat någon hemsida med massa stulna kreditkort och känner sig stolt. Men tänker mest, är det han eller jag som åker dit om jag hämtar paketet? Känns ju sjukt störigt att ha lagt ut massa pengar och inte få paketet, men känns som en 50-50 chans att någon åker dit för det han gjort, och inte precis värt att det blir jag!

Permalänk
Inaktiv

Om jag fattat dig rätt så är du rädd ifall han köpt en PS4 på ett stulet kreditkort som han sedan sålt till dig och du kan åka dit på att hämta ut det?

Permalänk
Medlem

@anon183825: I princip, tror att han har köpt det från någon hemsida på stulet kreditkort, beställt det i min adress (eftersom jag trodde jag köpte det direkt från honom) och hoppats på att inget händer så jag inte märkte det.

Permalänk
Medlem

"Köpt i god tro" finns inte längre, så det är ju typ medhjälp till häleri, även om du inte misstänker det.
Men är inte helt säker hur det är i ditt fall eftersom att varan inte är stulen, den ör ju faktiskt köpt och skickad till dig, du borde få ett kvitta i försändelsen eller via mail (eventuellt säljarens mail).

Avvakta och om butiken hör av sig och säger att pengarna dragits tillbaka av rättsliga själ får du ta kl takt med polisen och anmäla säljaren. Evetluelt kan det bli svårt att få tillbaka dina pengar.

Är inte varan skickad direkt till dig så be säljaren om kvitto, finns inget är risken stor att han är hälare. Och då åker du på stöld eftersom det är ditt ansvar som köpare att kontrollera att de du köper inte är stulet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

God tro gäller inte längre så om det blir ett polisiärt ärende så kan du åka dit. Vilket du verkar medveten om.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Är det inte ett rätt stort problem att han beställt ett ps4 till din adress på ett stulet kreditkort? Oavsett om du hämtar ut det eller ej?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Tomika: Inte medveten om något, men tänkte något måste ju hända om folk använder stulna kreditkort. Skiter i att hämta det då i guess, kan man polisanmäla snubben om man får tag på hans IP?

Permalänk
Medlem

@Orisons: Om jag inte hämtar ut det borde ju paketet skickas tillbaka, och han blir skyldig? Alltså jag bara gissar nu, men jag kan väl inte seriöst åka dit för att någon beställt till min adress, då skulle man väl kunna sätta dit vem som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsjuu:

@Tomika: Inte medveten om något, men tänkte något måste ju hända om folk använder stulna kreditkort. Skiter i att hämta det då i guess, kan man polisanmäla snubben om man får tag på hans IP?

Hur skickade du pengarna till honom?
Swish så har du hans namn och nummer och via banköverföring har du ännu mer info, om inte annat kan polisen få infon av banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

God tro gäller inte längre så om det blir ett polisiärt ärende så kan du åka dit. Vilket du verkar medveten om.

Jag vet det var mycket om att God tro inte finns längre etc. Men gäller det inte ens om man verkligen köper för ett bra pris av något som verkar legit?

Nu spär jag verkligen på med detta exempel:

Men säg att Inet börjar med någon typ av Svarthandel som inte är okej och man köper varor därifrån. Kan man då alltså bli fälld eftersom God tro inte finns?

Jag ger detta exempel bara för att jag är verkligen dåligt insatt, och försöker hitta några gränser hur saker ligger till! =D

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Paypal, vilket jag ansåg safe eftersom jag är köparen, inte säljaren så det blir inga chargeback problem. Men Paypal lär ju inte gå att spåra om han varit semi-smart med IPn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag vet det var mycket om att God tro inte finns längre etc. Men gäller det inte ens om man verkligen köper för ett bra pris av något som verkar legit?

Nu spär jag verkligen på med detta exempel:

Men säg att Inet börjar med någon typ av Svarthandel som inte är okej och man köper varor därifrån. Kan man då alltså bli fälld eftersom God tro inte finns?

Jag ger detta exempel bara för att jag är verkligen dåligt insatt, och försöker hitta några gränser hur saker ligger till! =D

Tänkte lika dant, vid snabb googling så säger wikipedia att god tro har ändrats, men att det värsta som kan hända är att man inte får behålla varan, kan detta vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag vet det var mycket om att God tro inte finns längre etc. Men gäller det inte ens om man verkligen köper för ett bra pris av något som verkar legit?

Nu spär jag verkligen på med detta exempel:

Men säg att Inet börjar med någon typ av Svarthandel som inte är okej och man köper varor därifrån. Kan man då alltså bli fälld eftersom God tro inte finns?

Jag ger detta exempel bara för att jag är verkligen dåligt insatt, och försöker hitta några gränser hur saker ligger till! =D

Ansvaret faller helt på dig som köpare, visar det sig att varan du köpt är stulen, så åker du dit eftersom att du har skyldighet att kontrollera att allt du köper inte är stulet
Så är du nogran och kollar allt, kvitto etc. Och varan ändå är stulen så åker du ändå dit eftersom du då antagligen inte kontrollerat tillräckligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad fick du ge för konsolen?

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Men jag menar, hade ingen sagt detta till mig, hade jag inte haft någon aning, och jag har ju fått kvitto osv, men hans namn står ingenstans.

Permalänk
Medlem

Hämta ut ditt paket.

Är kortet stulet, eller det inte finns täckning, fakturan inte betalas, är det mellan honom och kortutgivaren.
Kräver kortutgivaren varan åter, (det gör de inte, eftersom den inte längre är ny) så riskerar du att bli av med PS4'an, och i din tur får du kräva pengarna av säljaren.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vad fick du ge för konsolen?

2.6k
By the way, vet inte om infon hjälper, snubben är inte svensk.

Permalänk

ta med en kopia på all konversation mellan dig och säljaren och gå till polisen och fråga vad du ska göra innan du hämtat ut paketet?

förklara för dem vad som hänt och att du efter att ni gjort upp affären hört rykte att killen ev kan hålla på med shady deals och stulna kreditkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ansvaret faller helt på dig som köpare, visar det sig att varan du köpt är stulen, så åker du dit eftersom att du har skyldighet att kontrollera att allt du köper inte är stulet
Så är du nogran och kollar allt, kvitto etc. Och varan ändå är stulen så åker du ändå dit eftersom du då antagligen inte kontrollerat tillräckligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår varför de på ett sätt valde att ändra lagen, men det är inte heller okej att oskyldiga personer riskerar att hamna i skottelden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hämta ut ditt paket.

Är kortet stulet, eller det inte finns täckning, fakturan inte betalas, är det mellan honom och kortutgivaren.
Kräver kortutgivaren varan åter, (det gör de inte, eftersom den inte längre är ny) så riskerar du att bli av med PS4'an, och i din tur får du kräva pengarna av säljaren.
B!

Tack! Nu blev jag dock nyfiken, vi säger att någon gör samma sak, fast som en donation, alltså ni vet folk som har PO boxes osv, om någon skulle beställa till den personen, hade situationen varit annorlunda? Blev väldigt nyfiken, inte alls insatt i lagar, men tänker på flera scenarios där folk skulle kunna bli fucked over på något sånt här isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag vet det var mycket om att God tro inte finns längre etc. Men gäller det inte ens om man verkligen köper för ett bra pris av något som verkar legit?

Nu spär jag verkligen på med detta exempel:

Men säg att Inet börjar med någon typ av Svarthandel som inte är okej och man köper varor därifrån. Kan man då alltså bli fälld eftersom God tro inte finns?

Jag ger detta exempel bara för att jag är verkligen dåligt insatt, och försöker hitta några gränser hur saker ligger till! =D

God tro handlar väl om att man inte ska kunna skylla på lite vad som. Och Inet skulle knappast börja med svarthandel så att jämföra inet med en cardare är kanske lite I sämsta laget.
Köper man en vara som är köpt via carding och som man även VET är köpt via carding så är det väl häleri, hur man än vill se på saken. Och visst kan dom hålla TS lika ansvarig som cardaren I det här fallet då han vet att han kommer hämta ut en vara som är köpt illegalt.

Sen vet jag inte men TS kanske drar en rödluvan och vargen, verkar sitta inne med mycket information som helst plötsligt då bara skulle dykt upp så vem vet, TS kanske är cardaren? Oavsett ganska osmidigt att rakt ut erkänna att man sitter och begår brott. Dagens nykriminella hehe

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnsjuu:

2.6k
By the way, vet inte om infon hjälper, snubben är inte svensk.

En ny inkl frakt går på 3.269:- om man går efter Prisjakt, tycker 2.600:- verkar dyrt för en begagnad och om han nu är en rufflare finns det inga garantier för att den ens fungerar. Tänk om själva konsolen också är stulen och det redan finns en profil på den.

Jag vet inte hur du ska göra ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsjuu:

Tack! Nu blev jag dock nyfiken, vi säger att någon gör samma sak, fast som en donation, alltså ni vet folk som har PO boxes osv, om någon skulle beställa till den personen, hade situationen varit annorlunda? Blev väldigt nyfiken, inte alls insatt i lagar, men tänker på flera scenarios där folk skulle kunna bli fucked over på något sånt här isåfall.

Man kan som privatperson inte stå folkbokförd eller skriven på en PO Box, däremot går det bra att använda det som särskild postadress för att kunna få post. Det är inte tänkt som någon slags leveransadress, eller address för att påvisa att någon bor där.
Om du köpt en vara via carding så är mitt generella tips att göra rätt för dig, inte sitta här och försöka få svar på tal hurivida det "perfekta" brottet begåtts, inte när det gäller något så fjantigt som en PlayStation 4, påföljderna blir ju betydligt värre än några 2000:-.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Går till polisen med chatlogsen, ger paypal info osv, frågar hur jag ska göra. Bättre att vara på den säkra sidan, jäkligt störigt, tänkte att jag äntligen hittat någon som sålde begagnat via paypal (har cash från youtube där), men aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Man kan som privatperson inte stå folkbokförd eller skriven på en PO Box, däremot går det bra att använda det som särskild postadress för att kunna få post. Det är inte tänkt som någon slags leveransadress, eller address för att påvisa att någon bor där.
Om du köpt en vara via carding så är mitt generella tips att göra rätt för dig, inte sitta här och försöka få svar på tal hurivida det "perfekta" brottet begåtts, inte när det gäller något så fjantigt som en PlayStation 4, påföljderna blir ju betydligt värre än några 2000:-.

Kan ingeting om "carding" förutom att det varit ett stort problem inom donationer när man kollade streams förut, anledningen till att jag var nyfiken på PO box var för att jag satt och kollade på youtubern Rain när han öppnade massa saker från PO box och en hel del prylar verkade varit köpta direkt hem till honom. Som sagt, drar till polisen med hela skiten, inte värt det som du säger.

Permalänk
Inaktiv

Med ett rent samvete sover man gott om natten, du gör helt rätt i att gå till polisen!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte olagligt att hämta ut ett paket som är skickat till dig, så det kan du göra.
Men om butiken vill ha varan åter så får du lämna tillbaka den och kontakta polisen, och förälska få dina pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det är ju inte olagligt att hämta ut ett paket som är skickat till dig, så det kan du göra.
Men om butiken vill ha varan åter så får du lämna tillbaka den och kontakta polisen, och förälska få dina pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela anledningen till att jag frågade här från början istället för att bara gå till polisen var att jag som sagt inte kan garantera att han har gjort något fel i detta fallet, allt jag vet är att han har hållt på med sånt skit förrut. Men kan ju inte skada att gå till polisen direkt, får hoppas på det bästa!