Köpt vara i butik - Kan jag få tillgodokvitto alt. presentkort vid bytesrätt ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpt vara i butik - Kan jag få tillgodokvitto alt. presentkort vid bytesrätt ?

Min sambo har köpt ett klädesplagg i en butik för 900kr.
Väl hemma, i lugn och ro provade hon plagget och kom fram till att det satt lite fel och skulle nog behöva en annorlunda modell eller plagg.
Dock så kollade hon inte kvittot något närmare utan antog att hon hade ~7 dagars öppet köp och 14 dagars returrätt.

Det var dock lite lägre gränser för just denna butiken, de hade;
3 dagars öppet köp
7 dagars returrätt

Varan köptes för idag, 7 dagar sedan - så detta är den sista dagen att lämna tillbaka varan.
Då jag jobbar i stan sa jag att "Jag tar med mig den och fixar!"

Men så tänker jag, kan jag byta in dessa 900kr mot ett tillgodokvitto alt. presentkort ?
Då låser jag fortfarande pengarna i butiken och de får ändå sålt vad de skall.

Vad säger konsumentköpslagen?
Jag försökte hitta, men det var ganska vagt...

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:
Det ska inte vara något problem att få ett tillgodokvitto. Jag skulle ringa och prata med butiken och förklara läget, om du har tur är de schyssta och ger dig pengarna tillbaka.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Öppet köp/retur/byte/garanti bestämmer butiken själv och behöver inte ha alls om jag minns rätt, man har rätt att få vara reparerad/utbytt om det är fabrikationsfel på varan (under 3 års tid).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Maxizor:

@andreas_dock:
Det ska inte vara något problem att få ett tillgodokvitto. Jag skulle ringa och prata med butiken och förklara läget, om du har tur är de schyssta och ger dig pengarna tillbaka.

Jag gick in till butiken istället och bemötte dem trevligt, var inga problem.
Fick tillgodokvitto utan slutdatum blev resultatet.

Ett leende gör nog mycket.

Tråden kan stängas.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Butiken tjänar ju på att ha tillgodokvitton istället för byten så jag förstår inte varför någon skulle motsätta sig det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Yorg:

Butiken tjänar ju på att ha tillgodokvitton istället för byten så jag förstår inte varför någon skulle motsätta sig det.

Kan tycka det med, men de behöver inte ge dig ett tydligen heller.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •