Permalänk
Medlem

3D på LCD år 2015

Har blivit rätt bränd på 3D på LCD. Har haft mycket bra erfarenheter på plasma och CRT men på LCD har jag bara fått massiv backlight bleed när de försöker pusha max ljusstyrka för att kompensera från det nära 50 procentiga ljustappet med aktiv 3D och för mycket ghosting/spökbilder då panelerna är för långsamma. Mitt senaste försök var en BenQ XL2410T men den går inte köra 3D pga för mycket ghosting och kass bildkvalitet.

Frågan är finns det bra 3D monitorer idag som kan leverera nära plasma/CRT i bildkvalitet utan spökbilder som gör att ögonen går i kors emellanåt eller är det mer eller mindre detsamma? g-sync hjälper det på något sätt till det hela? VR headsets är möjligen frälsningen bara orolig för den låga upplösningen men även de kommer ha lcds/oleds svarstider som inte hävdar sig mot plasma/crt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

66 visningar. Ska jag tolka det som att ingen här tror på 3D och LCD längre? Det säger ju allt då antar jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Passiv 3D är lösningen.
Tyvärr så verkar ingen tro på det i datorer.
Med 1920*1080 kanske den vertikala upplösningen är lite i underkant, men med en 4k panel så skulle det vara fantastiskt.

Permalänk

Jag kör med Nvidia 3D vision 2 - bra mycket bättre än första generationen som jag med hade, Då en 2233rz. Det är stor skillnad. Gjort i tre år nu.
Edit: Den större skillnaden förutom lite större brillor är ju att skärmarna inte har ljusförsämringen som på gen 1.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

OLED har väl extremt låga svarstider? Inte för att det hjälper i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

OLED de beter sig mer som LCD än plasmaceller tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Varför tror du det?. Responstiden med OLED är obetydlig - och rörelseskärpan är troligen bättre än plasma då man rätt enkelt kan driva OLED i Low Persistence (som i Oculus Rift och HTC Vive).

On topic: Passiv 3d är nog det bästa valet idag - det ger mer ljusgenomsläpp och "lugnare" bild än aktiv 3d, men tyvärr tappar du halva upplösningen i höjdled.

Permalänk
Medlem

De flesta kör ju sample and hold och blurrar rejält. Kör man black frame insertion får man ju samma problem som med aktiv 3D med försämrad kontrast och krav på ljuskanon till tv för att försöka kompensera. Men det går kanske göra det på ett sofistikerat sätt på min sony TV kan jag inte köra BFI. Kontrasttappet är inte värt det helt enkelt även utan solbrillor.

Vive, Rift eller dylikt kommer man 100 procentigt testa och bara ha det avdelat per öga borde ju hjälpa massor med ghosting

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Ljusstyrkan med t.ex. 50% persistence är precis hälften och kontrasten påverkas inte alls (om vi använder den "moderna" definitionen på kontrast). Lösningen är som du säger att öka ljusstyrkan så att den genomsnittliga ljusstyrkan blir densamma, men att displayen faktiskt är ljusare under en kortare tid kan vi inte se - Titta bara på CRT-fosforer som är rejält ljusstarka under den korta tid som de faktiskt lyser. Receptorerna i våra ögon har lågpassverkan och jämnar ut allt som är snabbare än ca 1/60 s - så länge frekvensen är snabbare än så ser vi ingen skillnad med eller utan LP (förutom rörelseskärpan då).

Sen är ju hela problemet med hålltid helt oberoende av displayteknik. Plasma har blixtsnabb responstid men använder också ZOH. DLP-projektorer likaså. CRT har samma problem om skärmen har fosforer med lång lystid (de finns i allt mellan mikrosekunder och flera sekunder). OLED är lösningen på allt detta då de till skillnad från LCD och Plasma kan göra low persistence på ett riktigt bra sätt.

Som en trevlig anekdot kan jag berätta att Rift DK2 i 75Hz med low persistence-OLED ser fantastiskt bra ut! Det ser ut precis som utan LP, bara rejält mycket skarpare i rörelse. Och passiv 3d helt utan crosstalk är ju inte fel!

Permalänk
Medlem

Hoppas själv på att glasögonfri 3D ska bli bättre/billigare snart...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kontrast definierar jag som skillnaden mellan vitt och svart. Så tappar man toppen men har samma svärta så har jag mindre kontrastomfång.

Glasögonfri är inget krav jag har glasögon alla vakna timmar på dygnet så jag tänker inte ens på dem. även om det är lite mer mek med dubbla glasögon med hörlurar men det går bra det med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att det är inte värt att köpa en ny skärm med 3D nu tyvärr. . Detta pga av att Nvidia har dödat sin egen teknik. Deras ratings är helt utan substans. Precis som att det står att batman är certifierat för SLI så ljuger Nivida sina användare rätt upp i nyllet.

Många spel som fungerat flawless förut har Nvidia tagit död på i egna uppdateringar. Hade Helix mod inte funnits hade 3D varit helt dött några år tidigare.

Förstår dock inte folk som rekommenderar passiv, det är det sista jag skulle vilja ha till gajming. Vill jag ha passiv, så smetar jag smör på min skärm istället.

JAG skulle ha sparat pengarna till VR istället, blir nog väldigt bra 3D hoppas jag på.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@oqvist: Precis, men stänger du av bakgrundsljuset för varje "black frame" som man gör med BFI på LED-TV så sänker du botten lika mycket som toppen. Ingen skillnad i kontrast. Det låter som om din TV gör något skumt vid BFI, kanske någon slags overdrive för att köra pixlarna snabbare. Inte relaterat till BFI eller low persistence i sig.

Gör man low persistence på riktigt höjer man ju också ljusstyrkan så att du inte tappar varken topp eller botten.