Tele2 support ville ha mitt lösenord

Permalänk
Medlem

Tele2 support ville ha mitt lösenord

tjena!

skrev nyss till tele2 support pga problem med deras app, då jag fick supporten bad om mitt lössen ord för att teknikerna ska kunna fixa detta problem, då sa jag ifrån att jag inte tänker lämna ut det och fick åter igen svaret att det underlättar för teknikerna.

jag tycker själv det låter lite fishy eftersom de ska inte krävas lösenord osv för att fixa det
har för mig andra företag har fått skit för sånt här,

så någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tjena!

skrev nyss till tele2 support pga problem med deras app, då jag fick supporten bad om mitt lössen ord för att teknikerna ska kunna fixa detta problem, då sa jag ifrån att jag inte tänker lämna ut det och fick åter igen svaret att det underlättar för teknikerna.

jag tycker själv det låter lite fishy eftersom de ska inte krävas lösenord osv för att fixa det
har för mig andra företag har fått skit för sånt här,

så någon som vet något om detta?

Nej, ge verkligen inte ur lösenord till någon tekniker. Svårt att se varför de skulle behöva det, även om det så klart finns tillfällen där det behövs. Vad är det du har problem med?

Permalänk
Medlem

Skicka aldrig lösenord oavsett kommunikationstyp, spelar ingen roll om det skulle underlätta för någon då det inte skall krävas, ingen har med dina lösenord att göra. Inga undantag.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Nej, dom ska inte behöva ditt lösenord. Ge inte ut det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tjena!

skrev nyss till tele2 support pga problem med deras app, då jag fick supporten bad om mitt lössen ord för att teknikerna ska kunna fixa detta problem, då sa jag ifrån att jag inte tänker lämna ut det och fick åter igen svaret att det underlättar för teknikerna.

jag tycker själv det låter lite fishy eftersom de ska inte krävas lösenord osv för att fixa det
har för mig andra företag har fått skit för sånt här,

så någon som vet något om detta?

Nej lämna för fan aldrig ut lösenord till supporten. De har verktyg för att kunna fixa samtliga problem utan lösenordskännedom så det där är rent skitsnack/social engineering/phishingattack från deras sida. Gå inte på det!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nej, ge verkligen inte ur lösenord till någon tekniker. Svårt att se varför de skulle behöva det, även om det så klart finns tillfällen där det behövs. Vad är det du har problem med?

Skrivet av som99:

Skicka aldrig lösenord oavsett kommunikationstyp, spelar ingen roll om det skulle underlätta för någon då det inte skall krävas, ingen har med dina lösenord att göra. Inga undantag.

Skrivet av morxy49:

Nej, dom ska inte behöva ditt lösenord. Ge inte ut det.

Skrivet av Ozzed:

Nej lämna för fan aldrig ut lösenord till supporten. De har verktyg för att kunna fixa samtliga problem utan lösenordskännedom så det där är rent skitsnack/social engineering/phishingattack från deras sida. Gå inte på det!

tänker helt klart inte ge ut lösenordet, men känns som det borde vara "olagligt" för dem att fråga om det, liksom banker ber inte om koden till ens bank kort och lösenordet kan vara kopplat till mycket som har med pengar att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tänker helt klart inte ge ut lösenordet, men känns som det borde vara "olagligt" för dem att fråga om det, liksom banker ber inte om koden till ens bank kort och lösenordet kan vara kopplat till mycket som har med pengar att göra

Varför skulle det vara olagligt? Jag skulle tro att det inte är olagligt för banker att fråga om din kod heller. De har däremot satt som väldigt strikt policy att inte göra det då det skulle ge ca en miljard gånger mer problem än vad det skulle lösa. Det borde de som arbetar med supporten också ha. Jag ser inte varför det skulle vara olagligt. Men skit för det bör de definitivt få. Speciellt om de byggt plattformen så uselt så de inte kan lösa problem utan att ha ditt lösenord

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tänker helt klart inte ge ut lösenordet, men känns som det borde vara "olagligt" för dem att fråga om det, liksom banker ber inte om koden till ens bank kort och lösenordet kan vara kopplat till mycket som har med pengar att göra

Olagligt är det förmodligen inte men förhoppningsvis strider det mot deras etiska riktlinjer. Be att få prata med deras chef nästa gång det händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tänker helt klart inte ge ut lösenordet, men känns som det borde vara "olagligt" för dem att fråga om det, liksom banker ber inte om koden till ens bank kort och lösenordet kan vara kopplat till mycket som har med pengar att göra

Frågar igen, vad var det du behövde ha hjälp med? I vissa lägen behöver de ju lösenord.

Permalänk
Medlem

Det finns tillfällen då ett lösenord faktiskt hjälper. Antingen det eller att supporten återställer ditt lösenord själva, finns fall där man måste logga in på kundens specifika konto.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Det finns tillfällen då ett lösenord faktiskt hjälper. Antingen det eller att supporten återställer ditt lösenord själva, finns fall där man måste logga in på kundens specifika konto.

Nja, då återställer man hellre lösenordet och nyttjar det återställda, alternativt att man går in i systemet och kollar/ändrar. Att fråga efter användarens lösenord är oseriöst, integritetskränkande och en säkerhetslucka. Stor nono.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tjena!

skrev nyss till tele2 support pga problem med deras app, då jag fick supporten bad om mitt lössen ord för att teknikerna ska kunna fixa detta problem, då sa jag ifrån att jag inte tänker lämna ut det och fick åter igen svaret att det underlättar för teknikerna.

jag tycker själv det låter lite fishy eftersom de ska inte krävas lösenord osv för att fixa det
har för mig andra företag har fått skit för sånt här,

så någon som vet något om detta?

Har jobbat några veckor hos tele2 support och nej dom kommer aldrig behöva be dig om login. Dom kan själva utan pass logga in på ditt tele2. Det är dock lite av ett skit ställe så inte ovanligt att 10st slutar i månaden och dom pumpar in nytt folk som om dom skulle försöka rädda titanic. Kan vara så att hen du prata med har jobbat några dagar och inte vet så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nja, då återställer man hellre lösenordet och nyttjar det återställda, alternativt att man går in i systemet och kollar/ändrar. Att fråga efter användarens lösenord är oseriöst, integritetskränkande och en säkerhetslucka. Stor nono.

Jo men det var det jag skrev, supporten kan alltid* ändra det själva för att kunna testa inloggning.

*Beror väl kanske på vilket program/app/hemsida

Edit: Klart man inte ska be om kundens lösenord i första taget. Jag har dock haft kunder som hellre vill ge ut sitt istället för att jag byter.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nja, då återställer man hellre lösenordet och nyttjar det återställda, alternativt att man går in i systemet och kollar/ändrar. Att fråga efter användarens lösenord är oseriöst, integritetskränkande och en säkerhetslucka. Stor nono.

Det finns som sagt situationer då de behöver det, t.ex. felsöka en laptop med lösenordsskyddat inlogg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jo men det var det jag skrev, supporten kan alltid* ändra det själva för att kunna testa inloggning.

*Beror väl kanske på vilket program/app/hemsida

Edit: Klart man inte ska be om kundens lösenord i första taget. Jag har dock haft kunder som hellre vill ge ut sitt istället för att jag byter.

Då missförstod jag din text, ber ödmjukast om ursäkt.

Skrivet av Kakann:

Det finns som sagt situationer då de behöver det, t.ex. felsöka en laptop med lösenordsskyddat inlogg.

Visst, har man krypterat sitt system ordentligt så kan det behövas i ditt exempel. Däremot anser jag att ditt exempel är irrelevant för diskussionen, då diskussionen rör indirekt kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

tjena!

skrev nyss till tele2 support pga problem med deras app, då jag fick supporten bad om mitt lössen ord för att teknikerna ska kunna fixa detta problem, då sa jag ifrån att jag inte tänker lämna ut det och fick åter igen svaret att det underlättar för teknikerna.

jag tycker själv det låter lite fishy eftersom de ska inte krävas lösenord osv för att fixa det
har för mig andra företag har fått skit för sånt här,

så någon som vet något om detta?

Lämna självklart inte ut lösenord till dom!
Jag kunde inte logga in på Appen men tog bort den och installerade om. då funkade det att logga in igen (om det va det felet du har)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Då missförstod jag din text, ber ödmjukast om ursäkt.

Visst, har man krypterat sitt system ordentligt så kan det behövas i ditt exempel. Däremot anser jag att ditt exempel är irrelevant för diskussionen, då diskussionen rör indirekt kundtjänst.

Njae, fast det rör sig om support som samlar in information åt någon tekniker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mobado:

Har jobbat några veckor hos tele2 support och nej dom kommer aldrig behöva be dig om login. Dom kan själva utan pass logga in på ditt tele2. Det är dock lite av ett skit ställe så inte ovanligt att 10st slutar i månaden och dom pumpar in nytt folk som om dom skulle försöka rädda titanic. Kan vara så att hen du prata med har jobbat några dagar och inte vet så mycket

Högst troligt är det så ja, att personen i fråga inte har jobbat på Tele2 så länge och inte vet bättre.
Man ska ALDRIG ge ut lösenord då man inte vet vad deras motiv är.

Som kund känner du inte personen i fråga, du vet ingenting om den här människan.

Lösenord ska inte behövas för att fixa vad som nu är fel, dem har resurserna och tekniken för att lösa det på plats.