Över en miljon svenskar har drabbats av datorvirus de senaste 12 månaderna

Permalänk
Melding Plague

Över en miljon svenskar har drabbats av datorvirus de senaste 12 månaderna

Färska siffror från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att 15 procent av den svenska befolkningen har drabbats av virus det senaste året samt att allt fler undviker att lägga ut personlig information på social medier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant statistik. Skulle vara intressant om de kunde kolla på den 15% hur många av dem som bara kör på Windows Defender (eller WSE)...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

En annan har aldrig fått datorvirus, [sarkasm]hur lyckas man ens få ett?[/sarkasm]

Permalänk
Medlem

De som jag har hört fått virus är sådana som gått på ganska "dumma" minor. Exempelvis "klicka här, ladda ner och kör det här programmet"-virus.
Ett litet hopp i kunskap hos användarna skulle nog minska de där siffrorna ganska drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Intressant statistik. Skulle vara intressant om de kunde kolla på den 15% hur många av dem som bara kör på Windows Defender (eller WSE)...

Eller hur många som använder McAfee, som brukar vara ungefär som att ha virus (datorn blir som sirap etc)

Permalänk
Medlem

15% av svenska folket. 4% av sweclockers. Intressant.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

En annan har aldrig fått datorvirus, hur lyckas man ens få ett?

Oj, du låter ganska färsk om du inte ens har en aning om hur man kan få virus. Läs på lite och ta det lugnt på nätet. Du måste haft tur hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

En annan har aldrig fått datorvirus, hur lyckas man ens få ett?

Låter som att du är med i cirka 10 botnets skulle jag gissa på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Oj, du låter ganska färsk om du inte ens har en aning om hur man kan få virus. Läs på lite och ta det lugnt på nätet. Du måste haft tur hittills.

Trodde du fattade sarkasmen...

Men skämt åsido jag har aldrig fått ett virus.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man ju inte kunna svara nej på frågan om man inte fått virus. Man kan ju fått något som inte märks. Rent tekniskt sätt alltså.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Rubriken borde ändras till "Över en miljon svenskar porrsurfar", då det låter mer korrekt. Jag har då aldrig haft ett virus sen 2000 då jag körde windows millenium.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

jag undrar vad de definerar som virus, för jag anser att alla som loggar ens data är en sorts fara.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det var flera år sedan jag hade ett virus. Senaste gången var till msn tror jag, kanske 2008 eller nåt. I alla fall ett som jag märkte av. Lite småskumma filer hittas ju alltid av Spybot nån gång per år.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ja det mörkertalet är nog enormt, många oerfarna smågrabbar som inte verkar tro att det finns och inte kör antivirus permanent (moment 22...). Det är nog snarare 75%...

@copyguy: Exakt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja men vad tror de när folk sitter med Windows defender och på allvar tror att det är ett adekvat skydd bara för att det aldrig sagt till om virus.. Att män är mer oförsiktiga och inte tänler igenom saker är ju heller ingen högoddsare, samt att porrsurfandet säkert är högre bland män än kvinnor och där får folk virus.

Jag då? Är jag så jävla duktig själv?? Nej.. Porrsurf blir det självklart en del, men har inte fått virus vad jag vet.. Avira har inte larmat och min offline-genomsökning med Kaspersky rescue kit veckovis har inte hittat något på över två år. Så jag skulle nog säga "förmodligen inte".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Tror att många (inklusive Sweclockers h4xZ0rz) har fått virus någon gång utan att veta om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

15% av svenska folket. 4% av sweclockers. Intressant.

Inte ens 50 pers som röstat (än så länge) vilket är på tok för lågt för att vara statistiskt signifikant.
Dessutom är utvalsgruppen inte slumpad utan vald av intresse för omröstningen så det går inte att dra några relevanta slutsatser av de där siffrorna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft något virus och kör inte med fåniga anti-virus program.

Permalänk
Avstängd

Dom får skylla sig själv när dom får virus efter att fullständigt skitit i att hålla systemet uppdaterat.

Samt när dom laddar ner saker från piratsajter.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet har jag bara råkat ut för virus/malware en enda gång, på sent 90-tal från en diskett hörandes till min fars arbetskamrat, den enda gång jag råkade glömde skanna med det antivirusprogram jag körde då.

Så vitt jag vet, märk väl.

Min sambo råkade ut för ett drive-by-download-rootkit som uppenbarligen nyttjade ett säkerhetshål i browsern för ett par år sedan, men jag har säkrat upp hennes maskin ganska ordentligt efter detta (med EMET + MBAE + MBAM + MSE + reklamblockering), så förmodligen inget mer sedan dess. Förmodligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g146:

Har aldrig haft något virus och kör inte med fåniga anti-virus program.

Svårt att veta att man inte har virus. Vanligt att de håller låg profil idag och att man inte märker skräpet.

Skrivet av rektor:

Dom får skylla sig själv när dom får virus efter att fullständigt skitit i att hålla systemet uppdaterat.

Samt när dom laddar ner saker från piratsajter.

Nu är det ju fler än de två grupperna du ringat in som får virus ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har aldrig haft något virus och kör inte med fåniga anti-virus program.

Om du inte använder antivirus-program, hur kan du då veta att du aldrig haft virus?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Låter som att du är med i cirka 10 botnets skulle jag gissa på.

Nej...

Jag kör Windows Defender i Windows 8.1 med Malwarebytes Anti-Malware Premium och Malware Anti-Exploit Premium.
Utöver detta kör jag Firefox med AdBlock Plus och undviker ALLT skumt på internet.

Jag är smartare än så att jag inte klickar på allt som blinkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har aldrig haft något virus och kör inte med fåniga anti-virus program.

Jag som kör ett anti-virus vet inte ens med säkerhet att jag inte drabbats av virus, hur vet du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom får skylla sig själv när dom får virus efter att fullständigt skitit i att hålla systemet uppdaterat.

Samt när dom laddar ner saker från piratsajter.

Så enkelt är det absolut inte. Säkerhetshål i webbläsare (zero-day eller inte), som inte är direkt ovanligt, kan t.ex. missbrukas av reklam som laddas på vilken "hederlig" webbsida som helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

man har ju lyckats ratta sig själv ett par gånger

Permalänk
Avstängd

Skydded i Windows Defender som finns i Windows 10 får lika bra betyg som minst två andra "betal-antivirus" i den senaste mätningen på AV-Test. Och vinner över andra "betal-antivirus" när det gäller prestanda och användarvänlighet.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Inte så illa med tanke på att det är tänkt att vara ett base-line AV.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Egentligen borde det bara finnas två alternativ i omröstningen:
"Ja" och "Vet ej/osäker".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har aldrig nånsin fått virus på min dator vad jag vet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Därför man kör Linux eller OSX

Skrivet av magma86:

Rubriken borde ändras till "Över en miljon svenskar porrsurfar", då det låter mer korrekt. Jag har då aldrig haft ett virus sen 2000 då jag körde windows millenium.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late