Millisekunder (ms) i spel, hur viktigt är det?

Permalänk
Medlem

Millisekunder (ms) i spel, hur viktigt är det?

Hejsan, jag har lite tankar på att ta bort mitt adsl då jag har fri surf på mitt mobila bredband, iofs bara 3G men har höga upp och ner hastigheter dock en sak som jag funderar på. Jag har runt 40-60 MS med mobilt. 20-40 med adsl. Kan man spela online utan att man stör sig på den ms skillnaden?

§3.1 i reglerna
Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du ska spela..
I schack tror jag inte du märker så stor skillnad, i CSGO däremot så kan det kännas stor skillnad.

När jag spelar league of legends så blir det ospelbart runt 60ms

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

@Alrik: "MS" kan inte tolkas som milisekunder eftersom både prefixet milli och sekunder förkortas med gemener och inte versaler. Därför har jag ändrat trådrubriken och samtidigt förtydligat den i enlighet med §3.1 i reglerna.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@Alrik: "MS" kan inte tolkas som milisekunder eftersom både prefixet milli och sekunder förkortas med gemener och inte versaler. Därför har jag ändrat trådrubriken och samtidigt förtydligat den i enlighet med §3.1 i reglerna.

*Trådrubrik redigerad*

MS = Microsoft eller kanske en felskrivning av MegaSievert, (MSv) Mega är häftiga grejjer med Sv, 10Sv är dödligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

MS är även förkortning av Multipel skleros: https://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_skleros

On topic: På BF4 jag försöker alltid hålla mig på servrar med 30ms eller lägre latency relativt mig. Upp mot 100 blir helt galet värdelöst för det mesta. Men nu lirar jag knappast i nån 1337-division, bara för skojs skull och jag kastar inga grejjor omkring mig när jag förlorar. Folk som spelar lite mer competative skulle säkert få psykbryt långt innan jag ens reagerar på latencyproblem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Kan man spela online utan att man stör sig på den ms skillnaden?

Helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alrik:

Hejsan, jag har lite tankar på att ta bort mitt adsl då jag har fri surf på mitt mobila bredband, iofs bara 3G men har höga upp och ner hastigheter dock en sak som jag funderar på. Jag har runt 40-60 MS med mobilt. 20-40 med adsl. Kan man spela online utan att man stör sig på den ms skillnaden?

Om du vet om att du har den pingen när du kör mobilt så har du ju redan testat?

Problemet med mobil uppkoppling är att pingen inte är stabil, utan kan variera kraftigt, det kan också lätt uppstå packetloss (som i sig inte påverkar pingen mer än när det faktiskt uppstår).
Snabba onlinespel skulle jag aldrig spela över mobil uppkoppling, men såna som inte kräver snabba reflexer funkar okej.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Om du vet om att du har den pingen när du kör mobilt så har du ju redan testat?

Problemet med mobil uppkoppling är att pingen inte är stabil, utan kan variera kraftigt, det kan också lätt uppstå packetloss (som i sig inte påverkar pingen mer än när det faktiskt uppstår).
Snabba onlinespel skulle jag aldrig spela över mobil uppkoppling, men såna som inte kräver snabba reflexer funkar okej.

Att pingen inte är stabil på mobil uppkoppling stämde väl för 10 år sedan, jag satt på mobilt bredband då (0.4/Mbit/s) och det gick inte så bra att spela på men funkade helt klart. Efter att jag fick 2Mbit/s och senare 6 som jag sitter på nu så har jag aldrig upplevt det som ostabilt, pingen och packet loss ökar aldrig så länge inte någon annan på nätverket gör något. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag kan fortfarande 2015 inte ens få adsl men som tur är så är det mobila bredbandet obegränsat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjuhundratjugo:

Att pingen inte är stabil på mobil uppkoppling stämde väl för 10 år sedan, jag satt på mobilt bredband då (0.4/Mbit/s) och det gick inte så bra att spela på men funkade helt klart. Efter att jag fick 2Mbit/s och senare 6 som jag sitter på nu så har jag aldrig upplevt det som ostabilt, pingen och packet loss ökar aldrig så länge inte någon annan på nätverket gör något. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag kan fortfarande 2015 inte ens få adsl men som tur är så är det mobila bredbandet obegränsat.

Stämmer idag med, men beror på förutsättningarna där man befinner sig. Är man på rätt ställe i förhållande till cellerna så kan det funka okej, men det är långt ifrån säkert.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Svårt att veta hur du kommer påverkas pga hur mobila är just för dig och vilka spel du ska spela men om du tänker köra snabba fps tex skulle jag inte köra mobilt oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com