Nvidia Pascal - framtida uppgradering

Permalänk
Medlem

Nvidia Pascal - framtida uppgradering

Jag går och funderar på att köpa en ny dator när pascal kommer. Hade ni köpt en helt ny dator om ni hade min i sign eller kommer processorn jag har räcka för att inte bli en flaskhals för pascal?

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett några andra siffror på Pascal än det som Nvidia säger att Pascal kommer att vara. Så om det kommer att våra någon otrolig prestandaboost återstår att se.
Dock om man ska gå efter vad Nvidia hävdar så skulle nog en ny CPU vara att föredra för att få ut det mesta ur din rigg.

Permalänk
Medlem

Jag spelar endast I 2560x1600 och min 2700k är klockad till 4.6 GHz. Vilken processor skulle du föreslå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag spelar endast I 2560x1600 och min 2700k är klockad till 4.6 GHz. Vilken processor skulle du föreslå?

Skickades från m.sweclockers.com

En uppgradering av processorn är nog inte nödvändig. Klocka den lite högre om det går. Den kanske kan begränsa om du vill upp i 120/144 Hz, men troligtvis inte annars. Förutom väldigt tunga spel som GTA 5 förstås.
Ju högre upplösningar, desto mindre viktig är processorn eftersom grafikkortet oftast är begränsningen då.

Annars är det väl X99+5820k+DDR4 som gäller. 6700k och 4790k är ju också förbättringar, men jag undrar om prestandaförbättringen är värd priset.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

tror personligen inte att processorn kommer flaskhalsa om du inte kör ovanligt tunga spel eller har 2 gpus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

En uppgradering av processorn är nog inte nödvändig. Klocka den lite högre om det går. Den kanske kan begränsa om du vill upp i 120/144 Hz, men troligtvis inte annars. Förutom väldigt tunga spel som GTA 5 förstås.
Ju högre upplösningar, desto mindre viktig är processorn eftersom grafikkortet oftast är begränsningen då.

Annars är det väl X99+5820k+DDR4 som gäller. 6700k och 4790k är ju också förbättringar, men jag undrar om prestandaförbättringen är värd priset.

Det känns som att jag vill ha en ny dator eftersom alla komponenter förutom grafikkortet har jag haft i snart fyra år. Helt fantastisk att processorn har varit aktuell så länge. Jag kan tyvärr inte klocka den mer för då blir
den ostabil. Jag spelar som sagt bara i 2560x1600 så kommer jag få en märkbar prestandaökning med en ny processor istället för den jag har nu när jag har pascal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@landahl
Vad sägs som att vänta tills Pascal/Artic Islands innan dessa funderingar börjar? Väldigt svårt att säga något i dagsläget då allt vi har fått reda på är att topp modellen utav Pascal kommer ha 17M transistorer och att båda kommer vara mycket mer strömeffektiva. CPUs på marknaden lär ju knappast bli sämre och skylake tillgången är ju låg i dagsläget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag går och funderar på att köpa en ny dator när pascal kommer. Hade ni köpt en helt ny dator om ni hade min i sign eller kommer processorn jag har räcka för att inte bli en flaskhals för pascal?

Sidnot. Helt fast vid att köra på Pascal även fast du inte har några siffror? Är det inte bättre att se vilken som presterar bäst när de nya korten är här?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag spelar endast I 2560x1600 och min 2700k är klockad till 4.6 GHz. Vilken processor skulle du föreslå?

Skickades från m.sweclockers.com

Klocka den till 4,9 eller 5GHz om du kan. Det känns ju ballt om inte annat.

Permalänk
Medlem

Är Haswell det bästa valet när det gäller en processor?

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt onödigt för dig att byta processor. Det är väldigt liten prestandaskillnad mellan din nuvarande processor och en ny speciellt då du har din nuvarande överklockad till 4.6GHz. Om det skulle bli problem med flaskning med din nuvarande processor så skulle det även bli det med en ny processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker det är helt onödigt för dig att byta processor. Det är väldigt liten prestandaskillnad mellan din nuvarande processor och en ny speciellt då du har din nuvarande överklockad till 4.6GHz. Om det skulle bli problem med flaskning med din nuvarande processor så skulle det även bli det med en ny processor.

Så du tror jag klarar mig på min processor i kombination med pascal som kommer nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du tror jag klarar mig på min processor i kombination med pascal som kommer nästa år?

I 2560x1600, troligtvis. Speciellt 60 Hz.

Det är ju också mycket smartare att först köpa grafikkortet och testa om processorn orkar nå rätt fps i de spel som finns då. Är den för slö, köp ny. Orkar den, grattis, du har just sparat flera tusen

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad*

Försök skriva lite mer beskrivande rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du tror jag klarar mig på min processor i kombination med pascal som kommer nästa år?

Absolut. Och det finns ju inte ännu heller några processorer som skulle göra någon större skillnad. Sen kommer framtida spel förmodligen bli allt mer grafiktunga vilket kommer att kräva allt mer av grafikkortet medan DX12 förmodligen kommer att minska belastningen på CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Så du tror jag klarar mig på min processor i kombination med pascal som kommer nästa år?

Min 3770 @ 4,2 GHz slår precis i taket med 2x 980 Ti, och hur snabbt Pascal än blir så kommer det inte att bli dubbelt så snabbt som Maxwell. Med Nvidias historik är det snarare gissningsvis 30-40% snabbare och 20-30% mindre strömförbrukning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Min 3770 @ 4,2 GHz slår precis i taket med 2x 980 Ti, och hur snabbt Pascal än blir så kommer det inte att bli dubbelt så snabbt som Maxwell. Med Nvidias historik är det snarare gissningsvis 30-40% snabbare och 20-30% mindre strömförbrukning.

Det innebär alltså att jag kan fortsätta använda min 4 år gamla processor ett tag till. Det är ju bra för då sparar jag in 15 000 kr på en ny dator. Nästa år blir det en ny skärm också om Pascal orkar driva spel i 4k med vettig fps.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Det innebär alltså att jag kan fortsätta använda min 4 år gamla processor ett tag till. Det är ju bra för då sparar jag in 15 000 kr på en ny dator. Nästa år blir det en ny skärm också om Pascal orkar driva spel i 4k med vettig fps.

Räkna inte med det sistnämnda. Vi har precis kommit till nivån där du får bra resultat på QHD, dvs 1440p, och det lär ta 3-5 år innan vi ser samma resultat på 4k.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Min 3770 @ 4,2 GHz slår precis i taket med 2x 980 Ti, och hur snabbt Pascal än blir så kommer det inte att bli dubbelt så snabbt som Maxwell. Med Nvidias historik är det snarare gissningsvis 30-40% snabbare och 20-30% mindre strömförbrukning.

Det här generationsskiftet går inte att jämföra med tidigare pga dubbel nm-krympning och hbm2. Med lite arkitekturförbättringar på det så finns det faktiskt rätt bra chans att det blir dubbelt så snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Räkna inte med det sistnämnda. Vi har precis kommit till nivån där du får bra resultat på QHD, dvs 1440p, och det lär ta 3-5 år innan vi ser samma resultat på 4k.

Med tanke på hur mycket man satsar på 4k nu så tror jag knappast att det kommer dröja så länge innan man kan spela i den upplösningen med bra fps. Jag är helt säker på att nvidia satsar stenhårt på 4k nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Med tanke på hur mycket man satsar på 4k nu så tror jag knappast att det kommer dröja så länge innan man kan spela i den upplösningen med bra fps. Jag är helt säker på att nvidia satsar stenhårt på 4k nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll hur mycket man "satsar", det är fortfarande en fråga om pixlar per sekund som måste renderas, och 2160p är fortfarande fyra gånger mer pixlar än 1080p. Det krävs en ökning i grafikkortens råprestanda som motsvarar ungefär en tredubbling av prestandan mot var vi ligger idag, och det bara för att möta 60 FPS i dagens spel.

Det är ungefär samma prestandanivå som 1440p120, om en betydligt högre nivå gällande minneskrav och bandbredd, och där krävs det idag 3-4 980 Ti för att landa på hyfsat jämn nivå.

Spelbart för mig är att en AAA-titel i minst 60 FPS. Lycka till att nå det på 4k med Pascal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Spelar ingen roll hur mycket man "satsar", det är fortfarande en fråga om pixlar per sekund som måste renderas, och 2160p är fortfarande fyra gånger mer pixlar än 1080p. Det krävs en ökning i grafikkortens råprestanda som motsvarar ungefär en tredubbling av prestandan mot var vi ligger idag, och det bara för att möta 60 FPS i dagens spel.

Det är ungefär samma prestandanivå som 1440p120, om en betydligt högre nivå gällande minneskrav och bandbredd, och där krävs det idag 3-4 980 Ti för att landa på hyfsat jämn nivå.

Spelbart för mig är att en AAA-titel i minst 60 FPS. Lycka till att nå det på 4k med Pascal.

Du har säkerligen rätt men jag behöver inte 60 fps i mina spel utan för mig räcker det med att ligga över 30 fps. G sync är ju positivt i en 4k skärm.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Du har säkerligen rätt men jag behöver inte 60 fps i mina spel utan för mig räcker det med att ligga över 30 fps. G sync är ju positivt i en 4k skärm.

Gsync gör dock inte att 30 FPS flyter, det gör bara att du slipper tearing.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync