Prisjusteringar uppåt inför Black Friday

Permalänk
Medlem

Prisjusteringar uppåt inför Black Friday

Ja blir så jävla trött!

Min VG248QE gick i sönder i helgen, tog det på hemförsäkringen. Tänkte ja skulle vänta tills #black friday för att se om man kunde få en likadan eller bättre skärm helt enkelt.

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Tycker detta är såååå sjukt att de sysslar med något så pass uppenbart - för ja tvivlar på att dollarn gått upp eller att det varit tillfälliga kampanjer då priset legat länge runt 2800-2900 kr - Patetiskt är bara förnamnet!

Är detta giltigt för att anmäla till konsumentverket som någonting?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd

Kolla alltid prisutvecklingen på prisjakt innan ni köper nått på fredag. låt er inte bli lurad av scammers.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Ja blir så jävla trött!

Min VG248QE gick i sönder i helgen, tog det på hemförsäkringen. Tänkte ja skulle vänta tills black friday för att se om man kunde få en likadan eller bättre skärm helt enkelt.

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Tycker detta är såååå sjukt att de sysslar med något så pass uppenbart - för ja tvivlar på att dollarn gått upp eller att det varit tillfälliga kampanjer då priset legat länge runt 2800-2900 kr - Patetiskt är bara förnamnet!

Är detta giltigt för att anmäla till konsumentverket som någonting?

Det är riktigt skurkaktigt beteende.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Goa ökningar där ja! Som redan nämnt, kolla alltid på prishistoriken på Prisjakt innan du köper något nu under Black Friday och Cyber Monday. Riktigt dåligt beteende kan jag hålla med om. Förstår att företag gillar $$$, men lite svek mot sina kunder kan man ju tycka...

EDIT: Ser dock nu, om man kollar in mer i detalj så har - specifikt denna skärm - skuttat upp och ner med en 5-hundring lite då och då. Så nu kör de väl upp priset till sitt "vanliga/maxpris" inför shoppingdagarna.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Skrämmande... jag som gillar inet:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Goa ökningar där ja! Som redan nämnt, kolla alltid på prishistoriken på Prisjakt innan du köper något nu under Black Friday och Cyber Monday. Riktigt dåligt beteende kan jag hålla med om. Förstår att företag gillar $$$, men lite svek mot sina kunder kan man ju tycka...

EDIT: Ser dock nu, om man kollar in mer i detalj så har - specifikt denna skärm - skuttat upp och ner med en 5-hundring lite då och då. Så nu kör de väl upp priset till sitt "vanliga/maxpris" inför shoppingdagarna.

Hej!

Jo det vet jag men lite väl "bekvämt" om man går tillbaka till originalpriset runt 3200-3300 kr ngn dag innan black friday för att kanske sedan sänka till 2490 kr som då blir ett JÄTTE rea pris när det i själva verket bara blivit sänkt mellan 2790-2490 kr...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ralle_81:

Ja blir så jävla trött!

Min VG248QE gick i sönder i helgen, tog det på hemförsäkringen. Tänkte ja skulle vänta tills black friday för att se om man kunde få en likadan eller bättre skärm helt enkelt.

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Tycker detta är såååå sjukt att de sysslar med något så pass uppenbart - för ja tvivlar på att dollarn gått upp eller att det varit tillfälliga kampanjer då priset legat länge runt 2800-2900 kr - Patetiskt är bara förnamnet!

Är detta giltigt för att anmäla till konsumentverket som någonting?

Jag kan inte svara för någon annan förstås men det är inte en produkt som vi planerat att ha med på Black Friday.
Priser justeras hela tiden, varje dag, varje timme. Även dagarna innan Black Friday.

Med det sagt: skulle folk dumpa priserna så är det inte helt omöjligt att vi följer efter även på denna skärm.
Men det är inget planerat. Den är inte med i någon av våra annonser varken i print eller på webben etc.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Är helt övertygat om att alla butikskedjor håller på så. Ser ju bättre ut när det är 50% rea vs om det är 30% rea. Som elgiganten och siba tex, när de visar tidigare pris, så är det priset som varan hade vid lansering för 1-2år sen innan den reas ut. De visar inte priset precis som det var dagarna innan rean. Så rean är egentligen bra någon hundring eller så.

Jag hatar generellt reor, för de känns som butikerna mest säljer ut skit som ingen vill ha. Men är man aktiv kan man såklart göra kap, men dessa brukar försvinna extremt fort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man verkligen inte bör missa att Undersöka prisinfo av varje produkt innan köp på denna rea. Jag hoppas verkligen inte att bryta emot marknadsföringslagen börjar bli standard inom branschen.

Hade varit intressant att höra av @Inet och @Komplett . Detta kanske är en olycklig tillfällighet, men det ser vi först efter rean.

Permalänk
Medlem

Webhallen har redan gjort ett bra svar. Priserna på just den skärmen t. ex går upp och ned hela tiden, den har ökat och sänkts extremt många gånger under året redan som det är. Att den åker upp nu hos samtliga butiker är helt enkelt en tillfällighet och har ingenting med Black Friday att göra. Alls.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ninjaflipp:

Webhallen har redan gjort ett bra svar. Priserna på just den skärmen t. ex går upp och ned hela tiden, den har ökat och sänkts extremt många gånger under året redan som det är. Att den åker upp nu hos samtliga butiker är helt enkelt en tillfällighet och har ingenting med Black Friday att göra. Alls.

Jag tycker många skärmar blivit dyrare på sistone, särskilt de lite mer påkostade varianterna med G-Sync / Freesync.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Ja blir så jävla trött!

Min VG248QE gick i sönder i helgen, tog det på hemförsäkringen. Tänkte ja skulle vänta tills #black friday för att se om man kunde få en likadan eller bättre skärm helt enkelt.

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Tycker detta är såååå sjukt att de sysslar med något så pass uppenbart - för ja tvivlar på att dollarn gått upp eller att det varit tillfälliga kampanjer då priset legat länge runt 2800-2900 kr - Patetiskt är bara förnamnet!

Är detta giltigt för att anmäla till konsumentverket som någonting?

Fruktansvärt! Men jag har noterat vid tidigare Black Friday-reor att svenska näringsidkare inte delar de Amerikanska näringsidkarnas säljhysteri. Det är helt uppenbart för mig att här i Sverige så finns en utpräglad illvilja att verkligen ge konsumenterna LÅGA priser.

Ditt exempel får mig faktiskt att tänka på en konspiration...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Webhallen har redan gjort ett bra svar. Priserna på just den skärmen t. ex går upp och ned hela tiden, den har ökat och sänkts extremt många gånger under året redan som det är. Att den åker upp nu hos samtliga butiker är helt enkelt en tillfällighet och har ingenting med Black Friday att göra. Alls.

Håller inte med dig....

Skrivet av AMD-Hippie:

Fruktansvärt! Men jag har noterat vid tidigare Black Friday-reor att svenska näringsidkare inte delar de Amerikanska näringsidkarnas säljhysteri. Det är helt uppenbart för mig att här i Sverige så finns en utpräglad illvilja att verkligen ge konsumenterna LÅGA priser.

Ditt exempel får mig faktiskt att tänka på en konspiration...

Inet sänkte sitt pris igen idag till 2790 kr.

Känns väldigt osannolikt att de skulle låta priset gå som en jojo med en dags mellanrum. Skulle inte förvåna om de sett denna tråden och ändrat priset igen.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

Känns väldigt osannolikt att de skulle låta priset gå som en jojo med en dags mellanrum. Skulle inte förvåna om de sett denna tråden och ändrat priset igen.

Det skulle förvåna mig oerhört. I många fall sitter inte butikerna och manuellt justerar priserna på samtliga produkter. Man ser ofta att många följer varandra och att om en produkt blir väldigt billig på grund av fel hos en butik är det inte ovanligt att samma fel syns hos flera andra. Tillverkare eller andra tänster skickar runt filer som hjälper butikerna justera priserna. Det är enbart vid särskilda reor butikerna själva justerar pris på ett litet antal produkter.

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Ja blir så jävla trött!

Min VG248QE gick i sönder i helgen, tog det på hemförsäkringen. Tänkte ja skulle vänta tills #black friday för att se om man kunde få en likadan eller bättre skärm helt enkelt.

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Tycker detta är såååå sjukt att de sysslar med något så pass uppenbart - för ja tvivlar på att dollarn gått upp eller att det varit tillfälliga kampanjer då priset legat länge runt 2800-2900 kr - Patetiskt är bara förnamnet!

Är detta giltigt för att anmäla till konsumentverket som någonting?

Vad gäller Webhallen, Inet, NetOnNet så hade deras pris legat på den nivån i 4 dagar så där kan det mycket väl ha varit ett tillfälligt pris.

Komplett höjde priset med 500 kr den 14 oktober till 3290 kr och har sedan inte ändrat sitt pris vad jag kan se.

Dustinhome har inte gjort några stora prisförändringar och har inte legat under 3000 sedan Augusti på sagda skärm.

Dessa förändringar tycker inte jag låter så extremt hemska, Dustin och komplett har inte gjort stora förändringar på minst en månad och de andra har haft ett erbjudande på skärmen i 4 dagar eller något...

Denna info plockar jag då från Prisjakts hemsida: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det skulle förvåna mig oerhört. I många fall sitter inte butikerna och manuellt justerar priserna på samtliga produkter. Man ser ofta att många följer varandra och att om en produkt blir väldigt billig på grund av fel hos en butik är det inte ovanligt att samma fel syns hos flera andra. Tillverkare eller andra tänster skickar runt filer som hjälper butikerna justera priserna. Det är enbart vid särskilda reor butikerna själva justerar pris på ett litet antal produkter.

Möjligt, men fortfarande så att det är märkligt att de justerar ner priset dagen efter de har justerat upp det.

Blir iaf ett köp idag, fast hos Billigteknik - de ligger kvar på priset runt 2800 kr. Tänker inte stödja butiker som utan någon större anledning hoppar så mycket mellan priserna...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Det här har jag aldrig fattat. Varför blir det ett ramaskri över detta jämt?

Om produkten är billigast så är det väl det som är intressant? Jag är förvånad att någon tittar på procentsatsen på reavaror.

Säg att din skärm skulle kosta 2600 hos inet under black friday, då ska du bojkotta dem och köpa den dyrare någon annanstans för att de har haft ett jämnare historiskt pris?

---

Sen om Sverige skulle föjla samma Black Friday som i USA (om jag inte förstått det fel att det inte gäller onlinehandel), då skulle du ju behöva åka till en butik och slåss med alla andra som är där. Är det verkligen intressant?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det här har jag aldrig fattat. Varför blir det ett ramaskri över detta jämt?

Om produkten är billigast så är det väl det som är intressant? Jag är förvånad att någon tittar på procentsatsen på reavaror.

Säg att din skärm skulle kosta 2600 hos inet under black friday, då ska du bojkotta dem och köpa den dyrare någon annanstans för att de har haft ett jämnare historiskt pris?

Vad jag har förstått är det ett brott mot marknadsföringslagen att kalla det ett rea-erbjudande när priset ökas kort innan rean för att sedan under rean återgå till till ursprungspriset. Om detta är fallet med den aktuella skärmen, det får vi se när rean startat. Webhallen hävdar att det inte är så. Dessutom att locka med t.ex. 50% rea istället för 30% med hjälp av en tidigare prishöjning, är om inte olagligt(vet ej) mycket oseriöst och skulle göra att jag verkligen tappar förtroendet för butikerna ovan.

Jag kan hålla med dig om att det inte är speciellt begåvat att kolla på procentsatsen, men har du aldrig hört någon i din närhet som sagt att de köpt valfri produkt "för halva priset" lite stolt. Folk gillar att göra "klipp" och butikerna i fråga har allt att vinna på att spela på det karaktärsdraget.

Edit: För att förtydliga så är jag med mina inlägg inte ute efter att anklaga någon butik då inget än har inträffat, utan följer händelsen för att få reda på hur det ligger till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

Möjligt, men fortfarande så att det är märkligt att de justerar ner priset dagen efter de har justerat upp det.

Inte alls märkligt. Väldigt många butiker justerar priserna dagligen. Med allt från några kronor upp eller ner till flera hundralappar. Helt automatiskt.

Här kan du exempelvis se hur Webbhallen justerar priset på just denna skärmen:

Tror du på allvar att de har personal, som sitter och gör detta, på alla deras produkter?

Historiken är hämtad härifrån http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Vad jag har förstått är det ett brott mot marknadsföringslagen att kalla det ett rea-erbjudande när priset ökas kort innan rean för att sedan under rean återgå till till ursprungspriset. Om detta är fallet med den aktuella skärmen, det får vi se när rean startat. Webhallen hävdar att det inte är så. Dessutom att locka med t.ex. 50% rea istället för 30% med hjälp av en tidigare prishöjning, är om inte olagligt(vet ej) mycket oseriöst och skulle göra att jag verkligen tappar förtroendet för butikerna ovan.

Jag kan hålla med dig om att det inte är speciellt begåvat att kolla på procentsatsen, men har du aldrig hört någon i din närhet som sagt att de köpt valfri produkt "för halva priset" lite stolt. Folk gillar att göra "klipp" och butikerna i fråga har allt att vinna på att spela på det karaktärsdraget.

Edit: För att förtydliga så är jag med mina inlägg inte ute efter att anklaga någon butik då inget än har inträffat, utan följer händelsen för att få reda på hur det ligger till.

Är det ett lagbrott så bör det givetvis få reprimander från någon statlig myndighet. Samtidigt så har ju procentfiffel funnits i alla tider, på i princip alla reor. Elektronik har ju väldigt låga marginaler, så det är ju svårt att begära att butiker ska gå med förlust bara för att det ska vara rea.

Visst finns det många som ser det som att göra klipp om de köpt en vara för halva priset. Men om man märker senare att det bara var 10%, fast man ändå köpt den för lägsta pris så har man ju ändå gjort ett klipp. Kan man verkligen bli arg på butiken då?

Däremot de som höjer priset, sänker det för rea och att reapriset då är högre än ursprungspriset. Det är bedrägeri.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Inte alls märkligt. Väldigt många butiker justerar priserna dagligen. Med allt från några kronor upp eller ner till flera hundralappar. Helt automatiskt.

Här kan du exempelvis se hur Webbhallen justerar priset på just denna skärmen:
http://i.imgur.com/FgXL6RW.png

Tror du på allvar att de har personal, som sitter och gör detta, på alla deras produkter?

Historiken är hämtad härifrån http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1520860

Med tanke på att jag själv har jobbat i branschen hos en konkurrent till Inet så är det fullt möjligt att man manuellt kan ändra sina priser och att det inte alltid sköts automatiskt.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

Med tanke på att jag själv har jobbat i branschen hos en konkurrent till Inet så är det fullt möjligt att man manuellt kan ändra sina priser och att det inte alltid sköts automatiskt.

Om du läser mitt förra inlägg ser du att jag påpekar precis exakt just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om du läser mitt förra inlägg ser du att jag påpekar precis exakt just det

Du skrev t.ex. "helt automatiskt" - det jag reagerade på eftersom det inte alltid är så.

Det förvånar mig inte alls om inet faktiskt korrigerat priserna för att undgå negativ publicitet.

Vi får se helt enkelt på fredag om denna skärmen kommer säljas för 2490 eller liknande - då är det riktigt dåligt beteende.

Skall tillägga att jag var nere hos BilligTeknik i Lund och köpte denna skärmen, fick tom skärmen för 2790 kr (samma pris som Inet nu har).

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Igår (23/11) kostade samma skärm 2790 kr från Inet, Komplett, Webhallen, DustinHome och Netonnet.

Idag (24/11) kostar samma skärm antingen 3190 kr (Netonnet och DustinHome) och 3290 kr (Inet, Komplett och Webhallen).

Innan man skapar en tråd om hur företag missbrukar "rea"-konceptet kanske man skall säkerställa att så faktiskt är fallet.

Av de utpekade förtagen har (enligt Prisjakt):
Komplett haft priset 3290:- sedan 2015-10-14.
Inet haft en kampanj mellan 2015-11-20 och 2015-11-24 där skärmen varit nedsatt 500:- och den kampanjen är nu slut. De hade en liknande kampanj (dock bara en dag) i mitten av Oktober.
Webhallen haft en kampanj mellan 2015-11-19 och 2015-11-23 där skärmen varit nedsatt 500:-. De har 2015-11-25 sänkt skärmen med 100:-.
NetOnNet haft en kampanj mellan 2015-11-17 och 2015-11-23 där skärmen varit nedsatt 500:-.
Dustin home haft priset 3190:- sedan 2015-11-17, dessförinnan låg priset på 3290:- i tre veckors tid.

Du vet inte huruvida någon av dessa aktörer faktiskt kommer ha med Asus VG248QE i sin Black Friday-kampanj, Webhallen hävdar här i tråden att de inte kommer ha det.

Du har, summa summarum, tre stycken butiker som haft en (gemensam) kampanj under några dagar som precis avslutats, samt två butiker som inte nämnvärt justerat priset på en månads tid. Med andra ord har du inga belägg för att någon av de utpekade butikerna faktiskt höjt priserna för att få sina respektive Black Friday-kampanjer att verka bättre än vad de faktiskt är.

Visst är det så att detta beteende förekommer, men ditt exempel visar det då inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Verkar i alla fall som det händer grejer inför Black Friday. Inet listade Intel i5 4460 på 1849:- igår, sen 1990:- i morse, och nu ner på 1899:-.

Inga stora svängningar när det gäller en billig CPU såklart, men det kommer nog vara mycket prisjusteringar inför midnatt..

Permalänk
Medlem

http://www.rajalaproshop.se/panasonic-lumix-dmc-lx7.html

Och så kollar ni:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351868

Normalpris 6000 Kr enligt Rajalaproshop. Snacka om överdrift, det pris de nu påstår skall vara BF rea 2875 Kr är i själva verket ett normalpris hos konkurrenterna!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Wall of text

Verkar som jag ändå hade rätt iom att många av butikerna haft denna skärmen på så lågt som 2690 kr och 2790 kr idag....*enough said!*

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Tror alldeles säkert att det är många handlare som justerat sina priser uppåt innan BF. För att sedan sänka priserna neråt en aning så att det hela ska se billigare ut. Vilket det då egentligen inte är. Oavsett vad så tjänar butikerna/handlarna enorma summor på denna företeélse. Oavsett hur mycket rea det än är så är det dem som tjänar de på det i slutändan. Vi är bara konsumenter..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tror alldeles säkert att det är många handlare som justerat sina priser uppåt innan BF. För att sedan sänka priserna neråt en aning så att det hela ska se billigare ut. Vilket det då egentligen inte är. Oavsett vad så tjänar butikerna/handlarna enorma summor på denna företeélse. Oavsett hur mycket rea det än är så är det dem som tjänar de på det i slutändan. Vi är bara konsumenter..

Absolut. Nu köpte jag min skärm hos Billigteknik i Lund. Kändes lite "seriösare" att stödja någon som inte höjde alla sina priser innan för att sedan sänka för just idag.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Verkar som jag ändå hade rätt iom att många av butikerna haft denna skärmen på så lågt som 2690 kr och 2790 kr idag

Av de fem butiker du pekade ut är det i dagsläget exakt noll stycken som haft denna skärm i sina BF-kampanjer. Av de fem butiker du pekade ut är det exakt två stycken (Inet & Webhallen) som säljer skärmen för ett lägre pris, de andra tre ligger runt 3200:-.
Av de två butiker som sänkt priset är det exakt en (Inet) som anger ett högre ordinariepris än vad de säljer den för i dagsläget, Webhallen som har det lägsta priset anger inte på något sätt att priset är nedsatt, vare sig temporärt eller permanent.

På vilket sätt har du rätt?

Du skapar tråden i affekt för att ondgöra dig över ett exempel på falsk marknadsföring, men av det du visar pekar ingenting på att någon av de inblandade parterna haft någon som helst avsikt att förleda någon. Vill du diskutera vilseledande prissättning bör du hitta fakta som styrker vad du påstår, inte slänga ur dig dåligt underbyggda påståenden som inte håller vid närmare granskning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720