Vad har jag för användning av 4k idag? köpråd!

Permalänk
Inaktiv

Vad har jag för användning av 4k idag? köpråd!

Hej

Okey, funderar på att köpa en ny tv. Men jag är lite kluven mellan två varianter. Lg 55eg920v eller lg 55eg910v. Skillnaden på dessa två är då 4k upplösning. Är denna extra upplösning värd de extra pengarna och har jag egentligen någon användning av den idag?

Vänligen
Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Hej

Okey, funderar på att köpa en ny tv. Men jag är lite kluven mellan två varianter. Lg 55eg910v eller lg 55eg920v. Skillnaden på dessa två är då 4k upplösning. Är denna extra upplösning värd de extra pengarna och har jag egentligen någon användning av den idag?

Vänligen
Mikael

Det kan nog bara du svara på, har du material i 4K eller spelar i 4K? Om svaret är nej, satsa på en bra full-hd tv istället som fyller dina behov.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Det kan nog bara du svara på, har du material i 4K eller spelar i 4K? Om svaret är nej, satsa på en bra full-hd tv istället som fyller dina behov.

Jag har ju ingen 4k spelare men även om jag hade så är ju filmer idag bara full hd? jag gör själv inga filmer som är i 4k. Funderade mer på om uppskalningen som görs är bra nog för det extra priset. Annars är det ju lätt en full hd som gäller. Känner inget syfte till att ha extra saker som kostar som jag inte kommer använda.

Permalänk
Medlem

Just TV-apparater tycker jag inte är värt med 4K, inga sändningar i den upplösningen, inte alla filmer som finns i 4K heller. Däremot om man köper en monitor för 4K gaming/bildredigering m.m är det en annan sak. Bara vad jag tycker

Permalänk
Medlem

Hur ofta tänker du byta TV, ska du ha den några år skulle jag satsat på 4K.
Är ju folk som säger att uppskalat ser riktigt bra ut det med, borde iaf inte bli sämre.

Permalänk
Medlem

För monitor finns det ju en viss mening, speciellt om du ser bra. För mig som har ganska dålig syn är det är svårt att läsa text på 27" full hd skärm. Windows skalar ju så förbannat dåligt, helt sjukt att man inte löst det vid det här laget.

För tv är 4k helt onödigt och det är bättre att vänta 2 år när det finns lite material att titta på.

Permalänk
Medlem

Då båda är 55" så ligger det på gränsen till om man har nytta av 4k eller ej. Det som avgör mest är avståndet du kommer ha till skärmen, du får mer nytta av 4k desto närmare du sitter.
Under Black Friday så blir prisskillnaden endast 4500kr så det gör 4k OLED ännu mer intressant. Förutsatt att jag inte missat en prissänkning på 1080p varianten som jag hade siktet inställt på.
Samsungs UE55JS8505 är sjukt lockande alternativ nu med priset de har.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte stirra mig blind på upplösningen, att betala för en bra panel istället för en upplösning är mer värt anser jag..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

Att diskutera köp utfifrån mängden pixlar medför risker att man väljer en sämre produkt bara för att man har ett perspektiv som grundar sig på "... onödigt! Finns inte något 4K-material". Bildkvalitet handlar om mycket mer än pixlar.

Jag är inte införstådd med de exakta skillnaderna mellan LG:s OLED-modeller. Det är för mycket att hålla reda på generellt i den här branschen.

Men jag har i alla fall testat och sett att LG:s 4K OLED-modeller har varit påtagligt bättre än deras äldre modeller med Full HD-panel. Så är det en gammal generation paneler i FHD-modellen är 4K-modellen avsevärt bättre på allt vad bildkvalitet heter oavsett vad du kör för källor eller inte.

Permalänk
Medlem

Har aldrig skådat en bättre TV än LG's 4K OLED, jäklar vad sugen jag är på en sådan. Siktet är redan inställt, behöver dock bara lite ammunition.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på en FHD, då den troligtvis kommer vara gammal när 4K är någorlunda etablerade vilket de i sin tur är dax för ny TV ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc