Ingvar Kamprad - Grundaren av Ikea.

Permalänk
Medlem

Ingvar Kamprad - Grundaren av Ikea.

Har tänkt på en sak.... Ingvar Kamprad, med en förmögenhet på 610 miljader kronor! - Varför löser inte han tillsammans med Stefan Persson, Hans Rausing, Antonia Ax:son Johnson, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Melker Schörling, Kirsten, Finn och Jörn Rausing, Frederik Paulsen, Bertil Hult, Fredrik Lundberg, Carl Bennet och Marcus Persson världens problem? Tillsammans har dem 1.338 miljader kronor. Alla donationer hit och donationer dit hade inte funnits om dem alla gav säg 2 miljader kronor. Det hade ju till och med blivit miljader kronor över än vad som egentligen behövs..
Orkar inte dra upp allt som man ska donera pengar till men ni förstår säkert vilka alla det är.

Dock tror jag att mycket av dessa donationer är bullshit, 10-20% går till det som behövs och resten går till dessa som skapar dem. Men jag vet ej, det är vad jag tror bara, för annars hade inte det behövs donationer hit och dit även då.

Sen så kan dem ju skänka lite till mig också hehe Med tanke på min tråd Hur bli rik? Enklaste vägen. Skämt åsido.

Nåja, hade det funkat om dessa människor gjorde detta?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

För att människan är snål och girig. De vill inte dela med sig av alla sina miljarder. Fast jag skulle inte bli förvånad om några av dem donerar nån miljon, kolla bara på Bill Gates.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt så att dom sitter med 600+ miljader på sitt konto. Det mesta är bundet i tillgångar så som aktier, hus/lokaler osv osv så i riktiga pengar har dom inte direkt mycket. Så dom klarar sig visst, men inget som kan lösa några större problem direkt!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Har tänkt på en sak.... Ingvar Kamprad, med en förmögenhet på 610 miljader kronor! - Varför löser inte han tillsammans med Stefan Persson, Hans Rausing, Antonia Ax:son Johnson, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Melker Schörling, Kirsten, Finn och Jörn Rausing, Frederik Paulsen, Bertil Hult, Fredrik Lundberg, Carl Bennet och Marcus Persson världens problem? Tillsammans har dem 1.338 miljader kronor. Alla donationer hit och donationer dit hade inte funnits om dem alla gav säg 2 miljader kronor. Det hade ju till och med blivit miljader kronor över än vad som egentligen behövs..
Orkar inte dra upp allt som man ska donera pengar till men ni förstår säkert vilka alla det är.

Dock tror jag att mycket av dessa donationer är bullshit, 10-20% går till det som behövs och resten går till dessa som skapar dem. Men jag vet ej, det är vad jag tror bara, för annars hade inte det behövs donationer hit och dit även då.

Sen så kan dem ju skänka lite till mig också hehe Med tanke på min tråd Hur bli rik? Enklaste vägen. Skämt åsido.

Nåja, hade det funkat om dessa människor gjorde detta?

Innan de blev rika hade de säkert tyck som du. Sen blev de just rika

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att lösa "alla världens problem" med de i sammanhanget mycket små summorna. Att driva runt lilla Sverige kostade 862,4 miljarder 2014 (och det är bara statsbudgeten).

Du räknade upp 14 personer, 2 miljarder var blir 28 miljarder.

http://www.sida.se/Svenska/sa-arbetar-vi/Detta-ar-svenskt-bis...
Sverige ger i dag omkring 1 procent av BNI i bistånd. Den samlade biståndsramen 2015 är drygt 40 miljarder kronor, vilket är något högre än året innan. Av ramen går 29,5 miljarder kronor till internationellt bistånd. Resterande medel används framför allt till stöd för asylsökande i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Har tänkt på en sak.... Ingvar Kamprad, med en förmögenhet på 610 miljader kronor! - Varför löser inte han tillsammans med Stefan Persson, Hans Rausing, Antonia Ax:son Johnson, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Melker Schörling, Kirsten, Finn och Jörn Rausing, Frederik Paulsen, Bertil Hult, Fredrik Lundberg, Carl Bennet och Marcus Persson världens problem? Tillsammans har dem 1.338 miljader kronor. Alla donationer hit och donationer dit hade inte funnits om dem alla gav säg 2 miljader kronor. Det hade ju till och med blivit miljader kronor över än vad som egentligen behövs..
Orkar inte dra upp allt som man ska donera pengar till men ni förstår säkert vilka alla det är.

Dock tror jag att mycket av dessa donationer är bullshit, 10-20% går till det som behövs och resten går till dessa som skapar dem. Men jag vet ej, det är vad jag tror bara, för annars hade inte det behövs donationer hit och dit även då.

Sen så kan dem ju skänka lite till mig också hehe Med tanke på min tråd Hur bli rik? Enklaste vägen. Skämt åsido.

Nåja, hade det funkat om dessa människor gjorde detta?

https://www.ted.com/talks/dan_pallotta_the_way_we_think_about...

Du borde nog se den

Permalänk
Medlem

Tror du underskattar mängden pengar som hade behövts.

2050 räknas det att det kommer ha ökat med 1.3 miljarder människor i Afrika. Var fjärde person i världen kommer bo där.
Krävs fett med stålar om de länderna ska vara helt redo för den ökningen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men men

Kamprad bor utanför Liatorp som ligger nära Älmhult där även jag bor. Jag kan säga det så här - såg han handla på ICA, han skulle köpa choklad och väljer ICA basic-sorten som kostar 6 kr. Vet dock inte om han tycker den är godare men kan knappast tänka mig att han inte har råd med någon annan sort. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K @ 4,2 GHz l GPU: ASUS Radeon R9 290X 4GB DirectCUII l MOBO: ASUS Z97-A l CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo l RAM: Corsair Vengeance LP ¤x4GB l PSU: EVGA 600W 80+ Bronze l Chassi: Corsair Carbide 200R

Permalänk
Medlem

Ju mer pengar man har desto snålare blir man, generellt sett. Det har gjorts många undersökningar på ämnet och de mest generösa har alltid varit de med minst att ge av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenocz:

Lite offtopic, men men

Kamprad bor utanför Liatorp som ligger nära Älmhult där även jag bor. Jag kan säga det så här - såg han handla på ICA, han skulle köpa choklad och väljer ICA basic-sorten som kostar 6 kr. Vet dock inte om han tycker den är godare men kan knappast tänka mig att han inte har råd med någon annan sort. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite så folk blir rika, att inte spendera mer än vad man behöver.
Även om basic kakan är OK, så kanske det inte är motiverat att betala säg 12 kr för en kaka som är lite godare

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nej det hade inte funkat. Förmodligen skulle det orsaka värre och större problem om man öste massa pengar över folk utan motprestation.
Vad händer när pengarna är slut och befolkningen ökat ännu mer pga alla gratispengar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

problemet är också att även fast dom skänker flera miljoner så är det ingenting för dom. Inte med hur mycket dom tjänar. Enda skillnaden jag kan komma på är bill gates där han faktiskt skänker mycket för att vara så rik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenocz:

Lite offtopic, men men

Kamprad bor utanför Liatorp som ligger nära Älmhult där även jag bor. Jag kan säga det så här - såg han handla på ICA, han skulle köpa choklad och väljer ICA basic-sorten som kostar 6 kr. Vet dock inte om han tycker den är godare men kan knappast tänka mig att han inte har råd med någon annan sort. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså så han har flyttat hem från schweitz nu? Den där snåljåpen alltså, marknadsför sig själv och sitt företag som svenskt och enkelt samtidigt som de gör allt i sin makt för att slippa betala skatt (ikea är väl inte ens svenskt längre pga av skatteanledningar och Ingvar håller nog sina pengar långt borta från svenska banker).

Bill Gates startade väl förövrigt en rörelse för miljardärer att ge bort minst halva sin förmögenhet, 137 dollarmiljardärer har hittills gått med enligt wikipedia, blir ju en hel del pengar det. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Giving_Pledge

Permalänk
Inaktiv

Världens största problem är framförallt klimatpåverkan, på vilket sätt skull det hjälpa att skänka pengar till fattiga? Nej jag tror mer på miljöpartiet strategi som går ut på att krossa välfärden i de rika längderna så att vi inte förstör mer.

Angående fattiga i världen så ska det satsas rätt så att de själva utvecklas och kan växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jasså så han har flyttat hem från schweitz nu? Den där snåljåpen alltså, marknadsför sig själv och sitt företag som svenskt och enkelt samtidigt som de gör allt i sin makt för att slippa betala skatt (ikea är väl inte ens svenskt längre pga av skatteanledningar och Ingvar håller nog sina pengar långt borta från svenska banker).

Bill Gates startade väl förövrigt en rörelse för miljardärer att ge bort minst halva sin förmögenhet, 137 dollarmiljardärer har hittills gått med enligt wikipedia, blir ju en hel del pengar det. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Giving_Pledge

Ingvar börjar betala skatt i sverige nu.
http://www.svd.se/ingvar-kamprad-borjar-betala-skatt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

För att nå FN s SDG (sustainable development goals) krävs det drygt 300 miljarder dollar per år... Och då är de målen rätt basic ur ett svenskt perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit... Eller var det 3000 miljarder?