Permalänk
Medlem

Beslutsångest ang. bildskärm

God"natt"?

Nu när Rean är i full gång har jag hittat två kandidater som jag tror skulle passa min 12 åriga bror som för det mesta sitter med CS. Problemet är bara att jag är fruktansvärt dåligt insatt i vilka skärmar och märken som är bra. Hoppas ni kan hjälpa mig med det.

https://www.netonnet.se/art/justnu/blackfriday/aoc-g2460pf/22...

Eller

https://www.komplett.se/product/807104/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Sitter i exakt samma situaton.. Aoc:en har ju dock AMD-Freesync om det nu är aktuellt

Permalänk

Jag säger benqen! Satt i samma sits när jag skulle köpa min, och efter många reviews så ansåg jag att Benqen är bättre, både i bild, stabltitet och design. Jag tror inte ens aocen har pivot? Det är väldigt skönt att kunna sänka/höja och vrida skärmen hur man vill iaf!

EDIT: Den hade vist pivot, men men! Säger fortfarande benq!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

BenQ ser trevlig ut, men kollar man omdömen så verkar den kass. Borde man chansa... :S Har man användning för freesync med en skärm på 144Hz ?

Får prata mer imorn gubbar, godnatt på er

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Kass är den verkligen inte! Mycket nöjd med min och alla som testat tycker desamma!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Jag har tänkt att köpa ett Radeon R9 390 nu under BF, ger det en stor fördel att dra på AOC:en med freesync eller rekommenderar du fortfarande Benq? Vad innebär ens freesync?

Btw! Vad har du att säga om din MSI 390? Skiljer den sig mycket ifrån sapphire 390 nitro?

Tack på förhand

Permalänk

@TeeBerd: Jag har för mig att freesync bara kickar in om man hamnar runt 40-75fps. Det gör att den kommer "ta bort" lagget, och få bilden så len och fin som möjligt, för som du vet så ser 30fps riktigt illa ut, så den löser det (vet inte hur bra det blir dock) Men med ett 390 kommer du ändå ligga över ca 80 fps i BF, så den funktionen används inte i det spelet!

Men du kommer kanske nån gång spela spel där du inte kan komma över typ 50 fps (ex. ARK eller nåt buggigt spel) då kanske freesync är värt Men det spelar ingen större roll, när man gått från 60hz till 144 hz skiter man i det mesta, man kan inte sluta tänka på hur fint cs och alla spel som du kommer över 100 fps är. Det är magiskt

Mitt msi är klockrent! Sapphire vs msi hade jag valt sapphire, pga. 3 fläktar och att sapphire gör bäst amd kort! Men Msi går att överklocka klart bäst, så gillar du det så kör på msi Men egentligen så är det bara smaksak, samma som skärmen!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Blev AOC'en med freesync. Jag vet inte hur AOC är som märke gentemot BenQ, men freesync är ju ändå ett mervärde. Dessutom tror jag att den vinröda listen på AOC-skärmen kan matcha ganska bra med den röda LED-fläkten på burkens framsida

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Kass är den verkligen inte! Mycket nöjd med min och alla som testat tycker desamma!

Borde vara rätt välkänt att folk i allmänhet öser superlativ över den ofta tämligen mediokra produkt de just köpt.
Bara att titta på Prisjakt och betygen olika TV-apparater eller vad det nu kan vara får.
Åtta till tio stjärnor verkar vara mer eller mindre standard.

Användare som var mindre imponerad av sin XL2411
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396869-benq-24-xl2411z...
Skärmen han jämför med är inte precis någon superskärm heller, betraktningsvinklarna är definitivt sämre än en vanlig VA-panel.

Skrivet av Sten sax påse:

Jag säger benqen! Satt i samma sits när jag skulle köpa min, och efter många reviews så ansåg jag att Benqen är bättre, både i bild, stabltitet och design. Jag tror inte ens aocen har pivot? Det är väldigt skönt att kunna sänka/höja och vrida skärmen hur man vill iaf!

EDIT: Den hade vist pivot, men men! Säger fortfarande benq!

Snälla, rör inte ihop recensioner med användaromdömen på en till två meningar.

Finns en recension av skärmen länkad på Prisjakt, och här var det inte mycket bättre heller
http://www.konsumentguiden.se/dator/bildskarm/lcd_monitorer/b...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Borde vara rätt välkänt att folk i allmänhet öser superlativ över den ofta tämligen mediokra produkt de just köpt.
Bara att titta på Prisjakt och betygen olika TV-apparater eller vad det nu kan vara får.
Åtta till tio stjärnor verkar vara mer eller mindre standard.

Användare som var mindre imponerad av sin XL2411
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396869-benq-24-xl2411z...
Skärmen han jämför med är inte precis någon superskärm heller, betraktningsvinklarna är definitivt sämre än en vanlig VA-panel.

Snälla, rör inte ihop recensioner med användaromdömen på en till två meningar.

Finns en recension av skärmen länkad på Prisjakt, och här var det inte mycket bättre heller
http://www.konsumentguiden.se/dator/bildskarm/lcd_monitorer/b...

Lugna dig lite, talar bara från min personliga erfarenhet. Det jag nämnde om prisjakt var vad som fick mig att köpa den från första början. Själv försöker man iaf hjälpa så gott man kan när nån ber om tips.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL