Hur viktigt är mekaniskt tangentbord? Steelseries Apex 350

Permalänk

Hur viktigt är mekaniskt tangentbord? Steelseries Apex 350

Tänkte plocka hem denna, sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord från typ 2007 som har varit med om bättre tider..
Jag spelar cs ibland men knappast seriöst, hur viktigt tycker ni att mekaniskt tangentbord är? Skriver man snabbare på ett mekaniskt?
http://www.maxgaming.se/tangentbord/steelseries/apex-350

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

Tänkte plocka hem denna, sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord från typ 2007 som har varit med om bättre tider..
Jag spelar cs ibland men knappast seriöst, hur viktigt tycker ni att mekaniskt tangentbord är? Skriver man snabbare på ett mekaniskt?
http://www.maxgaming.se/tangentbord/steelseries/apex-350

Jag är så oförstående för dagens tangentbordshysteri. Själv svimmar jag nästan över tanken att man ska köpa ett tangenbord för tusen kronor .

Här finns ett traditionellt tangentbord för 79 kr: http://www.billigteknik.se/tradade-tangentbord/11407-deltaco-....

Det lyser visserligen inte och är inte tillverkad för hand av magiska nymfer i något avlägset fantasyland, därav det låga priset. Men det är ett tangentbord och borde fungera att skriva på .

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag är så oförstående för dagens tangentbordshysteri. Själv svimmar jag nästan över tanken att man ska köpa ett tangenbord för tusen kronor .

Här finns ett traditionellt tangentbord - troligen mekaniskt - för 79 kr: http://www.billigteknik.se/tradade-tangentbord/11407-deltaco-....

Det lyser visserligen inte och är inte tillverkad för hand av magiska nymfer i något avlägset fantasyland, därav det låga priset. Men det är ett tangentbord och borde fungera att skriva på .

Fungerande tangentbord kan jag också hitta, men det var inte därför jag kom hit

Permalänk

Hittade http://cdon.se/hemelektronik/razer-blackwidow-chroma-nordic-l... nu under black friday så plockar nog hem en sån istället
edit: eller http://www.maxgaming.se/tangentbord/corsair/gaming-strafe-rgb...
enligt recensioner verkar det vara corsair som gäller.

tankar på dom? alla sidor är ju nere så ska kolla lite djupare imorgon..

Permalänk
Medlem

Skillnaden är hur länge det håller och känslan när man skriver.
Det som @AMD-Hippie är ju trasigt efter första helgen medans ett mekaniskt håller i flera år.
Och med trasigt menar jag att man nött ut det så mycket att man känner skillnad från när det var nytt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Självklart hittade jag även denna, börjar bli dags att gå och sova nu.
http://www.maxgaming.se/tangentbord/steelseries/apex-m800-mec...
Bra pris på den också, och det är ju samma tangentbord som jag länkade i trådstarten fast med mekaniska brytare.

Permalänk
Avstängd

Beror på vilka brytare du har, t ex är röda brytare lite bättre för snabba twitch-spel så som CS, med det sagt så gör det inte någon gigantiskt skillnad vilken brytare det är - det är snarare något man får testa för att se vad man föredrar vid spelande.
Jag föredrar röda då det inte finns något motstånd alls, du kan se skillnaden mellan olika brytare här: http://www.keyboardco.com/blog/index.php/2012/12/an-introduct...

Jag hade valt Corsair om jag varit dig, jag ger inte mycket för tangentbord med extra macroknappar som Apex har.

Permalänk
Medlem

Mekaniska tangentbord känns mer gedigna.
Billiga tangentbord är sladdriga.
Visst finns det dyra rubber tangentbord också men jag tror endå dom mekaniska håller bättre och sen är det mycket i kännslan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ingen som har något att säga till om Ducky tangentbordet? Priset var ju mycket bra.
Skrev på ett engelskt forum och dom verkade tycka ducky var "the shit".

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis varken skriva snabbare eller prestera bättre i spel, det är högst marginellt. Mekaniska brädor är mer om känsla, hållbarhet och (enligt mig) möjligheten att konfigurera det som man vill ha det.

Vad är problemet med ditt nuvarande tangentbord? Mekaniska brädor brukar gå att fixa till. Om keycapsen börjar vara nötta kan du ju köpa nya.

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett blackwidow tangentbord och dem är extremt sköna att spela på, har dock dragit mig bort från wow och har därför inget behov av dem extra knapparna vid sidan, plus så låter knapparna extremt mycket enligt mig, är ju självklart en vanesak. Funderar på att köpa ett:
CM Storm QuickFire Rapid Red Switch

Beror ju lite på vad man ska spela

Permalänk

Är ju väldigt individuellt om det är värt att lägga så förhållandevis mycket pengar på ett tangentbord som de mekaniska kostar.
Jag har ett Qpad MK-80 med blå brytare som jag haft i cirka 5-6 år nu. Anledningen till att jag valde att investera i ett var att jag blev totalt kär i de blå brytarna när jag väl testat. Helt otroligt skönt att skriva på. Funkar i mitt tycke bra till spel också. Sen var jag ute efter ett tangentbord med bra kvalitet och ett rättså cleant utseende.
Många brukar ju förespråka att man ska ha röda eller svarta brytare om man spelar spel. Jag har provat både röda och svarta i affär och tycker de är så svampiga och äckliga i känslan att jag hade föredragit ett 79kronors rubber dome tangentbord istället Nej för min del är det blåa eller nåt väldigt likt som gäller. Klicket skulle jag väl kunna klara mig utan och då är det väl bruna brytare isåfall om jag inte minns fel..
Jag är lite halvt om halvt på jakt efter ett nytt mekaniskt dock.. En del lysdioder i mitt nuvarande tangentbord har slutat att fungera eller funkar när de själva känner för det plus att fästena till handlovsstödet gått av.
Skulle vilja ha den rena designen hos ett fullstort Filco tangentbord med blå brytare kombinerat med bakgrundsbelysning då jag har vant mig vid det och använder det ofta. Det enda bakgrundsbelysta tangentbordet med ren design jag hittat är Duckys olika modeller men jag klarar mig gärna utan en orm eller vad det är på mellanslaget Får se om jag hittar ett passande tangentbord nån gång. Det bästa vore om Filco började erbjuda belysta modeller..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det handlar mer om kvalitetskänsla än något annat. Sitter med ett ducky som kostade närmare 1500:-. Den har bruna brytare, pbt-tangenter, doubleshot för tecknen och väger 2-2½ kg. Det är ett fantastisk tangentbord helt enkelt. Det bästa är väl att jag inte kommer behöva byta ut det på 10år+

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det handlar mer om kvalitetskänsla än något annat. Sitter med ett ducky som kostade närmare 1500:-. Den har bruna brytare, pbt-tangenter, doubleshot för tecknen och väger 2-2½ kg. Det är ett fantastisk tangentbord helt enkelt. Det bästa är väl att jag inte kommer behöva byta ut det på 10år+

Hellre ett Ducky med en standard botten rad än ett t-bord med icke standard botten rad.

Där vet jag att detta set passar 100%: http://www.maxgaming.se/keycaps/47d/keycap-set-cherry-mx-yell...

Mitt vita Ducky Shine 2 med bruna brytare (köpt för cirka 4-5 år sen å funkar fortfarande/alla vita LEDs funkar).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett tangentbord som jag haft i 5 - 10 år. Det var begagnat och skulle bytas ut. Så jag fick vara soptipp.
Det fina är att tangenterna är låga, de brukar gå lättare att skriva med.
Har börjat bli lite smutsiga tangenter nu så får kanske köra dom i diskmaskinen.
Ett Fujitsu skulle gissa på att det kostat ca 150:- när det var nytt.

Permalänk
Medlem

Känslan när jag skriver på ett "icke-mekaniskt" tangentbord är rent ut sagt bedrövlig nu efter 4 år av aktivt användande av mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd

Du kommer inte att bli varken en bättre cs-spelare eller snabbare på att skriva med ett mekaniskt tangentbord (sitter själv på ett Apple-tangentbord och snittar +140 wpm där average ligger på knappt 50 wpm). Så nej, det är inte viktigt ur de aspekterna.

Däremot är det så klart en helt annan känsla av att skriva på ett mekaniskt tangentbord och det är snarare av den anledningen du skaffar ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Haft mitt Logitech G15 sen typ 2005 eller däromkring och idag var jag inne på elgiganten och köpte mitt första mekaniska tgb, ett Logitech G710+ för 599kr.

Kan inte direkt säga att jag är missnöjd iaf

Ordinarie pris på det är runt 1200kr så vill man prova ett mekaniskt för första gången så kan man ju passa på att köpa ett ur premiumsegmentet direkt när det är så billigt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skillnaden är hur länge det håller och känslan när man skriver.
Det som @AMD-Hippie är ju trasigt efter första helgen medans ett mekaniskt håller i flera år.
Och med trasigt menar jag att man nött ut det så mycket att man känner skillnad från när det var nytt.

Har ett Logitech-tangentbord som kostade 12,90 euro för 9,5 år sedan och fungerar fint ännu. Inte mycket använt det senaste året, men nog i 8,5 år. Går inte direkt att veta om man känner någon skillnad då det gått så lång tid och dessutom vänjer man ju sig genast med den långsamma försämringen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det är inte värt det annat än om du kan räkna hem investeringen på längre hållbarhet. flipper är det enda lir där jag egentligen fått något tillbaks. Det är okej att skriva på men rätt högljutt. Ärligt talat så är jag inte så hårdhänt jag brukar nöta sönder mina membrantangentbord. När jag köpt har det vart för att man vill ha nytt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x