Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja CPU

Hej, jag ska uppgradera grafikkort till 2st "MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC" och undrar vad för processor som behövs för att inte skapa en flaskhals, jag vill ha intel men lyssnar gärna på andra förslag. Behöver även veta hur många watt ni tror mitt nätagregat behöver.

Tack för svar på förand!

Permalänk
Medlem

Billigaste i5 eller högre blir utmärkt, antigen på Haswell eller Skylake platformen. Kör du bara ett kort så räcker det med ett 500w nätagregat, kolla bara upp så det har de kontakter du behöver.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Föredetting

Med två GTX 970 hade jag nog kört på 800W eller uppåt vad gäller nätagg. CPU-mässigt hade jag nog gått på i5-6600K eller i7-6700K. För spelprestanda är Broadwell annars väldigt bra, dvs i7-5775C, men då sitter man där med en redan utdaterad plattform och DDR3.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Med två GTX 970 hade jag nog kört på 800W eller uppåt vad gäller nätagg. CPU-mässigt hade jag nog gått på i5-6600K eller i7-6700K. För spelprestanda är Broadwell annars väldigt bra, dvs i7-5775C, men då sitter man där med en redan utdaterad plattform och DDR3.

Är det redan så utdaterat? Skulle två GTX 970 få sämre prestanda än en GTX 980? (avsett för gaming)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Myspysen:

Är det redan så utdaterat? Skulle två GTX 970 få sämre prestanda än en GTX 980? (avsett för gaming)

Nej, grafikkorten är inte utdaterade, men plattformen Broadwell-CPU:erna är avsedd för är inte färsk. Däremot skulle jag säga att det är onödigt att börja med två grafikkort i SLI, det ger upphov till en hel del extra felkällor, funkar inte alltid med alla spel, etc. Ta budgeten du har för två 970 och köp ett 980 eller 980 Ti istället.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.