Permalänk

Garantitid på ny TV?

Tja!

En bekant till mig beställde nyligen en LG 55UF840V från Elgiganten, men det går inte att hitta någon garantitid någonstans för den. Jag vet att det oftast är 1 år som gäller om det inte står någonstans, men det verkar i lägsta laget. Jag har för mig att man oftast ser större och dyrare LG-modeller, som den här, med iaf 2 eller 3 års garanti.

Han ringde iaf till Elgigantens kundtjänst och frågade och de sa 1 år, men jag tror som sagt att de utgår från det jag nämner här ovan. Jag tror inte de vet helt enkelt, eftersom det inte står någonstans på deras site. Är det någon som vet vad som brukar gälla för lite dyrare LG-modeller eller hur han kan bekräfta hur lång garantitiden är innan den levereras?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 garantier. Butikens som bruka vara på 1 år och tillverkarens som bruka vara längre på dyrka grejer. Kolla tillverkarens hemsida. Du kan passa på och ladda ned och läsa manualen när du ändå är där.

Permalänk

@panpo98:

Tack för svaret. Det där med två garantier visste jag faktiskt inte om. Har öht lite svårt att förstå varför butiken inte erbjuder minst samma fabriksgaranti som tillverkaren, det är ju ändå tillverkaren som får lösa det.

Nåväl, jag fick faktiskt snabbt svar från LG Sveriges kundtjänst:

"Hej <Namn>

Tack för att ni kontaktat LG support.

Elgiganten kundtjänst har som tur är fel, vi har alltid 2 års garanti på TV och du har även 3 års reklamationsrätt som täcker produktionsfel.

"

Så då var det löst.

Permalänk
Medlem

Vad gäller TV-apparater kan man generellt betrakta reklamationsrätten som garantins längd. Det är ytterst få fel som normalt skulle täckas av en ett- eller tvåårig garanti som inte även täcks av den treåriga reklamationsrätten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720